Diskussion: Batteritid för Nexus 6

Diskussion i 'Nexus 6 (2014) - Allmänt' startad av night77, 12 dec 2014.

?

Hur är din batteritid i Nexus 6 ?

  1. Acceptabel

    75,3%
  2. Icke Acceptabel

    14,8%
  3. Vet ej

    9,9%
  1. Virreviking

    Virreviking Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2014
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    77
    Jag lade den för laddning vid runt 15%. Efter bara en timme eller så gick jag för att kolla till den och då var den redan på 83% och som sagt 43 grader varm i batteriet.

    Ni får säga vad ni vill om att standardladdaren inte kan/ska skada batteriet, men sådana temperaturer gör garanterat ingen nytta för ett batteri. Jag tänker återgå till min klenare laddare. Det spelar ingen roll om det tar hela natten att ladda för min del. Snabbladdningen är helt enkelt ingen feature jag normalt behöver använda.

    Det skulle ju vara trevligt om man via mobilen kunde välja hur brådis det är att ladda telefonen. Då hade jag tyckt att funktionen var riktigt trevlig, men att alltid snabbladda till 80% är ju vansinne!

    (förresten började den medföljande laddaren pipa och ticka mer än min klenare laddare när telefonen var på 100%, så det problemet löstes ändå inte)
     
  2. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    Tror knappast det är nån fara.
    isåfall hade de knappast skickat med en sån laddare, garanterat testat före..

    Min gamla telefon blev minst 40 grader av vanlig användning..
     
  3. Jonerik

    Jonerik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Det finns ganska mycket om laddning av litiumbatterier och temperaturer och jag har inte hittat någon artikel som nämner att 43 grader skulle vara skadligt för batteriet. Många laddkretsar stänger av laddningen om temperaturen når över 60 grader och en annan rekommendation är att man inte skall ladda litiumbatterier om temperaturen i rummet är över 45 grader(se t.ex. den engelska wikipediasidan om litiumbatterier).

    Om någon hittar någon artikel där det står att 43 grader skulle kunna vara skadligt för batteriet får ni gärna dela med er.
     
  4. Virreviking

    Virreviking Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2014
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    77
    45 grader är siffran jag hittat också. Men skalan är nog inte 43 grader ofarligt - 45 grader explosionsrisk.

    Har jag ändå hela natten på mig att ladda så har jag svårt att se tjusningen i att vrålladda så att batteriet blir 43 grader och fulladdat på 1,5h istället för att hålla normal/ljummen temperatur och ta 3,5h att ladda klart. Varför ta risken, liksom?
     
    Jan-Bertil gillar detta.
  5. Virreviking

    Virreviking Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2014
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    77
    Vad gör du om det är så att batteriet nöts ner av snabbladdningar och höga temperaturer? Låt oss säga att det om 1,5 år är så pass dåligt att du får typ 3,5h skärmtid, kommer du då tycka det är värt att den laddade snabbt medan du lagt dig för att sova? Ska du försöka utnyttja garantin?

    Snabbladdningen är ett säljargument. Även om det gör att batteriet får betydligt kortare livslängd, så är det en ganska självklart avvägning för företaget. Hellre sälja några telefoner extra och att batteriet upplevs slitet efter ett år än att batteriet håller lite längre. Konsumenters minne är kort, och om två år så är det ingen som bryr sig om att batteriet i N6:an inte höll så länge.
     
    Jan-Bertil gillar detta.
  6. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    Aldrig varit med om ett batteri någonsin som ens är i närheten av lika bra kapacitet ens efter 1år som då det var nytt.. Har alltid mina telefoner i 2 år och då är det drastiskt försämrat.

    Så fast batteri är en nackdel.

    Dock går ju detta att byta ut efter 1år eller 2 om nu någon person har en telefon längre.

    Skulle tro att alla tillverkare kallt räknar med att istort sett alla byter ut sin telefon inom 2år.

    Sen är det väl istort sett omöjligt att få det på garanti /reklamation.
    Batteri är en svag punkt
     
  7. maxperes

    maxperes Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    1 207
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Jag har varit med om att mina telefoner får betydligt sämre batteri efter ca ett år, och då har jag inte ens haft så kallad turbo charging. Min N5a som var nästan precis ett år gammal när jag sålde den hade inte ens i närheten så bra batteritid som från början. Så jag tror nog inte att det spelar så stor roll vilken laddare vi använder.
     
  8. Virreviking

    Virreviking Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2014
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    77
    Jag drog tiden ur röven. Frågan är förstås OM det kan visa sig påverka tiden. Tänk om batteriet är kass efter 4 månader av snabbladdningar?
     
    Jan-Bertil gillar detta.
  9. Jonerik

    Jonerik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Nej, skalan verkar vara 125 grader explosionsrisk, 70 grader risk att skada batteriet, 45 grader du kan inte ladda batteriet fullt. Det är nog därför som laddaren går ner i laddström över 80 procent för att just minska temperaturen och därmed få in mer energi i batteriet.

    Man kan ju ha lite olika approach när det gäller sådana här frågor. Man kan ta det säkra före det osäkra och ladda med en laddare som inte är gjord för telefonen men frågan är om den innebär begränsningar. Om jag har förstått det rätt så jobbar snabbladdaren även med lite olika spänningar för att ladda så effektivt som möjligt och det finns ju då möjligheten att andra laddare inte ens får upp batteriet till sin fulla kapacitet. Så eftersom jag ännu inte hittat något som skulle styrka varför den medföljande laddaren skulle vara skadlig så ser jag bara mer risker med att använda en annan laddare.
     
  10. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    Nu är det ju bara vad jag tror men.
    Tror inte att batterilivslängden är avsevärt förkortad med turboladdare.

    Tror det hade blivit ramaskri om helt plötsligt alla telefoner med turboladdning gav upp så fort
     
  11. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    Ja vore 45 grader explosionsrisk så hade inte telefonen gått att använda ens i sverige på sommaren.

    Då är de fasen värre med kyla,dock inte ur explosionsrisk
     
  12. Virreviking

    Virreviking Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2014
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    77
    Jag överdrev förstås – jag menar att det är konstigt att påstå att 45 grader är en risk (av något slag) och att 43 är helt totalt befriat från den risken. Ett par grader är inte mycket, och det är inte ens säkert att givaren är kalibrerad bra nog för att klara den felmarginalen.

    Min telefon har laddats till 100% över natten med 1000mA:s laddare iaf, och jag upplever att batteriet räcker lika länge som andra rapporterar här på forumet, så jag har mycket svårt att tro att det skulle vara ett problem att bara ladda med svagare ström.
     
    Jan-Bertil gillar detta.
  13. anarfox

    anarfox Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2009
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    De där 45 graderna det snackades om var väl rumstemperatur och inte batteritemperaturen?
     
  14. Virreviking

    Virreviking Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2014
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    77
    Var jag än läser står det "operated". Det torde väl betyda att batteritemperaturen ej bör överstiga 45 grader vid laddning, och 60 grader vid urladdning.


    "Is cooling required on battery packs?
    This really depends on the environment and the typical energy usage profile. A small capacity pack which is being “stressed” will generate more heat than larger capacity pack. In charge the batteries should be operated between 0 & +45 degrees Celsius and in discharge the batteries should be operated between -20 & +60 degrees Celsius."
     
    Jan-Bertil gillar detta.
  15. anarfox

    anarfox Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2009
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Operating temperature brukar normalt vara omgivningens temperatur. Iaf på konsumentprodukter.
     
    Last edited: 16 dec 2014
  16. Virreviking

    Virreviking Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2014
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    77
    http://en.wikipedia.org/wiki/Operating_temperature

    Som jag skulle översätta det: Driftstemperaturen är den temperatur vid vilken en elektrisk eller mekanisk apparatur verkar.

    Batteriet verkade i mitt fall vid 43 grader celsius, och det är således dess driftstemperatur.

    Jag förstår inte riktigt vitsen med att ange en rumstemperatur när man pratar om drift. Rumstemperatur är snarare applicerbart för när en produkt blir obrukbar eller farlig vid låg respektive hög temperatur. Tycker jag alltså, men jag är kanske helt ute och seglar...
     
  17. anarfox

    anarfox Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2009
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    För att det inte håller att en konsument måste ha stenkoll på exakt varje komponents givna temperaturområde så tillverkaren testar inom vilka omgivningstemperaturer produkten garanterat funkar vid normalt användande.

    Men huvudpoängen med min första post var vad som nämnts tidigare i tråden och det var just rumstemperatur:

    Vem som tolkar wikipedia rätt är sedan en diskussion man kan ha i all evighet. Det får vi nog inte klarhet i annat än om någon som är proffs på ämnet kan reda ut begreppen.

    Men vad säger manualen för mobilen? Borde vara mer relevant än wikipedia.
     
    Last edited: 16 dec 2014
  18. anarfox

    anarfox Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2009
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Jag tog en titt på källan som Wikipedia hänvisar till för temperaturvärdena. Den var allt annat än tydlig:
    "Using the dedicated recharger, please charge the battery within the specified temperature range of 0 to 45℃."

    Det kan man tolka hur man vill.
     
  19. Virreviking

    Virreviking Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2014
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    77
    Vi pratar inte om att "hålla" som i att batteriet plötsligt går sönder av att använda medföljande laddare, jag pratar om förkortad livslängd. Du ber ju dessutom om en källa som säger att 43 grader skulle vara skadligt, och jag visar att 45 grader kan vara skadligt att ladda i. Det är högst relevant tycker jag.

    Manualen säger att man inte ska ladda i temperaturer över 45 grader. Men det är en svensk översättning som kan vara en tolkning lika väl som din.

    Tycker du min tolkning/översättning av wiki-artikeln är orimlig?
     
    Jan-Bertil gillar detta.
  20. Virreviking

    Virreviking Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2014
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    77
    Hittade ytterligare en avhandling om batterier och temperaturer:

    Batteries achieve optimum service life if used at 20°C (68°F) or slightly below, and nickel-based chemistries degrade rapidly when cycled at high ambient temperatures. If, for example, a battery operates at 30°C (86°F) instead of a more moderate room temperature, the cycle life is reduced by 20 percent. At 40°C (104°F), the loss jumps to a whopping 40 percent, and if charged and discharged at 45°C (113°F), the cycle life is only half of what can be expected if used at 20°C (68°F).

    http://batteryuniversity.com/learn/article/discharging_at_high_and_low_temperatures


    Nu är jag inget matematiskt geni, men andra gränsen utöver 45 grader jag hittat för LiPo är 60 grader, då batteriet riskerar att gå sönder totalt. Batteriet ökade alltså 23 grader i temperatur när jag laddade, kontra rumstemperatur. Det känns inte helt otroligt att man vid en laddning i 45 graders rumstemperatur ska kunna nå upp i 60 grader i batteriet.