Stora fotografitråden / fotografer i forumet

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dockland, 4 jul 2010.

  1. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Tack, billigt! Finns det nån app man kan använda för att räkna ut exponering på mer än 30 sec eller hur gör man? Tänkte investera i ett bra nd filter och prova lite längre exponeringar men har aldrig fattat hur man vet hur långa de ska vara
     
  2. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Om du investerar något i företaget så visst ;)
     
  3. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Trial and error my friend.

    Det beror på ISO, bländare, solljus, moln, tid på dygnet och tid på året.

    När jag tar på solnedgångar, eller i ljuset som kommer precis efter, och vill smeta ut t.ex. vatten kör jag med mitt ND10-filter och ISO 100. Då blir det, så vitt jag kommer ihåg, typ 30 sekunders slutartid. Men det är som sagt beroende på allt. T.o.m kameramodell och objektiv. Så det är bara att skruva på filtret och testa :) Det är väldigt sällan jag tagit bilder som har längre slutartid än 30 sekunder. Tror faktiskt aldrig det hänt. Inte ens foton för startrails använder sig av så lång slutartid (nån gör säkert men det behövs inte).
     
  4. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Jag har en Canon 5D Mark II och jag kan inte ens ha längre slutartid än 30 sekunder :D om man inte kör bulb då.
     
  5. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Handlar inte om behovet. Vill mest se vilka effekter man kan få om man har flera minuters exponering på t.ex vatten och moln, därav nd filtret också för att förlänga så långt som möjligt typ. Och då blir det jobbigt om man ska vänta tre minuter bara för att se en jävligt överexponerad bild :-P
     
  6. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Haha, ja men dessvärre finns det nog inga genvägar :P

    Något jag märkt är dock att vatten eller vågor inte förändras över ~15 sekunder. Det blir inte såsigare än vad det är då.
     
  7. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Nä det behövs väldigt sällan ändå :)

    Men med en sån timer går det, som du säkert vet, att ställa på mer än 30 sekunder. Då ställer man kameran på bulb och sen står fjärren för slutartiden. Alla fjärrar kanske inte har den möjligheten iofs.

    Jag väntar fortfarande på blixtar och dunder så jag kan testa min automatiska blixt-fotos-skjutare! En sån som trycker av så snart det blir mer ljus ditåt den pekar. Har inte ens satt i batterier än eftersom det tamejfan ALDRIG blixtrar efter den där gången då jag bestämde mig för att köpa en. Då satt jag på balkongen på ovanvåningen och frös arslet av mig och tryckte av när jag såg en blixt. Det var mindre intressant.
     
  8. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Ja precis, en fjärr som sköter det där automagiskt hade varit gött. Men jag fick rätt goa stjärnbilder med 30 sek slutartid, trots min otroligt dåliga "man tager vad man haver"- setup jag hade då.

    Nästa investering blir ett stativ, då jävlar ska det fotas med långa slutartider :D
     
  9. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jag köpte ett från Siriu för drygt 1000:-. Tycker helt enkelt 2000:- är för mycket pengar sett till hur mycket jag använder ett stativ. Det saknar inte stabilitet men vissa andra saker som snabbkoppling i huvudet och sådär. Men det kan ställas platt mot marken osv. Tog 20+ sekunder bilder i kuling längst ut mot vattnet och så länge du höll en hand på det för att motverka kastvindarna blev bilderna skarpa som få.
     
  10. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Ja jag går i precis samma tankar. Även om just det som länkades till här är nedsatt en del känns 2000 kr fortfarande som väldigt mycket för ett stativ. Har dock tänkt många gånger att jag skulle vilja ha ett, och har fått låna en polares, som är ganska billigt och det är inge bra :/ pengar finns kvar i företaget så jag har lätt råd med det egentligen... Fan dessa kval!
     
  11. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Ett sånt här är det jag har:
    http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1006058579/sirui-stativkit-t-005kx-c10x-aluminium-svart

    Fler, och bra, recensioner:
    http://www.bhphotovideo.com/c/product/917558-REG/sirui_bsrt005xk_t_005x_aluminum_tripod_black.html

    [​IMG]

    Edit, Jag resonerade som så att ifall jag köper en tungt stativ kommer jag inte ta med mig det. Köper jag ett lätt stativ kommer jag orka släpa på det fler gånger. Du kan inte ha ett 400mm-objektiv i hård blåst utan att det börjar få problem men jag kan utan problem använda mitt Nikon 18-65 eller Tokina 100mm på det.
     
    Last edited: 16 jan 2015
  12. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Ser inte alls dumt ut! Ska till Malmö i helgen, får ta en titt på det :)
     
  13. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Ifall det stämmer att du bor i Göteborg känns kanske Scandinavian Photo i Mölndal snäppet närmare :)
     
  14. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Det är väldigt nära ja, men dit hinner jag inte idag eftersom jag ska till Malmö ;)
     
  15. AlexE

    AlexE Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Någon som är mästare på att ta bort kromatisk aberration i photoshop?

    Jag har som sagt tidigare genomfört en stor gruppfotografering som för övrigt gick bra. Problem har däremot uppstått med kromatisk abberation, alltså enorma mängder om man jämför med vad som kan anses normalt och som exempelvis lightroom fixar på egen hand.

    Jag har kört bilden genom lightroom och sedan i photoshop med följande metod:
    Duplicera bakgrundslager->filtret gaussian blur med ca 15px-> mask på lagerkopian och blendmode Color. Sedan har jag ritat med penseln (vit färg) där abberationen finns och det fungerar i de flesta fall väldigt bra. I andra fall inte speciellt bra, framförallt på blåa färgstick.
    Någon som har en annan teknik att tipsa om?

    Detta har med största sannolikhet uppstått på grund av kläderna de använt som är av något material som inte gör sig på bild helt enkelt. Kunden/kunderna är toknöjda men jag vill naturligvis leverara något som även jag är 100% nöjd med utifrån förutsättningarna.

    Slänger med en bild, den är relativt lågupplöst för att kunna laddas upp och inte helt färdig än, men ni bör se den CA som jag inte lyckats på bort.

    f.ö var lokalen ingen höjdare, pelare överallt så jag var tvungen att köra på 16mm för att ens få med alla vilket medför att de i kanterna kan uppfattas som lite utdragna. Inget strul med hyrd utrustning dock, det brukar annars vara standard att något strular. Cred till Citystudios. :)
     

    Bifogade filer:

  16. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Nu sitter jag på en rätt kass skärm men jag ser faktiskt inte något. Ser bra ut så vitt jag kan se. Vart mer exakt är problemen?

    Tycker du att bilden skevar sig lite kan du alltid lösa det enkelt i LR :)
     
  17. AlexE

    AlexE Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Kanske inte syns speciellt om man inte drar upp bilden riktigt stort.

    https://www.dropbox.com/s/6ggk6eb7s2852ik/CA.jpg?dl=0
    Fullstor med "snygga ringar" kring det jag stör mig på.

    De kommer å andra sidan främst titta med sina iphones kan jag tänka mig så jag förstorar nog bara problemet. :P
     
  18. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Har huvudet separat justering för panorering? Och tycker du inte 130cm känns lite väl kort? Annars ser det bra ut faktiskt,.
     
  19. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Yes, bortsett ifrån kulleden så finns det panorering 360 grader som spänns åt med en liten skruv.

    Jag personligen har aldrig tyckt att det har varit för kort. Tar inga kort där jag behöver högre stativ. Jag tittade faktiskt mer på längden när de är ihopfällda och vikten samt att det klarar att stå nära platt på marken :)

    Edit, det enda jag saknar är att kunna höja och sänka kameran med en liten skruv. Lodrätt är det fast. Men med tanke på priset och att det är lätt nog att ha med sig överallt löser jag det genom att sänka ett eller alla ben istället. Tar 5 sekunder istället för 1. Men det är sällan jag har behövt det. Första gången var nu när jag skulle ta kort på saker som plumsade i vatten.

    Aha nu ser jag. Men jag satt ärligt talat och letade som en tok innan och såg det inte då så jag tror inte du behöver bry dig egentligen. Men jag vet hur jobbigt det känns att inte leverera en bild man är helt nöjd med men jag hörde nån fotograf säga någon gång att man för det första aldrig blir helt nöjd och hemligheten är att veta när man skall sluta pilla och låta bilden vara det den är. Inte för att jag är bra på det heller... Men de kommer inte kolla på sina kragar. De kommer leta efter sig själva eller nån de vill kolla på, se på ansiktet och sen inget mer. Du kan alltid klona bort det i PS rätt enkelt när det ligger mot det blåa tyget som det gör. Zooma in och dutta bort det med klonstämpeln.
     
    Last edited: 16 jan 2015
  20. AlexE

    AlexE Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Jo, du har rätt. Testade på en av dem som jag känner och hon förstod inte vad jag pratade om ens när jag visade och pekade så det är inga problem. Klonade bort det som gick lite snabbt och det ser bra ut. Släpper detta nu och och levererar bildfilen till dem.

    Nu blir det att inventera i ett nytt stativ och batteri för vinsten, hyran får någon annan ta denna månad..

    Fick faktiskt förfrågan om att ta deras foton i framtiden också, dvs andra klasser och nästa gång är de 20 stycken till och detta utan att någon sett resultatet. Det lönar sig att vara pratglad och använda stora blixtar så att man ser proffsig ut.