Problem: Lollipop buggrapportering Xperia Z1C

Diskussion i 'Xperia Z1 Compact' startad av dragontrumpetare, 19 apr 2015.

  1. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Hej allihopa!

    Dags för den sedvanliga tråden för buggar som man upptäcker. Det kan vara små buggar som kanske t o m kan vara en feature men som man som använda kan tycka är lite konstig, eller så känner man sig nästan lite dum att nämna det. Eller riktiga buggar som i stort sett stör det dagliga användandet och kanske t o m så mycket att mobilen i stort sett är obrukbar.

    Dagens mjukvara som har skickats ut till Sony Xperia Z1 compact i Sverige verka vara 5.0.2 lollipop med buildnr: 14.5.A.0.242 och buggarna gäller i stort sett för denna buiild, för någon mer har inte dykt upp i Sverige ännu mig veterligen. Jag har i stort sett bara sett 3-lurar fått mjukvaran. Kan ha fel på denna punkt, men det verka vara få som fått uppdateringen och har man fått den är man treanvändare. Delar upp buggarna i 3 faser då fas 1 är fixa nu, fas 2 är att det är störrande, men inge brådska att fixa, och 3 är typ nu är jag lite petig, men gillar inte hur det funkar här och kan röra sig om mera grafiska element, men kan också vara något som Sony missat.

    Lollipop: 5.0.2 Build: 14.5.A.0.242

    FAS 1:
    1. Drar mer batteri.
    2. långsam laddning.
    3. Mobil använder mer arbetsminne.
    4. Kan vara långsammare än tidigare uppdatering.
    5. Meddelande app (oftast stock) krashar i lollipop.

    FAS 2
    1. Kameran filmar i 1080p med 30 bilder/sek trots att man valt att filma med 60 bilder/sek. Denna bugg verkar jag onekligen ha själv nu när jag kontrollerat saken. Problemet är att jag ändå tycker att mobilen filmar mindre ryckigt, så är osäker på om det kanske kan vara MXplayer som visar fel eller om det verkligen är en miss ifrån Sonys sida. Möjligen har jag en placeboeffekt här då jag tycker min kamera filmar bättre med 60-bilder/sek igång. Sony verka ha skickat detta ärendet vidare iallafall.
    2. Super-auto mode ståendes på en Tripod och inställning "lågt ljus" får inte kameran att öka "shutter-speed" (vet inte ordet på svenska då jag utgår ifrån buggrapportering på engelska) och den fortsätter öka ISO inställningar.
    3. Att ta ögonblicksbilder genom kameraknappen fortfarande dålig.
    4. Fortfarande kan ögonblicksbilder tagna i landskapsläge hamna i porträttläge.
    5. Kameran kan vara upptagen och ibland har problem att nå det inställda minnet.
    6. Stänger ner applikationer i bakgrund utan direkt anledning. Verka snåla med RAM-minnet.
    7. Hemskärmen om renderas oftare, vilket inte var ett problem i Kitkat, men tidigare Android-versioner.
    8. Vissa kan inte inte reglera ljudet på enheter anslutna via BT.


    FAS 3

    1. Inget val för att hantera ikon ordning på hemskärmen.
    2. Att man saknar att stänga av ljudet via on/off-knappen och att använda volynmknappen gillas inte.
    3. Saknas ett bra sätt att hantera ring ljud/vibrations kombinationer.
    4. Temamotorn ändrar bara bakgrunder och färger men inte navigationsknapparna.
    5. "Stänga alla appar"-knapp saknas i multitaskvyn
    6. 4K saknas av några. Hårdvaran stöder 4k.
    7. För vitt och ljust gränssnitt och andra konstiga inkonsekventa val från Sonys sida.
    8. Att ta bilder med RAW-inställningar saknas.
    9. Vet inte men kan vara en bugg. Men kan inte göra mer än ca 30 sekunder långa skärmvideodumpar. När det nr ca 30 sekunder så krashar funktionen. Edit: Detta kan ha att göra med att skärmdumpen sparas på mobilens minne och inte minneskortet. Skulle kunna lösas om Sony fixade så att man kunde spara på minneskortet istället.
    10. Kan det finnas ett WiFi-hotspot problem? Vissa har problem att koppla upp sig vid mobilens hotspot.
    11. Vissa har problem med att spela ifrån youtube om man vänder luren med skärmen neråt. (Inget som jag själv märkt, men kan vara en bugg).

    Buggar som kan bero på tredjeparts-appar
    1. Hangout verka inte accepteras utav vissa appar som primär meddelandeapp. Vill jag exempelvis installera en app som stoppar spamSMS så gillar inte de flesta appar Hangout utan vill slå igång Stockmeddelandeappen från Sony. Kan vara en bugg som Google bör fixa, eller app-utvecklarna utan appen som installerats ifråga. Swedbank appen gillar inte heller hangout som primär app för SMS.
    2. Kamera upptagen hamnar även här, då problemet oftast haft sin start i tredjepartsappar. I Jelly Bean samt Kitkat var exempelvis Whats-app och Facebook messenger en orsak.
    3. Chrome hackar vid scrollning. Däremot gör inte Opera, Chrome Beta eller andra webläsare detta. Edit: verka vara löst
    Lollipop: 5.0.2 Build: 14.5.A.0.270 (Finns det några andra versioner?


    Skall erkännas. Många av dessa grejer har jag inte problem med. Jag gillar exempelvis hur gränssnittet ser ut. Att jag satt många kamerafunktioner i fas2 är trots allt att jag anser att mobilen är i första hand en telefon. Kameran är inte livsviktig och inte heller något som i sig verka störa stabiliteten i luren i sin helhet. Däremot kan de i fas 1 vara störande. Upplevd dålig batteritid kan göra att man inte litar på sin lur att hantera en hel dag, vilket man kunnat göra tidigare. Har ändrat uppfattning om batteriproblemet som är högst märkbar, då den drar fruktansvärt mycket ström vid användande. Men lägg gärna till eller säg till om ni tycker att något bör flyttas till en mer viktig fas så uppdaterar jag inlägget. :-)
     
    Last edited: 3 jul 2015
    bernard och A_Galaxy gillar detta.
  2. A_Galaxy

    A_Galaxy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2009
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Bra skrivet, tyvärr får du nog vänta då vi är många som inte fått uppdateringen än :(
     
  3. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Jag märker det :-) Men tråden finns iallafall här när det väl händer :-)
     
  4. zunk

    zunk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag tycker att den väldigt ofta stänger applikationer i bakgrunden utan direkt anledning. Ex. man är inne i Firefox med några tabbar, byter app till Whatsapp, bifogar en bild, och så in i Firefox. Då måste alla tabbar laddas om.

    Eller om man har Ingress öppet (eller valfritt spel), hoppa till Firefox för att kolla något. Lägga ner mobilen i fickan i 1 minut, öppna upp den, starta spelet och då har den stängt ner det och man måste börja om.

    Är det bara jag som upplever att detta blivit mycket värre? Den ser ju ut att ha massa ledigt RAM så jag fattar inte varför den är så snål mot applikationerna för...

    Sen titt som tätt så får den tokspel och blir hur seg som helst. Hemskärmen tar flera sekunder att ladda osv.Varar bara under en kort period sen normal igen.

    Jag har inte mångs applikationer installerade och telefonen resetades helt vid installation av Lollipop.
     
  5. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Minnesbuggarna är inte ordnat förrän 5.1.1 sen låter jag det vara osagt om tillverkare försöker patcha detta själva i lägre versioner eller inte
     
  6. Westholma4t

    Westholma4t Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    1 378
    Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung tab s6
    Övrigt:
    acer Chromebook cp315-1h, mk802 HDMI.
    exakt samma lika. oerhört irriterande. dock inte samma på min z3. blir fan till att lägga in en custom rom snart!
     
    bernard gillar detta.
  7. welph

    welph Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Iom Lollipop, se till att "OK Google detection" inte är satt till "From any screen"(vet inte vad det står på svenska) om ni vill lyssna på FM radio.
     
  8. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Jag kan inte längre reglera volymen på anslutna Bluetooth högtalare eller lurar.

    Jäkligt störande.
     
  9. bjure

    bjure Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2011
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Någon som har koll på hur man byter bakgrund i mappar? Just nu visas vit bakgrund, oavsett bakgrund i appmenyn från början. Jag har provat lägga in ett svart tema utan förbättring. Irriterande att de är en väldigt ljus bakgrund om allt annat är svart...
     
  10. Westholma4t

    Westholma4t Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    1 378
    Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung tab s6
    Övrigt:
    acer Chromebook cp315-1h, mk802 HDMI.
    Nu har det löst sig för mig iaf. (.270) Lyckades ha endomondo igång samtidigt som jag lyssnade på musik i Chrome. (Youtube mix)
    Innan har endomondo lagt av direkt man tabbat ur...
     
  11. new2xperia

    new2xperia Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2015
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,
    Nyinförskaffad Z1 compact och är i överlag nöjd med nallen.

    Spec : lollipop 5.0.2

    En irriterande bugg - Kan inte använda mobilen som hotspot till datorn.
    Fungerar utmärkt med en Samsung Galaxy, så det är telefonen eller lollipop som är buggig.
    Någon annan med samma problem?
     
  12. (SiC)

    (SiC) Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    638
    Mottagna gillanden:
    191
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii
    Telefon 2:
    Apple iPhone 11
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A7 (2021)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab 10.1 (2019)
    Övrigt:
    Chromecast v.1 & v.2
    Barnens Motorola
    Frugans ZenFone 5Z
    Nej, testade just och det fungerar fint - precis som innan lollipop.
     
  13. new2xperia

    new2xperia Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2015
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Hm... Mina inställningar är standard för Hotspot.
    Har du någon speciell inställning i APN?
     
  14. (SiC)

    (SiC) Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    638
    Mottagna gillanden:
    191
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii
    Telefon 2:
    Apple iPhone 11
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A7 (2021)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab 10.1 (2019)
    Övrigt:
    Chromecast v.1 & v.2
    Barnens Motorola
    Frugans ZenFone 5Z
    Nej, där ligger min standard-APN för Tele2 internet.
     
  15. new2xperia

    new2xperia Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2015
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Ok, tack. När jag hämtar internet inställningar, får jag ibland hem Sony's gprs Edge inställningar och då ställs det in som Sony i APN - och då fungerar åtminstone skype.. Men dns lookup är brickad, även om jag manuellt ändrar till dns servrar som jag vet fungerar.
    Men sen ändras APN inställningar automatiskt till Telenor.

    Hittade lite info på internet om att just Lollipop har problem med hotspots.
     
  16. Westholma4t

    Westholma4t Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    1 378
    Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung tab s6
    Övrigt:
    acer Chromebook cp315-1h, mk802 HDMI.
    Men asirriterande när jag lyssnar på musik på Youtube så släcks skärmen automatiskt när den ligger upp och ner! Samma när man surfar i Chrome i sängen och skärmen är face down.
    Kan nån prova om jag är ensam om problemet...
     
  17. Tomaro

    Tomaro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e
    Kan inte replikera det, vare sig i dagsljus eller i ett kolsvart rum. Fast testade bara tiotalet sekunder uppochner.
     
    Westholma4t gillar detta.
  18. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Nu skall vi se om första inlägget behöver ändras.
     
  19. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Inlägget uppdaterat något. :-)