Guide: [Guide] Roota HTC Desire + Flash med custom rom

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av ginux, 23 jun 2010.

  1. ginux

    ginux Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    God sommarkväll alla!

    Här kommer en liten guide hur man rootar och flashar en HTC Desire. Kom gärna med synpunkter och kritik.

    Till att börja med vill jag säga att all flashning sker på egen risk och det här ska endast ses som allmäna anvisningar hur en flash sker. Jag tar inget ansvar för din mobil och avråder alla som inte är helt säkra på vad dom ger sig in på att avstå.

    Guiden är i första hand inriktad på att flasha under Windows. Finns intresse kan jag göra en för Linux också, men det känns som att dom flesta som kör Linux har koll på flashning.

    Jag följde bla guiden som finns på xda-developers här.


    1. Roota Desiren

    Först måste du ta reda på vilken bootloader du har på din Desire. Det ser du genom att stänga av den, sedan startar du den och håller in bakåt-knappen samtidigt. Nu står texten "HBOOT" på skärmen och ett verisionsnummer intill. Det är din bootloader. Som du ser på bilden har jag 0.80.0000.

    [​IMG]

    Gå in i inställningar -> Programvaruinformation och kontrollera vad som står där. Detta är din Rom version, jag hade 1.21.405.2.

    Nu ska du ladda ner filen som passar din Desire:
    - För bootloaders med version 0.75.xxx eller lägre och Rom version 1.15.xxx.x eller lägre, ladda ner den här.
    - För bootloaders med version 0.80.xxx eller lägre och Rom version 1.21.xxx.x eller lägre, ladda ner den här.

    Packa upp filen du laddade ner till någon mapp. Öppna sedan en kommandoprompt och navigera till den mappen (Start -> Alla Program -> Tillbehör -> Kommandoprompt). Jag packade upp till C:\Users\Ginux\Downloads\r5-desire-root-alt\ och skriver då i kommandoprompten:
    cd C:\Users\Ginux\Downloads\r5-desire-root-alt

    Ta farväl av din fungerande Desire och stäng av den. Håll ner bakåt-knappen och starta. Nu kommer du in i FASTBOOT-menyn du såg i början av guiden. Anslut Desiren till datorn.

    I kommandofönstret du har uppe (se till att vara i mappen dit du packade upp zip-filen) skriver du:
    step1-windows.bat

    Vänta på att det blir klart...

    I Desiren går du till BOOTLOADER och sen RECOVERY med hjälp av volymknapparna, välj med ett kort tryck på strömknappen. Nu kommer det upp en desire med en röd varningstriangel på skärmen, det här är som det ska.

    Skriv i kommandoprompten:
    step2-windows.bat
    När detta är klart kommer din Desire vara i en recovery (grön) skärm. Där väljer du med den optiska styrkulan Wipe och sen Wipe data/factory reset. När det är klart går du tillbaks till föregående meny med volym ner. Där väljer du Flash zip from sdcard och välj rootedupdate.zip.

    När det är klart väljer du Reboot system now och din Desire är rootad :)

    Liten fotnot om flashningen
    Av någon anledning var jag tvungen att köra step2-windows.bat två gånger, verkar som att inte alla tjänster startat som dom skulle första gången.


    2. Flasha med en custom rom

    Ladda ner Romen du vill lägga in. Jag väljer att köra med DeFroST 1.3 som är baserat på FroYo, den laddar du ner här.

    Du ska inte packa upp filen!

    Koppla in din Desire som vanligt och välj att montera den som diskenhet. Kopiera zipfilen du laddade ner till rootmappen på sdkortet.

    Stäng av telefonen. Starta den sedan och håll in volym ner. Precis som innan navigerar du med volymknapparna och väljer med ett kort tryck på strömknappen. Välj Recovery. Nu startar den om och det kommer upp ett ! på skärmen (du ska fortfarande ha den inkopplad till datorn).

    Starta återigen kommandoprompten och gå till mappen dit du packade upp filen du laddade ner i första steget (flasha Desiren). Där kör du filen recovery-windows.bat (helt enkelt genom att skriva recovery-windows.bat). Vänta lite så kommer det snart upp en recovery meny på Desiren. Navigera med den optiska styrkulan och välj Wipe -> Wipe data/factory reset.

    När det är klart, tryck på volym ner för att gå tillbaks till huvudmenyn och välj där Flash zip from sdcard och välj zipen du laddade ner (i mitt fall DeFroST_1.3.zip).

    När den är klar väljer du bara Reboot och njuter av ditt nya rom.

    Over and out!
     
    Last edited: 23 jun 2010
  2. Patlan

    Patlan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Snyggt!
    Om man sen vill prova en annan är det bara att börja om vid 2.Flasha med en custom rom?

    Linux-guide - ja tack (ubuntu) :)
     
  3. ginux

    ginux Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jo absolut, det är ju bara namnet på zipfilen som skiljer om du tar ett annat rom :)

    Linux guide kommer...

    Jäklar vad snyggt DeFroST är förresten :D
     
    Last edited: 23 jun 2010
  4. bau

    bau Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har märkt att efter step1 är klart så tar jag ur usbkabeln och väljer recovery så röda treangeln kommer fram, väntar några sekunder och sen trycker i usb kabeln igen så brukar step2 gå på första gången.

    Hade också problem med att jag fick köra step2 några gånger innan "det tog"
     
  5. Mongodroid

    Mongodroid Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ett tips istället för att öppna en cmd, dubbelklicka på på bat-filen....så kör den kommandot.

    Bra guide f.ö
     
  6. ginux

    ginux Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jo absolut går det, problemet då är att fönstret stängs direkt när kommadot är klart så man hinner inte se eventuella felmeddelanden.
     
  7. ninjazin

    ninjazin Hedersmedlem Hedersmedlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7
    Såg att du länkar till r5-desire-root.zip

    Finns ju en r6 ute nu också
    För 0.75xxx och 1.15xxx här
    För 0.80xxx och 1.21xxx finns den här

    Är inte så insatt i Desire än eftersom jag inte får min förräns på lördag, så vet inte om detta har någon betydelse i praktiken men om det har det så kan du ju uppdatera första posten. Såg detta på Modaco
     
  8. @ndy

    @ndy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    r6 är att rekommendera främst för att den metoden eliminerar USB-brick risken.
     
  9. Johnsson1975

    Johnsson1975 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Tack för guiden, blir nog att roota å installera idag... Behöver man tänka på att ta backup på något?
     
  10. Patlan

    Patlan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag skulle gärna se guiden ta ytterligare ett steg, typ hur man backar upp allting, använder rom manager osv. Jag har sökt efter info om hur programmen funkar men blir inte riktigt klok på alla länkar hit o dit.
     
  11. clapper

    clapper Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2009
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur lång tid skall de olika stegen ta?
    Jag sitter just nu och gör detta på midsommarafton, WOHO. och HTC står fortfarande i skärmen. Det blinkade till sedan återkom HTC igen gått ca 10 min. Är det klart?

    Glad midsommar ifall någon mer tok än mig sitter och roar sig mig liknande bestyr en dag som denna!!

    EDIT: Jag tog en kall öl och började om, då funkade det direkt. Lustigt :)

    Kan också tillägga att jag inte fick r6an att funka utan körde in Defrost_1.4.
    Var det den som det fanns risk för USB-brick i?
     
    Last edited: 25 jun 2010
  12. ginux

    ginux Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Allvarligt, vad tänkte du egentligen när du försökte roota utan att dricka öl? o_O

    Öppnar första ölen jag också nu, skål!
     
  13. alsopranos

    alsopranos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    en fråga nu om jag rootar den går det att återställa den till standard, så HTC inte märker något ifall den behöver lämnas in på garantin? Typ som Iphones jailbreak enkelt att återställa till orginalt
     
  14. Greenz

    Greenz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor 8 - FRD-L09

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor 8 - FRD-L09
    ROM:
    Android 6.0 - EMUI 4.1
    tror att det ska finnas också.. tror de finns nånstans här på forumet.
     
  15. einarbulle

    einarbulle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    I r6 som ni länkar till hittar jag varken step2-windows.bat eller recovery-windows.bat.

    Jag kommer inte längre i flashningen :(
     
  16. ginux

    ginux Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Vågar inte svara på detta nu då jag använde r5 till flashningen och den fungerade bra för mig åtminstone :)

    Kan ladda ner r6 och kolla på senare.
     
  17. Lainen

    Lainen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    I R6 fortsätter du med resten i telefonen enligt nedan.

    # Navigate to the 'BOOTLOADER' and then 'RECOVERY' option on the menu, using the volume buttons to move and the power button to select.
    # When a black screen appears with a red triangle, press and hold 'Volume Up' then tap 'Power'.
    # Your device should now be at the 'recovery' screen. Select the 'wipe data/factory reset' option, then select the option to 'Apply sdcard:update.zip'. This will take a little while, so go make a nice cup of tea. When the flash has finished, reboot, and you are DONE! smile.gif

    saxat från denna tråd på Modaco
     
  18. ninjazin

    ninjazin Hedersmedlem Hedersmedlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7
    +1 :)
     
  19. Mandrag

    Mandrag Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    +2

    Det som hindrar mig från att flasha är att jag inte riktigt fått det här klart för mig, trots många timmars läsning här och på xda. Många pratar om Nandroid och annat som rör att ta backup på originalrom samt unrooting osv. Om du känner att du har möjlighet och tid skulle en utökad guide innehållande detta säkerligen vara väldigt uppskattat.
     
  20. einarbulle

    einarbulle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag körde den hårda vägen och rootade utan backup genom att följa den här guiden. Kanske var mycket dumt (ifall den någon gång måste in på garanti) men jag kunde inte hålla mig. Froyo är ett grymt lyft. Jag kör med OpenDesire v1.3 just nu.

    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=712615