Hittade denna tråd via en Googlesökning då jag drabbats av samma problem, och skaffade ett konto bara för att kommentera på tråden.
Min Z3 Compact har strulat sedan början av december (hörlursjacket glappade, powerknappen slutade intermittent att fungera). Detta anmäldes såklart omgående till
Halebop support, men innan jag hann posta iväg mobilen till deras servicepartner CR-service så sprack baksidan helt. Detta under helt normal användning (liggande i skyddande mobilpåse i framfickan).
Efter att jag läst denna tråd förstår jag att det varit länge förestående då jag kommer ihåg en liten spricka mellan kameraglaset och toppen av mobilen, vilken jag inte brydde mig om då jag vid tillfället inte kopplade den lilla sprickan till alla andra problem med mobilen.
Tyvärr har Halebops servicepartner CR-service valt att sätta sig på tvären, och vägrar garantiärende "på grund av yttre åverkan som spräckt bakstycket". CR-service har vidare lagt en reklamation hos Sony, vilka också satt sig på tvären (ja, jag har hänvisat till denna forumtråd).
Jag hade en muntlig konversation med en representant på Sony som hävdade att det definitivt inte rörde sig om glassprickor på grund av inre spänningar på grund av att hela bakstycket var krossat. Att en enstaka spricka lett till att fler sprickor uppstått under tiden jag hade den i fickan verkar de inte kunna tänka sig vara en möjlighet.
Tyvärr har
Halebop, trots att deras support uppbenbarligen känner till problematiken, tagit rygg på CR-service och Sony, och vägrar att bekosta reparationen via garanti, så som det ser ut så måste jag punga ut med 1050:- för att få min mobil lagad.
Här är ordagranna utdrag ur min chat med
Halebop support:
"Nu har jag hört med en kollega och det är tyvärr en del som har haft exakt samma problem som dig. Att den spricker och att sony avslår detta. Det är tyvärr ingen ide att göra en reklamation till sony då de redan sagt nej till detta vilket ät väldigt synd."
"Jag har nu hört med ansvariga och vi står bakom verkstadens och Sonys beslut om att du får betala kostnaden för att laga mobilen. Så vi kan tyvärr inte göra något."
Att ha köpt en mobiltelefon som efter 3 månaders normal använding har följande fel:
- Glappande hörlursuttag
- Glappande powerknapp
- Sprucket bakstycke
gör en minst sagt förbannad, och att sen som lök på laxen bli förvägrad garantin gör att jag kan inte rekommendera någon att vare sig göra affärer med
Halebop eller köpa en Z3C eller någon annan mobil av Sony.
Jag har kontaktat konsumentombudsmannen och som det ser ut lär jag få dra det hela till ARN för att få mina pengar tillbaka.
Click to expand...