Diskussion: Första intryck av Nexus 6

Diskussion i 'Nexus 6 (2014) - Allmänt' startad av 220volt, 10 dec 2014.

  1. saftmaskin

    saftmaskin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2011
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    55
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Nova Launcher, SwiftKey
    Får nog hålla med. Har enbart knarkat Nexus de senaste åren.
    1. Nexus 6 är FÖR stor och otymplig i handen. Hade den varit som en Note 4 hade det varit helt okej som faktiskt går hålla med 1 hand stabilt. Den är för bred och hal.
    2. Skärmen är rosa vid låg ljusstyrka, surfar ofta i sängen på kvällen och märker då detta.
    3. Batteritiden, skärmen, kameran är inte på topp, trots det höga priset.
    4. Den påtvingade krypteringen, dock fixat med custom boot.

    Jag var mycket nöjdare och gladare när jag fått min Nexus 5. Tråkigt att jag är så nexus-beroende så jag troligtvis behåller denna. Men det lutar emot att köpa en Note 4 istället för att få en bättre telefon som samtidigt går att hålla i, eller Moto X2 som inte är lika bra men snygg/nexus-lik och bra storlek.

    Så det är nog första telefonen jag köpt som jag halvt vill bli av med redan efter några veckor :(
     
    Last edited: 12 jan 2015
    maxperes gillar detta.
  2. Etzolin

    Etzolin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2010
    Inlägg:
    463
    Mottagna gillanden:
    118
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Platta:
    Apple iPad Pro
    Testade Nexus 6 i någon dag men gjorde återköp då den inte höll hela vägen. Här är mina intryck.

    + Lollipop i dess renaste form är riktigt riktigt bra. Google kan det här med gränssnitt.
    + Den runda formen ger bra passform i handen och ett falskt intryck av en tunn telefon.
    + Skärmstorleken och avsaknaden utav död yta, trots stereohögtalare.
    + Notisskärmen.
    - Kameran är riktigt kass ifall man inte badar i ljus, mycket brus och tar tid på sig att fokusera.
    - Batteritiden. Massivt batteri, men ändå inte särskilt uthållig. Hade högre förväntningar.
    - Stereohögtalarna. Stereo i all ära, men saknade grund. Som att man bara plockade med frekvenser från 300-400 hZ och uppåt. Visst är det bara en telefon, men det finns mycket bättre.
    - Kvalitetsproblem med skärmen. Färger med brus i. Ghosting. Inte särskilt precis, speciellt vid lägre ljusstyrka.
     
  3. mattismarkus

    mattismarkus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2014
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nothing phone 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nothing phone 1
    Jag hat kört Samsung s5 innan den här och iphone i flera år före det.. Samsungen seglade ihop direkt samma för frun
    Nu har jag haft min Nexus 6 sen före jul och är riktigt nöjd batteriet räcker en hel dag kameran tar bättre klart än min gamla s5 som aldrig kunde fokusera inne ..
    Visst den är stor men eftersom jag läser mkt så vill jag inte byta ner mig i storlek..
    Använder headset då jag ringer samt blåtand i bilen då man kör så man behöver aldrig trixa med mobilen..
     
  4. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    Börjar nästan fundera om jag ska skita i den å köpa en Note 4
     
  5. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 829
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Eller så väntar du ett tag till för att se vad som presenteras detta året. Inte jättelångt kvar till MWC nu.
     
    Englund81 gillar detta.
  6. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    Sant.. Men samtidigt så vet jag hur det blir, bara 6 månader kvar, bara 3 månader kvar, åså presenteras nått nytt igen :-)
     
    Jan-Bertil, Englund81 och Davil gillar detta.
  7. Jaxione

    Jaxione Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Hej!

    Förstår att ni in den här tråden kan tycka och dra ner betyget för att telefonen är för stor. Det jag inte förstår är varför man gör det i expertrecensionerna. Är ju enbart en smaksak. Jag skaffar Nexus 6 för att 5tum är för litet. Ska man använda den till surf och alla miljoner funktioner som är på telefonerna idag så behöver man ha en stor skärm i min mening.

    Mvh J
     
    knut_jr, Jan-Bertil och Davil gillar detta.
  8. Englund81

    Englund81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    1 133
    Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)
    :P
     
    Jaxione gillar detta.
  9. Nephisto

    Nephisto Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Förstår hur du menar men det påverkar också användarupplevelsen så det beror på hur man ser på saken. Skulle Google ha släppt en telefon som var två cm bred så hade den nog inte fått så bra betyg heller ;-)
     
  10. Stolpiz

    Stolpiz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2014
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    1
    Ni som säger att ni gjort "återköp" på era mobiler, har ni gjort det efteråt att ni har öppnat telefonen och faktiskt använt den ett tag. I sånnafall hur fungerar det? Man kan väl inte returnera nått som man har brutit originalförpackning på och redan använt produkten i fråga??
     
  11. Englund81

    Englund81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    1 133
    Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)
    Det finns ingen efterfrågan av 2 centimeters skärmar, därför hade det nog garanterat fått kritik.
    Men idag är det många som efterfrågar om större skärmar.
    När man köper en telefon så tycker jag att man inte kan kritisera storleken, för den informationen har du redan innan du köper!
     
    Stolpiz, Davil, knut_jr och 3 andra gillar detta.
  12. Nephisto

    Nephisto Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Såklart drog jag det till sin spets ;-)
    Men du måste väl ändå hålla med om att det verkar vara rätt många som hellre skulle sett en Nexus som inte är phablet med tanke på all kritik som Google fått för storleken.

    Jag har inget emot phablets annars och det är som du säger, man visste om det innan man köpte. Men samtidigt är man tvungen att välja den om man vill ha den nyaste Nexusen, det är nog anledningen till att många gnäller på storleken. Jag och många andra skulle nog gärna ha sett två versioner isåfall :-)

    Men nog om det, smaken är som baken helt enkelt. :-D
     
    MightyMike och Englund81 gillar detta.
  13. Nephisto

    Nephisto Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Kanske lite OT men det beror på om du köper på nätet eller i butik. Men om du beställer på nätet så har du 14 dagars ångerrätt och då har man rätt att "prova" produkten också.

    Men har man gjort märken osv så finns det stor risk att man får betala för det i efterhand. Sen har väl vissa fysiska butiker mer frikostiga policys ang återköp men vad jag vet har de inga skyldigheter där.
     
  14. Stolpiz

    Stolpiz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2014
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    1
    Ok, jag förstår! :)
     
  15. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Ett litet tillägg på det:
    Om du beställer produkten online och väljer att hämta den i butik så ska du också ha betalt produkten online för att distansköplagen ska gälla. Om du istället skulle betala i kassan när du hämtar ut produkten så är det inte ett distansköp och då har du (oftast) inte 14 dagar på dig att undersöka varan.
     
  16. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag hade flyt och lyckades göra en reklamation på telefonen pga inbränning. Detta trots att jag använt telefonen i en knapp månad.

    Jag kör just nu CM12 på Note 4 och det ger ungefär samma mjukvaruupplevelse som Nexus 6 (sånär som på ett antal buggar som beror på att CM12-builden för N4 är någon månad gammal bara).

    Orsaken till att jag valde att gå tillbaka till Note 4 är:

    * Inbränningar (framförallt ikonerna på mjukvaruknapparna och statusbaren)
    * Ghosting (inte lika hemsk som på LG Gflex men tydligt vid vanligt användande)
    * Kamerans prestanda (4:3-sensor, dålig autofokus, dålig i mörker)
    * Mjukvaruknappar som stjäl skärmyta (och skapar inbränningar)
    * Medelmåttig batteritid (fick ladda två gånger dagligen, Note 4 håller en dag)
    * Lite för bred och glatt för optimal komfort i handen
    * Skallrande ljud från övre högtalaren

    Trots att jag inte var helt nöjd med Nexus 6 så förstår jag att många andra är det. Det är en väldigt fin telefon med superb mjukvara. Är man inte rädd för att hacka kan man få ungefär samma mjukvara på en något bättre hårdvara med Note 4. Men för de som inte orkar roota och flasha roms är Nexus 6 det bästa alternativet på marknaden just nu. Eller kanske Nexus 5 :-)

    / p
     
  17. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 829
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Det verkar som det är ganska många som gör återköp av sina Nexus 6.

    Valfri Motorola är också ett bra alternativ om man vill ha "vanilla" android och snabba uppdateringar.
     
  18. maxperes

    maxperes Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    1 207
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Jag är på g att göra samma sak. Skickar in min idag till Proshop. Med lite tur så får jag också pengarna tillbaka! Köpte min kring den 10e december.
     
  19. Jaxione

    Jaxione Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Inbränningar är ju ett problem som finns med alla amoled skärmar. Kommer knappast bli bättre bara för du byter till Note 4. Batteritiden är jag mer rädd för. Hoppas verkligen inte den är så dålig som du skriver. Tycker det borde varit fler som klagat om det var så på alla Nexus 6.

    Sen tycker jag det är tråkigt att skärmen är så ljussvag. Hur tänkte dom där? Ligger mycket efter konkurrenterna på den fronten.

    Synd att du inte blev nöjd. Hoppas jag inte upplever samma problem när min kommer. Men byter till Samsung gör jag aldrig med deras nuvarande design. Särskilt inte Noten med plastläderimitationen på baksidan. Men smaken är som baken :)

    Mvh J
     
  20. MightyMike

    MightyMike Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2011
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER



    Definiera många? Många i relation till vad (många i relation till sålda enheter) ;-) ?