Vad tror ni om Leagoo Lead telefonerna?

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av Boney, 18 sept 2014.

  1. Euran70

    Euran70 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Hallon,Wifog
    Telefon:
    Leagoo Lead 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Wifog
    Telefon:
    Leagoo Lead 2
    ROM:
    Kitkat.4.4.2
    Telefon 2:
    Samsung S3.
    ROM:
    4.3
    Hej,jag har en Lead 2 och är så nöjd med den.Har en S3 a med men tycker att Lead 2 an är så mycket bättre,den har ett så lågt pris...
     
  2. jack63

    jack63 Guest

    Blev medlem:
    5 apr 2015
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    "Vad tror ni om Leagoo Lead telefonerna?"

    Lead 1, Lead 2 och Lead 7 ( bättre batteri, lång hållbarhet ).

    Jag har testat en Lead 2. Testet är relevant även för ovannämnda versioner. Leagoo har även några lyxversioner Lead 1, Lead 2 om man studerar deras sortiment. Leagoo är inte ett så kallat kinesiskt garageföretag utan ett företag som nu försöker etablera sig i Europa som ZTE.

    Testet av Lead 2 kortfattat.

    Leverans från Geekbuying helt strålande, max 10 dagar sedan var telefonen i mitt hem. Geekbuying/distributörer överträffade sig själva. Förpackningen helt utmärkt, frågan är om inte en stridsvagn kunnat köra över kartongen :-) Det här kallar jag en seriös leverans av en vara till en kund.

    Telefonen Lead 2, det yttre/hårdvara helt utmärkt. Allt är stabilt, välgjort och känns inte alls plastigt. Godkänt, över förväntan. Övrig utrustning som laddare med mera inte alls imponerande.

    Kamera fram och bak, det finns bättre. Men helt godkänd. Inte så dålig som en artikel av en svensk mobiltidningen vill göra gällande. Berörd artikelförfattare måste fått betalt för att såga Leagoo eller alternativt haft en dålig dag.

    GPS, övriga funktioner telefonen. Godkänt. Dock använder sig telefonen sig av ett band som inte är tillåtit i Sverige. Som är för TV signalen i Sverige.

    Spel/streaming finns bättre val, men helt godkänt om inte just spel/streaming är vad sysslar med dagligen.

    Sammanfattning. Du får en helt utmärkt budgettelefon för 800-900 kr. Inte för mycket konstiga kinesiska appar. Alla utom en går att ta bort. Det är dock det som är problemet som gör att Leagoo får underkänt. Inte fan hårdkodar man in en app som av Malwarebytes anses som skadlig och ska tas bort. Dock är det endast Malwarebytes som anser den skadlig ingen av övriga etablerade aktörerna på det här området anser inte koden som skadlig.

    Android/PUP.RiskWare.UUPay.a

    /system/priv-app/MakeupOuteda.apk

    Leagoo får underkänt kan inte rekommendera någon att köpa telefonen. Även om det är en bra budgettelefon. Användaren får en utmärkt telefon för pengarna. Men det sistnämnda är ett stort misstag om inte Leagoo åtgärdar det här via systemuppdateringar som företaget sköter helt utmärkt. Finns inget att klaga på vad berör systemuppdateringar.

    Något som den svenska återförsäljaren "Leagoo Sverige | High-end – som du har råd med!" bör åtgärda. Dålig reklam är dåligt för försäljningssiffrorna.

    Synd för ni erbjuder ett antal bra produkter/telefoner. Med andra ord mycket telefon för pengarna.
     
    Last edited: 5 apr 2015
  3. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Inte så stor chans att de får säljas lagligt i Sverige eller använda Google Play Services ändå...

    Sen om de vill vara seriösa så får de även fixa en version med WCDMA 900 MHz, inte så seriöst att sälja WCDMA 850 MHz-versioner som inte har någon användning i Europa (dock finns det andra mindre nogräknade importörer som den för Runbo-telefonerna som gör samma sak, och de säljs dessutom för ett mycket högre pris).

    Det verkar fortfarande som om Leagoo lutar mer åt garagehållet än åt ZTE-hållet. ZTE skulle aldrig sälja en telefon i Europa med WCDMA 850 istället för WCDMA 900 och de får förstås alla telefoner godkända för Google Play Services.
     
  4. Boney

    Boney Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Sågar du telefonen får att ett gratis program som Malwarebytes anser att en app är virus??!!

    Köpte en Lead 2 tror jag det var, till dottern. Den har minsann minst lika bra bygg kvalite som Samsung,
    och fodralet är också lika bra.

    Så för de 794:- jag gav inkl frakt för en Lead 2, så är där inget som är i närheten.
     
  5. Boney

    Boney Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Snacka om att inte veta vad man pratar om....

    http://leagoo.se/
     
  6. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Är det något skämt det här?
    "High-end som du har råd med! ".
     
  7. robber

    robber Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    303

    MINA ENHETER

    Jo varför försöka vara något man inte är.

    Deras "värsting" har inte ens en full-hd skärm.
    Verkar vara ok telefoner för den som inte vill lägga så mycket på en telefon med High-end är det långt ifrån.

    /R
     
  8. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Exakt, lite RAM, dålig skärm, kass batteritid osv..

    Borde väl gå under falsk marknadsförings-kontot.
     
  9. robber

    robber Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    303

    MINA ENHETER

    Eller så har de inte uppdaterat texten samt specen sedan 2012?

    /R
     
  10. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    [emoji2] Det är säkert samma nu som då, svenska tester som gjorts är bara 6 månader gamla. Tror inte man skickar ut gamla specar till pressen.
     
  11. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 448
    Mottagna gillanden:
    1 117
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Haha
     
  12. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det låter som du är den som inte vet vad han snackar om eller hade du något mer att komma med?

    Bara för att den säljs i Sverige behöver man inte följa lagar och regler. Finns fullt med skräp som säljs i Sverige som inte uppfyller några lagkrav eller regler över huvud taget.

    T.ex. kan du upplysa dig själv genom att leta efter Leagoo i den här listan: https://storage.googleapis.com/support-kms-prod/FBD905D8F0C3B7466021873B4B17A7BA6C7F

    Bara de telefoner som finns med i listan är testade och godkända för att använda Google Play och andra google-tjänster. Alla andra kör otestat och olagligt.

    Att det inte finns riktiga CE-tester är bara en kvalificerad gissning från min sida. Att den inte stödjer båda europeiska frekvensband på 3G framgår ganska tydligt på sidan du själv lyckats hitta.
     
    katho gillar detta.
  13. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Olagligt? Nej, Google Play har inte med några lagar att göra.

    I övrigt har du garanterat rätt. :)
     
  14. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Upphovsrättslagen gäller, så om Google vill sätta dit någon går det inget problem. Bara för att något finns att ladda hem på XDA är det absolut inte lagligt för vilket företag som helst att distribuera filerna (egentligen inte för privatpersoner heller men ingen bryr sig).
     
  15. jack63

    jack63 Guest

    Blev medlem:
    5 apr 2015
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Svar till "Boney".

    "Sågar du telefonen får att ett gratis program som Malwarebytes anser att en app är virus??!!"

    Huruvida Malwarebytes har rätt eller fel vill jag inte uttala mig om. Malwarebytes metod för att tolka kod eller elakartad kod är inte 100%. Men det sistnämnda berör alla företag i den här branschen. Inget är 100% rätt i den här branschen. Även Malwarebytes har fel ibland. Malwarebytes har under många år varit en av de främsta inom deras kunskapsområde. Huruvida deras app är ett "gratis program" eller ej har mindre betydelse i sammanhanget. Det är vem som levererar appen som har betydelse. Det är företagets mångåriga kunskaper, erfarenhet och varumärkets renommé ibland användare som har betydelse.
     
  16. jack63

    jack63 Guest

    Blev medlem:
    5 apr 2015
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Återförsäljare Leagoo Sverige.

    http://leagoo.se

    Det finns tydligen en Sales Manager och CEO för Leagoo Sverige som man når via leagoo.se. Sales Manager och CEO har svenskklingande namn, inte kinesiska. Forum medlemmen Leagoo.se har några inlägg tråden så vi får se när de behagar svar på de senaste inläggen som berör deras telefoner.
     
  17. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    Recensionen är tvetydig. Står både att det är en utmärkt budgettelefon och att den ej kan rekommenderas.
     
    Spindrift gillar detta.
  18. jack63

    jack63 Guest

    Blev medlem:
    5 apr 2015
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Jag tycker inte att recensionen är tvetydig.

    Det framgår att telefonen är ett utmärkt budgetval. Du får mycket telefon pengarna. Varför jag underkänner telefonen är också ganska glasklart. Jag kan inte med gott samvete rekommendera en telefon som innehåller någon form av mjukvara/program som, ( kan/eller inte innehåll ) någon form av illasinnad kod. Blotta tanken eller misstanken är tillräcklig för att underkänna produkten. Sedan må den var hur prisvärd och utmärkt som helst när ekonomin inte räcker till för en telefon med bättre prestanda.
     
  19. jack63

    jack63 Guest

    Blev medlem:
    5 apr 2015
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Vad som borde hända är att Leagoo Sverige borde kontakta alla drabbade användare för att samla in samtliga telefoner. För att skicka ut nya telefoner som är fri från "PUP.RiskWare.UUPay.a". Det är meningen att kunden ska behöva "roota telefonen" själv. För att ta bort /system/priv-app/MakeupOuteda.apk.

    Makeup appen är förinstallerat av tillverkaren Leagoo. I det förinstallerade programmet Makeup finns koden för "PUP.RiskWare.UUPay.a"

    "PUP.RiskWare.UUPay.a"

    "The spy function is invisible to the user and cannot be deactivated. This means that online criminals have full access to the smartphone and all personal data"

    "Risk for users"

    "The smartphone represents a serious risk to users. The spy program enables criminals to secretly install apps, which enables the whole spectrum of abuse: localisation, interception & recording, purchases, banking fraud such as theft of mobile TANs, and sending of premium SMSs.
    It is impossible to find out where the data is sent. "The intercepted data is sent to an anonymous server in China," says Christian Geschkat. "It is not possible to find out who ends up receiving and using the data."

    Källa: https://blog.gdatasoftware.com/blog/article/android-smartphone-shipped-with-spyware.html
     
  20. Hallteks

    Hallteks Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Telefonen går att roota med Kingoroot.
    Sedan är det lätt att avinstallera appen.