Problem: Skärmen/glaset spricker av inre spänningar - Z3 Compact

Diskussion i 'Xperia Z3 Compact - Allmänt' startad av BirdCatcher, 13 nov 2014.

  1. JonasFri

    JonasFri Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2011
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Eftersom Sony vägrar att laga min telefon på garantin och dom ska ha hutlösa 2500:- för att byta glas på den så tänkte jag byta själv, om inte min anmälan till ARN går min väg dvs, men finns det att köpa en baksida i något annat material än glas nånstans, plast med gummiyta passar ju en miljon gånger bättre på en telefon än glas tycker jag iaf. Har letat på Ebay men hittar bara glasbakstycken, lika som original men finns det så sätter jag hellre dit något bättre som inte tenderar att spricka...
     
  2. mark2

    mark2 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jahapp där sket min sig också. Nu är det sista Sonyn jag köper, min Xperia V sprack också.
    Beställt servicekuvert från Sony nu, förra gången försökte jag gå via Halebop och det slutade med att jag fick ta det på hemförsäkringen.. Hoppas att det går bättre denna gången, nu är det iofs baksidan så vill dom inte ta det på garantin så skiter jag i det och beställer ett Dbrandskin..
     
  3. renskav

    renskav Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2015
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    12
    För er som har svårt att få återförsäljaren (Halebop, Tele2 el motsv.) att göra en reklamation hos Sony; Efter några skarpt formulerade mail till Halebop så lyckades jag tillslut få dem att reklamera hos Sony för att de "skulle göra en andra bedömning". Avslag kom i princip med vändande post efter 2 timmar - så jag tror inte Sony lägger någon större tankemöda på dessa ärenden.

    Vid telefonkontakt med Sony support så hävdade de att "man måste ha ett aktivt reklamationsärende hos Sony för att ARN ska överväga frågan". Min konsumentombudsman var av annan åsikt och menade på att jag som konsument inte ska behöva bry mig om reklamationer hos andra och tredje part (exv. servicepartner eller tillverkare) utan endast behöver reklamera hos återförsäljaren, vilket jag i princip gjort genom att felanmäla problemet till Halebop support.

    Hur som helst så har även jag nu lagt en anmälan hos ARN för min självspruckna baksida som Halebop och Sony vägrar laga inom garanti på grund av "yttre åverkan". Jag har hänvisat till JonasFri's ARN-ärende i min anmälan. Så får vi se vart det leder.

    Tyvärr finns ett prejudicerande ARN-avslag som kanske ger ÅF och Sony rätt fritt spelrum att avslå garantiärenden på spruckna displayer: http://www.arn.se/Amnen/Elektronik/Vanliga-fall-listning/Kategori-1121/Fall-1/

    Hur som helst kan det ju inte skada att ARN-anmäla igen. Om massan av klagomål blir tillräckligt stor kanske ARN, ÅF och/eller Sony tar sitt förnuft till fånga och slutar avslå dessa garantiärenden - man kan ju i alla fall hoppas.

    To be continued...
     
    Griffin, Tokas, tpalsson och 1 annan gillar detta.
  4. CongoMama

    CongoMama Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Sekunder från att köpa telefonen nu. Denna tråden väcker ju viss oro men hur stor andel av ägarna tror ni har detta problemet?
    Är ju såklart orolig över sprickor skapade av inre spänningar, men minst lika orolig över yttre påverkan. Tror ni att man klarar sig med ett invisibleshield på framsidan och något dbrand skin på baksidan?
     
  5. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 209
    Mottagna gillanden:
    2 162

    MINA ENHETER

    Tror inte problemet är så stort, det finns men långt långt ifrån alla drabbas. Har själv en Z3c,har haft Z2 och dottern har en Z1 och ännu inte råkat ut för det. Det är ju även svårt att avgöra vilka glas som spruckit pga fabrikationsfel och vilka som spruckit via yttre åverkan.

    Skickat via Tapatalk
     
  6. JonasFri

    JonasFri Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2011
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Har letat runt på nätet en hel del nu när min display sprack för att hitta så mycket som möjligt som stöder min åsikt att Sony har problem med sina skärmar för att kunna skicka med i min anmälan till ARN, och hittade en undersökning på en sida och där var det ca 25% som hade fått sprickor i sin S3C. Var ett par tusen som hade svarat på den så hur statistiskt säker den är vet jag inte...
     
  7. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Du har tre års reklamationsrätt, det är svensk lag. Det du gör är att du åberopar den ist för att försöka göra det till ett garantiärende. De första sex månaderna är det upp till tillverkaren att bevisa att det inte är fel på enheten. Efter den tiden är det upp till dig som kund och blir därmed väldigt svårt. Glöm garantisnacket utan reklamera köpet ist.
     
  8. JonasFri

    JonasFri Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2011
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Nu vet inte jag hur den förra anmälningen såg ut, jag har iaf försökt att skicka med info som påvisar att Sony har problem med sprickande skärmar på ett flertal modeller, bl a inlägg från Sonys egna supportforum och inslag från engelska BBC som tog upp problemet i en nyhetssändning bla a så förhoppningsvis så inser även ARN att det finns displayer som spricker utan yttre påverkan som Sony vidhåller...
     
  9. JonasFri

    JonasFri Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2011
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Har försökt hänvisa till Konsumentköplagen men Sony vägrar, dom anser sig ha bevis för yttre påverkan för att serviceteknikern säger att det är så, medans jag säger att det inte är bevis utan bara hans ord emot mitt ord och har efterfrågat riktiga bevis men det behövs inget mer än så tycker dom. Så säger dom nej så måste man gå genom ARN för att förhoppningsvis få rätt...
     
  10. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Köp skydd av härdat glas eller skit i det.

    Sen vill du riskera att sitta som folk i tråden med sprucken display som Sony inte fixar även om det "bara" är 10% av displayerna som spricker?
     
  11. defendermannen

    defendermannen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Där sprack min baksida också. Jag upptäckte det efter att jag kom tillbaka efter en promenad i vinterkylan igår med mobilen i jackfickan. Hade bildats en väldigt fin vågrätt spricka precis ovanför NFC symbolen.
    Jag fyllde i formuläret på Sonys hemsida och testar skicka den direkt till dem.
    Har haft mobilen i mindre än en vecka. Återkommer med hur det går.
     
  12. Azur

    Azur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2013
    Inlägg:
    387
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Nu är inte detta den enda anledningen, men delvis på grund av detta har jag beslutat att sälja min Z3C igen. Vill inte behöva oroa mig för att glaset ska ha spruckit varje gång man tar upp luren ur fickan, och det känns extra riskabelt när det stundvis kryper ner runt -25°C här.

    Jag har lagt telefonen i sin låda och väntar bara på att den blir såld, och håller tummarna att den inte spricker i lådan innan dess!

    Synd, för det är en mycket trevlig telefon annars... :)
     
  13. CJG

    CJG Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Lycka till! Också självsprucken baksida och så här obra har det gått för mig:
    Nytt serviceärende
    2015-01-05
    Utgående leverans
    2015-01-07
    Verkstad: Mottagen i verkstad
    2015-01-07
    Verkstad: Status: Klar för externservice
    2015-01-07
    Lämnat butik
    2015-01-07
    Verkstad: Vidareskickad till externservice: På externservice
    2015-01-08
    Verkstad: Vidareskickad till externservice: Anlänt till destination (in)
    2015-01-09
    Verkstad: Vidareskickad till externservice: Anlänt till destination (in)
    2015-01-09
    Verkstad: Vidareskickad till externservice: Anlänt till destination (in)
    2015-01-22
    Verkstad: Vidareskickad till externservice: Reparation stoppad
    2015-01-22
    Verkstad: Vidareskickad till externservice: Väntar svar på KF, på externverkstad
    2015-01-29
    Verkstad: Vidareskickad till externservice: KF godkänt, på externverkstad
    2015-01-29
    Verkstad: Vidareskickad till externservice: KF godkänt
    2015-01-30

    KF = Kostnadsförslag = 995 kr som jag tvingades godkänna efter att Sony vägrar ta på sig ansvaret och godkänna garantiärendet, med en lång ofruktbar mailväxling till följd. Har aldrig varit med om sämre kundservice gällande teknikprylar men orkar inte driva det vidare.
     
  14. defendermannen

    defendermannen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Tack, nu sitter jag hemma med paketet men vet inte riktigt om jag vill skicka iväg den. För det första är sprickan otroligt smal och svår att upptäcka om man inte fokuserar på den. För det andra tecknade jag "trygghets avtal" den första månaden så jag får en ny på försäkringen för 500kr. Kanske är värt med tanke på att Sony vill ha 360 pix bara för att kolla på den och sedan returnera den.

    Skickade du direkt till Sony? Hur såg din ut? Tappad, repor i kanter osv? Jag har verkligen försökt att ta det försiktigt med min men ändå har jag sprickan i bak och en repa i fram. Aldrig fått en repa på en mobil förut. Nästan så att man ångrar sig men eftersom jag fick den billigt via tele2 kampanjen kan man inte klaga så mycket.
     
  15. CJG

    CJG Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Inte tappad, inga repor eller andra skador. Jag har haft skärmskydd och skal på sen dag ett. Jag lämnade in den på phonehouse där den är köpt. Sprickan var en sån där spindelnätstyp där hela bakstycket sprack upp. Om du får en ny för 500 så skulle jag testa att skicka in. Det kostar inget att lämna kvar den hos verkstaden om de inte skulle godkänna garantiärendet. Eller finns det någon dum regel om att du måste ha den trasiga telefonen i din ägo för att få utnyttja försäkringen?
     
  16. defendermannen

    defendermannen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER


    Fy satan va surt. Riktigt otrevligt att behöva laga en mobil som gått sönder av sig självt.

    http://mysupport.sonymobile.com/my-support/se/repair.htm#/ "Om du väljer att inte reparera kan vi skicka tillbaka enheten mot en kostnad eller återvinna den kostnadsfritt."
    Nu hittar jag inte vart de specificerar summan men jag tror det var 360kr, och man vill ju gärna få tillbaka sin mobil.

    Alternativet att lämna den hos Sony och sedan få ut en ny på försäkringen tror jag är tveksamt. Försäkringsbolaget vill nog titta på mobilen. Självrisken för att ha tappat bort eller fått mobilen stulen ligger på 1000kr och då känns det mer värt att skicka in den på lagning direkt till dem (500kr i det här fallet). Jag kan ju också skita i allt och bara acceptera att ha en halvsprucken baksida. Som sagt är sprickan otroligt smal och syns knappt.

    Aja eftersom det verkar finnas lite folk i den här tråden som behövt betala för att Sony ska reparera en självsprucken display eller baksida avstår jag så länge. Kanske skickar direkt till försäkringsbolaget men då kan jag lika gärna invänta att framsidan också spricker:)
     
  17. CJG

    CJG Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Från verkstaden:
    "Phone House - Hub2015-02-06 15:21
    • Hej,
      tyvärr har tillverkaren en stor reservdelsbrist vilket påverkar ledtiderna. Repareras inte förrän betalning sker, betalningen fick vi 2015-01-29, så ärendet har legat och väntat på detta och sedan är det alltså reservdelsbrist som lett till att orderköer bildats. "
    Inte konstigt att det är reservdelsbrist när telefonerna spricker i parti och minut..
     
    kalleboston gillar detta.
  18. mark2

    mark2 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Min telefon är på väg tillbaka från Sony fick jag reda på imorse vid åttatiden. Dvs dom tog sprickan på garanti utan krångel, för jag har inte fått några betalningsalternativ. Så skicka telefonerna direkt till sony och inte via phonehouse, halebop m.m.
     
  19. CJG

    CJG Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Fast det är Sony som avgör garantiärendet oavsett hur och var man skickar in. Det verkar vara ett lotteri och hanteringen från Sonys sida är ett skämt.
     
  20. PierreLu

    PierreLu Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2015
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    4
    Mycket fina telefoner både Compact och Z3, men tråkigt att glaset verkar vara så bräckligt. Annars hade det blivit ett köp! Men lotteri med 3-4000krs telefon känns sådär :(