Finns det nåt vettigt ställe att ladda ner filmer?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Strip, 5 jan 2015.

  1. Strip

    Strip Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2014
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Nej, jag menar inte piratkopierat material. Tvärtom, jag har för flera år sen ledsnat på att krångla med trackers, jaga ratio, leta undertexter, fippla med codecs o allt annat som hör den världen till. Men jag vill ha mina filmer i ett format oberoende av en tjänsteleverantörs framtida nycker. Jag vill kunna lagra dem på min server, fytta o kopiera dem som jag vill och spela upp dem när och var jag vill. Finns det att köpa, eller är jag fortfarande hänvisad till olovligen kopierat material?
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det går ju att köpa filmer via bland annat iTunes, vet inte vilket format osv osv som används där. Annars kan du ju köpa en BluRay och lägga över på din server.
     
  3. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Fast att kopiera blueray till servern är väl inte lagligt, om man ska vara fanatiskt bokstavstrogen lagen? Om jag minns rätt står det något i stil med att man får inte kopiera om det finns någon sorts kopieringsskydd.
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Trodde det var lagligt om man gjorde det för privat bruk, men kan ha fel där!
     
  5. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Borde vara lagligt med tanke på den s.k. "privatkopieringsersättningen". D.v.s. den extra avgift vi alla tvingas betala när vi köper USB-minnen, hårddiskar m.m. och som just är till för att täcka s.k. privat kopiering. Ej att förväxla med "piratkopiering".

    http://www.copyswede.se/privatkopieringsersattning/detta-ar-privatkopieringsersattning/
     
  6. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Nu blev jag tvungen att kolla lite. Jag är inte jurist men enligt 52 d § i http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.htm får man inte runda kopieringsskyddet. Möjligen är det tillåtet om man hänvisar till andra stycket och säger att det är för att kunna se filmen. Rätta mig gärna om jag har fel.

    Å andra sidan lär det inte vara någon som bryr sig om man kopierar en blueray till sin server, så länge det är ens privata som ingen annan har tillgång till. Använd t.ex. AnyDVD.

    Men för att återgå till frågan så har t.ex. Netflix VD sagt att de aldrig kommer tillåta nerladdning utan bara streaming. Inget större filmbolag tillåter nerladdning vad jag vet, ens med kraftig kryptering. Några indie-bolag har försökt tror jag men det är väl inget som slagit i igenom.
     
  7. Strip

    Strip Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2014
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Ska jag ändå krångla mig runt juridik o kopieringsskydd kan jag ju lika gärna fortsätta ladda ner grejjorna i rätt format från början = mindre jobb. Streaming påstås ju vara populärt, men med en svajig ADSL-6:a är det lagom kul och 4G är ju dyrare än knark. Google har ju nån variant där man kan köpa film o ladda ner den, men då är den ändå fastspikad i deras eget program och det känns måttligt framtidssäkert och är inte speciellt flexibelt.
     
  8. Strip

    Strip Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2014
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Ameibo.com körde nerladdning ett tag. Ett smart system med bittorrent som bas, där användare faktiskt kunde tjäna en slant på att seeda. Tyvärr var det nåt sorts lås på filerna (WMV), så den enda film jag köpte där fick jag aldrig se - efter jag provkört den på sovrumsdatorn var den för all framtid låst till just den datorn hehe.