Utvecklas WP-appar än?

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av RURAL, 13 sept 2014.

  1. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Eller har det dött ut?
     
  2. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Ja dom utvecklas, nej det har inte dött ut. Men tillväxten är inte alls så bra som jag trodde den skulle bli för fyra år sedan.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det beror lite på. Vad tänker du på för typ av appar? Det verkar inte finnas i närheten av så många svenska utvecklare som för Android och därför är utbudet av småappar skralt av det jag sett. Exempelvis appar för kollektivtrafik och dylikt.

    Om man frånser de lokala apparna och tittar på lite större tjänster verkar det dyka upp ett och annat fortfarande.

    Det ser tråkigt nog ut som att försäljningen avstannat lite och det kommer nog påverka utbudet om det håller i sig. http://www.theverge.com/2014/8/14/6003427/windows-phone-sales-decline-q2-2014-idc

    Har någon sett statistik för apputbudet för de senaste kvartalen?
     
  4. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Tänkte bara rent allmänt.
    Min Xperia Z gnolar på en dödspsalm och jag köper en Lumia 1020 i morgon, billig, bättre, begagnad, i väntan på nästa superabonnemangsdeal.
    Tänkte mest kolla vad jag går miste om. Swedbank vet jag har ingen WP-app.
     
  5. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Vilka appar/funktioner är viktiga för dig? Har kört WP sedan WP7 först släpptes och kan säga att appar finns ofta, dock är kvaliteten klart sämre än Android/ios. Gillar du att spela de senaste spelen är det inte ett OS för dig, men gör du inte det står du säkerligen ut. UI:t är IMO bäst på marknaden.
     
  6. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Nä, jag spelar inte senaste spelen. Spelar knappt alls längre. Quizkampen typ. Jag nyttjar Androids apputbud rätt dåligt och det har börjat kännas som en svindlande kommers mest. Att köra WP ett tag får ses som avvänjningsförsök och jag har som sagt varit sugen på Lumia 1020 ett bra tag.
     
  7. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Det är väl klart att det inte dött ut, man uppnådde nyligen 300.000 och kommer väl till ett ganska så viktigt avstamp vid 500.000.


    Som någon sa ovan så hade jag väntat mig en kraftigare expansion, men att det uteblev tror jag beror på att framgången för W8 uteblev, då allt var tänk att köra i symbios.

    Nu står W9 inför dörren, med smeknamnet threshold, vilket jag anser oerhört fyndigt då det ger en associationer till tre (data, platta, lur) och som betyder tröskel, vilket är lite av det som de behöver ta sig över nu.

    Eller så är det bara jag som gör den kopplingen.

    Men den dagen appar slutar att tillverkas, så har något gått mer än snett. För inte ens de andra proppfulla, med 50 olika appar för miniräknare, etc, (helt meningslöst) de kommer nog aldrig sluta då det hela tiden kommer komma nya saker, till sport med BT-koppling, inom musik, inom film, etc etc.
     
  8. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Vilken tur att jag inte köpte en begagnad Lumia 1020 i går när Elgiganten säljer nya för under 2000:- denna vecka.
     
  9. lars_reine79

    lars_reine79 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2014
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    3
    Kommer mer o mer. Android spel till wp
     
  10. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Många appar försvinner från WP. Det finns inga utvecklare som är intresserad av det döende formatet WP. Det finns ingen marknad. Glöm WP.
     
  11. droidaren

    droidaren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2012
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    vilka appar är det som fattas,swedbank kommer med en ny app senare i år men det fungerar lika bra med hemsidan på mobilen,seqr swish bankid finns ,appar till expressen och aftonbladet behövs inte när mobilsidan fungerar lika bra,wp utvecklas och är inte sämre än något annat,har själv en lumia 735 och är mycket nöjd med både batteritiden som windows.
     
  12. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Du hör ju själv hur efterblivet WP är:

    "swedbank kommer med en ny app senare i år"

    Det är mängder med företag och utvecklare som lagt ned alla tankar på WP. Det är helt enkelt inte värt besväret eftersom marknaden är så liten och krympande. Android och iOS. Det är där marknaden, kunderna och pengarna finns.

    "wp utvecklas och är inte sämre än något annat"

    Det är ju rena fantasierna. Utvecklingstakten är extremt långsam i jämförelse med Android som ständigt kommer i förbättrade versioner. När kom det en WP-mobil som var det minsta spännande? Lumia 1020 oktober 2013 och där är det egentligen bara kameran som är spännande.

    Microsoft tog över Lumiatillverkningen från Nokia för ett bra tag sedan och det har fotfarande inte kommit en enda modell som kan mäta sig med toppmodellerna från Androditillverkarna eller iPhone.

    WP ligger enormt efter och avståndet ökar för varje månad. WP redan lilla marknad krymper ytterligare eftersom de systemet inte används av folk i allmänhet och det heller inte finns någon spännande mobil att höja försäljningen med.

    Glöm WP. Systemet är dött.

    "har själv en lumia 735 och är mycket nöjd med både batteritiden som windows."

    Ja, det är väl därför du försvarar liket.
     
    Last edited: 15 mar 2015
  13. bradar

    bradar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Jag tycker att du är överdrivet negativ. Det är väl positivt med en spelare till på en icke nytänkande marknad. Jag har slutat att fascineras av Androids octacoressystem och ios överreklamerade system. Det finns färre appar till Windows Phone men livet är mer än appar.

    Skickat från min GT-I9305 med Tapatalk 4 Beta
     
  14. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    "Det är väl positivt med en spelare till"

    Visst, men Windows för mobiler är ingen ny spelare, de var med långt innan iPhone och Android. Jag har följt Windows för mobiler i alla år och det är ingen positiv läsning. Det går inte framåt, det går bakåt.
    Windows för mobiler tappar marknad och det från en väldigt liten marknadsandel.

    Microsoft verkar inte kunna få någon fart på försäljningen och därför tappar utvecklare och företag intresset på konceptet.

    "Det finns färre appar till Windows Phone men livet är mer än appar."

    Problemet är inte antalet appar, problemet är att många utvecklare och företag inte ser Windows Phone som relevant att utveckla appar till. Det är för få som använder systemet och det minskar, vilket minskar intresset ytterligare o.s.v.
     
    Last edited: 16 mar 2015
  15. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Alla har rätt till sin egen åsikt. Dock kan man ju välja sina ord och hur man formulerar sig. Ara behöver verkligen se över hur man beter sig på internet.
     
    evilpenis, kalleboston och bradar gillar detta.
  16. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag väljer mina ord väldigt noga och jag har inte hoppat på någon person. Det jag har gjort är att varna folk för att satsa sina dyra pengar på ett döende system och det kan aldrig vara fel. Du har däremot hoppat på mig som person nu, vilket är högst olämpligt. Så vad får dig att sätta dig på så höga hästar? Kanske det är du som behöver lära dig ett och annat om hur man beter sig, vad tror du?

    Jag har ett tips till dig som bekymrar dig så mycket om beteende. Fokusera på sakfrågorna (Windows Phone och dess appar i detta fall) och lämna personattackerna inom dig. Då ska du se att allt fungerar mycket bättre.
     
    Last edited: 16 mar 2015
    flat7 gillar detta.
  17. torbjorn

    torbjorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2014
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Jag måste försvara Ara här. Diskussionen är om WP och det är ingen tvekan om att Ara har en del synpunkter om det operativet.

    HundProtesten underkänns alltså, anser jag.

    -tapa-
     
    flat7 gillar detta.
  18. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Tack Torbjörn. Missförstå mig dock inte om WP som OS. Det är ett väldigt trevligt system, dock med lite för mycket begränsningar enligt min mening. Men det går ju att jobba bort.

    Jag skulle helst se att WP växte och blev en allvarlig spelare. Tyvärr tror jag inte på det längre.
     
  19. MeemSenco

    MeemSenco Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    533
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Jodå det går helt okey för Windows Phone, i Sverige har jag ingen aning om, vi är en så liten klick så att större företag bryr sig inte om Sverige, i England så växer Windows Phone väldigt bra. Tycker dock de är väldigt tråkigt att de dödar Nokia och brandar med Microsoft istället, WP10 har släppts som Technical Preview och där är det många nyheter, jag själv har bytt fram och tillbaka mellan Android och WP och kommer alltid tillbaka till WP, allt fungerar så mycket bättre, sitter dock med en Android idag men kommer en WP på posten om några dagar :)
    Idag vet jag helt seriöst inte vad man skulle sakna för appar, och det finns även en Swedbank app.
    Märks ganska tydligt att du inte är särskilt uppdaterad inom WP men kolla runt på Youtube och liknande så skall du se att WP mäter sig väldigt bra med Iphone idag.
    Vi förstår att du inte gillar WP men att säga att systemet är dött är bara ignorant.
     
  20. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Du är väldigt okunnig. WP har idag mindre än 2,7% av världsmarknaden och är sjunkande. Varför? Det är inte svårt att se, det finns idag ingen (ingen!) tillverkare som satsar på WP och får fram attraktiva modeller. Inte ens Microsoft (!).

    Mellan- och lågpris- det är bara där det finns modeller och väldigt få vill sälja dem. Det är inte konstigt alls. För varje WP-modell finns det hundra androidmodeller och det till bättre pris. Det är problem på allvar.

    Vem vill ha ett döende system där det inte finns en enda riktigt attraktiv modell på marknaden? I stort sätt ingen alls. Det är faktum. Myten om att WP säljer så bra i england är bara fantasier och har inget med verkligheten att göra. Lika lite som när Microsoft förklarade att det finns 16-17 tillverkare av WP-mobiler. Fantasier. Läs på!

    Jag är ledsen men så ser det ut och jag kan långt mer än vad du kan i denna fråga.

    Jag har lite lästips till dig som vet så lite om WP och världsmarknaden:
    http://communities-dominate.blogs.com/brands/

    "Vi förstår att du inte gillar WP"

    Du har bevisligen inte förstått något alls. Allra minst vad gäller WP:s status på världsmarknaden.

    Men jag ska visa dig lite intressanta fakta:

    INSTALLED BASE OF SMARTPHONES BY OPERATING SYSTEM AS OF 31 DECEMBER 2014

    Rank . OS Platform . . . . Units . . . Market share Was 2013 . Main Manufacturers of current base
    1 . . . . Android . . . . . . . 1,596 M . . . 76 % . . . . . . ( 66 %) . . . . . . Samsung, Huawei, Sony, ZTE, LG, Lenovo/Motorola, Xiaomi, Coolpad, TCL-Alcatel
    2 . . . . iOS . . . . . . . . . . . 410 M . . . 19 % . . . . . . ( 21 %) . . . . . . Apple
    5 . . . . Windows Phone . . 45 M . . . . 2 % . . . . . . ( 3 %) . . . . . . Microsoft(Nokia), Samsung, HTC
    4 . . . . Blackberry . . . . . . 33 M . . . . 2 % . . . . . . ( 4 %) . . . . . . Blackberry
    3 . . . . Symbian . . . . . . . 15 M . . . . 1 % . . . . . . ( 5 %) . . . . . . Nokia
    Others . . . . . . . . . . . . . . 11 M . . . . 2 %
    TOTAL Installed Base . 2,110 M smartphones in use at end of Q4, 2014
    Source: TomiAhonen Almanac 2015

    http://communities-dominate.blogs.com/brands/2015/02/index.html

    Det är alltså bara 2%(!) av installerade enheter som kör WP och 19% kör iOS(iPhone). Så nej, WP är inte i närheten av att närma sig iPhone. Tvärtom så ökar avståndet(!).

    2014 FULL YEAR OPERATING SYSTEM MARKET SHARES

    Rank . . OS . . . . . . . . . 2014 units . . share . . .2013 units . . share . . 2012 units . . share
    1 (1) . . Android . . . . 1,061.6 M . . . . 81.6% . . . 767 M . . . . . 78% . . . 425 M . . . . . 65%
    2 (2) . . iOS . . . . . . . . . 192.7 M . . . . 14.8% . . . 153 M . . . . . 16% . . . 136 M . . . . . 20%
    3 (6) . . Windows Phone . 35.1 M . . . . 2.7% . . . .33 M . . . . . . 3% . . . . 16 M . . . . . . 3%
    4 (3) . . Blackberry . . . . . . 9.0 M . . . . 0.7% . . . 23 M . . . . . .2% . . . . 33 M . . . . . . 5%
    Others . . . . . . . . . . . . . . . 2.2 M . . . . 0.2%
    TOTAL . . . . . . . . . . . 1,300.6 M . . . . . . . . . . . 695 M . . . . . . .. . . . 486 M
    Source: TomiAhonen Almanac 2015

    WP, 2,7% som jag sa, ned från 3%.

    Men kollar vi på aktiverade enheter så blir det än värre för WP!:

    INSTALLED BASE OF SMARTPHONES BY OPERATING SYSTEM AS OF 31 DECEMBER 2014

    Rank . OS Platform . . . . Units . . . Market share Was 2013 . Main Manufacturers of current base
    1 . . . . Android . . . . . . . 1,596 M . . . 76 % . . . . . . ( 66 %) . . . . . . Samsung, Huawei, Sony, ZTE, LG, Lenovo/Motorola, Xiaomi, Coolpad, TCL-Alcatel
    2 . . . . iOS . . . . . . . . . . . 410 M . . . 19 % . . . . . . ( 21 %) . . . . . . Apple
    5 . . . . Windows Phone . . 45 M . . . . 2 % . . . . . . ( 3 %) . . . . . . Microsoft(Nokia), Samsung, HTC
    4 . . . . Blackberry . . . . . . 33 M . . . . 2 % . . . . . . ( 4 %) . . . . . . Blackberry
    3 . . . . Symbian . . . . . . . 15 M . . . . 1 % . . . . . . ( 5 %) . . . . . . Nokia
    Others . . . . . . . . . . . . . . 11 M . . . . 2 %
    TOTAL Installed Base . 2,110 M smartphones in use at end of Q4, 2014
    Source: TomiAhonen Almanac 2015

    Endast 2% av enheterna som aktiverades 2014 var WP! En mycket stor del av de WP-enheterna som såldes aktiverades alltså aldrig (0,7% av den totala marknaden). Fantastiskt.

    "Märks ganska tydligt att du inte är särskilt uppdaterad inom WP men kolla runt på Youtube och liknande så skall du se att WP mäter sig väldigt bra med Iphone idag. "

    Jösses. Du kan uppenbarligen ingenting alls om WP och dess marknadsläge men du försöker ändå raljera och tala om vad folk som faktiskt är insatta i frågan vet och inte vet. Skäms på dig. Nästa gång, ta reda på fakta och uttala dig sen. Inte tvärtom.

    "kolla runt på Youtube och liknande"

    Så det är din stora källa till information om WP och världsmarknaden? Det förklarar det mesta med dina uttalanden.
     
    Last edited: 18 mar 2015