Diskussion: Batteritid för Nexus 6

Diskussion i 'Nexus 6 (2014) - Allmänt' startad av night77, 12 dec 2014.

?

Hur är din batteritid i Nexus 6 ?

  1. Acceptabel

    75,3%
  2. Icke Acceptabel

    14,8%
  3. Vet ej

    9,9%
  1. Virreviking

    Virreviking Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2014
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    77
    Hade 25% kvar igår efter 4h35min skärmtid. Då har jag ändå kört en del navigator och mycket YT-klipp. Både mobildata och GPS bör väl dra en hel del batteri.

    Jag är supernöjd med batteritiden. Använder för övrigt en svagare 1000mA laddare som tar ganska lång tid på sig att ladda upp batteriet. Jag vill inte riskera att det blir samma sak som med min N4 där jag använde en för kraftig laddare och successivt fördärvat batteriet tills jag nu inte klarar mer än 5 timmar igång innan den behöver laddas igen.
     
  2. ErikHTC

    ErikHTC Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    149
    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb
    Telefon 2:
    Galaxy Fold 512 gb
    Telefon 3:
    Galaxy S9+
    Nej en laddare ska inte fungera så. Det skulle ta död på batteriet väldigt snabbt då ett batteri har en livslängd på ett antal cykler. En cykel är inte bara 100%-0%-100%, utan 100%-99%-100% räknas också, kanske inte lika mycket, men 100 sådana cykler skadar betydligt mer än en full cykel :-)
     
  3. Jonerik

    Jonerik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Nu får någon gärna rätta mig om jag har fel men man kan väl inte använda en för kraftfull laddare till en modern telefon. Laddningsströmmen styrs helt och hållet av telefonen så hur många mA som laddaren har skall inte spela någon roll. Givetvis så kan man inte ladda med mer mA än laddaren klarar av men telefonen skall begränsa så att det inte laddas med för många mA.

    Min inbillning är iaf att man inte kan förstöra sitt batteri genom att använda en laddare med för många mA. Jag tror att andra faktorer är mycket viktigare som antal laddcykler och även att vissa batterier helt enkelt är sämre än andra.
     
  4. Virreviking

    Virreviking Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2014
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    77
    Jag har ingen aning, men när jag använde min starka laddare (som egentligen är till en Asus Transformer Prime) så blev telefonen ganska varm, och jag tror det kan ha brutit ner batteriet. Laddaren till plattan är på hela 2.1 ampere, så det är en ganska mycket kraftigare laddare.

    Edit: I vilket fall så är det självklart så att batterier slits mer av snabbare laddning. Det gäller ju även för elbilar har jag läst, så jag känner mig trygg med att använda min lilla 1000mA-laddare :)
     
  5. Virreviking

    Virreviking Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2014
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    77
    Sådär kan det väl omöjligen förhålla sig?! Förresten så slits nyare batterier på ett helt annat sätt än de äldre batterierna. Man ska exempelvis aldrig ladda dess fulla kapacitet, och helst aldrig under 15-20% kapacitet. Bäst är om man kan hålla sig inom 70-85% hela tiden, med en jämn temperatur. Då kommer batteriet hålla längst, även om du tvingas ladda ofta för att hålla dig innanför spannet.

    Nu vet jag inte hur moderna telefoner lirar, men jag skulle tro (hoppas!) att 100% på mätaren i själva verket är 90% av kapaciteten, och 0 motsvarande kanske är 10-15%.
     
  6. ErikHTC

    ErikHTC Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    149
    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb
    Telefon 2:
    Galaxy Fold 512 gb
    Telefon 3:
    Galaxy S9+
    Jo tyvärr är det så, men det blir bättre och bättre med utveckling, dock fortfarande ett problem :-/

    Ja precis, 100% och 0% är som du säger ca 90%respektive 15%, märks tydligt iom att telefonen aldrig stendör när den slår ner på 0%, utan den stänger av på ett bra sätt :-)
     
  7. Jonerik

    Jonerik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag googlade lite och hittade en bra artikel på Kjell & Companys sida.

    http://www.kjell.com/fraga-kjell/hu...oner-och-surfplattan/batteriet-och-laddningen

    Enligt den så skall det inte vara någon fara att använda en kraftfull laddare. Om det däremot är farligt att snabbladda verkar det finnas många teorier om. Det verkar som att det kan påverka batteriet om det blir för varmt. Vad som är "för" varmt är det däremot delade meningar om. Jag tror att man kan använda den medföljande laddaren utan att behöva vara orolig för att batteriet skall ta skada.
     
    Virreviking gillar detta.
  8. Virreviking

    Virreviking Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2014
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    77
    Sedär, det ska alltså inte vara någon fara att använda en kraftig laddare. Och det går inte åt en hel laddcykel åt att ladda från 50% till fullt, utan bara en halv :)

    Då ska jag minsann börja använda ordinarie laddare till mobilen, även om 1000mA fungerar. Den ger nämligen ifrån sig ett högfrekvent pip som stör något fantastiskt.

    Däremot kan jag inte bli klok på vad som hänt med min N4 isf. Den blir inte varm av att laddas med ordinarie laddare, men det gör den när jag laddar med surfplatteladdaren, så något strul där är det ju. Och försämringen av batteritiden tycker jag började en stund efter att jag började använda den laddaren. :/
     
  9. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus

    Du har helt rätt i detta ! Inatt laddade jag telefonen med original laddare och samtidigt så använder jag Greenify appen, kan säga att det blev stor skillnad nu med batteritiden !! alltså QI laddare är bara SKIT, de laddade inte upp ordentligt och man tappade batteristyrka väldigt snabbt.
     

    Bifogade filer:

  10. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    När det gäller Nexus 6 original laddare så laddar den väldigt snabbt ända upp till 80% sen varvar den ner och laddare långsammare för att inte skada batteriet. Kör på original och sluta bry er om att batteriet kan skadas av laddaren.
     
  11. ErikHTC

    ErikHTC Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    149
    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb
    Telefon 2:
    Galaxy Fold 512 gb
    Telefon 3:
    Galaxy S9+
    Det där var nytt för mig, jag utgick från det jag lärde mig på Scania i batterilabbet, där frågade jag dom om just detta och skillnaden på olika batterier :-P
     
  12. ErikHTC

    ErikHTC Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    149
    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb
    Telefon 2:
    Galaxy Fold 512 gb
    Telefon 3:
    Galaxy S9+
    Stor besvikelse :-(
     
  13. Englund81

    Englund81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    1 133
    Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)
    Så då törs jag inte använda trådlösa laddare?
     
  14. ErikHTC

    ErikHTC Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    149
    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb
    Telefon 2:
    Galaxy Fold 512 gb
    Telefon 3:
    Galaxy S9+
    Jag kommer inte använda trådlösa laddaren jag har nu i allafall eftersom det förstör användarupplevelsen direkt, men batteriet kanske inte tar skada. Funderar på om dem fungerar så dåligt för att det var en sån billig. men har inte lust att lägga 500kr på någon dyr som ger samma dåliga resultat...
     
  15. Pliind

    Pliind Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    2 403
    Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch 7 Steel
    Fel. Det du säger gäller äldre batterier.

    En cykel på 100%-50%-100% är en halv cykel.
     
  16. Englund81

    Englund81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    1 133
    Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)
    Så det bästa är att ha telefonen på laddning när den inte används? Typ om jag sitter vid datorn hela dagen så ska mobilen ligga på laddning?
     
  17. Virreviking

    Virreviking Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2014
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    77
    Så nu har jag kopplat in ordinarie laddare precis som jag sa, och telefonen är riktigt varm. Givaren säger att batteriet är 43 grader varmt...

    Sliter detta verkligen ingenting på batteriet? Jag tycker det verkar vansinnigt.
     
  18. ErikHTC

    ErikHTC Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    149
    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb
    Telefon 2:
    Galaxy Fold 512 gb
    Telefon 3:
    Galaxy S9+
    Jag insåg det, skrevs i tidigare inlägg :-)
    Men hur laddaren fungerar stämmer dock, den laddas inte ur och upp hela tiden när den ligger på 100%,och fortfarande på laddning, då skulle den köra många cykler 100%-99-100-99 osv och förstöra batteriet.
     
  19. Virreviking

    Virreviking Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2014
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    77
    Är det ingen mer som lagt märke till att batteriet blir väldigt varmt med medföljande laddare? 43 grader känns inte hälsosamt!
     
  20. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    är det när den laddar fort, när du har lite ström? eller även på slutet?
     
    kicken gillar detta.