Kompass/GPS totalförvirrade

Diskussion i 'Galaxy Note 4 - Allmänt' startad av nackskott, 3 dec 2014.

  1. nackskott

    nackskott Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2011
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej hej...

    Tyckte min gps betedde sig oerhört förvirrat när jag provade den ute häromdagen. Pilen som pekar i vilken riktning man är vänd flyttade sej inte om jag snurade sakta ett varv tex.

    Jag provade nyss inomhus och märkte då samma sak, så jag kollade i GPS toolbox och kompassen rör sej bara ytterst lite hur jag än vänder telefonen. Jag startade om telefonen, samma sak. Avaktiverade platsinformation och aktiverade den igen, då funkade kompassen men den var "spegelvänd" (norr var söder osv)
    Gjorde om samma sak, och då visade kompassen rätt, men det tog låååång tid att låsa mot GPS, när den väl gjorde det så "frös" kompassen till stötvis och sen efter några minuter var den tillbaka till att inte vilja röra sig som den ska.

    Någon som har en susning? Provade att slå *#0*# och gå in i "sensor" men fattade inte vad jag ska göra där? Kanske inte nåt man kan göra där heller, eller?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du har inget skal på telefon med exempelvis magnetfäste eller dylikt?

    Jag har ett heltäckande skal med ett magnetfäste till min Xperia Z3 compact som slår ut kompassen helt. Brukar få ta av det om jag skall navigera.

    Blir det händelsevis bättre om du viftar med telefonen i luften i åttor? Dvs ritar en åtta i luften!
     
    nackskott gillar detta.
  3. nackskott

    nackskott Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2011
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har ett quick view s till den. Provade att den ur skalet och det blev ungefär samma resultat, efter första omstarten ganska bra, efter andra inte alls. Ska prova sen det där med att rita åttor och se om det hjälper något. Annars är det kanske bara att reklamera den som återstår?
     
  4. technine

    technine Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tråkigt att läsa det här.. Har precis lämnat in min note 3 av samma anledning som du beskriver.
    Den är inne på 3:dje inlämningen nu så blir troligen ersatt med ny mobil...

    Fått tillbaka den varje gång och dom skriver "GPS test OK" men sen skickar jag in den igen och då har dom bytt hela moderkortet osv men samma fel... Kanske är på alla i Note serien...