[Tele2] Nya högre datamängder

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av Cupcakes, 17 feb 2015.

  1. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Man får ju också se till det faktum att Tele2 primärt sänkt priserna/GB på de dyrare abonnemangen. Om man vill ha ett fastprisabbonemang i intervallet upp till 10 GB så ligger alla operatörer ganska lika fortfarande.

    Som jag skrev tidigare så är det nog också så att färre använder hela sin kvot om surfvolymen är stor. 100 istället 10 GB ökar förmodligen inte nätbelastningen med en faktor 10 utan snarare 3-5 är min gissning.
     
  2. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Tre bör försöka hitta något likvärdig som tele2 har. Om inte kunna erbjuda något som kan motivera att köpa 3 istället för Tele2 alt stanna kvar hos 3 och inte gå över till tele2! Sedan vad detta ska vara är jag inte rätt person att säga!
     
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 956
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja, det har man.

    Det man missar är att prissänkningen inte är så stor som Tele2 vill få den att framstå. Många köper ju abonnemang med en mobil, gör man det hos Tele2 så blir priset fortfarande rätt så högt. Det är inte så billigt som det framstår. Visst, det är lägre än de andra operatörernas - men inte mycket.

    Absolut, abonnemangen i sig ger mycket data för pengarna. Men släng på en telefon på det - så är det långt från lika prisvärt. Det är i detta problemet ligger, att försöka matcha. Hur ska man göra - matcha priset med eller utan telefon? Ska det vara en stor del förhöjd månadsavgift, eller ska det vara en lägre förhöjd månadsavgift - men en högre abonnemangskostnad.

    Sättet som Tele2 har gjort med att "plocka bort" bindningstider och lägga upp separata delbetalningsplaner gör det väldigt lätt för Tele2 att plocka ut lite extra vinst per kund, men även att snabbt göra förändringar på sina abonnemang - detta eftersom man inte ger någon rabatt alls om man köper telefonen från Tele2.

    Ett bra exempel, Sony Z3 med fastpris:
    Tele2:
    0,5GB: 426kr/månad + 250kr i uppläggningsavgift.
    5GB: 476kr/månad + 250kr i uppläggningsavgift.
    20GB: 526kr/månad + 250kr i uppläggningsavgift.
    50GB: 626kr/månad + 250kr i uppläggningsavgift.
    100GB: 776kr/månad + 250kr i uppläggningsavgift.

    Tre:
    0,5GB: 399kr/månad
    2GB: 449kr/månad
    6GB: 499kr/månad
    12GB: 549kr/månad
    20GB: 649kr/månad

    3 är mer prisvärt upp till 6GB data, vilket de allra flesta klarar sig på, men över det på de stora datamängderna ligger Tele2 lägre - så det är egentligen där man behöver göra en förändring (precis som du säger). Egentligen så står man sig bra mot Tele2 med de abonnemang man erbjuder, tack vare den subventionering man erbjuder på telefonen. Som mest hos 3 betalar man 150kr/månad för telefonen i sig, dvs 3600kr under 24 månader. Hos Tele2 är det alltid 228kr/månad, dvs 5472kr + uppläggningsavgiften på 250kr.

    Allt handlar ju om hur man väljer att räkna. Oavsett så är det ett väldigt smart drag av Tele2, hur många vill inte skryta med att de har 50GB surf i sitt abonnemang - även fast man i själva verket kanske bara använder 5GB?
     
    Sweden2 gillar detta.
  4. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Det jag saknar hos tele2 är delad datatjänst som Tre har! För dom som surfar mer via mobil och mycket vis mobil bredband!
     
    Concha och 6150 gillar detta.
  5. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Frågan är väl om det inte är mer relevant att erbjuda högre kvoter hos Hallon i så fall. Eftersom Tele2 inte längre subventionerar hårdvara på samma sätt så blir man ju mer och mer en konkurrent till lågprisoperatörerna.

    Utan att på något sätt ha något belägg för mitt påstående så inbillar jag mig också att personer som vill ha mycket data i stor utsträckning köper sina mobiler kontant i vilket fall. Det känns som att det hänger ihop med teknikintresse och dessa kunder köper nog ofta den senaste hårdvaran kontant direkt vid lansering.

    För svenssonkunderna som köper en ny Iphone varannat år och surfar några enstaka GB så är alla operatörer fortfarande ganska lika.
     
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 956
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja, det känns nästan mer relevant än att göra superstora förändringar själva. Absolut, bredbandsabonnemangen behöver förändras och mobilabonnemangen en aning. I övrigt kan man nog ordna det mesta med hallon.

    Tycker för övrigt att Tele2 kanske borde justera priset för extra data... 299kr för 10GB är rätt så dyrt om man ser till priset för abonnemangen.
     
  7. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 905
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    polaren fick sms
    betalar 298:-

    Hej! Vi på Tele2 vill att du ska kunna surfa utan att känna dig begränsad. Därför gör vi nu en rejäl höjning av mängden data i just ditt abonnemang utan att ta en krona mer betalt! Fr.o.m. den 1 mars får du hela 50 GB att surfa för varje månad! Perfekt för att lyssna på musik nonstop, ladda ner tunga filer och titta på filmer direkt i mobilen. Läs mer på web.tele2.se/merdata50 Mvh Tele2

    tror ni man kan oxå få det om man går ifrån Comviq?
     
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 956
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Absolut inte. Kunder som byter mellan ett Comviq- och ett Tele2-abonnemang får inga förmåner alls, samma företag. Varför ska du få rabatt? Pengarna kommer ju in till samma kassa ändå och Tele2 Sverige AB tjänar mer på att du t.ex. stannar med ditt Comviq-abonnemang än att du får rabatt på ett nytt Tele2-abonnemang.
     
  9. thorstenn

    thorstenn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    77

    MINA ENHETER

    Min mamma ska köpa ny mobil med abonnemang. Hon funderar på comviq just nu. Hur stor chans tror ni att det är att comviq antingen höjer sin datamängd på befintliga abonnemang, alternativt följer efter tele2 och tar bort subventionen på hårdvara? Om de bara höjer datamängden så tjänar man på att vänta tills detta sker. Men om de väljer det andra alternativet så gäller det att köpa nu direkt medan hårdvaran är "billig". Decisions decisions...
     
  10. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 956
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Skulle inte tro att man väljer att plocka bort bindningstiderna på Comviq-abonnemangen också. Kundförlusten skulle nog bli för stor då.

    Hur mycket surf behöver hon?
     
  11. Kalle

    Kalle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    I Dalarna så håller man som bäst med att stänga ned ADSL stationerna på landsbygden til halvårsskiftet. Och det är en ständig diskussion i tidningen på alternativ som inte verkar finnas.

    Någon mobiloperatör borde snarast komma med ett alternativ på mobilt bredband på ca 50-60 GB för ca 250 kr/månaden. Jag tror många skulle nappa.

    Jag undrar även varför man i ex ett villaområde där man har fiber till området, så borde man där kunna sätta upp en sändare och sedan ansluter sig varje villa med en mottagare. Går det?
     
  12. wikings1

    wikings1 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    461
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    60 gig räcker ingen stans
     
  13. Bobby

    Bobby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2009
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

    För mig borde datamängden däremot öka. Jag har nyligen köpt en surfplatta och höjer Tre sin datamängd så kommer jag att ansluta tjänsten "3Dela Data". Tror även en stor del andra kunder gör likadant? Borde ju vara ett smart drag?

    En annan fråga som dök, varför kostar "3Dela Data" överhuvudtaget? Jag menar, jag har ju redan betalat för datamängden jag vill komma åt? Ett simkort kan man ju idag få gratis (jag har lyckats ett antal gånger att få ett nytt simkort (både nano och micro) gratis. Eller hur motiverar man den här kostnaden för kunden? @Cupcakes@Cupcakes

    Edit: Jag har idag 10 gb
     
    Last edited: 21 feb 2015
  14. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    3delad data kostar 49kr i månaden
     
  15. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Tror inte det finns några licensfria band som tillåter den effekten som skulle behövas tyvärr. Du får nog köra LAN-kablar i så fall. De går väldigt långt, särskilt med repeater.

    Det handlar inte om vad saker kostar utan vad man kan ta ut. Du säger ju själv att du är beredd att skaffa den tjänsten trots kostnaden. Varför skulle tre då gå miste om den intäkten?
     
  16. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Tele2 har ju 50gb för 249 kr/mån nu. :)
     
  17. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Tre har också 60 GB för 349 Kr på kampanj. Inte särskilt långt ifrån.
     
  18. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 905
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    +149:- för samtal oxå

    polarens var 298:- för 50gb och samtal
     
  19. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 452
    Mottagna gillanden:
    1 118
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Räcker utmärkt i mobilen inte som ersättning för bredband.
     
  20. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det beror ju på vem man frågar. Mina föräldrar har ett mobilt bredband med 100 GB som enda uppkoppling hemma. De gör oftast av med mindre än hälften. Billigt är det också. 199 Kr/mån med stora sparpaketet från Tre. De har precis fått fiber indraget, men använder det inte eftersom det skulle bli dyrare.