Problem: Skärmen/glaset spricker av inre spänningar - Z3 Compact

Diskussion i 'Xperia Z3 Compact - Allmänt' startad av BirdCatcher, 13 nov 2014.

  1. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    En nöjd person berättar vidare för två andra. En missnöjd berättar för 16 andra. :)

    (påhittad statistik)
     
  2. Griffin

    Griffin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2014
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    42
    Mitt glas sprack fram och bak. Garantin gällde. Trots det köpte jag en Z3c till min son. Jag har "byggt om " mitt skal scr26 så det blir en ram så telefonen sitter fast. Absolut bästa telefonen jag ägt trots problemen.
     
  3. itemudjin

    itemudjin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    418
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Comviq

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Intressant. Berätta mer om ombyggnationen.
     
  4. Griffin

    Griffin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2014
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    42
    Köpte ett mjukt skal på Teknikmagasinet och skar ut så telefonen skulle passa bättre. Scr26 verkar vara lite töjbart så det passar bättre och bättre med tiden. Om telefonen eller skalet håller vet jag inte men jag är nöjd. Pillrigt att passa in den. Jag limmande skalen. Nöjd att jag kan tvätta skalen då det blir ganska smutsigt och äcklig. Nu får framtiden utvisa om grejerna håller. Tog bort plast adaptern i laddaren och det funkar kanon.
     

    Bifogade filer:

    itemudjin och kalleboston gillar detta.
  5. JonasFri

    JonasFri Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2011
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jaha, då har min framsida spruckit då, tog upp telefonen ur fickan och öppnade flipcaset för att kolla telefonen och skärmen är spräckt. Ser ut att ha börjat i nedre vänstra hörnet och spridit sig över hela vänstra långsidan. Skärmen lyser upp men reagerar inte på tryck så går inte att låsa upp skärmlåset. Har haft den i ett flipcase sedan ny och inte tappad den så får hoppas att dom vill laga den på garantin för den ska ju inte spricka av sig självt tycker jag.

    Vart ska man vända sig för lagning, Tele2 där den är köpt och dom hänvisar vidare eller ska man ta kontakt med ett serviceställe direkt?
     
  6. tribe

    tribe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2012
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Skulle vända mig direkt till Sony.
     
  7. traian

    traian Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Z3c

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Z3c
    ROM:
    KK 4.4.4 pre-rooted
    Hej, har haft denna telefon i ca 3 månader.

    Fick oxå sådana sprickor i torsdags. En ganska stor spricka som går från övre vänstra hörnet i en liten båge längs vänstra kanten samt en väldigt väldigt liten i övre högra hörnet. Displayen tog inte emot input på övre delen av skärmen, ca 1-2 cm. Lämnades in på Webhallen igår, de sa att det förmodligen kommer gå på garantin, men att det inte var helt säkert.

    Telefonen var i övrigt pedantiskt skött, hade ett sådant här skal: http://www.netonnet.se/art/telefon/...fsweden-smartcasepremiumpuz3comp/210213.6264/

    och jag använde magnetkontakten till laddning med detta tillbehör: http://www.toppshop.se/produkt/Micr...ony-Xperia-Z1-Z2Z3--Z-Ultra---Z1--Z3-Compact-

    lite tråkigt att en så pass ny telefon ska dras med detta, hoppas bara det inte händer igen, det var 3-4 veckors servicetid på den :(
     
  8. MrMad

    MrMad Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2011
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jaha, nu har min baksida spruckit såg jag. Undrar när det hände? Trasig från volymknappen ner till höger hörn. Nåja, så länge det är baksidan så skiter jag i det.
     
  9. BirdCatcher

    BirdCatcher Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2014
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    11

    Jag kan uppdatera hur det gått för min telefon.
    Efter två vändor till reparatören, första efter att de lyckats klämma WiFi-antennen och andra efter att min operatör givit fel felbeskrivning och att verkstaden ändå lyckats sabba Telefoni-antennen under tiden så vände jag mig till kundrelationer (inte kundservice) och fick omgående en ny telefon.
    Till denna har jag satt på hårdare skärmskydd, både bak- och framsida OCH ett vinyl/gummiskal. Än sålänge går det bra och inga sprickor uppstått.

    I julas pratade jag med en vän som arbetat för just Sony under tiden Z3C arbetades med och min vän meddelade då att Sony har en förväntad retur på hela 11% på den här telefonmodellen, vilket är många gånger högre än andra modeller. Så Sony är medvetna om problemet.
    Hårdvaran och mjukvaran är grym, kameran är fantastisk. Det är bara så synd att de valde att gå på ett tunnare glas för att minska vikten.
     
    Griffin och kalleboston gillar detta.
  10. renskav

    renskav Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2015
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    12
    Hittade denna tråd via en Googlesökning då jag drabbats av samma problem, och skaffade ett konto bara för att kommentera på tråden.

    Min Z3 Compact har strulat sedan början av december (hörlursjacket glappade, powerknappen slutade intermittent att fungera). Detta anmäldes såklart omgående till Halebop support, men innan jag hann posta iväg mobilen till deras servicepartner CR-service så sprack baksidan helt. Detta under helt normal användning (liggande i skyddande mobilpåse i framfickan).

    Efter att jag läst denna tråd förstår jag att det varit länge förestående då jag kommer ihåg en liten spricka mellan kameraglaset och toppen av mobilen, vilken jag inte brydde mig om då jag vid tillfället inte kopplade den lilla sprickan till alla andra problem med mobilen.

    Tyvärr har Halebops servicepartner CR-service valt att sätta sig på tvären, och vägrar garantiärende "på grund av yttre åverkan som spräckt bakstycket". CR-service har vidare lagt en reklamation hos Sony, vilka också satt sig på tvären (ja, jag har hänvisat till denna forumtråd).

    Jag hade en muntlig konversation med en representant på Sony som hävdade att det definitivt inte rörde sig om glassprickor på grund av inre spänningar på grund av att hela bakstycket var krossat. Att en enstaka spricka lett till att fler sprickor uppstått under tiden jag hade den i fickan verkar de inte kunna tänka sig vara en möjlighet.

    Tyvärr har Halebop, trots att deras support uppbenbarligen känner till problematiken, tagit rygg på CR-service och Sony, och vägrar att bekosta reparationen via garanti, så som det ser ut så måste jag punga ut med 1050:- för att få min mobil lagad.

    Här är ordagranna utdrag ur min chat med Halebop support:
    "Nu har jag hört med en kollega och det är tyvärr en del som har haft exakt samma problem som dig. Att den spricker och att sony avslår detta. Det är tyvärr ingen ide att göra en reklamation till sony då de redan sagt nej till detta vilket ät väldigt synd."

    "Jag har nu hört med ansvariga och vi står bakom verkstadens och Sonys beslut om att du får betala kostnaden för att laga mobilen. Så vi kan tyvärr inte göra något."

    Att ha köpt en mobiltelefon som efter 3 månaders normal använding har följande fel:
    - Glappande hörlursuttag
    - Glappande powerknapp
    - Sprucket bakstycke
    gör en minst sagt förbannad, och att sen som lök på laxen bli förvägrad garantin gör att jag kan inte rekommendera någon att vare sig göra affärer med Halebop eller köpa en Z3C eller någon annan mobil av Sony.

    Jag har kontaktat konsumentombudsmannen och som det ser ut lär jag få dra det hela till ARN för att få mina pengar tillbaka.
     
    kalleboston gillar detta.
  11. kalleboston

    kalleboston Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    194
    Telefon:
    Byter ofta

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Byter ofta
    @renskav@renskav jag hoppas det går bra för dig. Så där ska det ju inte gå till :( Håll oss gärna uppdaterade. Vi är många som följer den här tråden med stort intresse.
    Kämpa på!
     
  12. Griffin

    Griffin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2014
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    42
    Eftersom du åberopar garantin är det Sony och Åf som skall bevisa att du har varit oaktsam. Tråkigt om Sony blivit restriktiva i garantiärenden för det kommer de förlora på.
     
  13. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nja, garanti är ju på tillverkarens villkort. Enligt lag har man som konsument själv ansvaret att bevisa att felet är ett tillverkningsfel efter 6 månader.
     
  14. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Jo, men han skrev faktiskt detta i sitt inlägg:
    "Att ha köpt en mobiltelefon som efter 3 månaders normal använding har följande fel:"
    Så då borde det vara upp till Sony att bevisa att han har gjort någon yttre åverkan :)
     
    jnsson gillar detta.
  15. Griffin

    Griffin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2014
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    42
    Lagen säger att tillverkaren skall ge 6månaders garant och 3års reklamationsrätt men sony ger 2års garanti. Garantin= konsumenten behöver ej bevisa någonting, reklamation= kunden skall bevisa. Har man skador på telefonen blir det svårare att få igenom garatin men inte omöjligt. Jag tycker det är konstigt att du får nekande. Antingen är telefonen skadad eller har du inte berättat om vad en garant är. Kunskapen med garanti är dålig hos Åf. Bara att åka till butiken och påtala att de har fel.
     
  16. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Sorry heh :teeth:
     
    rodak gillar detta.
  17. JonasFri

    JonasFri Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2011
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Håller precis på med att knåpa ihop en anmälan till ARN om min mobil som var helt sprucken då jag tog upp den ur fickan, den låg även i ett skyddande flipcase och med skärmen vänd inåt mot kroppen som extra skydd. Tele2:s tekniker hävdar att den är utsatt för yttre påverkan, vilket jag har bestridit och sagt att den inte är det, den påfrestning som en mobil utsätts för i en ficka ska den tåla tycker jag. Dom skulle reklamera vidare mot Sony sa dom då jag inte godtog deras lagningsanbud på 2550:- utan ansåg att detta är ett garantiärende då telefonen har spryckit av sig självt. Fick svar tillbaks av Tele2 där dom sa att Sony inte godtog detta som en reklamation och skickade med en länk till Sony om jag ville ta diskussionen med dom vilket jag har gjort och enligt dom så är först telefonen tappad, vilket den inte är, och efter ytterligare lite mailkonversation så säger dom att dom inte kan göra något alls innan dom får in en reklamation från Tele2 vilket dom inte har fått säger dom nu. Skickar denna fråga tillbaks till Tele2 om varför dom inte har reklamerat vidaer vilket dom inte behagar svara på så i blir det att försöka med ARN istället.
     
  18. Droid55

    Droid55 Guest

    Herregud, inte ens iPhone 4/4s hade väl såna problem. Vad är det för inre spänningar? Synd att Sony gör så många rätt (erbjuder en mindre modell med prestanda som de större, OK kamera, bra batteritid) men gör misstaget att använda fucking glas. Jag avskyr glas och nej, jag tycker inte att glas känns exklusivt. Plast alla dagar i veckan! Om inte aluminium förstås men bra plast är fan inte dåligt alls.
     
    JonasFri gillar detta.
  19. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Inre spänningar pga monteringsprocessen pga vattentåligheten gissningsvis.
     
  20. Droid55

    Droid55 Guest

    Det säger mig inget men oavsett mycket dåligt. Ungefär som skärmen på Nexus 6 fast ändå värre. Inbränningar bara sådär känns liksom inte OK. Glas som spräcks utan att jag ens tappar den är inte OK. Det borde vem som helst förstå. Ibland fattar jag inte hur tillverkarna tänker eller ens kan producera sånt skit som de gör. Finns en drös med människor som skulle göra deras jobb bättre. Skamligt.