Diskussion: iPhone - Snabba frågor och svar

Diskussion i 'iPhone Allmänt' startad av Fredriks, 2 jan 2013.

Taggar:
  1. Slick-Rick

    Slick-Rick Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Hej!

    Ska till att sälja systers iPhone 5 16Gb. Garantin har gått ut och kvitto saknas. Är dock köpt direkt från Apple, så det kanske går att fixa fram om det nu gör någon skillnad.

    Har några frågor om prissättningen. Kruxet är att bakre kameran är trasig. Har sett att det går att få den bytt för ca 550:-. Antar att det är fair att dra den summan av försäljningspriset så får nästa ägare byta om behovet finns.

    Sen undrar jag om det är till någon större förlust att plocka ur lurarna (Earpods) som kom med telefonen vid köp. Funderar på att behålla dem själv då jag är i behov av ett par. De kostar väl 179:- billigast på nätet. Känns dock inte som att jag kan bolla med den summan i mitt försäljningspris då de ju är begagnade (men i grymt skick).

    Vad anser ni andra? Vad är ett rimligt pris att ta för den?

    Tack på förhand!
     
  2. damagee

    damagee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Ur min synvinkel så hade inte jag lagt pengar överhuvud taget på den luren. Det är en gammal telefon(dock helt ok), inga lurar följer med samt att bakre kameran inte fungerar. Bakre kameran är en så viktig del i luren och att behöva laga den det första man gör, nej då hade nog jag letat vidare. Men detta är min personliga åsikt och det finns garanterat en marknad för den luren också men jag tror inte det blir många riksdaler som betalas! Lycka till!
     
  3. BEWEE

    BEWEE Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2012
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Har en liten fråga om övergång från Android till iPhone.
    Jag kommer troligen få en iPhone 6 via jobbet. Vill egentligen fortsätta med Android men får väl bita i det sura äpplet... ;)
    Jag är beroende av Googles appar, Hangouts, Drive, Gmail, Maps, Chrome, Dokument, Kalkylark.
    Kan jag fortsätta att använda dessa på samma sätt om jag går över på iPhone?
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det finns ju appar för de saker du nämnde! Gmail och kalender kan du ju bara lägga in i kontoinställningarna så synkas det mot vanliga kalendern och mailappen i telefonen. Annars finns ju resten som separata appar. :)
     
  5. BEWEE

    BEWEE Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2012
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Ok, tack för svaret!
    Funkar google-apparna lika bra på iphone som android eller finns det några begränsningar? Alltså, kommer jag sakna något.
     
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Personligen tycker jag nästan att de är snyggare, men det är ju inte riktigt samma ihopslagning - men det fungerar riktigt bra! Har dock inte använt drive och dokumentapparna på ett tag, men för att år sedan på min förra 5s så fungerade det bra! :)
     
  7. BEWEE

    BEWEE Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2012
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Låter ju lovande när det gäller apparna :)
    Det jag kommer sakna jmf med tex Galaxy S5 är vattentåligheten och bra batteritid :(
     
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Kollat på ett Lifeproof-skal? Bra tips annars! Vilken iPhone gäller det?
     
  9. BEWEE

    BEWEE Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2012
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Gäller iPhone 6.
    Sen tycker jag det är otroligt korkat att iPhone inte har standard USB för laddning o synkning som "alla" andra.
     
  10. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    iPhone 6 har ju dock rätt så bra batteritid.

    Anledningen är ju för att du kan göra mer med en lightningkontakt än med en microusb-kontakt. Dockning med ljud osv osv. Sen kan du ju sätta in den åt vilket håll som helst. ;)
     
  11. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 114
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Eller hur, kabeln är ju suverän. Till skillnad för Android lurar där kontakten måste vara åt ett speciellt håll.
     
  12. Droid55

    Droid55 Guest

    Nu har jag klämt ännu mer på iPhone 6 och iPhone 6 Plus. Märkte direkt när jag gick från iPhone 6 Plus till iPhone 6 att jag tyckte skärmen kändes för liten. Kände inte så för iPhone 6 tidigare men då hade jag inte fått känna på iPhone 6 Plus live. Nu förstår jag verkligen vad folk menar när de säger att man snabbt blir bekväm med en större skärm. I övrigt har jag inga problem med greppa handen runt telefonen. Självklart kan jag inte skriva med en hand men det kan jag bara med iPhone 5s.

    Så det blir en iPhone 6 Plus. Frågan är nu hur eller var jag ska köpa den. Kontant eller på abonnemang. Det lutar åt kontant.
     
  13. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Kontant skulle jag rekommendera, om du har råd med det utlägget. Då kan du fritt rota mellan abonnemang utan att ha ett bundet i en viss period. Hallon är väldigt överkomligt!

    Passa på att köpa från Electroworld nu under rean för du får 10 procent rabatt, och på en 64GB iphone 6 Plus blir det runt 800 kr avskalat direkt. Electroworld om du icke vet är ett systerbolag till Elgiganten.
     
  14. Droid55

    Droid55 Guest

    Oj, rean brukar ju aldrig inkludera Apple. Tack för tipset!
     
  15. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Skynda att fynda dock för rean gäller till i morgon kl. 23.59. Varsågod och grattis till ditt framtida inköp. Hoppas du blir nöjd. :)
     
  16. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag har precis beställt. Tack igen! Ingen dålig rea på en ny iPhone. :D

    Ska bara beställa skydd nu.
     
  17. Droid55

    Droid55 Guest

    Vad rekommendera ni för skärmskydd i härdat glas? Spigen? Ska köpa ett bakskydd från Spigen. Fast finns CoveredGear för typ halva priset (349 kr vs. 199 kr). Undrar hur svårt eller lätt det är att sätta på dock...
     
  18. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Spigens tror jag är bra. Bara det inte är Zagg så blir du nog nöjd! :)
     
  19. Droid55

    Droid55 Guest

    Här kommer en dum fråga. Ett skärmskydd fördärvar inte originalskärmen på något sätt (aldrig någonsin haft skärmskydd)? Alltså den ska ju skydda men hur tar du bort skärmskyddet om du vill/behöver det? Inget process som ska skada skärmen antar jag.

    Länkar till de olika skydden:
    http://www.themobilestore.se/coveredgear-glasshardat-glasstill-apple-iphone-6-plus
    http://www.themobilestore.se/spigen-glas-tr-slim-tempered-glass-skarmskydd-till-apple-iphone-6-plus
     
  20. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hos Spigen har du ju utbytesgaranti, alltså man byter ut det om det går sönder. Något man inte gör med CoverdGear. Köp Spigens direkt från Spigen är min rekommendation, smidigt om man behöver ett utbyte.

    Det invisibleshield du länkar till är dåligt, det är det som kommer från Zagg. Är inne på mitt femte nu för att det skadas, får jack i hörnen och spricker på vissa ställen efter det. Har kört ett bra tag utan också - men skärmen är oskadd. :)