Nvidia Shield Tablet (2014)

Diskussion i 'Nvidia' startad av Santzia, 1 sept 2014.

  1. Skutte30

    Skutte30 Kid Droid Bannlyst

    Blev medlem:
    31 dec 2012
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Kört min 32gb LTE nu i en dryg vecka. Är riktigt nöjd med den.
    Lollipop installerat och en massa spel :)
    Varmt rekommendera den utifrån pris och prestanda
     
    Spode gillar detta.
  2. Spode

    Spode Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2012
    Inlägg:
    337
    Mottagna gillanden:
    94
    Telefon:
    Huawei P9 plus Dual-Sim

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P9 plus Dual-Sim
    Telefon 2:
    LG G4 Dual-Sim
    Platta:
    Nvidia Shield Tablet
    Har funderat på att köpa just LTE versionen, kan man ringa vanliga samtal med plattan eller är det endast mobildata?

    Hur fungerar "Grid gaming"?
     
  3. Skutte30

    Skutte30 Kid Droid Bannlyst

    Blev medlem:
    31 dec 2012
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det funkar kanon.
    Jag har en 100/10mbit lina hemma, Comhem standard router med Wifi.
    Har inte haft några direkt lagg eller annat som spelen ospelbara.
    Kopplar man sen upp via HDMI och kör konsol mode på plattan har du en klockren spel upplevelse.

    Grid är gratis fram till Juli och det kommer ca 1 nytt spel i veckan, finns ca 20-24 spel för stunden.
     
    Spode gillar detta.
  4. Spode

    Spode Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2012
    Inlägg:
    337
    Mottagna gillanden:
    94
    Telefon:
    Huawei P9 plus Dual-Sim

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P9 plus Dual-Sim
    Telefon 2:
    LG G4 Dual-Sim
    Platta:
    Nvidia Shield Tablet
    Suveränt, TACK för all bra info, nu kliar det än mer i fingrarna hehe.

    Kvarstår bara funderingen om det går att ringa/svara på samtal med plattan :) Har du möjlighet att testa detta (mao använder du simkort?) ?
     
  5. Skutte30

    Skutte30 Kid Droid Bannlyst

    Blev medlem:
    31 dec 2012
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det har jag inte gjort ännu, men tack för tanken. Får göra ett test ikväll efter jobb.
    Tips ska du skaffa en Sheild så ta en 32gb LTE, den är tillverkad efter 16gb versionen som haft en del strul med Lollipop, jag bytade ut min 16gb efter mindre än 24h till 32gb LTE och har inte haft några strul alls med den :)
    Sen är den ju löjligt billig sett till prestandan man får.
    Om du beställer den online via Webhallen och tar en bundle får du även med 3 pc spel på voucher, men du måste lägga beställning via web för detta. Jag fick fixat min i efterhand men det krävde lite mailande med kvitton etc. dock fixade webhallens support detta exemplariskt :)
     
    Spode gillar detta.
  6. Spode

    Spode Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2012
    Inlägg:
    337
    Mottagna gillanden:
    94
    Telefon:
    Huawei P9 plus Dual-Sim

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P9 plus Dual-Sim
    Telefon 2:
    LG G4 Dual-Sim
    Platta:
    Nvidia Shield Tablet
    Snällt av dej, väntar med spänning om det går :)

    Tack för tipset om 32gig samt voucher för tre spel! Det är just den jag tittat på, främst pga att den kan köras med mobildata.
     
  7. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Har haft min shield tablet 32gb lte sedan black Friday. Tycker att surfa är ganska okej med starta appar är slött. När man öppnar appar som Chrome eller Youtube så tar de ett par sekunder för den att starta. Chrome kan hänga sig en 4-6 sekunder när den skall starta upp om den har varit i bakgrunden en bra stund. Verkar som 2gb borde ha varit 3gb.

    Jag tycker plattan är slöare än min Nexus 5. Fast när det kommer till grafiskprestanda så äger den min Nexus 5 hårt. Om man stänger ner appar i senaste apparna, så verkar den rulla på bättre. Tycker detta bara borde funka.

    Gillar högtalarna. Minus för lite back light bleeding i ena hörnet. Minus för de hårda och vassa kanterna. Minus för vikten. Gillade vikten bättre på min Nexus 7 2013.

    Stort plus för sdkort, enkelt att roota utan att behöva låsa upp bootloader.

    Plus för hdmi direkt på plattan. Jävligt stort plus för original skyddet. Älskar lösningen med magneter. Alla borde ha detta på sina plattor.

    Handkontrollen känns rätt okej att hålla i. Jag är ingen direkt konsolspelare så den har mest provats bara. Den är underbar med paringen. Fan va bekymmersfri de var och är. Mycket Stabilare än bt.

    Lite små ryck hack med half life. Den fixar inte 60fps överallt.

    Wifi antenen är sämre än normalt. I synnerhet på 5ghz. Både på min och min polares.

    Min polare fick en enhet med korrupt bootloader. Ingen bootbild när han startar upp den och går inte starta upp plattan i recovery heller. Så vi kan inte flasha om den själva. Men problem har alla tillverkare. Inget unikt med det. Min enhet funkar dock korrekt i alla de avseenden.

    Jag håller på och undersöker vad som gör plattan så seg. Det finns en intressant tråd på xda:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2949556
     
    Last edited: 24 dec 2014
    Nightdriver gillar detta.
  8. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    De har kommit en 5.0.1 uppdatering till plattan. Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka ännu. Jag har lagt in den men fick lite konstiga problem som tvingade mig att göra en factory reset. Efter de så verkar de funka rätt skapligt.

    Någon annan som lagt in och som kan dela med sig av hur de gått för er? Fördelar? nackdelar? problem?
     
  9. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 227
    Mottagna gillanden:
    2 298
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    jag tyckte de fördröjningar och enstaka regelrätta frysningar du beskriver försvann i och med 5.01, åtminstone har jag inte sett till dem igen sen dess. Några problem fick jag inte
     
  10. Renberg

    Renberg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2015
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Ok, jag gillar verkligen plattan. Stylusen är skön, ritprogrammet till den roligt, plattan är pigg, trevligt att det i princip är Android-vanilla på den. Ingen direkt bloatware som på alla andra icke-Nexus. Grid funkar bra om nätet funkar bra, streama från datorn funkar också bra utan större problem, hänger mest på om nätet är stabilt. Handkontrollen funkar bra. Men denna sol har rätt stora fläckar på sig just nu...

    Jag hade haft min NST WiFi i c:a 3-4 dagar när 5.0 kom som jag installerade omgående. Inga problem förrän jag skaffade ett 64GB SD-kort jag skulle fylla med appar eftersom redan var fullt med spel. ;)
    Plattan hittade SD-kortet men vägrade att flytta appar eller filer till det, stod bara och tuggade ibland ca 10 minuter utan att något hände eller ett meddelande om att appflytten misslyckats. Inte förrän jag startade om plattan gick det bra att flytta appar till. Dock återstod ett fel - apparna i sig verkade inte hitta SD-kortet, endast interna minnet var tillgängligt för att spara filer till osv. Bra - av 59 GiB hade jag lyckats fylla knappt 1 GiB genom att flytta några appar, resten var obrukbart.
    Tog kontakt med Nvidia per deras online-chat men killen var tvungen att ta upp det med sina kollegor och återkomma. Återkom gjorde de dagen efter men tyvärr var det någon som inte brydde sig läsa vad som skrivits tidigare och inte heller begrep att systemet har olika mount-punkter som kan benämnas på olika sätt, t ex att interna minnet emuleras som ett SD-kort under /storage/sdcard0 och att externa SD-kort mountas på bl a /storage/sdcard1... Detta gav upphov till en lite bisarr situation där han ville att jag skulle fota plattan föra att visa var jag satte in de båda SD-korten. Goddag yxskaft, vad är det för en jag har att göra med undrade jag.
    Sen fick jag svar från en annan kille att efter 5.0 hade de vissa problem med appar och SD-kort samt att jag fick ge mig till tåls och invänta nästa OTA-update. Den kom dagen efter som en trevlig julklapp tänkte jag.
    Genast lät jag plattan uppdatera sig till 5.0.1. Men ack, problemet med SD-kortet kvarstår, och nu har det dessutom kommit ett antal andra problem på köpet. Screenshot-funktionen, inte den där man trycker Power+VolDown utan den där man använder Stylusmenyn, flippade ur. Nu blir screenshots tagna därigenom grå-tonade och visar dessutom screenshot-interfacet. Vill jag ta en screenshot av en del av skärmen blir det spår efter markeringsverktyget som sedan syns på den tagna bilden. Utöver detta diverse grafiska artefakter eller vad jag ska kalla det för. Till exempel så är det omöjligt att se vad man skriver i vissa appar för att markörstrecket och gammal text står kvar (Chatten i Hearthstone är värst). Återigen kontakt med Nvidia, nu hävdar man att SD-kortsproblemet är Googles fel men att det andra är troligtvis hårdvarufel och att jag behöver byta plattan.

    Screenshot_2015-01-04_01-31-32.jpg Screenshot_2015-01-04_01-32-30.jpg

    Någon annan som har dessa problem? Är det verkligen hårdvaran, eftersom jag tyckte mig inte ha de grafiska problemen före 5.0.1? Har även ni andra era externa SD-kort mountade både som /storage/sdcard1 och /mnt/sdcard2, som är verkligen förvirrande?
     
  11. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 227
    Mottagna gillanden:
    2 298
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    jag testade att ta skärmdumpar med pennan nu och det är precis som du säger att de blir gråtonade och själva markeringen syns. tyvärr testade jag aldrig detta innan 5.01 dock. flytta appar till SD-kort verkar däremot funka och det kallar sig snällt för storage/sdcard1 inte annat än jag har sett. det är 32GB/LTE-modellen jag har, om det gör nån skillnad
     
  12. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Min platta är rootad och jag har lagt in root appen SDFix som löser så alla appar når SDkortet precis som i Kitkat. Jag har också installerat en app som skapar länkar så all data för spel kan flyttas, även de resterna som normalt sett inte vill bli flyttade, över till SDKortet. Vet inte om dina problem är hårdvara dock. Jag testade inte utan root. Jag visste att de skulle bli ett irritationsmoment så jag gick händelsen i förväg så att säga.

    Ska dock tilläggas att SDKort, oavsett hur bra de är, är märkbart långsammare än de interna. Jag är dock nöjd. Kan inte hänga nvidia för de problemet. Däremot är jag efter nu flera månader användning fortfarande inte 100% nöjd.

    De problem som jag har är:

    Plattan kan börja lagga efter den varit igång ett par dagar. En omstart löser problemet.
    Wifi kan strula rätt kraftigt efter man väckt plattan då den liggat mest i en dag eller två. En omstart skyndar på återställning så wifi blir normalt. Jag har till och med vid en tidpunkt sett Mobildata gå online/offline online/offline online/offline online/offline.. Å så där höll de på. En omstart löste problemet. Har inte sett de sedan dess.

    Wifi-strykan på plattan ÄR sämre än för liknande produkter på marknaden. I synnerhet 5ghz wifi. Ingen katastrof eller så men absolut inte top of the line. Det finns relativt många som håller med mig på xda och div youtube-kanaler med tekniskt fokus.

    Man jag är väl överlag relativt nöjd. Hoppas dock på att Android 5.1 gör saker ännu bättre. Men alla konstiga problem som jag fick efter uppgraderingen ifrån kitkat till LP löstes som sagt efter min fabriksåterställning.

    Min största utmaning just nu är att hitta något sätt som kan göra Youtube reklamfritt under LP. Jag har host spärrar på allt men de slinker igenom mkt reklam ändå. Under KK så kör man bara en xposed modul så är allt väck men har inte hittat något liknande bra för LP ännu. Om någon har nåt tips får ni gärna tjoa till.

    Får avsluta med att hoppas att nästa shield platta ifrån nvidia kommer erbjuda:
    - Bättre CPU i förhållande till GPU. CPU:n i shielden är rätt svag men GPU:n är sinnessjukt bra.
    - 64 bitars SoC med 4GB Ram.
    - Bättre skärm där inga Back light bleeding finns. (Min har lite i ena hörnet)
    - Gärna 50% lättare vikt.
    - Smalare hade inte varit dumt. Shield känns som en pansarvagn i jämförelse med min N7 2013.
    - Inga vassa och obekväma kanter.
    - Marknadsledande/Normala wifi-antenner på insidan av plattan.

    De va allt! :)
     
  13. Renberg

    Renberg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2015
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Hur fungerar din Screencapture med stylusen? Nyfiken på om du slipper resultaten som jag visar i bilderna ovan.
    Har du LP 5.0 eller 5.0.1?
    Det verkar ju på Nvidia som att de ser ganska mycket mellan fingrarna när det gäller rootning men vete tusan om jag vågar mig på det än eftersom jag inte är hundra på att det inte är hårdvarufel. Fabriksåterställningen jag gjorde på Nvidias inrådan hjälpte iaf inte.
     
  14. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Jag har 5.0.1. När jag provade att ta flera skärmdumpar med stylusen så får jag samma problem som er. Den tar fotot för tidigt. Den döljer screenshot verktygsknapparna, tonar bort de gråa, som man ser när man väljer vad man vill kopiera, sedan tar den skärmdumpen, bara det att den är för långsam och tar skärmdumpen för tidigt så de gråa hinner inte försvinna och istället blir bilden grå. Jag använder dock inte stylusen för ta skärmdumpar utan volymknappen och power istället. Vilket iofs är lite av en utmaning på en shield då knapparna tar så kass resning.

    Men detta är ju defintivit en mjukvarubugg. Nvidia har nog inte själva testat funktionen helt å hållet. De kan de ju inte ha gjort eftersom vi alla har samma problem.

    Angående root så är min platta rootad utan att låsa upp bootloadern. Jag vill inte nvidia ska kunna spåra att enheten har varit rootad i fall jag behöver använda mig av garantin eller om jag tröttnar på backlight bleedet nere i ena hörnet någon vacker dag. :)
     
  15. kaga

    kaga Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Hej!
    Jag köpte just en shield. Men jag har inte hittat någon bra guide på att få root.
    Gammal vana trogen så har jag inte uppdaterat till android 5. Är det smart ut ett rootningsperspektiv?

    Hur lyckades ni herrar och damer ovan att roota? :D
     
  16. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    På din fråga, ja de är smart. Du kan roota utan att unlocka den i så fall. :)

    Läs denna sidan:
    http://forum.xda-developers.com/shield-tablet/development/root-root-lollipop-t2945044
     
    kaga gillar detta.
  17. kaga

    kaga Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Haa se där!
    Mycket märkligt formulerad guide på den där länken. Men det verkar som om det jag ska göra är:

    1. Download update but DO NOT UPDATE YET
    2. Gain root on previous build via towel root.
    3. Flash CWM from link in prereqs via Flashify
    4. In CWM choose update from zip and choose the zip file in the bottom of your 'nvidia' folder on your internal storage (/sdcard/). DO NOT REBOOT
    5. Flash SuperSu zip file with CWM
    6. Reboot tabletDon't reboot if you want to reinstall CWM below
    7. Profit.
    Har jag fattat rätt? Blir lite nojig med tanke på hur flummigt det är skrivit på sidan.
     
  18. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Vi kan ta de på Svenska istället :)

    1. Ladda ner OTA-uppdateringen som tableten tjatar om, men installera den inte! (Man OK:ar download och OK:ar install separat nämligen)
    2. Roota din platta med den rom som du har nu genom att gå till towlroots hemsida. Installera APK-filen, wips du är rootad. Skit lätt!
    3. Ladda ner cwm recoveryn och även superSu.Zippen på xda, finns en länk du fick av mig.
    4. Ladda ner flashify från google play store. Flasha recovery.img filen via flashify appen i din telefon.
    5. Kopiera över SuperSu.zippen till plattan någonstans.
    Sedan gör du vad de säger här under:
    1. In CWM choose update from zip and choose the zip file in the bottom of your 'nvidia' folder on your internal storage (/sdcard/). DO NOT REBOOT
    2. Flash SuperSu zip file with CWM
    3. Reboot tabletDon't reboot if you want to reinstall CWM below
    Jag rekommenderar att du flashar om CWM igen. Så du kan behålla den även efter OTA:n. Det är inte lätt detta. Man kan lätt göra ett misstag å wips är de mycket svårare sen. Men de kommer ju nya root sätt varje dag så kanske går det att roota även sista 5.0.x. Jag har inte provat så jag vet inte.

    Hur som helst, den OTA du har nu är säkert pre-lollipop. Så du kommer få upprepa proceduren för varje rom. Tänk på att Kitkat -> Lollipop .zippen som laddas ner i steg 1 ovan kommer inte gå att flasha. Du måste när du uppgraderar ifrån kitkat -> lollipop ladda ner den kompletta stock imagen direkt ifrån nvidia. Eventuellt kan du göra så att du inte följer guiden ovan helt å hållet. I steg 1 så väljer du istället att flasha den senaste officiella stock lollipop romen istället. Då slipper du upprepa alla stegen flera gånger om. De borde i alla fall funka utan problem.
     
    kaga gillar detta.
  19. kaga

    kaga Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Fan va fint, Tackar!

    Lite tydligare. Får kanske skriva en egen och posta här när jag vet jag har lyckats. Laddar ner 5.0.1 (2.1) just nu från nvidias sida. Det visar sig att 2.0 inte finns att ladda ner längre. Det får bära eller brista.

    Dvs: kommer hoppa över de andra uppdateringarna och slänga in lollipop direkt. Men superSU ska ju klara av 5.0.1.
     
    Last edited: 7 feb 2015
  20. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Låter gött. De är en riktigt fin platta med allt man kan göra när den är rootad. De enda jag egentligen saknar riktigt mycket, ifrån att förr ha kört xposed på mina plattor, är reklamfritt youtube.