DMTECH 734 Laddningsfråga... akut(!)

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av Runarsson, 29 dec 2014.

  1. Runarsson

    Runarsson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Info:
    Apex Launcher Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 2014
    Info:
    Apex Launcher Pro
    Grannungen var här och lekte med mina egna små igår och hade sin DMTECH 734DC med sig. Batteriet tog slut och jag tryckte i en laddare. Jag tyckte det var märkligt eftersom jag inte ens fick igång den trots att den legat ikopplad ett tag. Laddaren blev aldrig varmare heller. Idag blir jag anklagad av mamman för att ha förstört den. Först var jag helt säker på att jag inte hade det, eftersom hennes uppgifter om hennes egen laddare var 5V/2A... vilket är detsamma som mina egna laddare säger.
    Nu är jag dock osäker eftersom jag alldeles nyss såg att DMTECH 734DC har en separat laddaringång... och dessutom läste någonstans att den inte är gjord för att ens kunna laddas via USB-porten. (Min fråga varför den inte laddade ö.h.t. under den halvtimme den låg här besvarades med detta.)
    Men... frågan går istället över till om jag KAN ha förstört den när jag kopplade i en USB-laddare i USB-porten. Den ska ju kopplas i datorns USB för dataöverföring och även den ger ju en del spänning eftersom en telefon kan laddas där. Men datorn är ju inte lika effektiv som telefonens laddare, så betyder det kanske att jag med laddaren kan ha bränt något som bara ska klara det som en dator ger. Eller betyder "ska inte kunna laddas via USB" att enhetens USB kanske helt saknar ledare för ingående spänning... och då bör det ju vara omöjligt att förstöra något med en vanlig USB-laddare?

    I mitt lekmannahuvud finns flera möjligheter och jag behöver av flera anledningar svar snabbt. Det jag behöver veta är om en laddare i USB-porten på en DMTECH 734DC kan förstöra den eller inte. (Finns referens till något eller egna erfaranheter är jag även tacksam över det.)

    Tack på förhand
     
    Last edited: 29 dec 2014
  2. knutn

    knutn Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Har du prøvd å resette den (reset-hullet bakpå)? Skjer det noe når du kopler den til en PC med usb-kabel?
    Jeg har et allwinner A13 nettbrett som kan lades med usb-kabel ... mulig det også er mulig med denne.
     
  3. Runarsson

    Runarsson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Info:
    Apex Launcher Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 2014
    Info:
    Apex Launcher Pro
    Jag har inte provat någonting eftersom den inte är min egen. För tillfället är den hos dess ägare och jag är bara misstänkt för att ha förstört den. Vill veta så mycket som möjligt om det här innan dialogen mellan oss återupptas... vilket den sannolikt kommer att göras imorgon, vare sig jag vill eller inte.

    Personligen tycker jag det låter långsökt att en USB-laddare ska kunna förstöra något om den kopplas in i enhetens USB-port, dels med tanke på den låga spänning det handlar om. Främst dock eftersom det vore jordens tillverkarmisstag att ens TILLÅTA en vanlig mobilladdare att kunna förstöra något om den kopplades in där. Nästan allt i telefon- och tabletvärlden delar ju port för laddning och dataöverföring.

    Men i det här läget är allt bara spekulationer från min sida och det räcker inte långt...
     
    Last edited: 30 dec 2014
  4. drnashlenin

    drnashlenin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    797
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Hej

    Vår support har begränsat öppet under helgerna men prova att ringa 031-687350 eller maila på [email protected] så får du svar. Jag har tyvärr inget exemplar själv att prova med men håller med föregående talare att du skall prova att försiktigt trycka in en nål i resethålet.

    Det stämmer att just denna modell inte kan laddas via USB-ingången. Det är olika från modell till modell och beror på hur moderkortet är designat och vilket chipset som används.
     
  5. exec

    exec Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2010
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Nej du kan inte förstöra plattan på det sättet då stiften till laddning inte är anslutna till något om det finns en separat laddningsport. Säg till henne att ha laddaren inkopplad ett dygn eller så och sedan prova att starta/reseta plattan, sen kan du tipsa ungarna att ladda plattan innan den stängs av.

    Sen om mamman kommer tro på dig är ju en annan sak, annars får du väl köpa en ny platta för att behålla grannfriden. :P
     
  6. Runarsson

    Runarsson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Info:
    Apex Launcher Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 2014
    Info:
    Apex Launcher Pro
    Det var lite så jag misstänkte. Varför skulle tillverkaren ansluta stiften om den ändå ska laddas i en separat port? Det jag hade läst innan som fick mig mer övertygad var dessa två inlägg, visserligen en annan modell (828B) men fortfarande med samma egenskaper vad gällde USB-laddning... ingenting:

    ... med svar av drnashlenin:
    Är det så att det faktiskt inte ens SKA gå, bör det ju ha varit omöjligt för mig att skada något med en USB-laddare. Dataöverföring och jord har sina vanliga stiftplatser, eftersom den ska kunna användas med datorn (som har sina). Om inte stiften för spänningsmatning fungerar till laddning, kan inte min laddare ladda. Var ska då spänningen från min laddare ha tagit vägen? Och även om den används till något annat (som min laddare i så fall skulle kunna förstöra) är ju USB en standard... 5V ± 0,25V. Min laddare ger lika mycket som datorns USB... dvs. även hennes egen dator.

    (20 minuter senare) :

    Nu har jag vad jag anser vara tillräckligt för mitt försvar. Ett telefonsamtal till Netlogic's support bekräftar min misstanke: Det är omöjligt för mig att ha förstört något med min mobilladdare. Och eftersom jag även beskrev min kniviga situation fick jag även det lugnande svaret "Hänvisar du henne till oss, är det samma svar vi kommer att ge henne."

    Hade jag inte inte kunnat visa henne underlag för mina egna slutsatser, hade jag naturligtvis ersatt den. I detta fall var det ju faktiskt SKYLDIG tills motsatsen var bevisad. Men dessa ord jag fick av fackmän jag kan hänvisa henne till för att själv bekräfta om hon inte tror mig, känns mer än tillräckligt för mig.
    Nu ska jag gå över med råden jag fått samt supportens telefonnummer, så hon kan själv kan diskutera det tekniska delen av problemet på ett sätt jag själv inte kunde. Kanske ett tecken på att göra vad jag kan för att hjälpa (och inte bara fria mig från misstanke) kan bidra till att rädda även grannfriden.
     
  7. Runarsson

    Runarsson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Info:
    Apex Launcher Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 2014
    Info:
    Apex Launcher Pro
    Jag tror inte jag kom långt med det där. När jag säger att jag fått bekräftat (t.o.m. av supporten) att den inte kan laddas via USB-porten säger hon att hon sett laddningen öka när hon haft den kopplad till datorn. Vad säger du om det drnashlenin... du som verkligen sitter med fakta? KAN den göra det... ens minsta lilla? (Och om det nu är möjligt att det är så, är det USB'ns stift för spänningsmatning som orsakar det eller kan det bero på en pågående datakommunikation i dessa stift?)
     
    Last edited: 30 dec 2014
  8. drnashlenin

    drnashlenin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    797
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Du måste ta detta med supporten, de har plattor och kan återskapa eller duplicera fel eller scenarion, sen tycker jag att du skall prova reset som vi tidigare tipsat om. Förstår om det är en prikär situation men om det löser problemet är ju nyårsfriden räddad.
     
  9. exec

    exec Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2010
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Om det nu är så att hon sett att den laddas när den är kopplad till datorn så finns det ju ingen anledning att anklaga dig och din laddare. Samma spänning och det är enheten som bestämmer hur många ampere den ska dra vid laddning. Känns som mest hon bestämt sig för att det är ditt fel och vägrar ändra åsikt.