Less på det här med taskig batteritid!

Diskussion i 'Allmänt' startad av nineteenfortyfive, 30 dec 2014.

  1. nineteenfortyfive

    nineteenfortyfive Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Sitter med en S4 och telefonen är ett skämt gällande batteritid. Så finns det någon tillverkare som prioriterar batteritid?
     
    las2402 gillar detta.
  2. antonholmstedt

    antonholmstedt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    983
    Mottagna gillanden:
    183

    MINA ENHETER

    Har du kollat om det är någon app som gör att telefonen inte går ned i viloläge?
     
    las2402 gillar detta.
  3. beginner

    beginner Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag har också en S4 och är inte heller så nöjd med batteritiden, funderar på en Sony Z2 som är väldigt prisvärd nu, gäller ju dock att ha flyt så man inte får något ex med dåligt samtalsljud.
     
  4. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Vad exakt innebär "ett skämt" i batteriväg? Det låter som att något är fel, för jag tror inte att någon telefon som standard har så dålig batteritid att den framkallar sådan frustration för användaren. :)
     
  5. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Sony Xperia Z3 ska annars ha bra batteritid (enligt vad jag har läst) :)
     
  6. nineteenfortyfive

    nineteenfortyfive Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Har kollat allt som kan dra batteritid, appar osv. I nuläget kan jag vara glad om batteriet håller 8 timmar vilket jag anser vara ett skämt. Visst jag använder telefonen mycket, mailar, Facebook osv. men inga spel eller musik. Dessutom föredrar jag att ha skärmen förhållandevis upplyst. Detta har varit sedan telefonen var ny. Nästa telefon blir det definitivt att kolla över hur batterikapaciteten ser ut. Har varit sugen på en Note 4... Hur ser det ut på den här fronten? Finns det någon tillverkare som jobbar på att öka batterikapaciteten?
     
  7. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    När min Note 2:a var ny, (med Jellybean), noterade jag att ett dygn standby drog ca. 10% batteri, och en timmas skärm drog ca. 10%. På så vis fick man en ungefärlig guideline på den generella normalförbrukning, t.ex. 6 timmars skärm på 2 dygn = ca. 80% batteriförbrukning, självklart med någon +/- justering beroende på vad man använt luren till under den tiden.
    Ibland ändrar det sig radikalt helt plötsligt(?), och jag kan få 90% förbrukning på 3t. skärm och mindre än ett dyngn standby. Då slår jag av telfonen innan jag sätter den på ladning och slår den på igen. Som oftast går den tillbaks till normalförbrukning. Har ett par gånger tagit ut batteriet någon minut när batteriförbrukningen inte normaliserats efter ladningen.

    Jag är rätt så noga med inställningarna, slår av WiFi, data, blutooth, GPS etc. när det inte används. Skärmen körs för det mesta på lägsta ljustyrka och slås av manuellt, omedelbart när den inte används. Luren är nu lite över 2 år, och jag kan inte säga att jag märkt någon försämring av batteriet än. Mycket nöjd med Note 2:an och KitKat, (men inte riktig nöjd med Samsung, men det är en annan sak).
     
  8. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Vad säger Better Battery Stats?
    Varför har du en smartphone om du använder den som en dumbphone? [emoji14]
     
  9. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    :P ??? I must be dumb!?o_O Btw, jag tycker mycket om hundar dock.
     
  10. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Du slår av internet osv på den när du inte aktivt använder det. Hade jag inte haft internet igång nu hade jag inte vetat att du skrivit nu. ;)

    Våga inget annat än att gilla hundar! :D
     
  11. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Det är ju ett av kriterien för att bli definerat som ”smart phone” , att man kan slå av och på funktioner efter behov, och på så vis bl.a. reducera batteriförbrukningen. När det gälder WiFi, också av säkerhetsskäl, när man t.ex. är på stan. Varför ska jag ha det tillkopplat när jag inte användar det?

    Jag har alltid älskat hundar, (ibland mer än menniskor).
     
  12. Trevlig

    Trevlig Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    524
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    2 dagar normal användning.
    ca 5 dagar bara som telefon.
     
  13. 2l8

    2l8 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    1 235
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    Jag upplever att de med sony xperia z2/z3 aldrig behöver ladda sina mobiler. Känner två som gått från att leva med laddaren i till att endast behöva ladda på natten. Z3an verkar inte gå att döda :)
     
  14. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag brukar konfa min telefon att vara lika smart som en tegelsten om jag inte håller den i handen med tänd skärm. Min one m7 håller 1-3 dagar beroende på hur jag använder den. Rekordet är lite drygt sju dagar på den men då hade jag nog knappt 10 minuter samtal på den veckan samt bättre saker för mig än att stirra på mobilen stup i kvarten.

    Jag tror att de flesta moderna smartphones klarar av ett par dygn utan laddning om man inte leker med dem.
     
  15. nineteenfortyfive

    nineteenfortyfive Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Blir en Z3 och hoppas att det blir bättre! Har kört på Samsung de senaste 4-5 åren hoppas bara att man blir nöjd!
     
  16. solitary

    solitary Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2013
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Lg g2 är den telefon som har haft bäst batteritid för mig och jag har testat mängder av androider
     
  17. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Nästan alla android telefoner som släpptes 2014 har haft rätt så bra batteritid har jag för mig.

    Dessvärre verkar det som att 2015 kommer förstöra allt det igen, genom att införa QHD skärmar.. Men ja..:/
     
  18. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    QHD är värdelöst imo. Jag föredrar hellre 1080p med bra batteritid.
     
    tswfootball och jnsson gillar detta.
  19. Frevik

    Frevik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Har lite svårt att tolka ditt inlägg. Menar du att S4:an har dålig batteritid generellt jämfört med motsvarande modeller eller... S4:an är inte direkt den nyaste modellen så jag kan misstänka att du har haft den ett tag. Börjar batteriet bli dåligt så byt det då istället för att whine:a. Har haft S4:an och den hade helt ok batteritid med jämförbara modeller.
     
  20. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Allt hänger ju på hur mycket man använder den också. Som TS skriver så räcker hans telefon i 8 timmar. Detta säger lika mycket som han skulle sagt att han äger en cykel.
    Om han inte använder telefon på dessa 8 timmar så är det bedrövligt.
    Om han använder telefonen så den har tex 6 tim skärmtid är det otroligt.

    Så enligt mig måste man ju veta 2 saker, hur lång tid sedan laddning samt skärmtid.

    TS: Köp ett större batteri och sätt dit. Finns flera tillverkare, tex http://zerolemon.com/product-category/samsung/galaxy-s4/
    Dessa har batterier på 3000mAh och 7500mAh. Har för mig det finns ett på 9000mAh också. Telefonen blir ju såklart tjockare om det skulle vara oklart.

    På tal om batteritid:
    Video playback:
    Sony Z3 912 minuter
    Samsung Galaxy S4 739 minuter

    Så S4:an är ju inte direkt dålig. Dock hade de väl fel på batterierna som var tillverkade i en viss del av världen. Så detta kan du ju googla efter och kika på. Eller gör som föregående medlem skrev och köp ett nytt batteri.
    Du vet väl att batterierna bara har ett visst antal cykler innan de gjort sitt? Från 50% upp till 100% och ner till 50% = 1 cykel.
    Då du nått 250 av dessa har ditt batteri blivit 10% sämre. Efter 500 så är det 20% sämre. Grovt räknat.