Fråga: Hur ömtålig är skärmen?

Diskussion i 'Xperia Z3 Compact - Allmänt' startad av Skuggvarg, 2 feb 2015.

  1. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Ruskigt sugen på att köpa denna mobil i Tele2:s fantastiska kampanj just nu (2000 för denna mobil är galet billigt) men blir hela tiden avskräckt av alla negativa omdömen där det talas om att både fram- och baksida blir repiga och/eller spricker lätt.

    Så jag skulle vilja veta hur länge ni har haft era Z3 C och hur de har klarat sig? Hur känsliga är glasytorna? Är både framsidan och baksidan lika känsliga? Är det framförallt repor som är problemet eller spricker både framsidan och baksidan lätt, trots att mobilen har Gorillaglas eller Dragontrail? Tål mobilen att tappas överhuvudtaget? Jag kommer inte att skaffa skal till mobilen så tåligheten är en väldigt viktig punkt för mig.

    Nog för att jag alltid är försiktig med mina prylar men tyvärr har jag med tiden blivit lite klantig och tappat mina mobiler, men då jag hittills haft mobiler nästan helt gjorda i plast, utan glasskärm, så har de trots ständiga fall klarat sig bra.
     
  2. Nappandroid

    Nappandroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2011
    Inlägg:
    1 577
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Förstår inte varför alla är så himla oroliga? Jag tycker den känns väldigt solid faktiskt, däremot är den hal! Har inte tappat min, men jag antar att den håller för ett mindre fall iallafall.
     
  3. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Titta på omdömena på prisjakt. Flera personer som har upplevt att baksida eller framsida får massor av repor eller spricker för "ingenting". Svårt att veta hur mycket sanning det ligger i det men flera användare har haft problem med att skärmen spruckit av sig själv, utan yttre påverkan. Så av förklarliga skäl blir jag misstänksam. Att ha en baksida i glas känns helt ogenomtänkt. Design över funktion är korkat.

    Såvitt jag vet är endast framsidan "stötskyddad", medan baksidan inte har något direkt skydd, och således är den väldigt ömtålig.

    Plast håller alltid bra. ;)
     
  4. Ejan

    Ejan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2013
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Har inte en endaste repa och den används flitigt sen premiären, har numera sonys egna skal för att jag upplevde den som väldigt hal.,har tappat min nångång innan skalet kom på och det hände ingenting.

    Är man rädd om luren så blir det inga repor och att den spricker ja det verkar ju ha hänt några men samtidigt är nog det är en väldigt liten % av ägarna och dom som fått spruckna skärmar hörs nog mer än dom som inte har några problem alls.

    Jag hade inte tvekat en sekund för luren är väldigt gedigen och bra.
     
  5. goateye01

    goateye01 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2011
    Inlägg:
    891
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact
    Den är hal som en ål!!

    Körde utan skal i början och den tappades ganska många gånger. Den glider runt på bordet, glider ur bröstfickan på skjortan när man skall göra något och böjer sig. Halkar runt i största allmänheten den lilla ormen!
    Nåväl, efter ett par veckors användande och tappande så sprack displayen. Jag var nerböjd över en låda böcker och den gled ur bröstfickan - igen! Slog emot kanten på flyttkartongen och landade på hallmattan. Jag tycker inte att den skall spricka av ett sådant fall.

    Har varit storförbrukare av mobiler under de senaste 25 åren och har aldrig någonsin spräckt en skärm förut


    Numera har jag Sonys fodral med fönster på. Ganska trevligt för att vara ett fodral. Helst vill jag slippa fodralet med detta är nog bästa lösningen för mig.

    För övrigt en kanonbra telefon!
     
  6. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Men ingen som skrivit att man inte fått repor/sprickor? ...
     
  7. goateye01

    goateye01 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2011
    Inlägg:
    891
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact
    Jag har inte fått några repor. Bara sprucken display.
    Frugan har en Z3compact också. Utan fodral och utan repor.
     
  8. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Har använt tempered glass på framsidan och ett billigt plastskydd på baksidan sedan dag 1. Kan varmt rekommenderas om man inte gillar repor.
     
    Mastodontfilmsmatz och Pantaren gillar detta.
  9. Tobias901222

    Tobias901222 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    895
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S21Fe

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S21Fe
    Platta:
    Samsung S7Fe

    var extremt rädd om min men tydligen har den fått repor ändå:/ nästa mobil blir en mobil utan glas.
     
  10. armis

    armis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Har spräckt min skärm två gånger sen i oktober. Aldrig tappat telefonen eller varit oförsiktig. Andra gången sprack den i fickan under en promenad. Har använt skärmskydd.

    Garantiärenden båda gångerna, händer det igen kommer jag att reklamera och få en ny modell.
     
  11. CongoMama

    CongoMama Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hur tror ni fram och baksidas tålighet står sig gentemot Z3? Har den lättare för att spricka rent allmänt eller bara av inre spänningar? Eller är det precis samma
     
  12. LoA

    LoA Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Jag kan bara tala för egen del efter att ha haft HTC Desire, SGS2, SGS3, SGS4 och aldrig haft en enda spricka på någon telefon. Har med min z3c haft den inne för krossad baksida som följd av ett litet fall samt därefter fått en spännings-spricka över hela baksidan samt en liten spricka på framsidan (utan att veta hur).

    Så nog är det en förbannat ömtålig telefon i jämförelse iaf!!
     
  13. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    4 pers på jobbet köpte nyligen z3 och z3c och alla sprack av att ligga på skrivbordet. Det hördes tom när en av dom pajade.
    inte undra på att sony går dåligt när det är såna här problem om och om igen samt att de inte verkar vara pigga på att ta ansvar. hoppas z4 blir deras sista lur sen kan det ge skiten till några som kan bygga riktiga grejer ist.
     
  14. Lååttaaah

    Lååttaaah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2012
    Inlägg:
    407
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III
    Platta:
    Sony Xperia Z3 tablet Compact
    Platta 2:
    Sony Xperia Tablet Z
    Jag har inte fått vare sig repor eller sprickor - än, peppar, peppar... Har haft Z3C sedan den släpptes.
    Provade Muvits tempered glass tidigare men har inget sånt skydd nu, bara ett billigt men funktionellt baksideskal från Fyndiq för att telefonen är så förbaskat hal. Och så har jag en "ficka" som jag förvarar luren i när jag tycker att det behövs, typ i skogen osv.
     
  15. Nappandroid

    Nappandroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2011
    Inlägg:
    1 577
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Varför tog du bort det? Bästa glasskyddet ever! :)
     
  16. Lååttaaah

    Lååttaaah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2012
    Inlägg:
    407
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III
    Platta:
    Sony Xperia Z3 tablet Compact
    Platta 2:
    Sony Xperia Tablet Z
    Det blev en liten spricka i skyddet, och jag var för lat för att beställa ett nytt. :-)
     
    Nappandroid gillar detta.
  17. Lååttaaah

    Lååttaaah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2012
    Inlägg:
    407
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III
    Platta:
    Sony Xperia Z3 tablet Compact
    Platta 2:
    Sony Xperia Tablet Z
    Råkade dänga telefonen i golvet inatt från nattduksbordet när jag sov (fråga inte hur jag lyckades med det) och vaknade av dunsen. Hursomhelst, inte en repa eller nåt. Frågan är om den blev bräckligare ändå, om den tål minsta stöt efter detta. Fast det lär väl visa sig.
     
  18. Imperor

    Imperor Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Att den är så galet hal kostade mig en baksida med. Någon enstaka grads lutning och den kommer att röra på sig! I mitt fall från handfat och ner i klinker...
    Billigaste baksidan på Ebay kostar ungefär en femtiolapp och efter att ha låtit luren ligga på elementet ett tag så var det inga problem att få loss den trasiga baksidan. Den var rejält krossad och gick till stor del bara att riva loss, efter att ha lossat första biten försiktigt med kniv och vässat plastkort.
    Ska ordna så att jag kan lägga luren med en del vikt på, med jämn belastning, så att limmet fäster ordentligt runt om hela. Viktigt för vattentätheten.

    Har flera olika skal och skydd och har även köpt vinylstickers och härdat glas till skärmen. Får se var det landar!

    Just nu sitter jag alltså utan bakstycke, men med skal, och letar info om Qi-laddning som borde gå att McGuyvra och ifall man inte kan dämpa vibben lite nu när jag har den frilagd. :-)
     
  19. chjp82

    chjp82 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2011
    Inlägg:
    220
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hej, en snabb fråga, har någon utav er som fått spricka haft skärmskydd typ tempered glass sheild när det hänt? Eller de förhindrar skärmen ifrån spricka vid tex laddning som vissa skriver?