Installera appar eller inte

Diskussion i 'Allmänt' startad av peejay1000, 23 feb 2015.

  1. peejay1000

    peejay1000 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2015
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej, jag är lite nyfiken hur ni resonerar och gör så jag tänkte kolla lite. Installerar ni appar eller gör ni istället bokmärken/genvägar från webläsaren och sparar dessa?.

    Dom flesta sidor har väldigt bra mobilversion så istället för att installera deras app så kan man i webbläsaren göra en genväg/bokmärke som man lägger i en folder eller direkt på skärmen. För o nackdelar?. Jag inbillar mig att det kommer dra mindre ström då appar pollar och uppdateras och även fast man stänger av meddelande/aviseringar och dyl så återställs detta vid uppdatering+ att man inte behöver uppdatera appar med jämna mellanrum. Det går åt mindra lagring på mobilen då man endast skapar en genväg. Lösenord och inloggningsuppgifter kan sparas i webläsaren så man behöver inte skriva in dessa varje gång man ska logga in.

    Nå vad säger ni är jag helt ute och hojar har jag missat nåt, vad tycker ni?
     
  2. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Finns en app jag undviker och det är Facebook. Finns nog ingen mer resurskrävande app att ha installerad (det gör det säkert, men ändå) . Går iaf precis lika bra med ett bokmärke i browsern då jag heller inte vill bombarderas med notifikationer om vad alla har ätit hela tiden ;)
     
    dannejanne gillar detta.
  3. Kalle

    Kalle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Håller med dej, webbsidorna är idag så bra så man behöver inte installera alla appar.
    Jag tycker mstart.se är den bästa mobila startsida .....
     
  4. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Angående batteriförbrukningar har du en bra point, men om det är en välskriven app så går det att ställa in så att den inte pollar efter ny data och att inga bakgrundstjänster körs. Det är långt ifrån alla appar som är välskrivna eller där de satts kundens behov och önskemål i fokus.
    Jag spelar Ingress så batteri är alltid ett problem och att några appar ligger och pollar drar ingenting jämfört med vad Ingress drar.
    Appar är oftast så mycket bättre och mer följsamma än en mobilanpassad webbsida.
    Att spara på lagringsutrymme är kanske en viktigt för en del, men jag har alltid ganska mycket ledigt.
    Många appar har offline-funtioner så att man kan använda dem även utan uppkoppling. Webben går av naturliga skäl inte att använda offline.

    Jag installerar alltid apparna på grund av ovanstående punkter.
     
    Last edited: 24 feb 2015
  5. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 554
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Använder hellre webbläsare idag till det mesta. Såsom Facebook eller swedroid. Sparsam när det gäller installation utav appar. Ser bara fördelar personligen. Speciellt när det gäller Facebook.
     
  6. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 099
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Finns det en webb-version så använder jag den.
    Hela App-hysterin måste tillkommit av att Apple-användare inte klarade av att skapa genvägar på skrivbordet, därför skulle vareviga hemsida och webbshop ha en egen app, som bara speglade mobilsajten...
     
  7. peejay1000

    peejay1000 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2015
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    2
    du har rätt där men irriterande att så fort man uppgraderar en app så återställs inställningarna så måsta man igen avaktivera pollningen och dyl
     
  8. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag använder appar ibland och bokmärken ibland. När det gäller Facebook anser jag att appen kräver ett orimligt antal behörigheter i förhållande till vad jag använder appen till, så jag använder hellre webbläsaren när det gäller Facebook. Ett svep över Chromeikonen i launchern öppnar Facebook. Det enda negativa med detta är att man inte får några notifikationer, men det kan jag leva med.

    Jag gillar dock att använda appar om de är välgjorda. En del appar öppnar ändå bara sidan i en intern webbläsare och då känner jag att jag lika gärna kan öppna hemsidan direkt i Chrome.
     
  9. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Normalt ska det inte vara så utan det är i så fall något som är gjort medvetet i just den appen.
     
    peejay1000 gillar detta.
  10. Kalle

    Kalle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Då har mStart.se uppdaterats så alla sidor funkar ... Nu finns även Swedroid med under rubriken Teknik. Gå in och kolla hur smidigt det är att ha allt samlat på ett ställe ....
     
    peejay1000 gillar detta.
  11. peejay1000

    peejay1000 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2015
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    2
    en sak till jag tänkte på är att när man installerar appar så tillåter man access till typ telefonboken, kontakter osv...det slipper man ju i webläsaren
     
    indika gillar detta.