Android motsvarighet till Airplay?

Diskussion i 'Allmänt' startad av behedwin, 21 nov 2014.

  1. behedwin

    behedwin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag har nylgen använt mig av airplay med en ipad och en apple tv
    är faktiskt grymt imponerad av hur smidigt och bra den trådlösa överföringen av skärmen är.

    jag vill verkligen inte själv skaffa apple produkter då jag för det mesta föredrar google och android.
    men vilket motsvarande alternativ finns för android...?
    trådlöst spegla skärmen...

    har en google chromecast som är trevlig men väldigt begränsad och den trådlösa överföringen är verkligen värdelös i jämförelse med airplay. har också lite sladdar för att få över en android skärm men då blir det olika sladdar beroende på enhet osv.

    finns det något annat?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, inte så vitt jag känner till. Det vore väl möjligtvist miracast i sådana fall. Av det jag provat har det inte heller fungerar särskilt bra dock.

    Det kommer dock lite kraftfullare enheter med stöd för bland annat 802.11ac snart och Casting-stöd. Ett exempel är Nexus Player från ASUS, men den har inte lanserats i Sverige ännu.

    Casting-stödet kommer säkerligen förbättras gradvis i takt med att standarden utvecklas och nya kraftfullare enheter kommer ut (Chromecasten är väldigt begräsnad - inte ens 802.11n över 5GHz utan begränsad till 2,4GHz). Har inte heller testat det tillsammans med 5.0, möjligt att det finns förbättringar där också.
     
    Magnum81 gillar detta.
  3. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Samsung har väl sin AllShare (ev har det bytt namn nu) som fungerar liknande fast då främst mellan olika Samsung-enheter
     
  4. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Detta har helt klart varit Apples trumfkort mot Android i många år nu, och ett viktigt sådant! För som du säger fungerar det otroligt smidigt på Apples produkter och är väldigt användbart. Använder det för att strömma ljud från min MacBook Pro till min stereo via Airport Express.

    Chromecast blev ett steg i rätt riktning och använder den flitigt till Youtube, men då inte Spotify implementerat det stödet faller det om man inte vill gå över till Google Play Music. Sedan krånglar Chromecasten mer än Airplay. Har faktiskt funderat på att köpa en iPad bara för att få Airplay till Spotify. Förstår inte varför detta inte är högprioriterat från Googles sida.
     
  5. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Har du testat Spoticast?

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.nop.spoticast
     
  6. hawah

    hawah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    123
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Skaffade en Samsung Galaxy S5 tidigare i höstas och tänkte jag skulle prova funktionen Screen Mirror till min Sony TV. Döm om min förvåning när detta fungerade klockrent från första början. Inget komplicerat alls att sätta upp - bara att följa on-screen instruktionerna. Har inte strulat nån gång sedan dess. Använder det för att streama NFL Gamepass från mobilen till TV. Testade detta för något år sedan med min dåvarande Sony Xperia Z och samma TV och då var det mycket mer strul.
     
  7. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Måste säga att det funkar utmärkt att spegla skärmen på Android 5/Lollipop. Blir ju t o m rätt aspect ratio jämfört med iPad ;)
     
  8. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 675
    Mottagna gillanden:
    975
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    När jag streamar med screen mirroring på min note 2 eller Xperia z2 till min sony tv med tex matcher från fotbollskanalen så laggar det och det går inte att titta. Använder jag iPad så funkar det som smör.
     
  9. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Det är via Miracast va? Prövade det på min LG tv och det är ju som ett skämt jämfört med Chromecast mirror
     
  10. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 675
    Mottagna gillanden:
    975
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Jag tror det, den heter skärmspegling på tv. Jag försöker skicka till min rpi istället men vet inte hur man gör det