Tele2 har blivit galna!! (Positivt)

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av genjuroSE, 22 jan 2015.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 115
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Varför inte Z3C? Det beror på vad du värdesätter. Jag hade inte lämnat Nexusen mot en Z1C. Men mot Z3C så hade jag bytt.
     
  2. dek

    dek Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    1 441
    Mottagna gillanden:
    152

    MINA ENHETER

    Men.. Inbyteskampanjen vart hittar jag den? Innebär?
     
  3. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    I en fysisk tele2-butik. Du kan byta in max två mobiler.
     
  4. aikelo

    aikelo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    910
    Mottagna gillanden:
    319

    MINA ENHETER

    Ops! Fel, menade Z3C hos tele 2 såklart
     
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Stämmer bra, telefonen måste finnas i säljsystemet som används för att det ska gå att registrera som det ska. De flesta telefoner finns dock.
     
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det där stämmer inte alls. Tele2 har haft dålig lönsamhet den senaste tiden, vilket gjorde att man ville hitta en lösning för att tjäna mer pengar. Man har räknat med ett stort tapp av kunder iom detta, men hoppas bygga en mer stabil kundbas hos sig själva. Återförsäljare får inte alls den verkliga informationen, det är endast vi internet på Tele2 (inte ens Transcom) som får den.

    Ett stort problem kommer fortsatt att vara att det är förhållandevis dyrt om man väljer ett abonnemang med telefon hos Tele2. Men det man börjat jobba med är kvalitén gentemot kunden. Det finns bland annat en ny grupp på 10 personer som ringer upp slumpvis utvalda nya kunder som svarat på betygssättnings-SMSet man får för att bedöma hur köpet här varit - för att se vad som var bra och vad som kan göras bättre.

    Ett annat problem är att hela kundservicen (ej save desk) är outsourcad, det är inte den bästa lösningen. Det är ekonomiskt försvarbart - men om det blir krångel så är det oftast längre beslutsvägar osv.

    Men man behöver göra något mer, att köra kampanjer där man sänker mobilerna rejält. Det kommer inte funk i längden, folk är för prismedvetna.

    Det går inte att säga att "Tele2 har sämst täckning". Det går inte att säga så om någon operatör egentligen. Absolut, man har problem med kapaciteten i nätet vilket gör att det i vissa områden går trögt att surfa i jämförelse med andra operatörer.

    Något man bör tänka på är att inte sälja in Telenors nät för hårt, de använder ju samma 2G och 4G-nät som Tele2, dvs om kapacitetsproblem finns för Tele2, finns de också för Telenor. Detta då problemet inte ligger i Tele2s bakomliggande system - utan i kapaciteten ut till siterna och den är densamma för båda operatörerna. Absolut, 3G-nätet som Telenor delar med 3 är ju bättre än det som Tele2 delar med Telia - men så mycket säljer man ju inte in på 3G-nätet som Telenor-säljare.

    Det som är korrekt att säga är följande (för att inte skarva på sanningen eller ljuga):
    -Telia har störst samtalstäckning.
    -3 har störst 3G-täckning och i snitt högst surfhastigheter enligt BBK.
    -Tele2 och Telenor har störst 4G-nät.
     
  7. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Det går inte att säga att någon operatör har sämst täckning? Det är klart det går att göra det då alla inte är lika bra. Utgår du från Stockholm så är det nog Tele2 kunder som klagar absolut mest på täckningen i storstan. Alla jag känner som har Tele2 är inte nöjda och jag var inte heller nöjd förräns jag bytte därifrån. Även om 4G-nätet är positivt och har sina fördelar bygger en bra täckning fortfarande på 3G-nätet. Majoriteten av alla kunder behöver inte hastigheter högre än 3-4 Mbit/s och då spelar det ingen roll om man kan få ut 100 Mbit/s om man inte kan hålla täckningen stabil vilket gör att en sida som ska laddas inte laddas optimalt. Telia som får ut över 150 Mbit/s i 4G-nätet i Stockholm lär ju vara den mest överlägsna operatören då de erbjuder bästa bastäckningen landet över samtidigt som de har högsta hastigheterna för de som behöver det.

    Okej, så du säger att lösningen på dålig lönsamhet är att medveten försämra lönsamheten och förlora massa kunder? Det är inte hemlarm vi pratar om där man håller sig till det man haft och bara byter om det är något speciellt som hänt. Majoriteten utav kunderna går ju på priset och då fungerar det inte om man är marknadens dyraste när man inte har något speciellt att erbjuda täckningsmässigt. Visst nu har de massa kampanjer osv men siffrorna kommer knappast bli gröna när man säljer telefoner med förlust.
     
  8. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Imho så väljer man operatör efter det som funkar bäst för en själv hemma / där man rör sig osv. Bor man i ngn tätort brukar detta inte skilja sig markant, oftast. Omöjligt att säga vad som är "bäst" som sagt.
     
    vulfgar gillar detta.
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nej, det går faktiskt inte. Varför? Jo, för att det varierar så sjukt mycket beroende på var man befinner sig. Du kan uppleva att en operatör har sämst täckning utifrån dina behov - men det betyder inte att den har sämst täckning generellt. Precis, mycket hänger på 3G-nätet fortfarande - det är helt korrekt. Det finns en anledning till att jag inte själv använder den arbetstelefon jag fått från Tele2, det är pga täckningen. Jag använder generellt sett 3 mest, varför? Jo 3G-nätet är riktigt bra presterar bäst täckningsmässigt där jag rör mig - och 4G finns där det kan behövas, hastigheterna är även i många fall högre i 3s 4G-nät än vad det är i Tele2s och Telenors 4G-nät. Håller på att se över att skaffa ett Telia-abonnemang snart också.

    Problemet med Telia har ju varit 3G-nätet de använt sig utav, det kommer ju bli bättre när de nu kör igång med 3G på 900MHz - men idag är det ju inte speciellt utbyggt. Men Telia kommer segla fram som en "ny aktör" vad gäller att förknippas med bra surf. Skulle inte bli förvånad om de tar Telenors plats i mätningar och börjar kriga mot 3 där.

    Det är inte vad jag säger, man har räknat med att tappa ett stort antal kunder. Detta är med i deras beräkning, men man har som plan att senare segla upp och ha en stabil kundbas. Man har ju förändrat rejält vilka säljbolag man samarbetar med osv också för att man vill satsa på kvalitét istället. Dagens lösning är inte speciellt bra, alls. Jag sitter ju på save desk och det är väldigt tydligt att de allra flesta byter pga priset. Om man har det billigt har många även överseende med att täckningen kanske inte är den bästa osv - men när man, precis som du säger, inte ens är billiga längre så fungerar det inte speciellt bra.

    Tele2 är vana att andra operatörer följer efter vad Tele2 gör vad gäller priserna, vilket man verkar ha hoppats med vid denna förändring också - men där gick det nog inte riktigt som tänkt alltså. Det finns även teorier inom Tele2 att anledningen till detta var för att lättare sälja av Tele2, iom att abonnemangen och hårdvaran är uppdelad. Kundbasen kan man sälja till en annan operatör och kredit-delen kan man sälja till ett kreditbolag t.ex.

    Men ska jag vara helt ärlig, så skulle jag inte bli förvånad om Tele2 Sverige säljs till någon annan inom en inte alltför lång tid.

    Anyways: erbjudandet tråden handlar om är riktigt bra. :)
     
    Last edited: 24 jan 2015
  10. dekbom

    dekbom Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2011
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Var på väg att köpa en Z2 när den var nere på 2995 men jag bestämde mig för att vänta på Z4.
    Men, idag tog jag med mig en gammal SonyEricsson av icke smartphonemodell och plockade ut en Z3 för 3 lax, man tackar. Hade tänkt byta in min Nexus 4 men de tog som sagt emot den gamla häcken till lur.
     
  11. rtprtp

    rtprtp Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2013
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Att jag precis betalat 715 kr för en Z3 Compact + Smartband är rätt oslagbart. Bytt in 2 trötta men fungerande iphones såklart. (Varav den ena från ett Maxi-abb) Tack Tele2!

    Alternativet att sälja telefonerna på egen hand slipper jag gärna!
     
  12. AndyXY

    AndyXY Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2015
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Va precis inne och värderade en gammal samsung galaxy S2 som jag har cyanogenmod installerad på, inga repor eller dyligt. Skulle få 317:- för den.

    Så Z3an skulle jag få för ca 2700:- med abonemang och Z3 compact för ca 1700:- (inkl smartband).
    Gjorde inget köp nu utan sa att jag skulle fundera på det.

    Lurar lite på om jag ska köpa det, behålla smart bandet o sen sälja vidare mobilen. Borde kunna göra en plus affär på det?
    Har en HTC One M7 annars som jag är sjukt nöjd med.

    Eller så behåller jag Z3an och säljer min Htc One?
    Hmm... Beslutsångest :S
     
  13. Rokkoko

    Rokkoko Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2012
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Lär vara kört med en Nokia 3330 då. :-) Fasen, då får min Z1 åka med. Hade fått betydligt mer om jag sålt den själv, men har ingen annan.
     
  14. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 115
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Japp det är liksom win win situation
    Lämnade in barnens gamla iPhone 4 med seg hemknapp
     
  15. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 675
    Mottagna gillanden:
    975
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Undra hur mycket man får för en s3 mini? Kanske dags att uppgradera morsans lur till en xperia z3 compact
     
  16. robber

    robber Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    303

    MINA ENHETER

    Är det inte 1000kr oavsett modell eller har jag missat något?

    Mvh

    R
     
  17. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Du har 1000:- rabatt på utvalda telefoner. Sen byter du in en telefon, nästan vilken som helst, vid köp av Sony Xperia Z3/Z3 Compact får du ytterligare 1500:- i rabatt plus telefonens värde som du byter in på.
     
  18. Droid82

    Droid82 Guest

    Vad innebär egentligen "nästan vilken som helst"? Vad är kriterierna för vilken telefon man kan byta in och få 1500 kr rabatt för?
     
  19. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    1500 i rabatt får du alltid, summan för din telefon läggs på ytterligare sen. Så om du har tex en Galaxy S2 som kanske ger 300 så får du 1800 i rabatt.
     
  20. Droid82

    Droid82 Guest

    Så jag kan komma dit med vilken 100-kronors dumbphone som helst och få 1500 kr i rabatt? :)
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.