Sony SBH-80 vs. Sony SBH-52 alt. utmanare (BT-headset)

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Anonym, 11 dec 2014.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Anonym

    Anonym Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Mitt gamla trofasta MW600 har efter tre och ett halvt års användning kastat in handduken och jag är nu på jakt efter ett nytt BT-headset.

    Då jag har varit väldigt nöjd med MW600 sneglar jag nu på Sony SBH-52 och Sony SBH-80.

    Fördelar med SBH-52 är som jag ser det:
    + Möjlighet att använda separata/egna hörlurar
    + FM-radio
    + Vattentät

    Fördelar med SBH-80:
    + AptX (Är förbättringen i ljudkvalitet märkbar om man som jag mest lyssnar på 320kbps mp3-filer?)
    + Lättare/nättare

    Är det någon som har använt något av ovanstående headsets och kan delge sina erfarenheter, positiva som negativa?

    Av särskilt intresse är den faktiska batteritiden, kommer någon av dessa här i närheten av batteritiden på MW600?
    En annan intressant aspekt är respektive fästanordning. Sitter nackbygeln på SBH-80 kvar även vid t.ex. träning såsom löpning/gym, någon som har provat? Är klämman på SBH-52 av plast och hur är kvalitén? Just den något undermåliga klämman var väl lite av MW600:s akilleshäl i mitt tycke.

    Kanske har jag missat någon uppenbar utmanare/bättre modell? Jag tar i sådana fall gladeligen emot förslag på andra modeller.
     
  2. HasseY

    HasseY Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    861
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Använd SBH-52 just nu. Ha haft mw600, sen gick över till Smart Wireless Headset Pro (MW1?) och nu SBH-52).

    Tycker nog MW1 passar bäst på en löprunda. 52:an är nog lite för stor. Den har en plast klämma. Men jag har inte haft den på vid löpning efter jag skaffade den för en månad sen, så jag kan inte säga något om hur bra den är.
     
  3. Anonym

    Anonym Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Tack för svaret!

    Valde själv SBH-52 pga. möjligheten att byta hörlurar och då displayen är behändig att ha vid inkommande samtal så att man utan att behöva ta upp telefonen kan se vem som ringer.
    Har beställt headsetet men dock inte hunnit få hem det än så om någon tycker att jag gjort helt fel val så får denne någon gärna hojta till! :)

    På tal om MW1 så är ju den modellen pga. dess ålder lite svår att få tag på.
    MW600 kunde de med fördel ha tillverkat än idag. Lägg till AptX och en robustare klämma så har du ett perfekt BT-headset (förutsatt att priset vore detsamma som- eller lägre än förr).
     
  4. HasseY

    HasseY Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    861
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    För en vanlig användare så är SBH52 bättre än MW1 på att den har NFC och kan användas som liten mini lur (utan att använda hörlurar). Den är den som lockade mig mest när jag gick över till SBH52.

    MW1:an har egen kortplats så man kan ha den som en MP3 spelare vilket jag tycker är en stor fördel. Jag trodde att den funktionen är kvar på SBH52 men där fick jag ångra mig rätt mycket.
     
  5. Anonym

    Anonym Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    MW1 har tidigare inte varit en kandidat då jag sett det headsetet som utdaterat. Såg nu att det går att beställa från Amazon.co.uk för ca 570 sek.

    NFC är inget som jag direkt värderar. När man väl har parkopplat telefon och headset så borde väl anslutning ske automatiskt? Jag tror inte heller att jag kommer att använda den fristående "telefonfunktionen" vidare mycket.

    Om du skulle jämföra batteritid och ljudkvalitet på SBH52 och MW1, vad blir utfallet då?
    Hur stor är/upplevs storleksskillnaden? (Ja, jag skulle kunna kolla t.ex. prisjakt. :P )
     
  6. HasseY

    HasseY Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    861
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    ursäkta ett sent svar.

    Jag är ingen sån hi-fi fanatiker :-) så jag tycker inte att jag kan höra något skillnad mellan dem. Så är det nog samma med batteritiden också. Ha inget att klaga.

    Utseendemässigt tycker jag MW1 vinner stort. Inte bara att den är mindre, också snyggare. SBH52 är nästan dubbel så lång som MW1, eller det känns så iaf. Den är dock inte tung så det är inte jobbigt att bära (jag har dem runt halsen vilket också är anledning till jag inte vet hur kraftig klämmorna är)

    Skulle jag välja idag mellan att behålla min gamla MW1 och köpa en ny SBH52 så blir det MW1.
     
  7. Anonym

    Anonym Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Ingen ursäkt behövd! Tvärtom är det jag som borde tacka! Tacksam för alla svar som jag får.

    SBH52 borde komma imorgon. Ska ta och packa upp och känna och klämma lite. Tycker jag att 52:an känns för stor/klumpig får jag ta mig en funderare på om jag inte kanske borde se mig om efter MW1.
     
  8. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Gillar SBH52 starkt, hade SBH20 innan.
     
  9. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Jag har kvar mitt mw600 fortfarande, ligger i en låda sen ett tag. Klarar fortfarande av flera timmar uppspelning. Intressant?

    Skickat via min Z3 Compact
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.