Diskussion: M9 fördelar gentemot S6?

Diskussion i 'One M9 (2015) - Allmänt' startad av androidfeber, 15 apr 2015.

  1. MSIOCGenie

    MSIOCGenie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2012
    Inlägg:
    721
    Mottagna gillanden:
    68

    MINA ENHETER

    Du kan ju kika på Marquees Brownlees recension av S6. Han säger också att M9 har bättre batteritid. Kanske beror på användningsmönstret?
     
  2. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 926
    Mottagna gillanden:
    1 326
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Använt S6 i 4 dagar nu och årets flaggskepp siktar inte på att bli uthållighetskungar, nu förstår jag varför snabbladdning är årets propaganda :) M9 har bättre batteri helt klart, samma appar och mönster alltid här.
     
  3. Midas

    Midas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2015
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Tre, Telia
    Telefon:
    HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia
    Telefon:
    HTC M9
    Telefon 2:
    Sony Z2
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Platta:
    Samsung Tab PRO 12,2"
    Platta 2:
    Nexus 7 LTE Gen2
    Hur stor är skillnaden i batteritid för dig?
     
  4. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 926
    Mottagna gillanden:
    1 326
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Svårt att säga, än så länge har S6 aldrig orkat med en dag utan extra laddning. Läsa bok ok, men sitta konstant i telefon samt lite hobbit någon timme då dör den innan dagen är slut. Funderar på att sälja av den faktiskt
     
  5. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Använder min S6:a i jobbet, häromdagen hade jag 3 Tim 40 min I samtalstid, ca 2 Tim screen on och hade 45-50% när jag kom hem. Har då en exchangemail på push och en Gmail och allt på. Inget energispar eller liknande är på.

    Jag märker dock en enorm skillnad mot min tidigare Z3c, den var helt grotesk i batteritid märker jag nu.
     
  6. MSIOCGenie

    MSIOCGenie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2012
    Inlägg:
    721
    Mottagna gillanden:
    68

    MINA ENHETER

    Menar du att din S6:a har bättre batteritid än Z3c? Det låter inte helt rätt.
     
  7. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Nej, tvärtom. Man märker nu hur bra Z3c var gällande batteritid.
     
    stealth.pilot, kalleboston och majmun gillar detta.
  8. majmun

    majmun Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Fördelarna med M9an är ett mycket bättre UI, något bättre batteritid och fantastiskt ljud. Annars går väl det mesta i S6ans favör, första gången jag tycker Samsung lyckats sedan S2.

    Vem som har bäst "design" går att diskutera, älskar One designspråket men de har gjort M9an löjligt tjock, så min röst går till S6an :)
     
  9. bran

    bran Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2012
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    6
    Telefon:
    Z5C

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Z5C
    Platta:
    Z4 Tablet
  10. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 161
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Nu är jag M9 ägare iofs, men kan väl bara hålla med om att Kameran inte i S6 klass just nu...
    Det övriga de nämner enligt din länk håller jag inte med om, Batteriet är hur bra som helst.. 3e dagen utan laddning för mig just nu och har fortfarande 15% kvar vid kl 19.10.

    Kamera, prestanda och skärmens färger är saker som redan förbättras för Taiwaneserna.. så jag håller inte med om att HTC levererat en dålig telefon alls, tvärtom...

    btw så har kameran aldrig varit dålig... kanske inte bäst i klassen som man förväntar sig av ett flaggskepp, men fortfarande rätt bra.

     
  11. Alucard-

    Alucard- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2010
    Inlägg:
    374
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Kameran är med nya uppdateringen likvärdig eller bättre enligt mig http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=60956819&postcount=45
     
  12. bran

    bran Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2012
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    6
    Telefon:
    Z5C

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Z5C
    Platta:
    Z4 Tablet
    Ja att du får ut 3 dagar är väl givetvis bra för dig, o låter onekligen imponerande, men säger egentligen ingenting om batteritiden jämfört med andra lurar och användning.

    Då är test där man jämför telefoner under samma förutsättningar bra mkt mer relevanta, och M9 har i Swedroids test hälften så bra batteritid vid videouppspelning som ex Sony Z3. De flesta recensioner ger M9 kritik på batteritiden, som i många fall är sämre än M8.

    https://swedroid.se/bench.php?16battery

    Lägg därtill skärmen som fått kritik, videoinspelningen och kameran som fått rejäla dängor även de (http://www.dxomark.com/var/ezwebin_...1__740-2/116968-3-eng-US/Plot__001__740-2.png) så har jag svårt att se HTCs nya värsting för 2015 som nåt fräsigt. Jag skrev aldrig att det var en dålig telefon, men det är tänkt att vara deras nya flaggskepp! Ja du får en Snapdragon 810, som nästan aldrig körs i höga frekvenser pga throttling. Typ det, det finns liksom inget annat som den här telefonen har, som inte andra har... Ingen vattentäthet i likhet med Sony, ingen fingeravtrycksläsare som Samsung. Men 7300 ska dom ha för den.

    Inte min mening att vara inne och basha M9-forumet, men då vi nu ska uppdatera mobilparken på jobbet har jag ägnat mig åt en del studier av de nya lurarna. Vi har i dagsläget M7, och jag ser ingen som helst anledning att lägga 7300kr på en M9. Det blir den 2300kr billigare Sony Z3, så får vi se hur bra chassina håller :) Batteritid kommer vi ha gott om, och tillräckligt med prestanda likaså. Kommer sakna Sense dock!

    S6 gick bort pga TouchWiz.
     
    Last edited: 28 maj 2015
  13. UIJ

    UIJ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2013
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    53
    Telefon:
    Apple Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Apple Iphone 13 pro max
    Telefon 2:
    HTC One (M7) (M9)
    Telefon 3:
    HTC Desire
    Platta:
    Ipad pro 2020
    Det känns som att det flesta invändningarna mot M9an är att den inte sticker ut på något vis. Den är bra på allt men inte bäst på något.
    Den är dock precis som M7an och M8an en förjäkla solid telefon. Nu har jag förvisso bara haft den några veckor, men jag har precis samma robusta och felfria känsla som jag fått av de två nyss nämnda telefonerna.

    Om den sen är värd priset vette tusan. Men det kan man väl säga om de allra flesta flaggskeppen i år.
     
  14. Lidodido

    Lidodido Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Kan ge lite input som en f.d. HTC One M7-ägare som nu gick över till den mörka sidan och köpte en S6:a som jobbtelefon.

    Nu jämför jag alltså med M7:an och förutsätter naturligtvis att M9 är betydligt bättre på dessa punkter.

    - S6:an har mycket segare låsskärm. Man får inte upp Album Art, och man kan inte dubbeltrycka på aviseringar för att låsa upp utan man måste då trycka och sedan swipa upp, och då kan det ta flera sekunder för den att låsa upp. M7:an gjorde allt i stort sett ögonblickligen.
    - Man kan inte filtrera bort kontakter som saknar telefonnummer.
    - S6:an har ibland en fördröjning på någon sekund när man går till hemskärmen eller växlar appar, och har flera gånger varit med om att den måstat ladda upp alla ikoner på hemskärmen. Detta gjorde M7:an nu på slutet, men den hade nåt fel efter Lollipop-uppdateringen och frös ihop titt som tätt så den mådde uppenbarligen inte bra. Detta jämfört med en helt ny S6:a alltså.
    - Sense är såååå mycket bättre. Detta säger jag inte för att jag inte är van vid Samsungs gränssnitt (även om det så klart är en faktor), för att Sense gillade första sekunden jag rörde telefonen, och likadant Sonys UI klaffade direkt. TouchWiz känns fortfarande plottrigt och segt, och saknar ändå en hel del grejor från konkurrenternas.

    Kameran är dock fenomenal, och jag gillar formatet på telefonen (förutom halkigheten), och skärmen. Skulle jag få välja idag och priset inte alls var en faktor (på gränsen jag skulle få ut en S6:a) så hade nog valet fallit på M9. Hoppas dock att Samsung lyckas utnyttja den överlägsna prestandan i processorn och gör att den blir åtminstone nästan lika bra, men det krävs många förändringar i UI:t för att det ska hända.
     
  15. MSIOCGenie

    MSIOCGenie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2012
    Inlägg:
    721
    Mottagna gillanden:
    68

    MINA ENHETER

    Låter som att du borde lämna tillbaka den och hämta ut en M9. Med nya uppdateringen ska den inte vara långt ifrån S6:ans kamera, och det ska komma ytterligare förbättringar under sommaren iom 5.1.
     
  16. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 926
    Mottagna gillanden:
    1 326
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Root och en minimal rom på s6 gör den mkt trevligare. Kanske inte helt utan lagg men nästan.