Övrigt: HTC ONE M8. ROOT och annat som är viktigt att känna till.

Diskussion i 'One M8 (2014) - ROM-filer och utveckling' startad av indika, 2 apr 2014.

  1. Soren

    Soren Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2010
    Inlägg:
    213
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Någon som vet om det går att roota 5.0.1 på detta viset?

    Kan man roota utan att ta bort stock Rom? Jag vill endast roota för att kunna köra adblock och jag vill helst inte att det ska se några större mjukvaru ändringar på min telefon. Är det möjligt?
     
  2. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 822
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Har du upplåst bootloader så är det bara lägga in TWRP och flasha SuperSu.
     
    indika gillar detta.
  3. Sundwall

    Sundwall Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    HTC M8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC M8
    ROM:
    Stock Root
    Telefon 2:
    Motorola Razr
    ROM:
    Cyanogen 11
    Platta:
    Motorola XOOM
    ROM:
    Cyanogen 11 BIG
    Återkom gärna om Du lyckas och HUR med ad blockandet. Jag lyckas inte med vare sig AdBlock pro eller AdAway.
    Xposed vågar jag mig inte på med Lollipop och ART :ehm:
     
  4. Soren

    Soren Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2010
    Inlägg:
    213
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hmm jag får nog vänta lite med detta då. :-)
     
  5. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 822
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Adaway fungerar för mig på min M8 med Lollipop.

    Xposed är bara att glömma med ART, utvecklaren Rovo89 jobbar dock på det men är fortfarande mycket jobb kvar.
     
  6. Sundwall

    Sundwall Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    HTC M8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC M8
    ROM:
    Stock Root
    Telefon 2:
    Motorola Razr
    ROM:
    Cyanogen 11
    Platta:
    Motorola XOOM
    ROM:
    Cyanogen 11 BIG
    Bara för mig att lyfta på hatten och gratulera. Min Adaway funkar inte alls. :(
    Trots flytt av host-filen...
    Har du S-off?
     
  7. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 822
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Jupp S-off
     
    Sundwall gillar detta.
  8. durd

    durd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2009
    Inlägg:
    187
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Sitter med en helt original m8 med lollipop 5.0.1.
    Känner mig lite förvirrad med det här med S-OFF och att låsa upp bootloadern.
    Det jag hoppas lyckas med är att roota min m8, slå igång ANT-antennen (hoppas iaf!) som är deaktiverad från fabrik och sen klara av OTA-uppdateringar.

    Först fick jag för mig att det skulle räcka med S-OFF för att göra ovan, meckla med CID:ar i värsta fall för OTA-uppdatering. Men nu läser jag att det räcker med en upplåst bootloader, samt givetvis stock rom.
    Måste jag även ha stock recovery för att framtida OTA:n ska fungera? Kanske även ta bort SuperSU, iom att ny rom kollar filsystemet lite mer grundligt?

    Eller vad är det som gäller för att lira scenariot ovan?

    Fasen, sist jag hade en Android var det en Desire, och innan dess en Hero, båda flasha man för kung och fosterland. Skrev root-guide på Swedroids wiki för Heron minst :)
     
  9. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    Förklaring av förfarandet:
    I original android sköts appars begäran om tillgång till systemroten i bakgrunden utan att du ser dem. Vissa nekas andra tillåts. När man rootar sin mobil installerar man filer som ersätter de inbyggade filerna som hanterar alla rotförfrågningar och dessa nya filer kommunicerar med en app som körs i användargränsnittet. Det betyder att om en annan app begär att få utföra någonting som tidigare hade sköts per automatik, kommer du istället att få ta ställning till om begäran ska nekas eller tillåtas. Tänk dig en pop up där du kan säga JA eller NEJ. Fördelen med detta är att du kan manuellt godkänna appar som normalt sett hade nekats åtkomst.

    Det knepiga är att eftersom filerna som hanterar den här typen av behörighet ligger i systemroten kan man inte installera de nya rothanteringsfilerna när systemet är startat. Du har ju inte tillgång till roten. Och där kommer recovery in i bilden.

    Recovery är till för att uppdatera ditt system och fabriksåterställa det med mera, det är en helt annan partition än systempartitionen. Tänk dig att du har en cdväxlare i din stereo, du kan välja vilken skiva som ska starta men du kan inte spela flera samtidigt. Partitionerna kan man se på samma sätt i det här fallet även om jämförelsen inte är 100% korrekt. Du har bootloader, recovery och system som är egna partitioner med eget innehåll.
    Du har säkert tagit emot OTA uppdateringar många gånger och när din telefon stängs av och börjar uppdatera systemet så är det recovery som gör det. Det visas ofta en grön android och så får man se en progress bar. Det är recovery som helt enkelt uppdaterar det avstängda operativsystemet. Den här funktionaliteten utnyttjar man för att byta ut rothanteringsfilerna, det är som att göra en uppdatering men väldigt liten. Ett problem som är enkelt att kringå är däremot att fabriksavbilden på recovery inte har någon funktionalitet för att göra mycket annat än att installera OTA uppdateringar. Hur recoveryt vet att det är en OTAfil eller inte behöver vi inte gå in på här men det har att göra med olika kontroller som görs innan installationen börjar. Vi kan hur som helst kringå det.

    Okej så nu när vi vet vad root är och vad recovery är det bara bootloadern kvar som behöver en kort beskrivning. Bootloadern är din telefons BIOS. När du startar telefonen bootar BIOS upp all hårdvara och utför testning på dem. Om all hårdvara inte rapporterar något fel och har startat ordentligt går BIOS vidare och startar upp systempartitionen. Vi behöver inte nämna så mycket mer om bootloadern förutom att den också kontrollerar vilka fastboot kommandon du tillåts använda. Och det är fastboot du använder för att flasha olika partitioner. Fastboot kommandon går bara att använda när telefonen är står i bootloaderläge. Nu kanske det börjar klarna lite vad en låst bootloader är? Det är en bootloader som inte accepterar flashkommandon!

    Problemet du står inför är alltså att du vill ha manuell rootutdelning men för att få det måste Android OS vara avstängt vilket leder dig till en recovery installation. Det i sin tur innebär att du måste flasha in ett recovery som låter dig göra det och därför hamnar du i famnen på bootloadern som kontrollerar all flashning.

    Steg ett blir alltså att låsa upp sin bootloader så du kan flasha. Steg två att flasha ett recovery. Steg tre att använda det nya recoveryt för att TA EN BACKUP på enheten. Steg fyra att installera rootfiler och rootapp, förslagsvis SuperSU vilket är populärast. Steg fem att bara starta om enheten och njuta av rootappar och andra tweaks.

    Observera att om du vill ha ota uppdateringar efter att du gjort detta så behöver du återställa allting. Jag orkar inte täcka det i den här posten men var medveten om det när du i framtiden tar emot en uppdatering och funderar på varför du får ett felmeddelande.

    Som en parantes vad gäller CID så är det ingenting du ska pilla med om du inte vill ändra vilken operatör eller region din telefons mjukvara tillhör. Detta har ingenting att göra med att roota sin telefon utan har andra applikationer som inte verkar relevanta för ditt behov.


    Ordlista:
    Root = admin på systemet
    S-OFF = security off, vilket innebär att du kan flasha en mp3fil som systemavbild och skrota hela luren. Inget för den som inte har koll på saker och ting.
    Låsa upp bootloadern = tillåt vissa typer av flashningar. Mer än tillräckligt för 99% av alla användare. Är den låst kan du inte flasha någonting.
    CID= Carrier ID vilket låser din telefons mjukvara till en operatör eller en geografisk region. Detta gäller å andra sidan inte vilken operatör du kan ringa med utan bara vem som kan skicka ut uppdateringar till din telefon. Låsningen för mobilnät är en annan sak.
     
    Crall och Sundwall gillar detta.
  10. durd

    durd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2009
    Inlägg:
    187
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Kära hjärtanes... Kändes det bra att skriva av dig? :)
    Skämt åsido! Tack för uttömmande svar!

    Jag hänger med lite mer nu iaf. Det är bara att acceptera att slå igång ANT-antennen och samtidigt klara av framtida OTA:er helt enkelt inte kommer att fungera ihop. Just nu.

    Det jag hade fastnat på var denna tråd på XDA, där redpoint73 skriver
    Men tänker man till lite så för att flasha in nya root-filer så måste man ha en annan recovery.
    Dum fråga dock, om jag flashar recovery, ordnar root-prylarna. Men sen flashar in stock recovery, skulle inte det hjälpa? Tills nästa OTA som "nollställer" root-filerna iofs...

    Nåväl, tackar för svaret! Får se hur länge det dröjer innan jag blir desperat för att få igång ANT-antennen eller tills jag tröttnar på Sense.
     
  11. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Det stämmer att du behöver ett original recovery för att installera en OTA uppdatering automatiskt. Du kan göra det manuellt från t.e.x. twrp recovery.

    Ota uppdateringen din telefon söker efter är bunden till din ROM. Det betyder att du alltid kan hitta och ladda ned en OTA fil tillhörande din rom även fast du nödvändigtvis inte kan installera den automatiskt.
    Ett stock recovery kontrollerar firmwareID, CID och gör md5sum kontroll på OTA:n plus ditt system innan OTA:n börjar installeras.
     
  12. Adr1aniii

    Adr1aniii Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2011
    Inlägg:
    591
    Mottagna gillanden:
    171
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Kan jag förlora S-OFF om jag låser upp bootloadern via HTC Dev?
    Jag har S-OFF men låst bootloader och ingen root.
     
  13. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    nej det påverkar inte.
     
    Adr1aniii gillar detta.
  14. Skurvi

    Skurvi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2010
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Xiaomi 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Xiaomi 12
    Detta passar ju inte klockrent här men testar ändå. Har någon erfarenhet av att roota M8s och i sådana fall kan berätta lite om det?
     
  15. Droid_269

    Droid_269 Guest

    +1
    Lite sugen på en M8s men hittar ingenting om root till den...
     
  16. Skurvi

    Skurvi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2010
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Xiaomi 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Xiaomi 12
    Inte ens xda verkar ha något om det än...
     
  17. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Nope :( Har väl inte hamnat i handen hos någon utvecklare än.