Bankdroid - v1.9.6.4

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av liato, 6 maj 2010.

  1. Snah

    Snah Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    143

    MINA ENHETER

    Eh... "låta bankdroiddiskussioner rinna ut"? Nu var det ju inte det det här handlade om utan i klartext att varannat inlägg är frågor i stil med "SEB fungerar inte!" eller "Hur får jag SEB att fungera nu?" som ovan 2 postares. Det tragiska är att de postarna bara hade behövt gå en enda sida tillbaka i tråden för att få svar på sina frågor. En enda! Hade de gått ännu några sidor tillbaka hade de kunnat läsa mer om Tink vs Bankdroid. Simpla koncept är många gånger krångliga koncept, indika. ;)

    Uppenbarligen undgick poängen med att Swedroid inte är XDA dig. På XDA hade ett par extra trådar varit irriterande pga mängden trådar och inlägg. Det skulle det knappast vara här.

    Hur som kvarstår frågan: Hur tycker då ni moderatorer att detta kan lösas på ett bra sätt?
     
  2. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Det går tyvärr inte att undvika att användare inte använder sökfunktionen eller läser hela trådar. Så ser det ut överallt på Swedroid och andra forum också för den delen. Vi bestraffar inte användare som inte läser hela trådar men det är klart att upprepningar kan bli störande och då tar vi det privat med användaren i fråga eller gör ett publikt inlägg i den berörda tråden. Den sistnämnda lösningen brukar dessvärre endast fungera temporärt med bakgrund av ovanstående anledningar. Vi måste alla leva med att folk är lata och inte bemödar sig att läsa en tråd ordentligt. Det vi som följer trådar kan göra är att hjälpa vilsna användare att få rätt svar så snabbt som möjligt genom att svara dem och påpeka att svaret redan finns.

    Från en moderators synvinkel är detta alltså inte ett problem som existerar bara i den här tråden. Och eftersom vi hela tiden strävar efter att vara konsekventa med vad vi säger och gör så är alternativet som du föreslår att alla trådar måste få samma rätt att delas upp i små delar. På grund av att vi har lata användare som dels inte orkar läsa trådar och dels inte orkar svara på samma fråga om och om igen (livet som moderator btw).

    Vi måste tänka på alla användare, alla avdelningar och alla våra anonyma besökare. Det finns även samarbetspartners som kikar in i bland. Det gör att vi är måna om att forumet ska vara lättnavigerat och se cleant ut.

    Så tillbaka till ämnet igen. Bankdroid har en tråd som utvecklaren bevakar, i den här tråden ska man posta all feedback man vill lämna till ovanstående. Det går också som lassekongo nämnde ovan att gå med i projektet på github för att lämna feedback där om man tycker det är bättre. Sen kan jag tänka mig att det finns andra sätt att kontakta utvecklaren på men jag själv är inte någon användare av appen och har därför inte de uppgifterna till hands.
     
    lassekongo gillar detta.
  3. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Så som jag tolkar moderatorerna så är det alltså inte meningen att vi vanliga användare ska läsa i tråden, den ska bara användas för att få kontakt med utvecklaren. Det är alltså inte meningen att vi som är användare av appen ska kunna hjälpa varandra i den här tråden, följden måste bli att vi helt enkelt får starta trådar i andra underforum om det. Det finns ju "Stora tråden om Tasker" och liknande så det är väl bara att starta en "Stora tråden om Bankdroid"?
     
  4. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Nej det här är ju precis rätt plats för sådana diskussioner :)
     
  5. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Någon här som använder Avanza eller Nordnet? Med deras inloggning (användarnamn och lösenord) får man tillgång till hela kontot och kan, som jag förstår det, föra över pengar till utomstående konton? Med tex Swedbank kan du endast visa information med inloggningen samt flytta mellan konton.

    Någon som vet om tex Avanza kan sätta en begränsning på den typen av inloggning och kräva att man loggar in med BankID för att flytta pengar till externa konton?
     
  6. PowerCheez

    PowerCheez Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2012
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5
    Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag tycker också det är bättre och mer lättöverskådligt att ha allt i samma tråd. Att folk är lata och inte läser igenom innan man skriver går aldrig att råda bot på oavsett om man har separata trådar eller ej. Så där är MIN åsikt. ;-)
     
  7. PowerCheez

    PowerCheez Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2012
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5
    Jag har dock en annan fråga. Jag har både mitt och mina barns nordea-konton i min bankdroid. Barnens fungerar, men inte mitt. I mitt fall säger den att den inte kan hitta account id. Kan det ha att göra med att jag namngett mina konton i nordea? Eller att jag i min login har fler konton medan barnen bara har ett var?
     
  8. 48kirderF

    48kirderF Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Någon lösning på ICA banken på gång?
    Står bara som tidigare nämnts: "Kunde ej skapa konto", "Server certificate not trusted for host: appserver.icabanken.se"

    Varit så i drygt en månad nu...
     
  9. d-b

    d-b Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Är du allvarlig? Den här tråden är ju fullkomligt oanvändbar för de som inte läser den varje dag och har läst varje inlägg sedan den startades. Följaktligen kryllar den av dubletter av felrapporter, frågor som besvarats massor av gåger tidigare. Typiskt anala forummoderatorer som prioriterar regler framför allt annat.
     
    Snah gillar detta.
  10. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Tänk på din ton.
     
  11. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag tar gärna emot kritik. Om jag får kritik tar jag självklart åt mig och tar det med mig nästa gång jag ska fatta ett beslut. Dock tycker jag att din ton är väldigt tråkig. Är tonen god och trevlig och kritiken konstruktiv värderar jag den naturligvis högre.

    Att skapa en ny tråd för varje felrapport medför inte automatiskt att fler kommer att se dem. Det innebär dock att det blir fler ställen att leta på för att hitta dem, både för användarna och för utvecklarna. Finns det en tråd så behöver man bara leta på ett ställe, men flera sidor. Finns flera trådar måste man leta på flera ställen, så småningom flera sidor i själva forumet och även flera sidor i trådarna själva.

    Du får gärna kontakta mig via pm eller i Sajtrelaterat om du har synpunkter.
     
    indika gillar detta.
  12. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det var ju aldrig frågan om att skapa en ny tråd för varje felrapport, det var en fråga om att skapa en ny tråd för varje bank.

    Redan nu måste man leta på flera HUNDRA sidor för att hitta informationen, närmare bestämt 239 sidor i den här tråden (med mina inställningar, orkar inte kolla hur många inlägg per sida). Tråden skulle behöva rensas på gammal irellevant information eller startas om.
     
    d-b och Snah gillar detta.
  13. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Liato >
    På Avanza kan man namnge sina konton vilket är fantastiskt smidigt. Men i Bankdroid visas inte det namnet utan det står tex bara Investeringssparkonto. Det gör det lite svåröverskådligt när man i Bankdroid har 6 investeringssparkonton. Vore guld om det gick att lösa.

    Skicka vad sidan heter som du läser ifrån så skickar jag en ny till dig där namnen framgår. Skulle det funka?
     
  14. Alex

    Alex Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Hej.
    Har noterat sedan en tid tillbaka att Statoil Mastercard slutat fungera.
    Verkar bero på att de tagit bort personligt lösenord (bytt ut det mot Mobilt Bank-ID? )

    Betyder det att det är kört att kunna fixa Statoil Mastercard?

    Mvh Alex
     
  15. Snah

    Snah Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    143

    MINA ENHETER

    1. Det här börjar bli både tröttsamt och irriterande. Förslaget handlade om att skapa en tråd för varje bank, naturligtvis inte för varje felrapport. Du har alltså missförstått detta från början, lassekongo.

    2. d-b föreslog att skapa separata trådar för banker 12 november.

    Ingen reaktion från mod.

    3. Jag kommenterade positivt 3 december.

    Ingen reaktion från mod.

    4. d-b skapade den första separata banktråden 15 december.

    Ingen reaktion från mod.

    5. 5 januari tas de tre separata banktrådar som då finns bort.

    Varför är detta av vikt? Förslaget kom alltså för 2 månader sedan, den första separata tråden en månad senare men först 3 veckor efter den första separata banktråden reagerar mod. Det visar ju med all önskvärd tydlighet att indikas påstående om att ni läser allt som skrivs helt enkelt inte är sant. Varför påstå det om det inte stämmer? Är det någon form av prestige i det påståendet? Det förefaller ärligt talat lite omoget och korkat utifrån ovanstående punkter. För att föra en konstruktiv diskussion krävs att vi har samma grund. Att ni inte kan läsa och moderera allt köper jag, men inte att ni skulle ha följt tråden.

    Du skulle ha diskuterat med oss i tråden innan du tog bort trådarna, lassekongo. Punkt.

    Jag börjar bli mindre och mindre intresserad av att följa tråden och bistå dem jag kan hjälpa. Detta beror helt och fullt på hur ni moderatorer agerar just nu. Inte för att ni tagit bort de separata trådarna, utan för att ni inte är intresserade av att föra en diskussion och föreslå andra lösningar. Den nuvarande fungerar inte. Medan vi skrivit våra inlägg har det kommit in en handfull helt onödiga inlägg som redan besvarats i tråden. Låt oss då säga att det kommer in 3 sådana inlägg i veckan, vilket är en underdrift. Det blir alltså över 150 onödiga inlägg om året.

    För tredje gången ställer jag frågan till mod: Om det absolut inte är möjligt att skapa separata trådar för varje bank under Utveckling och projekt, så hur ska vi lösa det då? Går det att göra ett "subbibliotek" av separata trådar för Bankdroids banker, dvs ytterligare ett forum med trådar som ligger under Utveckling och projekt? Kan tråden modereras hårdare? Kan användare få reprimander när de inte söker innan de postar? Kan det visas en varningstext när någon ska posta ett inlägg i tråden?

    Jag tycker personligen att er tro på att agera som alla andra gör bara är kontraproduktiv. Våga göra på något annat sätt!

    PS Och indika, bespara mig ditt snack om att utvecklaren finns i tråden, github och liknande. Om jag deltagit i tråden i flera år, tror du inte att jag vet det?
    PS2 Det är förstås roligt att ni båda vill föra någon form av privat diskussion, men jag avböjer tills vidare. Jag tycker att det är betydligt mer givande att föra den öppet här i tråden.
     
    d-b och torbjorn gillar detta.
  16. Rikko

    Rikko Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Nu har även jag fått Lollipop på min Samsung Galaxy S5, och mycket riktigt så fungerar inte FirstCard längre. Får felmeddelande om:

    Kunde ej skapa konto
    Handshake failed


    Sker när jag förösker lägga till mitt FirstCard-konto.
    Kan tillägga att det går bra att lägga till mina Swedbank och Jojo-konto.

    @liato@liato Någon ny release på gång?
     
  17. TheWierd

    TheWierd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Telenor, Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    iPhone 6s
    Info:
    Jobbet
    Platta:
    iPad 4
    Tack för infon, just vad jag tänkte kolla upp, då blir det ju svårt att lösa :@ Dumma Statoil, kan de inte tänka på sina kunder? ^^
    Nog smart att skapa en tråd för varje bank, är ju uppe i en bra mängd nu.
     
    d-b gillar detta.
  18. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Samma här, exakt samma problem. Haft det så här sedan i november. Jag var beroende av appen då jag ska posta saker så snart jag får betalt för dem. Då var bankdroid mycket bra. Nu måste jag gå in på ICA-bankens egen app manuellt och kolla.

    Någon lösning på gång? Jag har provat att installera om, eftersom någon påstod att det löste alla dessa problem som varit senaste tiden, men hände inget mer än att jag fick lägga in alla andra bankerna manuellt igen. ICA-banken funkar fortfarande inte.
     
  19. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    @Snah@Snah
    Vi försöker läsa så mycket som möjligt och om ni tror vi missar något får ni gärna rapportera inlägg eller trådar så kommer vi kolla på dem. Det är därför rapportknappen finns. Jag anser dock inte att användare ska straffas för att de har missat ett inlägg någonstans. Visst vore det trevligt om alla såg den information man själv har sett, men det är inte alltid så. Jag tycker man ska länka den som frågar till det inlägg där den frågan besvarats. Då visar man vilja att hjälpa till samtidigt som man på ett snällt sätt hintar om att man kanske borde ha kollat några sidor bakåt i tråden. Att utdela straff för att man missat information skulle troligen göra folk rädda för att posta och således motverka hela tanken med ett forum. Jag anser alltså att det vore fel att straffa användare för att de missat en felrapport i tråden.

    Bankdroid har enligt första inlägget stöd för drygt 50 banker. Ska alla dessa banker ha varsin tråd? Bara alla dessa trådar skulle själva ta upp flera sidor i forumet. Skulle det göra att folk hittar den information de behöver? Jag tror inte det. Som jag skrev tidigare: fler trådar som kommer hoppa upp och ned på sidorna i forumet beroende på aktiviteten i den och andra trådar; fler sidor i forumet; fler trådar att leta bland; fler sidor att kolla igenom. Om en tråd är inaktiv under en period och faller längre ned i forumet är det dessutom sannolikt att en tråd till om samma bank skulle startas och då blir det ännu svårare att hitta det man behöver.

    Finns en sannolikhet att allmänna buggar i Bankdroid kommer att rapporteras i de olika banktrådarna? Säg att en bugg rapporteras i tråden för bank A. Två dagar senare rapporteras samma bugg i tråden för bank B. Då har buggen redan rapporterats och rapporten finns nu på två ställen. Hur skiljer det sig från den nuvarande situationen, förutom att rapporterna kommer finnas i flera olika trådar?
     
    TheWierd gillar detta.
  20. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    lassekongo, säg att jag är en ny användare av Bankdroid som upplever ett problem. Jag hittar den här tråden. Var i tråden tycker du att jag som ny användare ska börja leta efter om mitt problem redan är rapporterat? 20 inlägg från slutet? 50 inlägg från slutet? 100 inlägg från slutet?

    Jag vet inte om lösningen med en tråd per bank är bättre, det jag vet är att den här tråden är i dagsläget för lång för att vara användbar. Något måste göras. Starta om tråden och rensa bort alla inlägg som är äldre än 6 månader?
     
    d-b och torbjorn gillar detta.