Fråga: Billig platta som hanterar screencast + volymkontroll?

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av Mikael8.0, 23 jan 2015.

  1. Mikael8.0

    Mikael8.0 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2013
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Info:
    PIE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 2019
    Info:
    4.4
    Övrigt:
    Piggelin & Zeunerts julmust
    Är på jakt efter en billig (<1600 kr) platta som kan visa film från ex. Swefilmer (casta flik, casta skärm eller casta videon kvittar) OCH där man kan styra volymen med plattans volymkontroller, eller på annat sätt från plattan.

    Förslag på någon enhet som med säkerhet hanterar detta?
     
  2. martin3

    martin3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    321
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Här finns en lista med enheter som med säkerhet stödjer googles screencast:

    https://support.google.com/chromecast/answer/6059461?hl=en

    (klicka på + supported android devices för att se listan)

    De flesta enheterna kostar betydligt mer än 1600kr. Men "Trekstor SurfTab Xintron i 7.0" verkar billig. Om du bara ska screencasta så skulle jag nog köpt en billig mediasticka istället, tex Roku. Chromecast:en är inte riktigt gjord för screencasting av film från en androidenhet, det äter batteri något grymt. Chromecastens starka sida är snarare att casta via Internet eller från lokal mediaserver, tex med appar som SVTPlay, ViaPlay, Plex, etc.
     
    Mikael8.0 gillar detta.
  3. Mikael8.0

    Mikael8.0 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2013
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Info:
    PIE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 2019
    Info:
    4.4
    Övrigt:
    Piggelin & Zeunerts julmust
    Jo, den listan har jag kollat många gånger men kan man lita på att alla enheter som listas där verkligen fungerar med avseende på detta med volymkontroll?
     
  4. mupp

    mupp Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2010
    Inlägg:
    160
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Vad menar du med volymkomtroll? Alla enheter jag har castat med ändrar volymen på det man castar med volymknapparna. Eller söker du en platta med IR för att kunna ändra volym på själva tv/förstärkare?
     
  5. Mikael8.0

    Mikael8.0 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2013
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Info:
    PIE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 2019
    Info:
    4.4
    Övrigt:
    Piggelin & Zeunerts julmust
    Med en iPad Air och casting via ex. appen ViaPlay kan man ändra volym genom att använda enhetens volymknappar.

    Med en Samsung Note 8.0 och casting via ex. appen SVT Play kan man justera volym med enhetens knappar.
    Med samma enhet kan man casta skärmen och ändra volym med enhetens knappar.

    Med en nyinköpt ASUS Memo 7 och casting via ex. appen SVT Play kan man justera volym med enhetens knappar.
    Med samma enhet kan man casta skärmen men inte ändra volym med enhetens knappar.

    ASUS,en ovan var tänkt att "dedikeras" för Chromecast/TV (Note & Air kan vara upptagna på annat håll) men eftersom den inte fungerade fullt ut returnerade jag den och är nu på jakt efter en annan liknande platta men som fungerar fullt ut.

    Jag håller på att kolla upp den platta som martin3 föreslog, bra pris hos cdon.com.
     
  6. martin3

    martin3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    321
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Jag testade precis med min Nexus 5, och med den går det att ändra volymen. Men det är ganska primitivt, det går i princip bara att sänka volymen. Ska du höja över vad TV:n är inställd på när du startade den så behöver du använda fjärrkontrollen till TV:n. Det verkar därmed som om chromecast inte implementerar HDMI-CEC fullt ut. Eller så är det min TV som inte har stöd för volymkontroll via HDMI.

    En annan sak jag märkte när jag provade att casta en film är att min Nexus 5 verkar kämpa med att koda om full-hd skärmen för att sända den till Chromecasten. Kvalitén på TV:n tyckte jag blev något sämre än på skärmen. Det är kanske inte så konstigt, min sexkärniga core i7 på 3.3GHz får jobba på ca 30% för att koda om full-hd material i god kvalitet. Frågan är om det ens finns en android enhet som klarar att koda full-hd i realtid, om det finns så kostar den inte 1600kr :-). Som sagt, chromecast är inte riktigt gjord för screencasting av långa filmer. Jag ser mer screencasting som ett enkelt sätt att visa bilder, google maps etc.
     
    Mikael8.0 gillar detta.
  7. jamas

    jamas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag har castat till Chromecast från denna:
    http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/lenovo-a7-50/211396.5542/
    och även en Galaxy Pocket+.
    Det har fungerat helt klanderfritt från båda. Jag har främst använt Netflix och strömmat både 720 & 1080 från NAS. Jag har inte upplevet att något kodas om då filmerna är ett format som är omkodat och passar strömmande. Då det skickas direkt till chromecasten så borde inte telefonen / plattans prestanda vara så avgörande.
    Båda dessa har volymknappar och det fungerar att styra volymen till chromecast med.

    Skärmdubblering har jag valt att aldrig använda fullt ut för filmer. Av det jag testat så verkar det lagga rejält även på min S5:a.
     
    Mikael8.0 gillar detta.