Problem med Hangouts aviseringar. note3/nexus5

Diskussion i 'Applikationer' startad av mickes, 7 mar 2015.

  1. mickes

    mickes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Platta:
    Lenovo Yoga tab3 pro
    Mobilerna är inställda på att avisera med ljudsignal vid inkommande meddelanden. Jag har en note 3'a. Ibland är aviseringarna ändå ljudlösa trots att jag inte ändrar några inställningar. Känns helt slumpmässigt då det är ljud/tyst från samma avsändare.
    Min dotter har en nexus 5 och håller på att bli galen då hangouts hanterar även hennes sms och den är nästan helt ljudlös vid inkommande meddelanden och sms. För hennes del har problemet ökat. Mänskliga faktorn borde inte vara inblandad. Ingen av oss brukar pilla med inställningarna i onödan. Vanliga passiva användare. Byter bakgrunder bland annars är det bara att åka. Tips? [emoji2]
     
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Börja med att göra kontrollerade tester så att ni ser att det verkligen händer och kolla ljudinställningarna då det händer. Skicka meddelanden och ring fram och tillbaks några gånger. Felavhjälpning handlar mycket om att först kunna reproducera felet och se exakt när det inträffar.

    Att Nexus 5 är nästan helt ljudlös låter mer som att det handlar om ljudnivå, signalen eller att högtalaren är övertäckt. På Nexus 5 är det väldigt lätt att hålla för högtalaren.
     
  3. mickes

    mickes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Platta:
    Lenovo Yoga tab3 pro
    Jag var nog lite otydlig. Det är iofs lite låg ljudnivå på nexusen men det jag menade var att fler och fler sms är knäpptysta när de kommer. Ljudinställningarna är ställda på max vad jag kan förstå.
     
  4. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag tycker som jag skrev att ni ska göra kontrollerade tester och verkligen kontrollera inställningarna då ett SMS är ljudlöst eller om det inte kommer en notifiering eller vad som egentligen händer. Kontrollera att det verkligen är ett SMS som skickats så att det inte är en Hangout där man kan ha separata ljud- och notifieringsinställningar för varje konversation.
    Nu skriver du att det är ibland, men det är en väldigt otydlig beskrivning som är ytterst svårt att avhjälpa. Det kanske inte finns något mönster i när det händer, men börja ändå med att försöka hitta ett mönster.

    Det som har hänt mig 2 gånger med SMS i Hangouts på just Nexus 5 är att det inte kommit någon avisering för ett nytt SMS och då inte heller något ljud. Ett av SMS:en blev direkt markerad som läst och det var därför jag inte fick någon avisering. Det andra SMS:et var inte ens synligt i översikten i Hangouts, men när jag gick in i konversationen med den personen så syntes det. Väldigt märkligt. Nu när jag kollar i översikten så ser jag SMS:et.
    Eftersom jag inte ser något mönster i det som hänt och för att det bara har hänt två gånger så har jag bara noterat att det hänt, men inte gjort något mer. Om det återupprepas så får jag utreda det mer.
     
  5. mickes

    mickes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Platta:
    Lenovo Yoga tab3 pro
    Vi har testat. Jag skickade ett sms till nexusen. Den var helt tyst och gav ingen indikation på något inkommet. När hon väckte skärmen så fick hon en avisering där. Inget ljud dock. Kan problemet handal om låsskärmen kanske?
     
  6. Johannes

    Johannes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2009
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    OnePlus 3T
    Telefon 3:
    LG G4, LG G2
    Platta:
    Asus Transformer Prime
    Sökte inte på detta problem utan hamnade här av en slump när jag såg rubriken.
    Senaste dagarna (dagen) så har jag med upplevet att jag fått ett hangout mess men inget har aviserats. Varken på klockan (LG G Watch R) eller på telefonen.
    Sambon frågar varför jag inte svarade, men jag har inte fått någon avisering. Går jag in i Hangout så finns meddelandet där som oläst.
     
  7. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag upptäckte precis att jag fick ett SMS igår utan notifiering. Jag har Nexus 5 med Hangouts och har också LG G Watch R. En misstanke jag har är att klockan påverkar eftersom jag inte upplevt problemet innan jag hade klockan, men eftersom jag bara får några få SMS per månad så är det svårt att dra några riktiga slutsatser.
    Idag fick jag ett SMS och det kom en notifiering precis som det skulle både i telefonen och klockan.
     
  8. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Testa då att skicka SMS när:
    1. telefonen är upplåst och används.
    2. telefonen är låst och släckt.

    Använder hon standardlåsskärmen?
     
  9. mickes

    mickes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Platta:
    Lenovo Yoga tab3 pro
    Problemet löst! Hon hittade en inställning som hon inte sett tidigare. Genom att ändra prioritet på ljudet fick hon fart på det hela. Kan kanske klassas som ett nybörjar misstag då hon är van med samsung och inte riktigt hittar i nexus systemet. ännu ☺
     
  10. marcusronnback

    marcusronnback Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2015
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5
    Övrigt:
    Moto 360 gen 2
    Jag har även jag uppfattat samma problem på min Xperia Z3. Ibland vid sms i hangouts får jag varken en notifikation eller en ljudavisering. Får då öppna appen och där är då meddelandet oläst... kollat igenom samtliga menyer som har med aviseringar att göra men ingen lösning än.
     
  11. mickes

    mickes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Platta:
    Lenovo Yoga tab3 pro
    Problemet med ayt meddelanden ibland (slumpvis) blir fördröjda eller levereras tysta är fortfarande kvar och oberoende av telefon. I familjen har vi nexus 5, note 3 galaxy s3 och iphone 5s och alla drabbas.
     
  12. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Beskriv gärna lite mer vad det är för prioritet hon ändrade på. Jag känner inte till den inställningen.

    När jag kollar bland ljudinställningarna så finns det ljudinställningar för individuella notifieringar under "App Notifications", men det är bara block (blockera helt), priority (styr ljudet när telefonen är i priority-läge), sensitive (känslig information).
    Priority-läge bör man normalt inte ha påslaget för då stängs per default alla ljud och notifieringar av förutom alarmet.
    För att styra det så går man enklast till hemskärmen och trycker en gång på volymkontrollen. Då kan man välja mellan None, Priority och All. Välj All.
     
    Last edited: 10 mar 2015
  13. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Att ett meddelande blir fördröjt handlar om mobiloperatören och mobilnätet. SMS har ingen leveransgaranti.

    Att de levereras tysta handlar om telefonen och dess mjukvara.

    Testa med Hangouts eller någon annan tjänst som inte är lika beroende av operatören som SMS.