[Tre] Kanske dags att dumpa 3 för gott

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av Hunter78, 8 feb 2015.

  1. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Well varför jag skriver om att kanske dags att dumpa operatören 3 för tele2/Comvia alt Telenor!

    Fördel 3: jag har delad datatjänst med mitt mobila bredband från 3s 100GB för 149 kr, samt att man ringer/surfar gratis i 3 danska nät!

    Nackdel 3: täckningen i Malmö/ Kirseberg suger stort och på flera andra ställen runt om i Malmö och Sverige!

    Fördel: Tele2/Comviq får jag på samma ställe nästan 91 Mbit mot 3 4-13 mbit!

    Telenor kan jag inte uttala mig om pga att jag inte har dom!

    3 bild [​IMG]

    Comviqs bild
    [​IMG]

    Frågan är vilka andra fördelar har tele2/Comviq alt Telenor över 3? Är det värt att bara gå över med mobilabonnemanget till någon annan operatör, eller bör jag stanna kvar hos 3!
     
    Last edited: 8 feb 2015
  2. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 379
    Mottagna gillanden:
    2 826
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Kan väl vara värt att stanna hos 3 med tanke på priset & att de är rejält mycket billigare än T2 i t.ex Danmark ?

    Annars så får du gärna höra av dig, då jag är intresserad av ditt bredbandsabonnemang.
     
  3. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Mitt mobila bredband gör jag mig inte av med utan det gäller endast mobilabonnemanget!
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 962
    Mottagna gillanden:
    7 959
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Till att börja med, när du skapar en ny tråd i mobiloperatörsdelen, vänligen använd klamrar för att visa vilken operatör det gäller - exempelvis "[Telia] Hur fungerar Mina Sidor" eller "[Tre] Kanske dags att byta operatör för gott". Jag har ändrat rubriken för denna tråd - men tänk på det i fortsättningen.

    I ditt fall verkar det ju väldigt mycket handla om hur mycket du är beredd att betala varje månad. Du kommer inte hitta något billigare abonnemang än det du har hos 3 i dagsläget. Hos Tele2 kostar 60GB 699kr/månad - vilket gör att din kostnad skulle sticka iväg väldigt snabbt om du använder så pass höga datamängder. Hos Tele2 kan du få 6GB för motsvarande kostnad som du idag har på ditt bredband hos 3. Att du inte heller kan använda det i Danmark utan att bli ruinerad är väl också tråkigt.

    Gällande de tester du har gjort, så har du testat 3G mot 4G. Det ger inte en rättvis bild, inte heller att testa en iPhone mot en Samsung-lur ger en rättvis bild iom att iPhones ofta presterar sämre. Så för att göra ett rättvist test, sätt in ditt simkort från 3 i din Samsungtelefon och gör ett nytt test - se även till att du är ansluten till 4G-nätet. Detsamma gäller troligtvis även för täckningen du upplever, det kan vara mycket bättre i en annan telefon.

    Att ha bra täckning är viktigt, men är det så att du saknar täckning HELT hos 3 på vissa platser eller är det så att det går långsammare när du gör ett test med Bredbandskollen?
     
    6150 gillar detta.
  5. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    Okej ska komma ihåg det till nästa gång med [ ] tack cupcakes

    När det gäller mättningen så får jag inte 4G med operatören 3 varken i iPhonen eller Note 3 utan endast 3G där jag bor på Kirseberg i Malmö!

    Däremot får jag 4G med Comviq där jag bor!

    Mobila bredbandet från 3 kommer jag att behålls för det finns inget bättre när det gäller pris/datamängd som jag kör idag med pocket WiFi.

    Jag får med operatören 3 allt från 1st till 3st ploppar i 3G och har aldrig fått full (5st ploppar) 3G eller någon 4G signal varken med iPhonen eller Note 3.

    Det är dessutom mycket störningar i 3 nät här ute och jag får oftast ingen service på iPhonen & Note 3!
    Därför funderar jag byta röst abonnemanget till något bättre operatör, för jag är trött på tre täckning och kvalitén i samtalen är dålig!

    Operatören är väl informerad och har flera anmälningar om dåligt nät från flera av kunder som har 3 här på vår gata!
    Det skyller allt från väder till dålig mast till dåliga telefoner m.m. Men täckningen blir inte bättre snarare sämre ju längre tiden går! Och jag bor i Malmö tätortsområde!

    Tips!
     
    Last edited: 8 feb 2015
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 962
    Mottagna gillanden:
    7 959
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om det är så att du upplever problem med täckningen hos 3, så låter det ju som att det skulle vara bättre för dig att byta operatör. Speciellt om du inte blir nådd pga att täckningen inte räcker till.

    Men hur fungerar 3 i din Pocket-WiFi, är det samma problem där? Och får du 4G om du låser din Note 3 på 4G genom att knappa in *#*#4636#*#* och sedan väljer Mobilinformation och en bit ner väljer "LTE only"? (För att gå tillbaka till tidigare inställning, gör på samma sätt och välj då "LTE/GSM auto".
     
  7. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Koden *#*#4636#*#* fungerar inte på min Note 3.
    När det gäller Pocket-WiFi så är det 99% på 3G då det händer att den någon gång kopplar upp sig på 1 blupp 4G så kopplar den om direkt till 3G så fort du använder Pocket-WiFi.
     
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 962
    Mottagna gillanden:
    7 959
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Oavsett, om du tycker att 3 inte fungerar tillräckligt bra - byt operatör. Är ju inte så mycket mer med det. Om du sedan också har ett kort från Comviq, varför inte använda det istället bara om du tycker att det fungerar bättre?
     
  9. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Absolut det är därför jag skapat tråden för att få tips & råd om andra operatörer t.ex. Telenor, Telia och Comviq om olika erfarenheter. Jag är väl inne på val mellan Comviq eller Telenor!
     
  10. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 962
    Mottagna gillanden:
    7 959
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Blir konstigt att jämföra dessa två. Comviq har inriktningen att vara billigt billigt billigt, vilket märks ofta. Man gör avkall på viktiga saker - bland annat att ha en tillräckligt många personer som jobbar på kundtjänsten för att möta de köer som skapas osv. Telenor är ju dyrare, eftersom du får ut mer från dem - möjligheten att ringa till kundtjänsten, butiker osv osv.

    Jag skulle aldrig välja ett Comviq-abonnemang, utan om du vill ha samma täckning är det bättre att välja ett Tele2-abonnemang. Samma operatör, bara två helt olika sätt att marknadsföra sig själv och två olika avdelningar i princip.
     
  11. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Intressant påpekande. Om nu både Tele2/Comviq använder sig av Telenors 4G och 2G nät är det inte bättre att använda sig av telenor? prismässigt är skillnaden liten mellan Tele2 och telenor.
     
  12. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Annars är ju Telia riktigt vassa nu. De bygger 4G som fullständigt tokiga och inom ett år är jag övertygad om att de sopar banan med alla andra operatörer när det kommer täckning i alla former.

    Lite dyrare än Tele2 är de ju förstås, men täckningsmässigt vassa.
     
    6150 gillar detta.
  13. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 962
    Mottagna gillanden:
    7 959
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det går inte att säga så riktigt heller.

    Tele2 Sverige AB har följande varumärken ut mot kunden: Tele2 och Comviq. Dessa har därför alltså samma täckning.

    Tele2 Sverige AB bygger ut alla sina nät gemensamt med någon annan operatör (2G och 4G med Telenor samt 3G med Telia). Bara för att näten byggs ut gemensamt betyder det inte att täckningen är densamma; det kan skilja i kapacitet, den andra operatören kan även ha byggt ut nätet mer själv, det kan variera hur det är inställt kring vilket nät en telefon ska föredra osv osv.

    Det är inte Telenor som äger 2G och 4G-nätet, det byggs ut gemensamt med Tele2 under ett samägt bolag vid namn Net4Mobility. Det som är gemensamt är radioutrustningen och delar av kapaciteten till masterna. Men täckningen kan fortfarande skilja sig, så även hastigheterna osv. Nätet är alltså inte Telenors, det är ett gemensamt.
     
  14. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Om du är inne på Telenor så kika på Vimla, det "är" ju Telenor till billigare pris. Det blir även mer rätt i jämförelse med Comviq.

    Comviq och Vimla har "samma" 2G och 4G-nät.

    Comviq delar 3G-nät med Telia.
    Vimla (Telenor) har eget 3G-nät i Malmö.

    Så kort och gott, försök få tag i ett Telenor/Vimla-kort och testa med det så kan du jämföra täckningen mellan de på 3G och därefter välja den operatör du gillar mest. Alternativt om du har tillräckligt bra 4G-täckning så är det bara att välja Vimla/Comviq utifrån de abonnemang som passar bäst för dig. Båda har ju varken bindningstid/uppsägningstid heller, så det är ju inte svårt att byta mellan de om det skulle visa sig att den ena inte är så bra.
     
    jnsson gillar detta.
  15. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    +1 för vimla :)
     
  16. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Mitt inlägg i debatten är efter test med nästan alla... Telia is the Shit och resten funkar ibland...
     
  17. Kalle

    Kalle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Måste säga att det verkar lite rörigt med alla dessa nät som används av flera. Finns det någon enkel sida där man kan se vilka operatörer som använder samma mobil nät?

    Har just gått till Vilma och de använder Telenor vad jag förstår, men vilka fler använder samma när?

     
  18. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Det stämmer och det finns många virtuella operatörer som på olika sätt använder andras nät så det är rörigt. Men kort har de fyra stora nätägarna var sin lågprisoperatör med begränsade tjänster. Telenor har Vimla som sagt, Telia har Halebop, Tele2 har Comviq och Tre har Hallon.
     
  19. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Då har jag som trogen 3 kund sedan 2003/2004 lämnat för Tele2 pga abonnemanget 298kr 20 GB pga att 3 inte kunde göra något överhuvud taget, eller ville göra något!
    Då fick jag tacka för mig, det tråkiga är att enligt 3s SAVEDESK så var det minst 10-20st om dagen (som personen i fråga fick) har lämnat för just Tele2 och många var kunder från 2003 - 2006 kunder som han räknade som trogna kunder har gått över till Tele2!
     
    jnsson gillar detta.
  20. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 962
    Mottagna gillanden:
    7 959
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är ju bra att Tele2 får tillbaka kunder, är ju extremt många som bytt från Tele2 (och gör så fortfarande) för att de skaffat en annan operatör. I snitt har man 10-20 uppsägningar hos Tele2 pga att priset fortfarande är högt och några till pga att de är missnöjda med kundtjänsten. Så kunder byter ju fram och tillbaka av olika anledningar. :)
     
    Hunter78 gillar detta.