Kinamobil

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av Paulie, 15 jan 2015.

  1. Paulie

    Paulie Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej,

    Har en Samsung Note 2 nu som börjar bli dags att byta ut. Efter jag köpte en platta (cube talk 9x) så blev jag positivt överraskad och blev sugen på att även köpa en ny mobil därifrån.

    Har kollat på Mi4, Mx4 med mera men det som alla verkar falla på är att dom inte stödjer våra band för 3g och 4g?

    Finns det någon modell som funkar här eller är man tvungen att köpa Samsung, Sony, lg, HTC för det ska funka vettigt även på landsbygden?

    Det är Telenor som är aktuellt.

    Mvh
     
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 442
    Mottagna gillanden:
    8 373
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tror @mfm@mfm kan ha koll på detta.
     
  3. Plajz0r

    Plajz0r Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi4C

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi4C
    ROM:
    MIUI v7
    Platta:
    Xiaomi MiPad
    ROM:
    MIUI v7
    Platta 2:
    ASUS tf300
    ROM:
    CM11
    Jag har en Xiaomi Mi4 WCDMA versionen och den stödjer 3g iaf, jag kör iofs med Telia, men det funkar fint, 4g funkar dock inte på den modellen.
     
  4. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Om du behöver stöd för 4G på 800 och 900 MHz så är det nog Samsung eller liknande som gäller. För 800 MHz finns det en del mobiler men det är mest källarföretag (Zopo, Elephone) där det är oklart hur bra det fungerar och någon enstaka internationell modell från Oppo eller kanske Meizu, men de är knappast billiga. Telenor har 4G främst på 900 MHz men bygger även ut på 800 Mhz.

    Stöd för 3G är inget problem (men man måste ha lite koll på vad man köper förstås).
     
  5. blizzet

    blizzet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2013
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Var själv sugen på en MI4 med 4G, men det är klent stöd vad gäller frekvenser som fungerar bra här. Synd det bara ska vara som föregående talare skrev att de mindre kända är de som har mer stöd.
    Hade en Oneplus One tidigare också, och även den saknar just band 20.

    Oppo har som sagt några modeller, men tyvärr ej Meizu.
    Blev därför en Huawei Honor 6 istället för mig, den går ju köpa här också ifrån Komplett dessutom. De är ganska lika i både form variant av Android, och den fungerar klockrent på band 20 med Telia. (800mhz).

    Nackdelen för vissa är väl att den inte kör Qualcommcpu, men inget som stör mig. Den är lika snabb och jag är kanonnöjd med luren. EmUI 3.0 har börjat rullas ut idag, och det är utlovat Lollipop under februari.
     
  6. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Fast med Telenor/Tele2 vill man även ha support för band 8 och det är bara glömma med Kinamärkena inkl Huawei. Tre har börjat med 4G på band 1 också...

    Lollipop för Honor 6 finns inte ens som beta i Kina så det blir nog inget i februari.
     
  7. blizzet

    blizzet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2013
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Nä, det återstår att se, men officiellt announcement säger i vilket fall Q1 för Lollipop. Kanske blir Europa och Kina mer synkade för just det, än vad som gällde för de olika Honor varianterna och EMUI 3.0.
     
  8. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 838
    Mottagna gillanden:
    4 930

    MINA ENHETER

    Har en ZTE nubia z7 mini och den fungerar kanon, är hel nöjd. Dubbla sim, hyfsad batteritid snittar på 13 timmar med 3,5 - 4 timmars skärmtid, minneskort, 5 tum, LTE. Finns en cm 12 rom men inget officiellt lollipop stöd än. Jag kör dock på stock based rom och nova.

    Finns tre varianter z7 mini, z7 max och bara z7. De senare är på 5,5 tum där z7 har bättre skärm och bildstabilisering medan z7 max bara har 1080p precis som mini.

    www.mobil.se/nyheter/h-r-r-ztes-nya-flaggskepp
     
  9. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Är det inte en jätteliten partition för att installera appar på på din Z7 mini? På Z7 Max kan man installera 2.5GB appar på minnet som är 32GB, det är riktigt uselt. Tyvärr är ZTE ganska dåliga på mjukvara, den Z7 Max jag hade bootade om ofta om man hade 4G påslaget... Den uppdatering som kom då var jättebuggig också och 4G fungerande knappt utanför Kina, man tycker de borde fått till det mesta ett halvår efter lanseringen av telefonen. Det kom ännu en uppdatering för två veckor sedan men hur bra den är vet jag inte.
     
  10. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 838
    Mottagna gillanden:
    4 930

    MINA ENHETER

    Har inte varit direkt missnöjd med mjukvaran, klart det finns så grejer under loppets gång som man stört sig på som att man inte kan toggla vibration endast med volymknapparna eller att fönstret med nyligen använda appar har varit seg förut.

    Ja det ska väl sägas utrymmet för att installera appar var litet men det går att partitionera om, xda is your friend [emoji12]. Så nu har jag 4 Gb att installera appar på. Finns även en zip för att göra externa minnet till primärminne.

    Jag kör på en rom av Cuoco92, riktigt bra, stock based. Vet inte om den finns till max men det borde den.

    Edit: Androidiani is your friend www.androidiani.com/forum/zte-nubia-z7/435919-tool-resize-partition-z7-max-mini.html

    Look at me, look at me... I'm your friend now! [emoji38]
     
    Last edited: 17 jan 2015
  11. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Jo jag vet att det går att partitionerna om, men att behöva mecka med det och riskera bricka mobilen som ändå kostade nästan 3000 kr är inte OK. Det var mer förståeligt för budgetmobiler med 4GB lagring som kostade 1000 kr... Både Vibe Z och Mi3 som ligger i samma pris- och prestandaklass som Z7 Mini har en enda stor 16GB-partition precis som man förväntar sig.

    ZTE behöver verkligen skärpa till sig med mjukvaran, Huawei/Lenovo/Xiaomi ligger långt före nu.
     
  12. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 838
    Mottagna gillanden:
    4 930

    MINA ENHETER

    Kan hålla med dig att det är skit att dom begränsar minnet så, trodde det var ganska standard för "kinalurar". Har en Oppo Find 5 förut och det var samma där.