Windows Phone - den officiella tråden

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Connecting, 8 aug 2013.

  1. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Det kommer väl till fler lurar allt eftersom om jag förstått saken rätt.
     
  2. Droid55

    Droid55 Guest

    Det får vi hoppas. Tycker det går trögt med utbudet av appar.
     
  3. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Ja jag hoppas verkligen att W10 kommer slå. Det är nog sista chansen för WP. Inte ens MS kan pumpa in pengar i evigheter i något som inte får riktigt fäste. Hur länge dröjde det innan de slagit sig in på marknaden med Xbox?
     
  4. Droid55

    Droid55 Guest

    Vet inte hur lång tid det tog för Xbox.
     
  5. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Windows Phone är dödsdömt. Det finns inga som helst möjligheter att det kommer att överleva. Det är en ren förlustaffär från början till slut.

    Nokia gjorde företagsvärldens största misstag när de gick över till Elop och WP. På 9 månader halverades volymerna och vinsten blev förlust. 18 månader senare halverades volymerna igen och förlusterna ökade, vilket ledde till att Nokia kände sig tvingade att sälja det sjunkande skeppet WP-mobiler till fienden, Elop och Microsoft.

    Gör dig själv en tjänst och glöm WP. Inte ens jätten Microsoft har en chans att rädda detta skepp och faktum är att de inte ens verkar göra ett riktigt försök. När kom det en riktigt intressant WP-mobil senast? Lumia 1020 var senast det hände. Oktober 2013..

    WP tappar marknadsandelar från skrattretande 3.0% till 2.7% och fallande. Glöm WP.
     
    Last edited: 14 mar 2015
  6. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Ligger nog mycket i det du säger även om du kanske överdriver lite. Men det ser helt klart oerhört mörkt ut. Får de ingen fart de närmsta året i samband med WP10 så är det bara att glömma WP.
     
  7. lars_reine79

    lars_reine79 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2014
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    3
    Bullshit wp växer
     
  8. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Du säger det? Då säger jag att du inte har någon koll.

    2014 FULL YEAR OPERATING SYSTEM MARKET SHARES

    Rank . . OS . . . . . . . . . 2014 units . . share . . .2013 units . . share . . 2012 units . . share
    1 (1) . . Android . . . . 1,061.6 M . . . . 81.6% . . . 767 M . . . . . 78% . . . 425 M . . . . . 65%
    2 (2) . . iOS . . . . . . . . . 192.7 M . . . . 14.8% . . . 153 M . . . . . 16% . . . 136 M . . . . . 20%
    3 (6) . . Windows Phone . 35.1 M . . . . 2.7% . . . .33 M . . . . . . 3% . . . . 16 M . . . . . . 3%
    4 (3) . . Blackberry . . . . . . 9.0 M . . . . 0.7% . . . 23 M . . . . . .2% . . . . 33 M . . . . . . 5%
    Others . . . . . . . . . . . . . . . 2.2 M . . . . 0.2%
    TOTAL . . . . . . . . . . . 1,300.6 M . . . . . . . . . . . 695 M . . . . . . .. . . . 486 M
    Source: TomiAhonen Almanac 2015
    This data may be freely used and repeated


    WP tappade alltså från obetydliga 3% ned till 2,7% under 2014.
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    INSTALLED BASE OF SMARTPHONES BY OPERATING SYSTEM AS OF 31 DECEMBER 2014

    Rank . OS Platform . . . . Units . . . Market share Was 2013 . Main Manufacturers of current base
    1 . . . . Android . . . . . . . 1,596 M . . . 76 % . . . . . . ( 66 %) . . . . . . Samsung, Huawei, Sony, ZTE, LG, Lenovo/Motorola, Xiaomi, Coolpad, TCL-Alcatel
    2 . . . . iOS . . . . . . . . . . . 410 M . . . 19 % . . . . . . ( 21 %) . . . . . . Apple
    5 . . . . Windows Phone . . 45 M . . . . 2 % . . . . . . ( 3 %) . . . . . . Microsoft(Nokia), Samsung, HTC
    4 . . . . Blackberry . . . . . . 33 M . . . . 2 % . . . . . . ( 4 %) . . . . . . Blackberry
    3 . . . . Symbian . . . . . . . 15 M . . . . 1 % . . . . . . ( 5 %) . . . . . . Nokia
    Others . . . . . . . . . . . . . . 11 M . . . . 2 %
    TOTAL Installed Base . 2,110 M smartphones in use at end of Q4, 2014
    Source: TomiAhonen Almanac 2015
    This data may be freely used and repeated

    Men det är som dessa siffror visar betydligt värre än så. Bara 2% av de aktiverade enheterna är WP. De övriga 0,7% blev alltså aldrig aktiverade!

    Om du är intresserad av fakta i frågan så läs här:

    http://communities-dominate.blogs.com/brands/2015/02/index.html
     
  9. kalleboston

    kalleboston Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    194
    Telefon:
    Byter ofta

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Byter ofta
    Jag tror vi alla förstår din poäng och vad du vill säga Ara. Tack för informationen.
     
  10. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Ja, det där gick väl inte att missförstå. ^^
     
  11. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Givetvis var 2014 ett väldigt dåligt år för WP, men visst ser du (Ara) väl ändå viss potential för framtiden om MS får ut några flaggskepp och får bra snurr på W10? Det är iofs många om där....
     
  12. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    WP är långt ifrån något dåligt system. De är inte det som är problemet. Problemet är att marknaden redan mognat. Smartmobilvärlden har delat upp sig i två läger, iOS (iPhone) och Android. Ungefär som PC (Windows) och Mac (OS-x) för datorer.

    Det finns ingen plats för andra. Det räcker inte att WP är lika bra som konkurrenterna. WP skulle behöva vara mycket, mycket bättre än konkurrenterna. Det är vad som krävs för att kunna fånga folks intresse och inte minst utvecklare och tillverkares intresse. Men tåget har gått och WP är kvar på perrongen.

    Det är inte bara WP som går sin död till mötes, samma sak med RIM/Blackberry och Symbian (och en hel del mindre OS).

    Windows 10 och ett nytt flaggskepp - visst de skulle säkert kunna höja försäljningen ett tag - men det skulle bara bli en dödsryckning. En möjlig räddning av Lumia skulle vara en helhjärtad satsning på affärstelefoner, helt inriktade på företagsmarknaden. De har andra krav än vanliga konsumenter.
     
    Last edited: 19 mar 2015
  13. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Du har poänger som sagt, och läget är verkligen inte så positivt som många WP-fans vill ge sken av. Däremot så var jag lika stensäker på att MS skulle misslyckas kapitalt när de släppte Xbox... Generationen efter "vann" dom. Så man ska inte underskatta dom. Men nu känns det ju som att Android har blivit mobilvärldens Windows och då är ju läget svårt.

    Edit: Körde själv WP från starten fram till för ett år sedan ungefär. I långa perioder som min primära mobil. Men sen tröttnade jag på "resuming" och dåliga appar. Köpte en 930 nyligen för att ge det en chans till, tyvärr var läget oförändrat i princip. Ändå hoppas jag på MS.
     
    Last edited: 19 mar 2015
  14. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Men glöm heller inte att Microsoft har haft OS för mobiler ända sedan 1995 och Windows CE! (Pocket PC 2000, Windows Mobile 2003, Windows Phone 2010) De är inga nykomlingar direkt och har faktiskt under perioder dominerat smartmobilmarknaden. Trots detta har de idag 2% av de aktiverade enheterna i världen. Det är extremt svårt att komma igen från en sån position.
     
  15. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Jag hoppas att du har fel. MS är nämligen det företag av de tre stora som jag ogillar minst. [emoji4]
     
  16. MeemSenco

    MeemSenco Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    533
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Sant, men det är två väldigt olika system förutom Windows Phone 7 som jag antar du menar med 2010 men förstår vad du menar, sedan är Microsofts marknadsföring av WP helt värdelös och obefintlig i Sverige, i London och liknande är det ju inte helt ovanligt att man springer på någon med en WP eller en reklam skylt om Lumia. Många utav svenskarna vet ju inte ens att Windows Phone existerar vilket jag tycker är lite tråkigt.
    Men är själv väldigt nöjd mina tidigare WP-lurar och det är väl ändå det viktigaste haha :)
     
  17. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    "Jag hoppas att du har fel. MS är nämligen det företag av de tre stora som jag ogillar minst."

    Jag gillar Google eftersom de tror på öppen källkod och att alla tillverkare ska kunna använda Android gratis. Det är också så att Google erbjuder nästan alla sina tjänster gratis och de satsar stora summor på att utveckla teknik som förarlösa bilar och liknande. Ett fantastiskt företag.

    Google har massor av intressanta projekt och många av dem syftar till att öppna upp modern teknik för fattiga. Internetanslutning via luftballonger, lågpris-smartmobiler, billiga smartmobiler i byggsats - Ara Projektet och mycket annat.

    Microsoft har aldrig haft en sån inställning. Microsoft liknar mer Apple där de vill styra allt och alla och ta betalt för det.
     
    Last edited: 19 mar 2015
  18. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    "Men är själv väldigt nöjd mina tidigare WP-lurar och det är väl ändå det viktigaste haha"

    Det är absolut inga dåliga mobiler. Frågan är dock om de kommer att finnas att köpa om några år från nu.
     
  19. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag tycker om WP väldigt mycket. Fint system. Men ända sedan WP7 kom så har man hört "nu kommer det lossna" Det gjorde det inte. Sen kom WP8 med gemensamma kärnor och då skulle det definitivt "lossna". Gjorde aldrig det. Nu ska WP10 komma och var hör man återigen? Jag ser ett mönster...

    Mobilmarknaden är så mogen idag så det finns nog inte utrymme för en till väldigt stor aktör. Det ska hända mycket i så fall känns det som. Jag tycker WP verkar försvinna. Ser mindre och mindre utav det och hör mindre om det.
     
  20. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Ja man kände sig som en av alla fanatiska fans till något lag... "nästa år, då jävlar..."