Pushnotifieringar som inte fungerar (problem löst)

Diskussion i 'Galaxy Note 4 - Allmänt' startad av Martin1981, 25 nov 2014.

  1. Martin1981

    Martin1981 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hej!
    Sedan snart en vecka har jag haft en Note 4 och jag är nöjd bortsett från en sak som är ganska frustrerande.
    Pushnotifieringar fungerar inte, endast notifieringar från Facebook funkar.

    Exempelvis så skickar appen för huslarmet (Sector Alarm) notifieringar när man larmar på/av och andra händelser. Likaså mitt NAS från Asustek samt slutligen Life360. På min förra telefon (HTC One M8) så fungerade allt klockrent och smärtfritt men med min nya telefon fungerar det inte alls....bortsett från idag när det helt plötsligt trillade in två notifieringar (för händelser från morgonen) från NAS:et när jag kom hem från jobbet och telefonen anslöt till mitt WLAN. Efter det så är det dött igen.

    Jag har testat att avinstallera och installera apparna utan framgång. Om man går in på varje app under programhanterare så är det kryssat att visa aviseringar. Jag kan inte komma på något mer. Samsung Push Service trodde jag kunde vara en möjlig felorsak men den fungerar enbart för Samsung-appar om man får tro programbeskrivningen.

    Jag använder energisparläget ibland men har testat med att ha det avstängt och telefonen utan begränsningar men ingen skillnad.

    Slutligen så fungerar alla notifieringar utmärkt på en iPhone och iPads så något strular men jag kan inte komma på vad.


    Är det någon annan som har/haft problem med pushnotifieringar och fått lösning på det?
     
  2. Fr3dd

    Fr3dd Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2012
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    75

    MINA ENHETER

    Jag har tyvärr fått samma problem nu... Ska försöka hitta orsaken, hör av mig ifall jag får fram nått![emoji4]
     
  3. Fr3dd

    Fr3dd Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2012
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    75

    MINA ENHETER

    Eftersom jag sitter hemma med bruten fot så har jag i stort sett bara suttit på wi-fi't hemma. Googlade lite och folk hade tydligen problem med pushnotifieringar när dom var uppkopplade till wi-fi. Testade att stänga av det och bad min lillebror kommentera på min instagram och det kom upp direkt... Hmm!
     
  4. Martin1981

    Martin1981 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Verkligen konstigt! Jag märker ingen skillnad med eller utan anslutning till mitt wi-fi.
    Sedan jag skrev inlägget har jag fått en eller två notifieringar från mitt NAS när jag en kväll satt och gjorde massa ändringar, inget från larmet och jag har även upptäckt ytterligare en app som ska skicka en notifiering varje vecka men som jag inte får det med. Jag har varit i kontakt med terminalsupporten för Sector Alarm och de kan inte se några fel, notifieringarna skickas till Google Play från deras system. Jag har försökt hitta någon vettig kontaktväg till supporten för Google Play men det finns inga bra supportverktyg för denna typen av problem...sen har jag tröttnat lite också måste jag erkänna. Just nu känns det mest som att jag kört fast.

    Det tar emot att göra en fabriksåterställning, jag undrar om det skulle hjälpa ens.

    Ett i-landsproblem som är ganska störande faktiskt! :)
     
  5. DjStef

    DjStef Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

  6. Martin1981

    Martin1981 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Bra info men mitt problem är att ett fåtal notifieringar får jag men inte från alla appar. I mitt fall spelar det ingen roll om jag är ansluten via wi-fi eller ej. Min förra telefon fungerade det på även via wi-fi hemma så i mitt fall utesluter att det skulle vara problemet. På supportsidan ovan borde det finnas en kategori för felsökning via mobildata och inte bara för wi-fi. :)
     
  7. DjStef

    DjStef Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

  8. Martin1981

    Martin1981 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag har testat den men det hjälper ej. Jag har även testat https://play.google.com/store/apps/details?id=com.firstrowria.pushnotificationtester och där funkar notifieringstestet.

    Jag tror att antingen är det telefonen som problemet ligger i eller i telefonens profil (eller vad man nu ska kalla det) hos Google play som inte stämmer. IT-skadad som man är så kan jag tänka mig att någon eller några parametrar eller flaggor någonstans inte rätt.
     
  9. Martin1981

    Martin1981 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Efter att först ha gjort en reset i Kies, som dock inte verkade blåst hela telefonen, så fungerade det inte heller med notifieringarna. Gjorde en reset via inställningarna direkt i telefonen så den blev helt återställd. Det första jag gjorde efter att ha kommit igång med telefonen var att installera Larm-appen och då fungerade det direkt...

    Så en factory reset var lösningen i mitt fall. Frågan är bara varför vissa notifieringar fungerade innan :)
     
    Fr3dd och DjStef gillar detta.