ROM: OmniRom [4.4.4 nightlies]

Diskussion i 'Galaxy S3 - ROM-filer och utveckling' startad av Boss302, 10 nov 2013.

  1. bvb

    bvb Solbränd Android Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Ja, absolut.
     
  2. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Har faktiskt väntat lite på att få se dig skriva att du testar och verkar nöjd med CM12 - då kanske det är värt besväret att man testar själv också... :P

    Men påminn mig.. visst testade du Archiport (KitKat från Note 2)? Hur känns CM12 i förhållande till den?
    - Det som oroar mig lite (och lämnar mig rådlös) är det du skriver i en annan post att Chrome ibland dör för dig när du öppnar många flikar då just detta är något som irriterar mig kopiöst med Dolphin i Archiport.

    För mig kan Dolphin dö 10 ggr under en vanlig "läsa nyheterna"-session, och 90% av gångerna får jag inte tillbaka mina tabbar när jag startar upp igen... ska nu CM12 bete sig likadant så vet jag inte om jag ger mig på det. Läser de senaste sidorna i CM12-tråden att man jämför med Moto G, och även om jag inte velat ge mig in i den diskussionen så är mitt intryck att de problem jag upplever med min S3 inte händer i frugans Moto G.

    BTW - till er fans av Omnirom: Sorry för Off-Topic, men CM12 har ju ingen egen tråd (skulle nog ha dragit igång en redan om det inte varit för att jag antagligen skulle vara helt hopplös med uppdaterandet)
     
  3. bvb

    bvb Solbränd Android Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Har kört CM12 sen Alpha1 men innan dess så körde jag Archiport och några andra portar. CM12 är helt klart snabbare då man slipper allt bloat och tyngre UI.

    Problemet är nog som Samsung själva säger, att nyare versioner kräver mer RAM och det var därför S3 aldrig fick en uppdatering till KitKat. Avsaknaden av RAM är nog det som påverkar Chrome också tyvärr. Det var i Chrome samt när jag skulle ladda en 6000x5500 stor bild som musiken stängdes av, antagligen pga avsaknaden av RAM.
     
    gosa gillar detta.
  4. Brokenarrow

    Brokenarrow Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2014
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER


    FF för mig kan kracha eller bli skit seg att ladda in sidor. Måste då ta bort alla appar jag hade igång eller bara ligger där. Kan vara runt 10olika där. Behöver en sån där app som tömmer ram. Måste annars ha i landaren under natten för hänt att den laddat ur fullladdat batteri på natten hålller längre på dagtid konstigt nog. Men har inte vågat chansa efter förra gången den var tom.
     
  5. Brokenarrow

    Brokenarrow Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2014
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    cm är kvickare än omnirom. Men Samsung kan inte fixa vettigt ui dom hade kunnat fixa 4.4 s3 hade klarat det fint. Men deras katastrof till 4.3 som gjorde mobilen nästan obrukbar jämfört med 4.2. Segare än sirap och appar och ui som kracha med tomma error rutor.

    En annan sak med omnirom är att telefonen låster sig när man laddar vid avstängt läge efter dom senaste månadernas uppdateringar.

    Ser nu med cm att dom kan lägga på eget utseende och påverka även vid laddning av död mobil, dock med cm så ser man först den klassiska batteriet och sen cm blåa mindre modellen och går att starta mobilen nu. Förut var det bara en boot lop så fort man släppte lås knappen. Fick dra ur laddaren för att starta telen. Ladda mobilen men amationen var låst bottenläget.


    Sen blev andra saker rena katastrofen som när jag anslöt den till datorn så minsta lilla belastning vid filöverföring så låste sig mobilen med omnirom. Verkar som dom tagit bort alla fixar till s3 i deras senare patchar. Men ladda när mobilen var på i android funka bra. Jaja ominrom är väl döende för äldre mobiler nu.
     
    Last edited: 6 feb 2015
  6. toxic76

    toxic76 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    739
    Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Honor 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Honor 10
    Telefon 2:
    Honor 8 lite
    Telefon 3:
    Huawei Nexus 6p
    Platta:
    Lenovo tab2
    Kanske får vi se omnirom och lollipop på S3 trots allt ? Det finns ingen aktiv maintainer men det finns en ny kandidat för S3. Så än finns det hopp om att det eventuellt kommer. Men det kommer nog att dröja ett tag eftersom att ingen har jobbat med lollipop.

    Källa på detta: står i slutet av dokumentet.

    http://docs.omnirom.org/Lollipop_Device_Status
     
    bvb gillar detta.
  7. toxic76

    toxic76 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    739
    Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Honor 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Honor 10
    Telefon 2:
    Honor 8 lite
    Telefon 3:
    Huawei Nexus 6p
    Platta:
    Lenovo tab2
    Mycket tyder på att en ny maintainer har klivit fram då det har hänt en hel del
    i changelog för kitkat.
     
  8. toxic76

    toxic76 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    739
    Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Honor 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Honor 10
    Telefon 2:
    Honor 8 lite
    Telefon 3:
    Huawei Nexus 6p
    Platta:
    Lenovo tab2
    Har intresset för S3 och eventuellt omnirom och lollipop dött ut ?
     
  9. bvb

    bvb Solbränd Android Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Tja, det är ändå en tre år gammal modell. Jag sitter på både en Nexus 5 och en S3 men överger troligtvis S3'an för nya S6 som är beställd men.

    S3an är dock fortfarande en väldigt duglig telefon så länge den inte kör Android 5.+ då bristen på RAM drar med oönskade problem.
     
  10. Matte_N

    Matte_N Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    1 297
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    Jag kör Team UB's 5.0.2 med stock kernel på min gamla S3;a sedan nån vecka , allt verkar funka som det ska, har inte hittat nåt som jävlas än.
     
  11. Brokenarrow

    Brokenarrow Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2014
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER


    Så nu efter 2 månaders testande så är CM12 betydligt mindre benägen till att sega ner om man kört igång 10+ appar i bakgrunden. Men händer ibland att den kan bli seg som sirap, resa ram och går kvickt igen (senaste 10 funkar bättre på den punkten).

    Går att ladda nu mer med mobilen helt avstängd utan att den låser sig. med omni så låste sig den i ladd läget och stapeln rörde sig inte (men ladda ändå) och gick inte starta mobilen utan att dra ur laddsladden.

    Är löst med CM12 :)


    Men jag har haft problem med webbläsaren oavsett FF pale moon eller opera. som t.ex swedroid kraschar och grafikbuggar konstant. Sidor utan flash funkar bra, så måste ha med det att göra.

    Vissa spel startar snabbare nu än med kitkat (inte i början men nu när dom verkat förbättrat koden i sina appar). Som Simpsons spelet kunde ta en minut att starta det.

    Så länge man rör sig i os:et och bara spelar är telen riktigt kvick och stabil (ja sms appen har blivit mindre stabil, kraschar så fort man får ett sms). Men surfa kan bli en tortyr utan dess like med grafikbuggar och
    flicker. Vill inte ha med crome att göra (så uteslutet att prova det).

    Nej men ska stå ut ett år till med mobilen är det tänkt, släpper mobiler i år som kulle ha släpps 2005 typ.
    Inget vattenskydd och minnetskort, dessutom ingen som verkar gå att byta batteri på.
    LG flex 2 låg närmast dröm mobilen (men går ej att få tag i rätt modell i Sverige).
    Nä väntar på 820 soc och ser om den blir bra eller kass.
     
    bvb gillar detta.
  12. bvb

    bvb Solbränd Android Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Bra liten sammanfattning.

    Uppstod dock ett konstigt problem för mig igår. Började få FC varje gång ett SMS anlände, och ingenting hjälpte så var tvungen att dra in en Samsung-baserad ROM. Lite ovant kan man säga hehe

    Inget du har stött på?
     
  13. Brokenarrow

    Brokenarrow Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2014
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Vad är FC? För mig på Cm12 så krachar sms appen så fort jag får ett sms. chomp sms kör jag. Rätt störande igår när jag ändrade lite inställningar i appen och fick ett SMS :/ appen starta då om. Nä och MMS verkar inte gå att skicka helt omöjligt. Vet att chomp sms kan vara lite bråkigt med detta.
     
  14. toxic76

    toxic76 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    739
    Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Honor 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Honor 10
    Telefon 2:
    Honor 8 lite
    Telefon 3:
    Huawei Nexus 6p
    Platta:
    Lenovo tab2
    Ifall att någon fortfarande är intresserad och använder denna rom. Så kan jag informera att omnirom nu har släppt en ny version av omni som tydligen ska vara den sista och den är final istället för nightly.