Fråga: TouchWiz - hur begränsa skadorna

Diskussion i 'Galaxy S6 - Allmänt' startad av Travolta, 13 mar 2015.

  1. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Har länge varit en stor motståndare till Samsungs gränssnitt då det varit väldigt tungt att driva för telefonen, sett riktigt illa ut och innehållit mycket onödigt. Samtidigt som jag gillat Samsung telefoner i övrigt. Nu verkar det som att det har minskats med bloat ware men är dock fortfarande lika fult rent estetiskt.

    Ett alternativ är ju då att köra en annan launcher men den påverkar ju inte annat är hemskärmsupplevelsen. TouchWiz ligger ju dessutom ändå aktivt och drar resurser och slöar ner telefonen. Dock verkar prestandan så vass att det inte ska vara något problem rent prestandamässigt.

    Ett par frågor till er med Samsung-erfarenhet:

    1. När det gäller rootning så säger Samsung att garantin ryker, inget utrymme för tolkning. Jag vet att man inom EU kan hävda att leverantören inte får häva garantin pga root men vad är era erfarenheter?

    2. Hur gör ni som likt mig avskyr TouchWiz, kan man stå ut genom att byta launcher? Finns det andra tweaks för att få upplevelsen så lik vanilla som möjligt?

    3. Har Samsung fortfarande ställt till hela Inställnings-delen i telefonen så att man inte hittar någonting eller följer de mer hur det ser ut i standard-Android numera?
     
  2. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    1. Jag råkade flasha sönder min s3a så att IMEI försvann. Garantin tog det... Sa bara att det hände under en uppdatering. Att batteriet ploppade ut under uppdateringen.

    2. Brukar alltid dyka upp romar som har aosp känsla. Tror inte detta kommer vara något undantag.

    3. Av videona att döma så ser det ganska standard lolipop ut
     
  3. Pjuklarven

    Pjuklarven Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2010
    Inlägg:
    693
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Angående att byta rom i mobilen lär väl det bli lite problem iomed att det sitter exynos i s6?
    Brukar väl bara vara mobilerna med snapdragon som det brukar komma rom's till?
    Blir gärna rättad om jag har fel men minns att många sa att dom skulle skippa s6 just på grund av att ingen gör rom's till exynos?
     
  4. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Det är Skillnad mellan stock rom och aosp/cm roms.

    Stock roms kommer det finnas mängder av. Den ena mer upphottad än den andra. (Omega Roms etc.) då dessa är baserade på officiella Samsung romar.

    Däremot aosp/cm romar kommer inte hända om inte Samsung gör en tvär vändning angående sin öppenhet med exynos drivrutiner. Exynos är closedsource...
     
    vulfgar och Pjuklarven gillar detta.
  5. Pjuklarven

    Pjuklarven Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2010
    Inlägg:
    693
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Ah okej, i stand corrected :)
    Jo det är klart rom's som behåller allt under ytan och bara byter skal lär ju finnas som du säger men custom kan vi nog se oss i stjärnorna efter tyvärr.
    Tråkigt att Samsung gör på det sättet egentligen, vad tjänar man på det och vad skulle risken vara att släppa på exynos?
     
  6. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 642
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Touchwiz är inte så farligt som det var för ett par år sedan med s3 typ nu är det bättre, men visst köra en annan launcher bör man göra, det märker man inte att telefonen skulle bli långsammare eller nåt, android laggar ju oavsett ändå det är inte som en pc med bättre flyt det lär dröja innnan vi når dit.
     
  7. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Nu har man tydligen lyckats roota S6:an, dock ryker ju fortfarande garantin vilket gör mig tveksam:

     
    R3b0rn gillar detta.
  8. Oliverokane

    Oliverokane Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Har i nuläget enbart Nexus enheter men skall skaffa en s6 edge. Vilka av Nexus apparna, layouten osv går att fixa?

    Exempelvis, telefon app, hangouts, launcher, photos, google now osv?
    Hur likt Nexus går det alltså att få telefonen?

    Dela gärna länkar till nedladdningar eller guider för att få den att likna stock android!
     
    Last edited: 31 mar 2015
  9. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Och man triggar den fördömda Knox...
     
  10. Phpanos

    Phpanos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2010
    Inlägg:
    456
    Mottagna gillanden:
    61
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    Det här vill jag också veta!
     
  11. Simon95

    Simon95 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2012
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Jag har installerat custom recovery och tydligen slutar deep sleep fungera så processorn körs i 400 mHz i standby. När man installerar cf-auto-root ändras binary status från "official" till "custom". Enda sättet att få tilllbaka deep sleep och samtidigt behålla root är att flasha Samsungs bootloader/recovery. Men för att flasha AOSP eller Cyanogenmod behövs custom recovery så som TWRP/CWM. Utan deep sleep är standby tiden urusel och batteriet laddar ut sig självt under natten.

    http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=60078260&postcount=16
     
  12. dadilydoo

    dadilydoo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Nexus 5
    [​IMG]

    2. En snubbe på XDA har skickat in denna mockup till Samsung för att få tillgång till deras temaknackarprogram och förhoppningsvis kunna slänga ut den som ett riktigt tema. Touchwiz i sig är det inget fel på men de teman som finns är i de mest hutlöst vidriga färgkombinationer. Allt som du ser på bilden är saker som kan byta skepnad med ett enkelt temabyte. Tyvärr så ser Samsung egna teman ut som barnkalas inne på McDonalds i Tokyo. Jag står för stunden ut genom att byta launcher men hoppas verkligen det kommer vettigare teman. Skulle temat ovan finnas tillgängligt skulle jag aldrig se tillbaka på min Nexus 5 igen.

    3. Jag har inte haft problem att hitta något bland inställningarna.
     
  13. onekw

    onekw Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Gammal tråd, men jag tänkte att jag ändå måste skriva i den då den är snuddande nära vad jag själv tänkte snacka om. Har nu min första samsung lur med TouchWiz. För det första förstår jag inte vad det är som gör det så jävla dåligt. Alltså.. ja, det är en dålig launcher, men inte sämre än LG's eller andra stock för den delen. Jag slängde in Nova Prime och ett schysst ikonpaket och jag har inte märkt av att TW skulle ligga i bakgrunden och göra en massa fuffens. Blev en riktigt schysst lur :P
     
    Ducceman gillar detta.
  14. Phpanos

    Phpanos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2010
    Inlägg:
    456
    Mottagna gillanden:
    61
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    Håller med. Sen kan man snygga till snabbinställningarna och andra menyer/inställningar som är blått och limegrönt genom att installera ett samsung tema.

    Se bilden nedan.
    Screenshot_2015-05-22-15-47-33.png
     
  15. onekw

    onekw Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    [​IMG]

    Samma här :)