Vad är det för fel på den svenska operatörsmarknaden?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Kate, 9 feb 2015.

  1. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Som jag nämnt en del i andra trådar så avviker priserna på datatrafik hos de svenska operatörerna mycket kraftigt från priserna i våra grannländer. Det gäller även mellan operatörer som har samma ägare, Tre SE/DK, Sonera/Telia och Telenor SE/DK.

    Här följer några exempel:

    Telia: Mobilt bredband med 40 GB - 399 Kr/mån
    Sonera: Mobilt bredband med fri data - 25 euro/mån

    Tre SE: Mobilt bredband med 200 GB data och 4G - 829 Kr/mån
    Tre DK: Mobilt bredband med 200 GB data och 4G - 250 DKr/mån

    Telenor SE: Mobilt bredband med 12 GB data - 399 Kr/mån
    Telenor DK: Mobilt bredband med 10 GB data - 99 DKr/mån

    Man kan ju inte låta bli att fundera över vad detta beror på. Rent komiskt blir det ju i tres fall där man kan teckna ett abonnemang i det ena landet och använda datatrafiken i det andra! Samtidigt kan man nog avfärda de svenska operatörernas prat om överbelastning som rent trams i och med detta. Kanske finns det kapacitetproblem, men det är uppenbarligen fullt möjligt att bygga bort dem med lönsamheten i behåll eftersom samma företag fixar det i andra länder.

    Självklart förstår jag att alla operatörer tar ut så mycket de kan på varje enskild marknad. Men dessa stora skillnader är ju ett tecken på att det är något som är fel i Sverige. På en frisk konkurrensutsatt marknad så pressas marginalerna till ett minimum och så mycket är det knappast som skiljer de nordiska marknaderna åt.

    Personligen är jag övertygad om att det pågår en smutsig kartell där Telia är högsta hönset. Vad tror ni?
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 041

    MINA ENHETER

    Kan mobilanvändandet i länderna vara i olika faser tidsmässigt? Det gick väl att få fri data för motsvarande 25€ här också för ett par år sedan?
     
    jnsson gillar detta.
  3. torbjorn

    torbjorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2014
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Kartell - absolut. Man följer varandras priser på ett så löjligt sätt i alla år att man måste misstänka en sorts bastuklubb.
     
  4. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 379
    Mottagna gillanden:
    2 825
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Att 3 DK är så pass mkt billigare än 3 SE kan väl bero på att det är billigare att bygga mobilnät i DK än i SE ?
     
  5. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Jo, kollar Danmarks yta jämfört med Sveriges, bara det säger rätt mycket.
     
  6. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det har i många år varit priskrig på mobilabonnemang i Danmark vilket pressat priserna.
    Här är en färsk artikel:
    http://www.telekomnyheterna.se/pub/viewArticle?articleId=28477

    Det är nog inte så mycket fel på den svenska marknaden (även om man så klart kan tycka att priserna skulle vara lägre). Det är nog mer den danska marknaden som är så tuff.

    Hur ser det ut i andra länder?
     
  7. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Å andra sidan har de riktiga pissnät (egen erfarenhet) i Danmark så det kanske jämnar ut sig? Skämt åsido.

    Visst skiljer sig marknaderna, men man får också komma ihåg att t.ex. Tre SE har struntat i att bygga något nät alls i halva landet Sverige. Så ser det inte ut i Danmark. Om man tar befolkningstätheten i det område som nätet täcker så blir skillnaden betydligt mindre mellan länderna.

    Sedan har vi ju Finland också. Det är knappast mer tättbefolkat att Sverige och har dessutom bättre yttäckning än vad vi har! Ändå har Sonera mycket bättre priser än Telia.

    För övrigt har Telia DK 500 GB för 399 DKr/mån! Telia SE har 40 GB för 399 Kr/mån. Det är en prisskillnad på över 1000%! Det finns ingen marknadsskillnad i världen som förklarar den differensen. Något på den svenska marknaden är inte friskt.
     
  8. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Kartell tror jag inte på. Att det skiljer i priser mellan olika marknader kan bero på ett otal anledningar, jag tänker på lagstiftning, betalningsvilja, mervärdesskatt för att nämna några.

    Jag tänker också på den svenska tv-branschen som glatt oss med överlägset låga priser i flera år bara för att aktörer tänkt sig att slå ut konkurrenter.

    Jag minns också kassakon sms när det kom, överpriser för en tjänst som var väldigt billig att leverera - i många många år. Den som orkar kan studera big mac-index och försöka förstå, eller coca cola, man skulle behöva vara nationalekonom ibland
     
  9. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Visst finns det skillnader mellan marknader. Men de nordiska länderna är ändå väldigt lika i många avseenden. Danmark har ju t.ex. till och med högre skatter än vad vi har! Finnarna ligger knappast lågt heller, internationellt sett. Hade vi jämfört Sverige och Afghanistan hade jag köpt ditt resonemang. Jag hade också kunnat köpa mindre prisskillnader mellan de nordiska länderna.

    Men nu är det samma företag som två på angränsande, mycket snarlika, marknader, har en prisskillnad på 1000%. Det finns inte en chans att ens McDonalds är i närheten av denna stora differens mellan några länder ö.h.t.. Särskilt inte i norden.

    Något är inte friskt...
     
  10. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Djuice 1 GB data, de har 4G täckning men max hastigheten är 10Mbit. 199 norska kronor per månad.

    5 GB blir 299 nok/månad.
    Fria samtal och sms i båda.
     
  11. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Norges priser är mer lika våra även om de också är lägre.

    Netcom som ägs av Telia tar 599 Norska för 100 GB/mån mobilt bredband. Det är fortfarande väsentligt billigare än svenska Telia. Väger man in vad de norska lönerna ligger på så blir skillnaden ännu större.

    Tele2 NO och Telenor NO ligger dock mer i linje med oss. De har följande priser.

    Tele2: 20 GB/mån 299 norska
    Telenor: 20 GB/mån 499 norska

    Där börjar vi nog närma oss svenska nivåer med de norska lönerna inräknade.
     
  12. bras

    bras Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2012
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

  13. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Att det finns olikheter mellan länder är vi överens om. Att ett företags främsta uppgift är att generera så mycket vinst som möjligt är vi nog också överens om. Jag är säker på att företagen tar så bra betalt det är möjligt inom lagens råmärken, och där skiljer det sig mellan länder och invånarnas vilja att betala för olika saker/tjänster är en avgörande faktor.

    Det här säger jag generellt men jag tror att det du säger är faktaunderbyggt. För att kommentera just de uppgifterna måste jag sätta mig in i det vilket jag inte tänker göra, så därför blir det generella svar om man inte ska vråla kartell bara sådär.

    Det finns mycket som är fan så bättre här än i andra länder, det väger upp mycket
     
  14. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Är ju samma i Storbritannien med "Feel At Home" som är ännu bättre och har fler länder inkluderade.

    Enligt 3-reklamen jag såg i morse så är inte svenskarna smartare än att de är nöjda så länge de får en "gratis" iPhone 4S när de binder upp sig på lång tid...
     
    bras gillar detta.
  15. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Naturligtvis ska ett företag generera så mycket pengar som möjligt. Gör man inte det så blir man kortlivad som företagsledning. Det är till och med olagligt att driva ett företag utan mål att gå med vinst.

    På en frisk marknad med fungerande konkurrens så kryper marginalerna dock nedåt mot ett minimum hos alla aktörer. Var denna nivå ligger varierar mellan olika marknader, men den skiljer inte 1000% mellan Sverige och Danmark. Så mycket förstår till och med jag trots att jag är ingenjör och inte ekonom :P

    Det vore intressant om någon med mer kunskaper kunde komma med ett utlåtande om denna situation.
     
  16. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Det jag skulle tycka vore intressant är om danskars kostnader för låt oss säga IT skiljer 1000% mot oss. Om deras beteendemönster motsvarar vårt. Om danska it-leverantörer tjänar en promille av vad svenska gör. Om det de förlorar på gungorna... Om de har samma krav vid inköp av radiolicenser på infrastruktur och om det är auktion osv. Sånt lär ju märkas på prisbilden. Det fattar till och med jag som blott är en reparatör
     
  17. Gorynytj

    Gorynytj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2012
    Inlägg:
    1 227
    Mottagna gillanden:
    392
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10
    Övrigt:
    Razer Nabu Watch
    220 dk för 20GB surf, fria samtal och fria sms och man får 3likehome och 3delning på köpet.. Skulle gärna haft det abonnemanget.