Samsung GEAR VR - Köpartråden - Frågor m.m.

Diskussion i 'VR - Virtual Reality' startad av Tekniknörden, 25 dec 2014.

  1. Tekniknörden

    Tekniknörden Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2014
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    6
    Hej! Jag tänkte dra igång en tråd om Samsung Gear VR. Samsungs VR-headset för Galaxy Note 4 som nyligen släpptes i USA.
    Saken är ju den, att sidor som Webhallen.com och Komplett.se får in en leverans med Gear VR i början/mitten av januari 2015, alltså väldigt snart.

    Jag har själv beställt en från Komplett.

    Däremot fick jag idag reda på att Gear VR just nu ENDAST fungerar på amerikanska Note 4. En speciell Firmware update krävs, som endast är släppt i USA.


    EDIT: Här: http://www.reddit.com/r/GearVR/comments/2outsb/psa_which_note_4_variants_will_work_with_gear_vr/ ----- så står det att
    • SM-N910F (Europe)
    ska fungera med Gear VR. Exakt den versionen har jag, och jag tar för givet att det är den officiella svenska versionen, det kanske gäller stora delar av Europa t.o.m.

    Så det ser ljust ut.

    Hoppa gärna in med synpunkter, frågor och dylikt! Är ni sugna att köpa? Lufta era tankar! :-)


    Skål!
     
    Last edited: 25 dec 2014
    Svampen och bernard gillar detta.
  2. Oh Qrap

    Oh Qrap Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2011
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

  3. Tekniknörden

    Tekniknörden Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2014
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    6

    Jag hittade mer info alldeles innan du började skriva ditt svar :-)

    Länken du angav har jag faktiskt varit inne på förut. Men när jag själv går in på Samsung.se nu så hittar jag f#n inte dit.. Men jag kommer dit när jag klickar på din länk förstås.

    Men Samsung har ju själva sagt att de inte tänker starta någon PR-bomb runt Gear VR, eftersom den är försiktigt tänkt för utvecklare och "early adopters". Både Oculus och Samsung gör helt rätt i att ta det försiktigt. VR är i ett känsligt stadie just nu, dåliga erfarenheter av VR kan sänka skeppet snabbare än man tror. Det är därför Oculus drar ut på konsumentversionen av Oculus Rift, och varför Samsung ligger lite lågt.

    Men som sagt, något datum finns inte där, men komplett har ett bekräftat datum på 10/1-15, vilket bara är strax över två veckor bort.

    Dessutom märkte jag nu att "förbeställ" på länken du angav, endast går till en gammal sida för att förbeställa Galaxy Note 4. ;-)


    Jag kommer att uppdatera med mer info när jag väl har Gear VR i mina händer (förhoppningsvis fastsmetad på ansiktet).
     
    Last edited: 26 dec 2014
  4. Oh Qrap

    Oh Qrap Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2011
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Mjoe det e ju sant, så noga kollade jag inte :) Men men om de nu bemödar sig att skriva om produkten, på svenska, så lär den nog dyka upp o.s.v..
     
  5. Mandroiid

    Mandroiid Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2012
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag har bestält en Gear VR och om den inte blir försenad så hoppas jag ha den om en vecka.

    Nu är det inte så bra att det är säkert att den fungerar bara för att telefonen är av modellen SM-N910F (Europe) utan det har med att göra vad det är för firmware på den.

    Du kan få fram Firmware genom koden *#1234#
    Nu verkar det som att de som fått det att fungera deras firmware slutar på ANK3 eller ANK4 och eventuellt ANK5. Själv sitter jag på en Tele2 låst mobil med ANJ4 vilket är en äldre version än ANK3 men ändå Android 4.4.4 vilket gör att jag är rökt om inte även Tele2 får för sig att skicka ut uppdaering. Funderar på om det är de som inte köpt en teleoperatörsknuten telefon i Europa och sverige som har fått ANK4 installerat och kan använda Gear VR medans vi som köpt våra från operatörer kommer vara rökta, känner mig lurad. Går ju visserliogen att rota och byta firmware om man vågar men då skulle vi behöva veta till vilken vi ska byta till, någon av de som används av andra i Europa. Kan hända att tre har uppdaterat sin då de släppt en uppdatering av sin firmware under december för Note4 men det vore intressant att se vad de ligger på för firmware. Ni andra vad har ni för firmware och har ni operatörslåts telefon eller ej. Jag har Tele2 med firmware N910FXXU1ANJ4. Jag funderar på att lämna tebax min telefon till Tele2 och köpa samma på elGiganten istället bara av den anledningen om inte tele2 kan lösa detta.

    Aldrig mer en telefonoperatörs låst telefon.
     
  6. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 804
    Mottagna gillanden:
    1 339
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Du behöver inte roota för att flasha en annan stock firmware genom Odin. Och Tre kör ANK6 på sin uppdatering
     
  7. Mandroiid

    Mandroiid Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2012
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tack för snabbt svar, antar att tres firmware version skulle passa en tele2 mobil också eller skulle du rekommendera någon annan eller om den finns utan operatörsversion för att slippa treloggan och annan jag inte har någon nytta av. Har du någon länk till den och fulla beteckningen. Antar att man måste manuellt uppdatera den i framtiden för att få lollipop mm. om man frångår OTA men det är ju inte så ofta man uppdaterar den i vart fall. Hoppas komplett får in ett parti Gear VR 10/1-14 utan att flytta fram leveransen igen.
     
  8. Mandroiid

    Mandroiid Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2012
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tänkte nämna att nu finns en uppdatering av firmware att lada ner via Kies som stöder Gear VR. Jag hade NEE (Nordic Countries) firmware innan med nummer N910FXXU1ANJ4, som de som har Tele2 eller icke operatörsskruvade firmware har, den har ersatts från igår av N910FXXU1ANK4 som nu stöder Gear VR vilket ligger i linje med att Gear VR nu kan släppas i Europa denna månad, i ett par länder.
     
  9. hdjb1

    hdjb1 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2011
    Inlägg:
    482
    Mottagna gillanden:
    138
    Telefon:
    Z Fold3 256

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Z Fold3 256
    Telefon 3:
    Samsung S22 (jobb)
    Platta:
    Tab S9+ 512, Tab S6 LTE 128
    Övrigt:
    B&W PI7 S2, Watch 6 Classic
    Är din verkligen låst till Tele2?
    När jag letar så hittar jag bara olåst nordic countries NEE och 3 låst HTS firmware.
     
  10. Mandroiid

    Mandroiid Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2012
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tele2 verkar inte ha brandade firmware (inga egna specifika) utan det är den för nordic countries NEE som jag fått och som nu uppdaterades. Testade och den supportar nu Gear VR.
     
  11. Mandroiid

    Mandroiid Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2012
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Från idag går det att beställa Gear VR från svenska Samsung store. Det heter förhandsbokning med leverans 30/1-2015, pengarna dras vid "förhands" bokningen så det är egentligen ett köp. Priset är 2390:- men då ingår Game Pad (spel kontrollen), nås via följande länk: Beställ Gear VR
    Såg även att Komplett.se plockat bort Gear VR. När jag frågade Komplett.se tidigare idag när de kommer få dem så sa de att de skulle uppdatera hemsidan när de visste och nu är de bortplockade från sortimentet, så ni som lagt beställning där bör nog kolla när och om ni får dem från dem och alternativt avboka för att köpa dem billigare.

    So long, I am soon stuck in VR. This is the next big thing.
     
    Last edited: 13 jan 2015
  12. Tekniknörden

    Tekniknörden Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2014
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    6
    Tjena gott folk, tänkte uppdatera lite.. Jag fick aldrig någon Gear VR av Komplett. Tydligen hade hemsidan visat fel och den jag beställde "existerade" inte så att säga. Och nu är dom, just nu iaf, bortplockade ur deras system.

    Däremot köpte jag en Oculus Rift DK2 på blocket som fungerar perfekt. Eftersom att jag har en riktigt bra dator så finns det förstås en massa fint att testa på den!

    Men..

    Upplösningen är fortfarande lite för dålig på DK2 (som använder Note 3's 1080-skärm). Den är fullt användbar och vissa spel och demos är skitcoola förstås. Men i längden blir det jobbigt. Jag är extremt nyfiken att testa Gear VR och Note 4's fina skärm. Jag tänker köpa en nu när Samsung släpper den här i slutet av månaden.

    Skål!
     
  13. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Jag som precis skaffat en Gear S som leksak (men efter ett par dagar insett att den faktiskt fungerar oväntat bra i vardagen) inser att det lär bli fler utgifter på leksakskontot snart. Går det att koppla en Gear VR till tex en PC och bars använda Note 4 som ren skärm?
     
  14. Mandroiid

    Mandroiid Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2012
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    I nuläget så går det inte koppla den till datorn och använda den som ren skärm men det är mycket efterfrågat i forum men dröjer nog till någon tredjepartsleverantör som sysslar med virtuell desktop gör ett program för det, själv vill jag kunna ansluta via citrix till jobbdatorn via Xenapp som finns för Android men behöver ett ytterligare läge för det, vet att Citrix varit med som sponsor på några av Oculus konferenser så det kan nog komma och hoppas även till GearVR annars stöder ju Oculus DK2 virtuell skärm. Skulle tro att även Netflix eller någon av de andra strömmande tjänsterna kommer med appar snart för den som blir först kommer få många nya kunder och mycket gratis marknadsföring.
     
  15. Mandroiid

    Mandroiid Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2012
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Bara för att de är bortplockade för att kunna köpa så kan de fortfarande vara så att du kommer få din i brevlådan snart från komplett, då de hela tiden flyttat fram sitt leveransdatum. Du måste logga in på Komplett.se och klicka på konto och därefter "sök nu" så får du fram dinna ordrar och kolla på ordern om det står något leveransdatum eller om den blivit makulerad. Jag var själv tvungen att gå in och makulera min order, så du inte får en otrevlig överanskning. Skulle vara intressant att se när du kommer få den levererad (datum) eller om de verkligen strukit dem, jag kan inte se det då jag makulerade min.
     
  16. Mandroiid

    Mandroiid Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2012
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ville bara dela en länk. Ibland blir man extra stolt att vara svensk programmerare när man ser vad andra lyckas med och den rasande utvecklingen som sker just nu av en helt ny produkt. Som någon sa att från och med nu kommer mobilen bli mindre mobil och mer en mediaspelare/dator med interaktivt innehåll eller kanske en leksak när ni tittar på följande klipp från ett svenskt företal http://13thlab.com/ som blev upköpta av Oculus innan jul. Man förstår ju direkt vad kameran i mobilen skulle kunna användas till utan att behöva en extern kamera som i DK2 för att hålla reda på hur man rör sig. Fler filmer finns på deras hemsida men kolla på följande två länkar:



    När jag är igång med länkar så längtar jag efter att följande kommer till Gear VR så att man ska kunna titta runt i den bergochdalbanan:

    Hoppas ni också blir inspirerade att det går att göra vad som helst.
     
  17. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Kanske mest av nyfikenhet, varför vill man köra remote desktop just via Gear VR? Känns som det skulle vara lite svårjobbat jämfört med alternativen.
     
  18. Mandroiid

    Mandroiid Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2012
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Då skulle man kunna spela spelen på datorn via GearVR utan att behöva Oculus DK2 men det skulle kanske inte gå om det blir lagg men jobba skulle kanske gå hyfsat via virtuell desktop, Tänk dig en skärm stor som en biosalong där du kan växla skärm mellan datorns skärmar och kan få upp en liten pass-thru ruta från kameran så du kan snegla om du har fingrarna på rätt tangenter. Oculus verkar ha någon ny input device på G, tänk om du i nederkanten kan få upp ett virtuellt tangentbord där du kan se var du har dina fingrar placerade över för tangent då behövs ingen pass-thrue. Du kan ta med dina kunder och vissa dem runt i dina 3D modeller om du är en konstruktör, detta finns redan applicerat för oljeborr plattformar där de anställda kan kan öva i samma virtuella miljö medans plattformen byggs så de kan öva olika scenario som brand där de olika anställda har olika uppgift och kan klicka på vilken komponent i den virtuella modellen och få upp samtliga dokument på den för att lära sig vad som är vad och kan hitta all info som behövs.

    Varför jag skulle vilja köra remote desktop är för att jag jobbar remote där min dator som gör jobbet står remote och sitter jag på tåget skulle jag kunna få upp min dators skärm som står på en annan plats utan att behöva ta upp bärbara datorn för att via mobilen som modem logga in på min dator remote för att via modemet få upp min remota dator på min bärbara dator så att jag kan jobba. Så i framtiden kommer folk sitta på tågen med hedset och jobba virtuellt, vissa av dem kanske tittar på film eller spelar...

    Känner några som precis gått och köpt ny iPhone och inser att de köpte fel ...
     
    Last edited: 14 jan 2015
  19. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Du kanske missförstod mig (eller att jag var otydlig), att jobba remote har jag gjort i många år men har lite svårt att se att det skulle vara optimalt att göra det via just en pryl som Gear VR som väl som jag förstått det främst är optimerad för underhållning.
     
  20. Mandroiid

    Mandroiid Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2012
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Nej det kan nog inte vara optimalt men med 4k upplösning på Note5 som det rycktas om den blir snabbare vete ej för att hantera en sådan skärm krävs en del så kanske Note 6 blir snabbare. Men enklare saker skulle man kunna göra på väg till jobbet i VR. Det finns ju XenApp att ladda ner till Android för att få en virtuell skärm men tycker man ser för lite för att kunna använda den men tånkte att detta är ett steg i rätt riktning eftersom telefonen inte behöver utföra några beräkningar utan bara presentera innehållet borde det kunna bli lika bra som att titta på den bärbara datorn som är uppkopplad remote tycker jag. Oculus har nämnt att de vill släppa en ny input device till nästa VR men om den kommer funka mot nästa Gear VR och vad det är/kan återstår.