Fråga: Musikkvalitet.

Diskussion i 'Nexus 6 (2014) - Allmänt' startad av klaren, 12 feb 2015.

  1. klaren

    klaren Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag är ledsen om frågan redan varit uppe...
    Saken är att jag är svårt funktionsvarierad. Håller på att leta ny mobil och har väl kommit ner till två alternativ, Nexus 6 och Note 4.
    Jag behöver en stor telefon pgr av mina händers taskiga funktion.
    Har hela mitt liv arbetat som klassisk musiker, så musik är otroligt viktigt för mig! Ironiskt nog började min sjukdom i händerna....
    Nu är lyssna på musik en stor del av mitt liv. Jag vill ha en telefon med bra ljud, starkt och brett register.

    Vad säger ni?
    Jättetacksam för hjälp!
     
    Cocacolisten gillar detta.
  2. Davil

    Davil Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    2 500
    Mottagna gillanden:
    455
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Hejsan!

    Nexus 6 har frontmonterade stereohögtalare, (likt HTCs M7 och M8). Med tanke på att detta trots allt är en telefon så har den mycket bra ljud ur högtalarna.
    Det finns ingen som slår Nexus 6,HTC M7 och m8 idag.

    Ljudet ur hörlursuttag är likvärdigt andra telefoner i övre segmentet.

    Ljud via Bluetooth saknar tyvärr stöd för apt-x som är en teknik som ger renare och bättre ljud via just Bluetooth. Hur stor skillnad apt-x faktiskt gör lämnar jag osagt..

    Så,
    Ljud ur telefonhögtalarna = Nexus 6 klar vinnare.
    Ljud via Bluetooth = Note 4 vinnare
    Ljud via hörlurar = Likvärdiga.

    Sedan finns ju alltid Viper4android som gör stor skillnad på ljudkvalitet, men då är Root ett krav (vilket jag rekommenderar starkt).

    Lycka till med ditt val av telefon , och hoppas att du får den hjälp du behöver med din sjukdom!

    Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk 2
     
    ther gillar detta.
  3. ther

    ther Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    27
    Telefon:
    Google Pixel 4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 4
    Yxat ur GSMArena:
    Audio quality has its ups and downs
    The Motorola Nexus 6 was perfect in all but one reading in the active external amplifier part of our test. The exception is its very high intermodulation distortion, which however is enough to bring the overall mark down significantly. Leave that aside and you have the loudest output and some of the best scores in the class - it's just too large a deviation to ignore though.

    Plugging in a pair of headphones causes the volume levels to plummet to below average levels, although the intermodulation distortion is completely eliminated in the process. The stereo crosstalk rises an average amount, but with the low loudness the performance is again hardly worth writing home about.

    Overall the Nexus 6 audio quality is a story of wasted chances - a couple of defects ruin what could have been class leading output. As things stand now, we are looking at a device a cut below its key competitors.

    And here go the results so you can see for yourselves.

    Test Frequency response Noise level Dynamic range THD IMD + Noise Stereo crosstalk
    Motorola Nexus 6
    +0.03, -0.14 -95.6 93.1 0.0028 1.076 -96.6
    Motorola Nexus 6 (headphones attached) +0.01, -0.10 -95.3 91.2 0.0052 0.015 -56.9
    Samsung Galaxy Note 4 +0.01, -0.04 -96.6 93.4 0.0015 0.0086 -94.2
    Samsung Galaxy Note 4 (headphones attached) +0.03, -0.02 -96.8 93.5 0.011 0.035 -55.2
    Apple iPhone 6 Plus +0.04, -0.04 -94.0 94.0 0.0013 0.0064 -72.0
    Apple iPhone 6 Plus (headphones attached) +0.10, -0.04 -94.0 93.9 0.0016 0.087 -64.1
    HTC One Max +0.14, -0.14 -93.8 93.8 0.0009 0.015 -94.1
    HTC One Max (headphones attached) +0.26, -0.02 -93.6 93.6 0.026 0.080 -80.4
    LG G Pro 2 +0.02, -0.23 -93.8 94.2 0.0040 0.029 -93.3
    LG G Pro 2 (headphones attached) +0.07, -0.02 -93.7 93.4 0.050 0.039 -73.5

    Länk till detta test: http://www.gsmarena.com/motorola_nexus_6-review-1164p7.php
    Swedroids recension av Nexus 6: https://swedroid.se/recensioner/telefoner/vi-testar-google-nexus-6/
    Swedroids recension av Note 4: https://swedroid.se/recensioner/tel...samsungs-flaggskepp-upp-till-forvantningarna/

    Tidigare versioner av Nexus-serien har haft rätt medioker hårdvara när det kommer till ljud, men 6:an är i mina ögon/öron ett klart lyft, sedan hur den står sig mot andra mobiler i toppsegmentet låter jag vara osagt själv.

    Det är ganska stora skillnader mellan Nexus 6 och Note 4 i standard utförandet, vilka appar som medföljer och hur gränssnitten ser ut. Vad som är bäst är nästan helt och hållet en personlig bedömningsfråga och denna forumtråd bör nog luta åt Nexus-hållet :)
    Jag tror att det bästa är du går in och testar mobilerna i butik.
     
    yonaz333 gillar detta.
  4. karhart

    karhart Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    701
    Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 pro
    Jag har haft både HTC One och nu Nexus 6, och jag tycker nog att även om ljudet i HTCn var bättre så är Nexusen inte långt efter. Inte lika kraftig bas och lätt distorsion på maxvolym, men riktigt bra. Note 4 står sig slätt i sammanhanget, med en bakåtriktad monohögtalare.
     
  5. klaren

    klaren Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack för svaren!
    Det är mycket hos 6:an som tilltalar mig. Renheten i systemet är en sak...
    Går det att höja ljudnivån med något hack? Eller räcker det med viper?
     
  6. Davil

    Davil Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    2 500
    Mottagna gillanden:
    455
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Jag tycker ljudnivån räcker gott som den är men visst finns det tweaks om man vill :).

    http://forum.xda-developers.com/nexus-6/themes-apps/guide-to-boost-audio-t2961352

    Viper4android hjälper med att förbättra ljudkvalitet (den gör en bra skillnad!), inte så mycket för att boosta ljudtrycket.

    Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk 2
     
    klaren gillar detta.