Samsung Gear S med Android ROM

Diskussion i 'Galaxy Note 4 - ROM-filer och utveckling' startad av improwise, 4 jan 2015.

  1. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Postade denna fråga i Tillbehörstråden men den kanske passar bättre här. Om man Rootar sin note 4 och ersätter TW med en ren Android ROM, funkar det fortfarande med Samsung-tillbehör som Gear S eller krävs det en TW ROM för det?
     
  2. SGSi9000

    SGSi9000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    1 158
    Mottagna gillanden:
    159
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Note 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Note 9
    ROM:
    Original
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S6 Edge +
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Platta 2:
    Ipad
    Min Gear Fit fungerar alldeles utmärkt med Root och Nova. Jag kör med Dr.ketan´s ROM.
     
  3. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Det var väl inte svar på hans fråga? Han frågade om "ren Android", inte touchwiz.

    Aosp, alltså.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, det kommer mig veterligen inte att fungera så länge du inte installerar de moduler som krävs för att Gear-tillbehör skall fungera. Om det inte står uttryckligen i ROM:en du installerar att Gear-tillbehör stöds skulle jag med andra ord tro att du kommer behöva ordna detta själv.

    Nu har jag förvisso inte provat Gear S, men jag förmodar att den har samma funktionalitet som Gear 2/förlitar sig på samma ramverk/Touchwiz?

    Förmodligen kommer du behöva följa stegen här, men funktionaliteten verkar bara hjälplig: http://forum.xda-developers.com/gear-s/general/tutorial-install-gear-manager-connect-t2934307

    Själv skulle jag nog bara välja en ROM där det värsta av skräpet är borttaget och som är optimerad för prestanda, men som fortfarande har TouchWiz och merparten av alla medföljande moduler (med risk för att låta motsägelsefull - TouchWiz+prestanda *host host*).

    GL!
     
    Last edited: 7 jan 2015
  5. SGSi9000

    SGSi9000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    1 158
    Mottagna gillanden:
    159
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Note 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Note 9
    ROM:
    Original
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S6 Edge +
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Platta 2:
    Ipad
    Nej det var det inte. Sorry
     
  6. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Precis :)!
     
  7. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Jo, var sugen på att slänga in en Android 5.0 ROM på Note 4:an men det löste sig själv genom att det ännu inte verkar finnas nån för Note 4 (annat än en mkt skakig CM12). Tycker överlag det verkar vara dålig fart på ROM-fronten för Note 4.
     
  8. bonil

    bonil Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2015
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    2
    Skulle vara fint om någon/några kunde skriva lite guider hur man gör till oss noviser så blir det nog mer fart här hehe . Är nog inte bra jag som är sugen på att lära mig mer ;)
     
  9. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Jo, blir lite lätt nördarnas konvent över rootning, custom ROM och liknande, vi som gör det och alltid har gjort det tycker det är en ren självklarhet men samtidigt utgör vi nog bara typ max 1% av kunderna. Med Samsungs telefoner tycker jag det är en ren nödvändighet med root + Custom ROM då Samsungs mjukvara tyvärr är klart sämre än deras hårdvara och det finns mkt potential som de flesta användare aldrig får se. Samtidigt bör det väl sägas att det är lite meckigt för en "svensson" även om det egentligen inte är speciellt svårt (man behöver inte förstå vad man gör så länge man gör som man blir instruerad). Dessutom är det en engångsgrej....om man nu inte blir flashoholic och konstant vill prova nya ROMar och nya versioner av dessa....vilket man lätt blir :D
     
    bonil gillar detta.
  10. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Nu kanske detta börjat bli rejält OT men i princip kan man läsa de guider som finns till Note 3 för de gäller i princip för Note 4 också förutom att man så klart ska använda sig av filer avsedda för Note 4. Vidare diskussion om detta bör nog med fördel ske i en annan tråd dock.