Köpa Kina telefon, rekommendationer?

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av Willzter, 15 feb 2015.

  1. Willzter

    Willzter Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2015
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,

    har kollat runt lite efter en ny telefon då min Galaxy S3 har börjat glappa vid mini usb kontakten och då jag helt enkelt känner för någonting nyare. Då budget inte är alltför stor så har jag försökt leta runt lite på diverse asiatiska hemsidor efter någonting nytt och vilken djungel det är..

    Mina kriterier för en ny telefon är:

    1. Runt 1000-lappen men kan addera några hundringar.
    2. Helst 1920x1080 skärm, 1280x720 går men bara om 1920x1080 skärmarna endast finns på bekostnad av någonting annat.
    3. 5,5" skärm, 5" går men bara om 5,5" skärmarna endast finns på bekostnad av någonting annat.
    4. Fungera med Tele2s 3G nät.

    Det jag kommit fram till med eget sökande är denna mobil:

    1. http://www.aliexpress.com/item/Huaw...ndroid-4-4-3-2MP-13MP-mobile/32231943911.html

    Dock hitter jag ingen info angående nät frekvenser (så som jag förstått det skall telefonen ha frekvensen 2100MHz för att fungera på tele2s 3G nät?) och när jag googlar på telefonen får jag upp en del andra telefoner med sämre specifikationer men samma namn. Kom gärna med egna rekommendationer, föredrar att handla ifrån AliExpress.
     
    Last edited: 16 feb 2015
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 438
    Mottagna gillanden:
    8 370
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det där är en fejk. Ingen riktig Huawei 3X. Skulle avråda från att köpa en mobil utifrån spec. Ska du ha mycket för pengarna är Coolpad F2 ett ganska bra köp: http://www.aliexpress.com/store/pro...20-Dual-camera-13-0MP/103919_32235609203.html
     
  3. duSStin

    duSStin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2014
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

  4. Willzter

    Willzter Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2015
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Antog att så var fallet med tanke på priset på dem andra, men värt ett försök. Min syster införskaffade sig ganska nyligen en coolpad F1, ska kolla vidare på denna.

    Tack för svaret, skall titta vidare på dessa. Vilken skulle du rekommendera högst bland dessa om man bortser från priset? Har du/någon annan någon erfarenhet kring dessa?
     
    Last edited: 16 feb 2015
  5. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Du kommer inte få en bra 5,5" FHD-mobil för 1000 kr och efter att Riksbanken nyligen kissade i byxan får du knappt någon bra mobil för 1000 kr. Noname-mobilerna har FHD på bekostnad av kvalitet och uppdaterad fungerade mjukvara...

    Men vad har du mer för krav?
     
  6. Willzter

    Willzter Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2015
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Har insett att detta är fallet och mitt hopp sjönk ganska snabbt i och med det att jag kom fram till att den tidigare länkade telefonen var fejk. Jag har funderat en del och trots att jag inte hade velat så kan jag antagligen öka min budget något ytterligare, dock inte över 1800 kr strecket (inte eventuell tull/moms inräknad).

    Därför ser också dem telefonerna som duSStin länkande väldigt bra ut och jag har verkligen riktat in mig på Auroran (http://www.aliexpress.com/item/Orig...e-Cell-Phones-4G-FDD-LTE-2GB/32279220647.html) för tillfället. Denna borde utifrån mina efterforskningar fungera med 4G när jag är i centrala Stockholm med Tele2s nät.

    Det jag egentligen är ute efter i en telefon i dagens läge är bl.a. en bra, stor skärm (5/5,5") samt ett bra flyt som kan fungera i ett antal timmar. Dock är den riktigt vitala punkten för mig egentligen friheten som kommer med Android och diverse ROMar som finns där ute, helt enkelt friheten att experimentera med den och leka runt så att säga. Kamera använder jag knappt och bryr mig därför inte direkt om kvalitén på denna men det skall helst finnas en. RAM och ROM skall dessutom vara så högt som möjligt så att jag inte direkt har några större hårdare begränsningar i mina experiment. En annan trevlig faktor är att batteriet är utbytbart. Slutligen så skall mobilen fungera på Tele2s 3G nät, alltså 2100 MHz, dock är det trevligt om den kanske fungerade på någon av Tele2s 4G nät dessutom.
     
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 438
    Mottagna gillanden:
    8 370
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Håller helt med. Satsa på någon av de etablerade märkena som Lenovo, Huawei, Xiaomi, Meizu eller Coolpad. Några fler förslag:
    http://www.aliexpress.com/store/pro...re-1-5GHz-Android-4-4/103919_32231964948.html
    http://www.aliexpress.com/store/pro...s-MTK6752-Octa-Core-1/103919_32260872501.html
     
    IRONMIKE gillar detta.
  8. duSStin

    duSStin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2014
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    De givna förslagen var de som höll sig närmast ts budget. Observera att Lenovon/Meizun i ovanstående förslag ej stödjer alla frekvensband för 4G i Sverige. (Ex. Hallon kör 800/2600 mhz).

    Jo, jag har en Ulefone Be Pro i handen (1280 sek inkl. shipping). Trevlig, rapp, 6-dubbel hastighet (jämfört med 3G) upp/nedladdning med 4G Hallon. Lite plastig däremot...
    http://www.gizchina.com/2015/01/27/ulefone-pro-hands-first-impressions/
     
  9. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Hur är kameran och GPSen? Inte märkt av några buggar?

    Sen finns det några officiella specs? Om man läser kommentarerna på Gizchina så har Ulefone ljugit om både kameran (är inte alls 13 MP Sony IMX utan någon OV 8 MP) och skärmen (den är inte från LG)...
     
  10. Willzter

    Willzter Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2015
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Ser riktigt bra ut annat än priset, tyvärr vet jag inte riktigt om jag kan spara ihop då jag skulle föredra att få den så snart som möjligt och det ändå är runt en månad frakt (tänker inte betala extra för frakt om summan inte är minimal, typ mindre än 50 kr..). Dock skulle jag som tidigare sagt kunna höja budget till lite över 1500 kr strecket (typ 1800 max). Tyckte att både Ecoo E04 Aurora och Jiayu S3 såg riktigt bra ut, finner ni några fel med dessa eller finns det bättre för samma pris/liknande före ett lägre?

    Vill hellre ha en 5,5" 1280x720 än en 5" 1920x1080, bara skärmen i sig ser okej ut.
     
  11. duSStin

    duSStin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2014
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Jag vill tipsa trådskaparen om att jag lämnat in minst 3 Galaxy S3 för garantireparationer (bor nära Samsungs serviceställe) av USB-porten. Samtliga har gått på garantin (3 år om jag förstått rätt)..
     
  12. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Felet är att de är ihopmekade i en källare, det är därför de är billiga... sen verkar ju Ulefone slira en hel del på sanningen. Jiayu ska hålla lite högre kvalitet än de andra, men inget av dessa märken är något kineser själva skulle köpa i någon större omfattning.

    Anledning till att de stödjer våra LTE-frekvenser är ju för att de är till för att exporteras till Europa, Mellanöstern och Afrika.

    Jag tycker Huawei och Lenovos 5,5" HD-displayer ser bra ut, mycket bättre än något billigt rammel från Sony eller Samsung för samma pris.
     
    Last edited: 18 feb 2015
    flipp gillar detta.
  13. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 438
    Mottagna gillanden:
    8 370
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Instämmer. Lenovo och Huawei är nog bäst om man vill en prisvärd telefon med bra mjukvara. Vibe UI 2 med kitkat 4.4.4 lirar perfekt på min S939, känner inte ens att 1 GB ram är något problem. Köper aldrig telefon efter spec. utan tycker att bra mjukvara som ofta uppdateras, solid byggkvalitet och bra batteritid är viktigare.
     
  14. duSStin

    duSStin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2014
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    flipp gillar detta.
  15. Qvikmart

    Qvikmart Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2015
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ett av de billigare i den klassen skulle nog vara Xiaomi Redmi 1s. Dock är det en 4.7 tummare. Jag köpte en sån till morsan för att ersätta hennes sega galaxy s3 mini och kan säga att hon är helnöjd med den.
     
  16. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Bluff? Nej, men de har ljugit om att det är kameror från Sony och Samsung, att det är skärm från LG, att kameran är 13 MP osv (när den är en 8MB som interpoleras) etc.

    Nu finns ju Redmi 2 för samma pris så bättre att köpa den istället?
     
  17. Qvikmart

    Qvikmart Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2015
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Sant glömde av den, den skall vara något billigare också.
     
  18. duSStin

    duSStin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2014
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

  19. Willzter

    Willzter Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2015
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Vill börja med att säga, hemskt ledsen för ett sent svar men tack för att ni fortsatt konversationen.

    Förstår vad du menar med att man skall hålla sig borta från sådana företag men, utifrån den infon jag fått så verkar Ecoo ägas av elephone som i sig verkar vara ett ganska legit företag och med tanke på att vart jag än tittar så verkar jag inte hitta några allvarliga fel i dessa produkter, möjligtvis att jag kanske någon stans föredragit en I/O port någon annan stans eller liknande men inget jag inte kan leva med, särskilt med tanke på dem positiva grejerna som kommer med det. Dock letar jag fortfarande fel och om du eller någon annan kan komma att tänka på något så är det bara att säga till.

    Håller med om vad du säger att mjukvara, byggkvalitet och bra batteritid är viktigare än specs, dock så har exempelvis Ecoo E04 Aurora ett 3000 mAh batteri som redan från stock håller i en dag med en laddning, vilket är allt jag behöver.

    Byggkvalitén på samma telefon verkar solid trots att det är plast och det verkar, utifrån recensioner, så skall det vara svårt att överhuvudtaget märka detta om du inte testar med metoder som ändå inte kommer användas i vardagliga livet, som t.e.x. att använda den som en magnet.

    Sist men inte minst kommer mjukvaran, från vad jag fått fram så verkar dem flesta telefoner köra stock Android som i sig är ett respektabelt och rent OS. Dock så skall jag som tidigare sagt roota den och flasha på ett ROM så mjukvaran kommer vara den jag vill att den skall vara, trots uppdateringar från företag eller ej.

    Funderar verkligen på Ecoo E04 då den verkar vara en av de mest solida jag fått fram hittills, när är det den blir levererad och om det är någon gång den närmsta veckan så skulle det vara fantastiskt om du kunde lämna en kort recension.

    Som sagt, letar fortfarande men satt fokus på Ecoo E04, dock så är jag än öppen för förslag som fyller dem flesta ovanstående kriterier.
     
  20. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Tydligen är det lögn att skärmen kommer från LG också, men det tog man inte upp utan bara antog att det var sant. Sen var det en väldigt tunn icke-recension, inte alls en "deep review" som påstods.

    Stod en hel del tokigheter där men en sak var "A good point with the Ulefone smartphones, as Elephone does, is that they all have the CE certificate, hence making them right on the way to be commercialized safely into Europe" - nej helt fel, de måste ha ett Declaration of Conformity där de lovar att de gjort alla tester som krävs för den europeiska marknaden. Att det står CE på plasten gör varken till eller från.

    1) Jag tror du har en lite naiv syn på hur man tillverkar hårdvaran och mjukvaran, det är inte bara att sätta ihop lite bra delar och sen installera ren Android och så är man klar, ungefär som på en PC. Ren Android fungerar bara på Nexus-telefoner så man måste modifiera det med alla drivrutiner för all hårdvaran och se till att det fungerar ihop. All hårdvara måste kalibreras och anpassas osv.

    Ett exempel på problem som kan finnas på dessa billiga "noname"-mobiler är att batteriindikatorn inte är stabil, vid 20% batteri kan den stänga av sig, den kan hoppa från 50% till 30% helt plötsligt eller vägra ladda till mer än 80%...

    2) Recensioner av "kina"-mobiler är oftast ganska tunna och accepterande av en massa olika problem, så du ska nog inte gå på dessa för att dra slutsatsen att hårdvaran och mjukvaran är perfekt.