Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Du skrev precis så här: "Jag vill inte ha någon diskussion med en sverigedemokrat här."

    Vilken diskussion är det du menar med "den diskussionen"?

    Som jag förstår respekterar du inte allas åsikter. Oavsett vad jag står för, vilket fortfarande inte är en fråga som jag ser har någon som helst koppling till vad vi pratade om, är det odemokratiskt att tänka som du gör.
     
  2. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Det är inte jag som jämför. Jag tycker att man skall öppna samarbeten och inget annat. Att Alliansen skulle rösta på S budget på grund av att SD annars kunde fälla den är att förskjuta ansvaret. Det är också något Löfven verkar riktigt bra på.

    Han skall så klart ignorera. Här tappade jag intresset och förstår hur du tänker. Fel i mina ögon.
     
  3. RockHolger

    RockHolger Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2013
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Med den diskussionen menade jag diskussionen med en sverigedemokrat.
    Och tro mig, jag kämpar för att respektera alla möjliga människors åsikter men jag ska erkänna en svaghet jag har. Och den är att jag har väldigt svårt att respektera SD. Jag pratar då om partiet och deras hållning i den enda fråga de bryr sig om, inte om alla de som röstar på SD.
     
  4. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Då förstod jag alltså rätt.

    Jag vill inte ha en diskussionen med någon som anser sig vara bättre än någon annan eller med en som anser att man skall ignorera andras åsikter. Men jag tar gärna en debatt med vänsterpartister, AFA eller nazister. Jag står för att alla skall få höras och att alla skall bekämpas med argument snarare än *mute*.

    Du säger att du inte kan ha "diskussionen med en sverigedemokrat." samtidigt som du säger att de du inte respekterar inte är de som röstar på partiet. Vilka är sverigedemokrater eller sådana som sympatiserar med deras åsikter. Det känns väldigt motsägelsefullt.
     
  5. Jonerik

    Jonerik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jämförde var precis det du gjorde i det jag citerade i min förra post. Öppna för samarbeten var precis det som Löfven försökte göra.

    Ignorerar varandra gör alla politiska partier. Tror du på allvar att alla andra partier träffas på kafferep och anpassar sin politik till varandra. Tror du att moderaterna skulle börja prata med vänstern för att få igenom sin budget genom att ändra sin ståndpunkt för vinster i välfärden?

    Vi kan ju diskutera vad som menas med ordet ignorera men för att du skall förstå vad jag menar med det så menar jag på samma sätt att moderaterna ignorerar vänstern.
     
  6. RockHolger

    RockHolger Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2013
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag vill inte ha den diskussionen här.
    Jag har inte påstått mig vara bättre än någon annan.
    Jag har inte påstått att man ska ignorera andras åsikter.
    Jag har inte sagt att du inte ska få framföra dina åsikter.
    Sen kan det ju faktiskt finnas människor som röstat på SD av andra anledningar än invandring, därav mitt förtydligande gällande partiet och deras väljare.
    Kom sen ihåg en sak. Bara för att du har rätt att uttrycka din åsikt innebär inte det att andra har skyldighet att bemöta den.
     
  7. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Du verkar förvirrad i mina ögon. Men detta är ett sidospår så jag lägger ner. Du verkar vara mer intresserad ifall jag sympatiserar med SD eller inte än vad mina åsikter är. Den inställningen i en debatt tycker jag är allt annat än demokratisk.

    Nej du behöver inte bemöta en åsikt från en sverigedemokrat men det är, i mina ögon, allmänt hyfs att göra så. Att bara bemöta de åsikter man själv anser vara "ok" åsikter är ingenting som hör hemma i ett demokratiskt samhälle. Kanske i en diktatur.
     
  8. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER



    En bonus:
     
  9. Jonerik

    Jonerik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Får man fråga vad syftet var med dessa videor och vad har de med våran diskussion att göra?
     
  10. RockHolger

    RockHolger Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2013
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Då föredrar jag just nu att avvika från det du anser vara allmänt hyfs. Ha en fortsatt bra eftermiddag.
     
  11. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Det pratades om uträckta händer.

    Och jag vet inte riktigt vad du vill ha svar på. Det är sedan stor skillnad på meningsskiljaktigheter och att ignorera. För att vi skall vara på det klara på vad ordet ignorera betyder (förstod inte att du ens behövde dra upp definitionen runt det) kanske vi kan samsas om definitionen "inte bry sig om; låtsas att något inte existerar eller inträffar"?

    Det ser jag som sagt inte som samma sak som att inte ändra sina ståndpunkter för att få igenom en budget. Det S gör är att kalla SD för namn (senaste är fortfarande nyfascistiskt eller?) och enligt ovanstående definition ignorera dem. Sen om du vill vara en riktig besserwisser ignorerar S inte SD ifall de kallar dem namn men du förstår säkert vad jag menar. Kanske.
     
  12. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Du borde bli en vänsterpolitiker!
     
  13. RockHolger

    RockHolger Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2013
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ööh....ok
     
  14. bvb

    bvb Solbränd Android Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
  15. Droid55

    Droid55 Guest

    Men varifrån kan du dra den slutsatsen att de KANSKE kan ändra på sig? Batra var väl för fri invandring när hon var aktiv i ungdomspartiet så hur skulle M med henne i spetsen samarbeta med SD? Nu står hon visserligen inte för fri invandring som då, men från det till samarbeta med SD ser jag som oerhört stort om inte omöjligt kliv.

    Exakt så. Jag sympatiserar med olika partier i olika frågor. Faktum är att jag sympatiserar lika mycket med två partier, men minst sympatiserar jag med högerpartierna. SD är typ de jag sympatiserar mest med av högerpartierna vilket kan bero på att de ligger närmast mitten och har sin invandringspolitik.
     
  16. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Vilka kommuner kommer ha nyval/extraval/omval dessutom?
    Det verkar som att man i Båstad måste ha ett nyval.

    Valprövningsnämnden har beslutat det efter att man hittade 27 st röster för mycket.
    Och det är då röster som kommunens valnämnd ej hade räknat in. Så i Båstad fick S ett mandat för mycket och SD ett mandat för lite.
    Så nu blir det helt enkelt nyval i Båstad.

    Källa: http://hd.se/bastad/2014/12/17/det-blir-omval-i-bastad/
     
  17. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Du kan läsa det lite vart som helst på nätet. Många som öppnar upp för att iaf ta in deras fråga i debatten. Att vi måste prata om det är för mig totalt uppenbart och också något som många allianspolitiker verkar hålla med om. Det första jag hittade så här på rak arm är detta:
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=6038354
    http://www.dagen.se/allianspolitiker-vill-prata-migrationsreformer-med-sd-1.303573
    http://www.svt.se/nyheter/regionalt...derater-vill-se-restriktivare-flyktingpolitik

    Vidare röstade inte Alliansen på SD:s alternativ en enda gång under åtta år för att få igenom sina förslag. Rödgröna klarade inte ens sin första budget.

    Att ignorera ett parti som sitter med och representerar en stor andel av det svenska folket är korkat. Ren dumhet. Jag vet inte annars hur jag skall kunna beskriva det men den som tänker så bör verkligen tänka om och se verkligheten i vitögat. Att ignorera meningsmotståndare, hur vidriga man än anser deras åsikter vara, är att skjuta sig själv i foten. Kolla på pajasen Dinamarca eller vad hon nu heter. Utspelet hon hade genom att gå in med en t-shirt som löd "SD = rasister" gagnar knappast andra än just SD.

    Edit, och det är skillnad på att föra en dialog och samarbeta. Kanske är värt att lägga in.
     
    Last edited: 17 dec 2014
  18. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Folk uppfattar vallöften som löften. Det är ett problem för oss. -Lennart Nilsson, S riksdagsledamot 76-06. Roligt gammal citat som väl fortfarande klär dem ganska bra :)

    Det roligaste Löfven sagt är väl att det vore riktigt korkat att sitta kvar och administrera någon annans budget!
     
  19. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Det känns i alla fall som klimatet i Sverige ang. invandringspolitiken börjar att ändras i alla fall vilket är väldigt bra. Det börjar att gå åt det hållet att man kan öppet säga att man röstar på SD utan att bli kallad för rasist även om väldigt många fortfarande resonerar så. Inte helt ovanligt att man ser på Facebook t.ex. inlägg såsom "röstar du på SD så ta bort mig från din vänlista". Men människor som dömer andra genom politisk läggning ger jag personligen inte mycket för och anser såna människor som oerhört inskränta och dem kan jag vara utan. Men Svenska folket börjar vakna upp mer och ser detta som en väldigt viktig fråga uppenbarligen inte minst med tanke på att SD växer hela tiden och de är de enda som vågar prata om det i deras politik. Sverige börjar ju för fan att börja bli som ett diktaturland där det inte är OK att ha vissa åsikter och man hängs också ut för dem. Aftonbladet och andra blaskor är ren skit och så äckligt vänstervridna så man har lust att spy ibland om man råkar surfa in där.

    De som tycks missa att förstå allt detta i första hand är våra politiker som styr. De är bångstyriga och sysslar med vuxenmobbning och fryser ut ett demokratiskt framvalt parti som snart är lika stora som sossarna eller moderaterna. De kommer att bli ännu större tills andra politiker vaknar upp och luktar på verkligheten som den ser ut i Sverige 2014. Fortsätter vi att ta emot lika mycket invandrare som förut så kommer Sverige att hamna i en jäkligt obehaglig sits.

    Sen tycker jag det är oerhört fräckt att sitta och säga att det inte finns pengar att ta hand om våra äldre som har byggt upp landet men samtidigt ha den invandringspolitiken som vi har idag som kostar en offantlig mängd pengar men det talas det heller just inte om utan de slingrar bort allting. Enligt dem är det en investering för Sverige och framtiden. Vi märker ju hur bra det har gått. Ta emot så många så vi inte har en chans att ta hand om dem eller våra egna. Skitbra. Verkligen.

    Så jävla glad över det som håller på att hända. Det behövs röras om i riksdagen ordentligt.

    Är jag en rasist? Nej verkligen inte. Jag är mån om mitt barns framtid i landet först och främst.
     
  20. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Är det bara jag som tycker att retoriken blir lite konstig när man beskyller andra för att inte ta ansvar men så fort det blir en motgång säger man upp sig? Det känns inte särskilt ansvarsfullt eller?
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.