Google+ bilder vs. picasa

Diskussion i 'Applikationer' startad av bananove, 12 jan 2015.

  1. bananove

    bananove Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    OnePlus 2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 2
    ROM:
    OxygenOs 2.0.2
    Platta:
    Surface pro 3
    Alltså nu har jag fan fått nog... Vad håller google på med?!
    Jag har alltid kört picasa och varit supernöjd med det men nu har jag tappat greppet helt (eller om det är google som inte vet vad dom håller på med?!).

    Såhär ligger det till. Jag har som sagt tidigare alltid haft Picasa, sen för något år sen bytte google så alla bilder hamnade i google+, störigt ja visst men man får väl anpassa sig tänkte jag. Sen kom autouppladdning: det innebär att alla mina bilder jag knäpper hamnar i nån mapp i google+(?!). När jag sen vill använda appen picasa så får man ju ingen ordning på någonting eftersom picasa inte längre prioriteras. Så nu har jag bilder överallt och ingenstans (i mobilen, i google+ och i picasa), jag har fan ingen koll alls längre. Speciellt eftersom när jag använder mina andra kameror som inte är min mobil så vet jag inte vart jag ska ladda upp dom för att vara säker på att dom sparas!

    Så min fråga är hur ni löser det här? Nån mer måste ha kört picasa innan dom fick för sig att flytta allting till google+?

    Jag har släppt hela bildhanteringen tillsvidare när det gäller google och gått över till dropbox! Där känns det som dom tänkt till hur dom vill ha det från början och håller sig till det (carousel frågade t.om. mig idag om jag ville frigöra 1GB minne på telefonen för den hade redan laddat upp bilderna till min dropbox och det är ju precis det man är ute efter).
     
  2. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    började köra onedrive och flickr ist.. google har fuckat upp rejält med detta. helt omöjligt att hålla någon som helst på nånting som har med bilder att göra.
     
  3. bananove

    bananove Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    OnePlus 2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 2
    ROM:
    OxygenOs 2.0.2
    Platta:
    Surface pro 3
    Ursäkta min okunnighet men flickr är där du har dina album sorterade och informationen hämtas från onedrive?
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Alla dina bilder som laddas upp till Google, inklusive dina gamla album från Picasa, ligger numera här: https://plus.google.com/photos?hl=SV. Klicka på "Fler -> Album" för att få fram albumen du skapat. Du kan förstås fortfarande skapa nya album etc. precis som i Picasa.

    Autouppladdning av bilder konfigurerar du via G+appen->Inställningar->Säkerhetskopiering på telefonen. Bilder som autouppladdas hamnar i kronologisk ordning och sorteras alltså på datum. Det är denna vy du ser som "standard" när du går in på Google Foton.

    Själv kör jag G+ säkerhetskopiering aktiverat och lägger sedan de bilder jag vill ha ordning på i album som jag skapar via https://plus.google.com/photos?hl=SV. Det laddas förstås upp en hel del skräp med säkerhetskopieringen aktiverad, men då utrymmet är rätt hyggligt har jag (ännu...) inga problem med detta. Så länge man sparar det viktiga i album eller använder taggar (går att söka på bilder med X tagg) är det i regel inga problem att hitta bilderna man eftersöker.
     
    Last edited: 12 jan 2015
  5. bananove

    bananove Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    OnePlus 2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 2
    ROM:
    OxygenOs 2.0.2
    Platta:
    Surface pro 3
    Så du har alltså dubbla kopior av bilderna eller tar du bort dom i telefonen när dom är uppladdade?
    Jag kan ju tycka att detta borde skötas automatiskt (iaf en inställning) så man slipper tänka på det.
    Sen när det gäller album så var det bra att du sa för nu hamnar alla precis där du säger men jag vill ha dom i album och går det att skapa så enkelt som du beskriver så är ju iaf den pucken löst.
    Hur är det med videos? Funkar det också bra för dig? För mig fungerar det inte alls eftersom det inte går att infoga videos i picasa...längre...
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Bilderna som sparas lokalt på telefonen bryr jag mig i regel inte om då jag har alla dessa i Google Photos via säkerhetskopieringen redan. Brukar bara låta dem ligga kvar på luren tills jag får slut på minne eller formaterar av någon anlending (större Android-uppdatering eller dylikt). Om du tar bort dem lokalt försvinner de inte från Google Photos, utan du hittar dem fortfarande i vyn där bilderna presenteras i kronologisk ordning: https://plus.google.com/photos?hl=SV

    Videos brukar jag ladda upp manuellt till olika album via Foto-sidan https://plus.google.com/photos?hl=SV från min laptop. Det går att aktivera automatisk uppladdning av videoklipp via WiFi i inställningarna för G+ också, och då hamnar videos precis som foton i vyn för kronlogisk ordning. Hur man gör för att endast ladda upp enskilda videoklipp från telefonen till ett album har jag däremot inte undersökt, men det bör väl gå det också. Brukar bara ladda upp enstaka videos via webbläsaren som sagt, så har inte järnkoll på den biten.

    Applikationen Picasa har nog passerat sitt bäst före datum om ingen större uppdatering kommer snart, så den skulle jag inte rekommendera dig att använda längre. Google verkar helt och hållet gått över till Photos via Google+, så det är i webbläsaren du skall hålla dig med andra ord. Bildredigering osv sköts också via Google+.
     
    Last edited: 12 jan 2015
  7. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    hehe neh sorry jag bytte ut och skickar till båda numera för att utvärdera :D
     
  8. bananove

    bananove Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    OnePlus 2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 2
    ROM:
    OxygenOs 2.0.2
    Platta:
    Surface pro 3
    flickr känns som en annan variant av instagram och eftersom jag är förbannat trött på selfies och annat trams så får det nog bli onedrive. Jag gillar som sagt dropbox men där har jag 60GB tills i sommar sen försvinner det och i onedrive fick jag 30GB. Men då blir problemet att dom flesta gallerier inte ännu stödjer onedrives synkning. Men det har nog löst sig fram till sommaren.

    Tack för all input!
     
  9. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    jag anvnder flickr endast för lagring och har ingenting publikt alls. lätt att sortera upp i album om man vill det etc. dessutom får du 1tb space gratis.