byta till x10?

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av gurgel, 1 jul 2010.

  1. gurgel

    gurgel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    348
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    hejsan!

    en kompis till mig har köpt x10:an, och jag måste säga att jag blev imponerad av bilderna och filmerna den tog,samt att jag tycker den är snyggare än desire.
    sedan så har den ju bara android 1.6, men det verkar som det går att roota den, så då kanske man kan lägga in 2.1 eller 2.2

    mina frågor är:

    1: när nu 2.2 kommer till desire, har dom då löst det otroligt dåliga ljudet på video inspelningen?

    2: kommer det att var HD upplösning på video inspelningen?

    3: kommer filformatet att ändras från 3gp till mp4?

    4: kommer kameran att ta bättre kort än den gör nu med 2.1?

    5: jag har för mig att multi touch inte finns på x10 stämmer det?

    6: är det ett dåligt byte att gå från desire till x10?

    som ni märkt så är jag ganska mån om att telefonen tar bra kort och filmar med bra kvalitet.
    många av er kanske tycker att man borde skaffa en video kamera i stället, men hur det än är så har man inte alltid med sig videokameran, telefonen ligger alltid i fickan.


    hoppas att ni kan svara på mina frågor,då 2.2 inte har kommit ut så är det säkert svårt att svara på frågor om kamera och filmning , men det kanske är någon här på forumet som kanske vet lite mer hur det ligger till.

    tack på förhand!
     
  2. sQVe

    sQVe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Många av dessa frågor är något du borde ta med HTC för att få ett säkert svar.

    1 - Kan enbart HTC svara på.

    2 - 720p video inspelning finns redan till Nexus One och man kan därefter dra slutsatsen att det kommer komma till Desire - det enda som behövs är en ny radio/firmware update från HTC.

    3 - Kan enbart HTC svara på, men tror det är tveksamt.

    4 - Tips med kameran är att ta bort batteriluckan och att rengöra lensen till kameran. Jag tar betydligt bättre bilder efter att jag upptäckte detta och gör det numera varannan vecka.

    5 - Multi touch finns ej på X10, den kör med ClearPad 1000 som enbart är single touch.

    6 - Om man enbart ser på hårdvaran på telefonerna så är det ett dåligt byte att gå från Desire till X10.
     
  3. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    1: när nu 2.2 kommer till desire, har dom då löst det otroligt dåliga ljudet på video inspelningen?

    Hårdvarurelaterat tror jag

    2: kommer det att var HD upplösning på video inspelningen?

    Ja

    3: kommer filformatet att ändras från 3gp till mp4?

    Varför? Troligtvis inte

    4: kommer kameran att ta bättre kort än den gör nu med 2.1?

    Nej

    5: jag har för mig att multi touch inte finns på x10 stämmer det?

    Stämmer

    6: är det ett dåligt byte att gå från desire till x10?

    Äldre androidversion och kommer uppgraderas, om jag förstått det rätt bara till 2.1 och inte Froyo. Åtminstone inte iår. Sämre batteriprestanda.


    som ni märkt så är jag ganska mån om att telefonen tar bra kort och filmar med bra kvalitet.

    Det där får du nog skaffa en riktig kamera för att uppnå bra bild och ljudkvalitet

    många av er kanske tycker att man borde skaffa en video kamera i stället, men hur det än är så har man inte alltid med sig videokameran, telefonen ligger alltid i fickan.

    precis. Det blir alltid en kompromiss.



    hoppas att ni kan svara på mina frågor,då 2.2 inte har kommit ut så är det säkert svårt att svara på frågor om kamera och filmning , men det kanske är någon här på forumet som kanske vet lite mer hur det ligger till.

    tack på förhand!
     
  4. Raketostkostym

    Raketostkostym Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    562
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Det är nog inte hårdvarurelaterat. Prova att ladda ner HiFi-recorder från market, efter att ha använt den kan man utesluta att det är micken som är dålig. :)

    Fast jag tvivlar på att detta löses i en mjukvaruuppdatering ändå. :neutral:
     
  5. TLink

    TLink Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag undrar om det verkligen är bekräftat att X10 inte kan få MT ? Det dyker ju fortfarande upp spekulationer angående att X10 kan och kommer få MT i kommande uppdateringar. Även vid de isärplock som har dykt upp så blir svaret fortf obekräftat. SE har förvisso sagt att den inte kan få MT men även deras uttalanden tidigare har inte helt kunnat gå att lita på och därför är användarna fortf förväntansfulla på MT.

    Dessutom, om bilder och film är det enda som väger in egentligen, varför behöver du då MT nu? Det enda jag kan se som frustrerande med X10 just nu är att kameran är rätt seg men det ska och kommer förbättras men till vilken grad är ju svårt att säga.

    Jag stod i valet och kvalet mellan Desire och X10 från början men även Vivaz där Vivaz försvann relativt fort pga ett relativt tunt och stängt Symbian-community. Jag kan säga såhär i efterhand att efter att ha läst alla brister, klagomål och kvalitetsproblem med Desire så skulle jag aldrig byta bort min X10 emot en Desire, oavsett vad mjukvaran säger. Hade jag haft ett behov av en up-to-date telefon så hade jag valt Nexus One.

    Batteriprestandan kan man diskutera. Out of the box så vad jag har förstått så har X10 bättre batteriprestanda och jag har riktigt bra på normalanvändande, uppåt 3 dagar. Lite jämförelse baserat på spec: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=563575,468231

    Det är ju sen svårt att i efterhand säga vems batteri som är bäst då jag kan tänka mig att det är svårt att jämföra rättvist? Jag skulle nog dock kunna säga att de båda telefonerna är väldigt jämnlika och skiljer det nåt så har jag svårt att se det som avgörande.

    Bästa sättet är väl att gå igenom båda forumsdelarna och se vad folk hissar och dissar för att få en bra bild över hur den funkar och vad som då inte funkar men du då kan vara utan och därmed inte ha det i åtanke i en fortsatt jämförelse.

    Jag kan som sagt bara säga att trots att jag sitter med 1.6 och en "sämre" display så finns det INGET hos Desire jag längre vill ha. Ögongodis visst men jag har fått en bild av att Desire är just enbart det efter att ha läst lite om den här och därför väljer bort den helt.
     
  6. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Jag frågade min f.d. kollega på Sony Ericsson och han demeterar helt och hållet att X10 kommer få multi touch. Aint gonna happen.
     
  7. sQVe

    sQVe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Stämmer. Multi touch på X10 är inte möjligt hårdvarumässigt. ClearPad 1000 som är deras digitalizer stödjer enbart single touch.
     
  8. TLink

    TLink Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Då undrar man isf vad han har för position då han antingen verkar veta mer om hårdvaran än nån annan (som får prata?) eller så pratar han bara mer om det? Det känns ju ändå lite som att SE inte verkar vilja bekräfta nåt till fullo och låta folk snacka om X10 i rent PR-syfte?

    Det skulle dock vara skönt om det för en gång skull blev bekräftat officiellt från en säker källa ATT det bara är en Clearpad 1000 så man slapp de där diskussionerna hela tiden :) Jag klarar mig dock utan MT så för min del spelar det ingen roll :)
     
  9. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Jag vet inget om vad Clearpad 1000 är för något. Men han jobbar med utveckling av hårdvaran tillsammans med ST-Ericsson. Så positionen är vidimerad. Eller har du säkrare källa?
     
  10. TLink

    TLink Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nej det är ju just det att jag inte har det, isf skulle jag inte behöva följa alla intressanta och roliga diskussioner kring hela MT-cirkusen med X10 :)

    Då tar jag dig för ditt ord och kan säga till alla att MT "aint gonna happen" :P
     
  11. sQVe

    sQVe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Digitializern, dvs hårdvaran som känner av var man tycker på skärmen, är den Clearpad 1000. Denna digitalizer stödjer enbart single touch. Desire och Nexus One har Clearpad 2000 och har därav multitouch - dock inte den bästa multitouchen.

    Hoppas detta ger lite information om X10 - det finns inte en chans att det i framtiden kommer finnas multitouch på dem.
     
  12. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Alltså kolla på marknaden, titta vilka telefoner finns i lager och vilka finns inte. Desire är en bristvara idag av den enkla anledningen för att den är bra, om inte bäst just nu. Folk har köpt som tokar, telefonen är slutsåld överallt vilket medförde i sin tur att det blev en mäktig efterfråga som inte ens HTC kan mätta. Företaget hinner helt enkelt inte tillverka Desire i tid nu. Och det har sina orsaker, om man säger så! ;)

    Tycker du ska hålla dig kvar till din Desire när du väl har den. När Froyo kommer så kommer luren bli ännu bättre, medan X10:an får släpa på 1.6 ett bra tag till. Personligen skulle jag aldrig roota min mobil, även om det går, av den enkla anledningen då garantin i fråga ryker ASAP. Inte värt besväret när man kostat på sig flera tusen spänn...
     
  13. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Do that
     
  14. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Lite som att på en svartvit tv kunna se färgsändningar. Som sagt. Aint gonna happen :)
     
  15. Orio

    Orio Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2010
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Iphone 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 8
    haha om man inte trär över en färgad nylonstrumpa över tvn :D
     
  16. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Ja, det fungerar, men om man inte har någon nylonstrumpa. Då är man rökt.
     
  17. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

  18. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Mjukvarugarantin ryker, får du damm under glaset blir den fortfarande fixad, finns gott om exempel på detta.
     
  19. Quist

    Quist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag skulle aldrig byta till x10. Om man inte bryr sig om blixten skulle jag välja Galaxy S eller om man vill ha bra bilder på en Android mobil kan man köpa Motorola Milestone XT720 som enligt några recensioner är lika bra som en vanlig kamera.
     
  20. blot

    blot Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Sen kan man väl även backa sin desire till fabriksskick genom att följa "How to Unroot your HTC Desire to stock"-guiden.

    Eller är jag ute och spinner nu?

    Edit, kom på att det förutsätter att du får igång skiten. Men om inte du får igång din desire kanske inte verkstaden/HTC bryr sig om att lägga kraft på att ta reda på det?
     
    Last edited: 1 jul 2010