Windows Phone - den officiella tråden

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Connecting, 8 aug 2013.

  1. MeemSenco

    MeemSenco Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    533
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Jag tror inte WP:s marknad kommer kunna jämnföras med Android men funktionellt så tror jag absolut att de kommer lira i samma liga, ligger väldigt bra till redan idag, men WP kommer nog förbli lite som Blackberry, dom kommer leva på en trogen kundbas.
     
  2. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Blackberry är snart uträknade. De har ingen trogen kundbas att prata om. 0,7% av marknaden är allt som är kvar.

    2014 FULL YEAR OPERATING SYSTEM MARKET SHARES

    Rank . . OS . . . . . . . . . 2014 units . . share . . .2013 units . . share . . 2012 units . . share
    1 (1) . . Android . . . . 1,061.6 M . . . . 81.6% . . . 767 M . . . . . 78% . . . 425 M . . . . . 65%
    2 (2) . . iOS . . . . . . . . . 192.7 M . . . . 14.8% . . . 153 M . . . . . 16% . . . 136 M . . . . . 20%
    3 (6) . . Windows Phone . 35.1 M . . . . 2.7% . . . .33 M . . . . . . 3% . . . . 16 M . . . . . . 3%
    4 (3) . . Blackberry . . . . . . 9.0 M . . . . 0.7% . . . 23 M . . . . . .2% . . . . 33 M . . . . . . 5%
    Others . . . . . . . . . . . . . . . 2.2 M . . . . 0.2%
    TOTAL . . . . . . . . . . . 1,300.6 M . . . . . . . . . . . 695 M . . . . . . .. . . . 486 M
    Source: TomiAhonen Almanac 2015
    This data may be freely used and repeated
     
    Last edited: 20 mar 2015
  3. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Man kan ju läsa ut vad man vill ur statistik...
    Försäljningen av WP mobiler har ju ökat från 33M till 35,1M, men den totala försäljningen ökar snabbare vilken gör att andelen minskar.

    Men med detta uttalandet visar att du inte förstått siffrorna:
    Under 2015 såldes 1,3 miljarder smartphones, vilket visas i den första tabellen. Men det finns 2,1 miljarder aktiva smartphones enligt andra tabellen. Alltså används 0,7 miljarder mobiler som sålts tidigare år och det går inte att jämföra procenten mellan första och andra tabellen som du gör.

    Men sen kan jag ju inte neka till att du har rätt i sak att det inte ser ljust ut för Windows Phone :)
     
    MeemSenco gillar detta.
  4. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    "Man kan ju läsa ut vad man vill ur statistik..."

    Nej, men man kan tolka siffror på olika sätt. Vad som helst kan man dock inte läsa ut.

    "Försäljningen av WP mobiler har ju ökat från 33M till 35,1M, men den totala försäljningen ökar snabbare vilken gör att andelen minskar."

    Det är helt korrekt, det såldes 2 miljoner fler WP 2014 jämfört med 2013. Jag vet eftersom jag detaljstuderat siffrorna och länkat siffrorna för alla att läsa. Jag har inte dolt några siffror.

    "Under 2015 såldes 1,3 miljarder smartphones, vilket visas i den första tabellen. Men det finns 2,1 miljarder aktiva smartphones enligt andra tabellen. Alltså används 0,7 miljarder mobiler som sålts tidigare år och det går inte att jämföra procenten mellan första och andra tabellen som du gör."

    Men du kan se att WP hade 3% aktiverade enheter 2013 och att man bara tappade från 3.0% till 2,7% i antalet sålda enheter. Samtidigt så sjönk andelen aktiverade med hela 33%! Slutsatsen kan bara bli att många enheter som såldes till butiker aldrig aktiverades.

    Men du har rätt, att det är exakt 0,7% av marknaden finns det inga bevis för. Men allt tyder på att det är en anselig mängd.
     
  5. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Låt den här tråden svalna lite nu och lämna den till dem som vill samtala om sina windowstelefoner. Det finns ett stort forum utanför den här tråden där ni kan tala om telefonoperativ ni tycker om. Vilket för övrigt är syftet med denna tråd. Det är inget kul att läsa inlägg vars enda syfte är att trycka ned entusiasmen hos andra.
     
    MeemSenco och kalleboston gillar detta.
  6. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag tycker det är intressant att diskutera den affärsmässiga delen av mobilbranschen. Vilka kommer att överleva? Det har varit helt extrema omkastningar de senaste åren med Android, Symbian, Blackberry o.s.v.

    Jag vill även påpeka att jag tycker att WP är ett utmärkt OS och det är definitivt ett OS jag kan tänka mig att använda. Men nu har jag bestämnt mig för Ara Projekt Mobil så det blir väl knappast aktuellt.

    Jag ber om ursäkt om jag sårat någon.
     
  7. MeemSenco

    MeemSenco Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    533
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

  8. goranwik

    goranwik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    301
    Mottagna gillanden:
    56
    Telefon:
    Xiaomi Mi9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi9
    Platta:
    HTC Nexus 9
    Det som stör mig mest med WP är det låga antalet regionala kvalitetsappar, jämfört med vad IOS och Android har.
     
  9. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
  10. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
  11. evilpenis

    evilpenis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    353
    Mottagna gillanden:
    46
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 6T
    Platta:
    Nook HD+
    ROM:
    CM12
    Windows Phone växer så det knakar och framförallt Q1 2015 medans Android minskar.
    WP har nu 10.1% av marknaden i Europa

    http://customstoday.com.pk/windows-...5-microsoft-have-to-maintain-its-momentum-12/
     
  12. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Förbaskat kul. Jag hoppas att det håller i sig när 10:an anländer. Det är väl värt att poängtera att länderna de samlat statistik för är följande: Frankrike, Spanien Tyskland, Italien och UK. Det handlar alltså inte om hela Europa och med tanke på urvalet är det väl lite svårt att påstå att det skulle vara representativt för Europa som helhet - fortfarande stora ekonomiska skillnader mellan öst och väst.

    Globalt verkar det handla om 2,5% enligt hyggligt färsk statistik, vilket ändå är en beskedlig ökning på 0,5% sedan novemer 2014. Dock en sänkning från februari, men jag vet inte hur pålitlig mätningen är - brukar inte vara särskilt exakt när de utgår från endast webbtrafik.

    http://www.softpedia.com/blog/Windows-Phone-Drops-to-2-57-Global-Market-Share-477808.shtml

    Gartners siffror är väl mer pålitliga, men de släpper inte rapporter så ofta.
     
    Last edited: 11 apr 2015
  14. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Någon som installerat Windows 10 på sin telefon än och vill dela med sig av lite intryck?
     
  15. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 448
    Mottagna gillanden:
    1 117
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Har haft en Lumia en gång och tyckte WP var så förbannat tråkigt, svart och svep höger>svep höger>svep höger bla bla bla. Samt att det saknas appar och dom som finns är lite väl buggiga.

    Kan wp10 bli en extra arm till min dator och framför allt bli lite roligare ser jag inte några gränser faktiskt.
     
  16. Bussmicke

    Bussmicke Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2011
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har det redan kommit?
     
    Last edited: 22 apr 2015
  17. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Det är fortfarande förhandsversioner så man måste ha Windows Insider appen. Plus att det ju inte är färdigt och rätt buggigt vad jag förstått.
     
  18. kabel87

    kabel87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    438
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Kör w10 på en av mina extralurar(lumia 820) och kan ju säga att jag är rätt besviken på det. Dock är det som sagt är det bara en preview.
     
  19. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
  20. Nappandroid

    Nappandroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2011
    Inlägg:
    1 577
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Hur loggar man in på wifi-nät som finns på bussar/tåg? I Android kommer det en liten notifikation som det bara är att trycka på och sedan skickas man vidare till rätt sida, men i WP hittar jag inte hur man gör. Någon som vet?