Problem: Skärmen/glaset spricker av inre spänningar - Z3 Compact

Diskussion i 'Xperia Z3 Compact - Allmänt' startad av BirdCatcher, 13 nov 2014.

  1. mark2

    mark2 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    1200 kostar ny skärm ink frakt
     
  2. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Vilket anmärkningsvärt nog är ganska billigt sett till vad alla andra diverse icke-garantigrundande "över disken"-reparationer kostar för den telefonen...
     
  3. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Stämmer.

    Skärm 875, frakt med DHL fram och tillbaka 320, totalt 1195.
    Helt okej.
     
  4. the-stargazer

    the-stargazer Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Z1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Z1 Compact
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Alpha
    Det här är humor (åtminstone tills man drabbas själv...)

    Tack för att du kontaktade Sony Xperia Support.

    Vi känner inte till ett problem med att Sony Xperia Z3 Compact har glas som spricker. Om det skulle hända att glaset spricker till följd av ett fabrikationsfel så täcks detta av vår garanti. Vi lämnar en garanti på två år från inköpsdatumet där vi garanterar att enheten är fri från fabrikationsfel.

    Vår garanti täcker enbart fabrikationsfel och inte några fel som uppstår på grund av normalt slitage, felaktig användning eller hantering.


    Nähä, dom känner inte till det problemet? Det var ju märkligt.
    Suck... floskel floskel...
     
    kalleboston gillar detta.
  5. GNS

    GNS Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    4 jun 2015
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Usch lider med er som köpt luren verkar vara vara en riktig jävla skitmobil.
     
  6. SirMacke

    SirMacke Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    265
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia 5
    ROM:
    10.0
    Är det en skitmobil för att några % har problem med den?
    Vi som inte har problem med att skärmen spricker?

    Med det resonemanget är det många fler märken och modeller som är skitmobiler då.
     
    Hunnert, Xoka, mikekop och 1 annan gillar detta.
  7. joint3n

    joint3n Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag köpte nyligen en Xperia Z3 Compact, och jag är GRYMT nöjd med telefonen i överlag. Sony har gjort en del framsteg sedan Xperia Z1, och allra mest med Lolipop.

    Men min baksida har fått två repor.. Redan efter några timmar efter att jag tog bort plasten. Jag har hanterat telefonen med 100% varsamhet och försiktighet. Ändå har det blivit såhär.. :/ Jag är inte petnig så sett egentligen, men en sprillans ny telefon ska inte få en repa så fort. Den ena repan är dessutom i linsen. Det verkar inte påverka bilderna, men det känns ändå rätt kasst?

    Har någon lämnat in detta på garanti-reparation? Tele2 sa att jag kunde göra det, och om jag berättade min historia så skulle det nog kunna ersättas som "dead on arrival". Men de sa också att risken finns att jag får betala en serviceavgift. Jag själv är rätt missnöjd med deras sätt att hantera detta, eftersom jag köpt telefonen för någon dag sedan genom dem och de mer eller mindre lämnar det till mig att riskera att få betala för att över huvudtaget få någon att titta på telefonen.

    Hade det gått ett halvår, sure..

    Har ni lätt att få repor på era? Har ni löst det genom garantin? Tacksam för svar
     
  8. Herrputte

    Herrputte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2015
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro
    Telefon 2:
    ett otal olika
    Platta:
    Galaxy tab a (2016)
    Enl en kompis på sony i lund så är det otroligt välkänt att glasen spricker mycket lätt. "japanerna har inte fattat att folk kanske inte lägger telefonerna på krossad sammet" rekommendationen är " använd alltid skal till Z-serien...."
     
    BirdCatcher och bernard gillar detta.
  9. BirdCatcher

    BirdCatcher Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2014
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    11
    Då kan jag också sälla mig till personerna med bakstyckeproblem... på min första z3c sprack skärmen under när den låg på laddning under natten. Skärmen skulle bytas på garantin men verkstaden misslyckades med att koppla tillbaka WiFi antennen på två försök innan jag skulle iväg på resa så Tre's kundrelationer lät mig byta till en ny telefon.
    Den har nu (ca 6 månader efter att jag fick den nya) gått samma öde till mötes som den första, men denna gång är det bakstycket som fått en hårfin, ca 8 mm lång spricka mellan kameralinsen och led-blixten som uppkom under natten när jag laddade den.

    Det som är mest frustrerande är att jag varje gång blir bemött av skeptiska säljare hos tre, som varje gång inte kan garantera någonting vad det gäller reparationer och "aldrig hört talas om att det skulle vara problem med den modellen", trots att jag påtalar att det är ett välkänt problem, och refererar till sonys egna Expected Return på Z3C på ungefär 11% (att jämföra med "normala" modellers expected return på 3-4%).

    Jag har denna gång exakt 10 arbetsdagar från att jag lämnade in den (igår) till att jag skall iväg på resa och behöver telefonen för att kunna kommunicera på vettigt sätt med arbetskollegor och liknande (krypterad profil, och eftersom android-ekosystemet är så fragmenterat som det är så kan jag inte blåsa över den säkerhetskopian på annan telefon än just en Z3c, och det är inget vare sig verkstad eller operatör är beredda att ersätta med..). Det är bara att hoppas att verkstaden klarar av att hålla sina riktlinjer om att lösa problem på 10 dagar, jämfört med sist då det var brist på reservdelar (konstigt att det blir brist på reservdelar för en telefon som säljarna "inte har hört att det skulle vara några som helst problem med").

    Jag är nu helt säker på att jag inte kan rekommendera någon att köpa denna modellen, om man inte är händig och kan byta ut skärm och bakstycke mot kraftigare dito, alternativt byta mobil.

    Har det kommit några andra varianter som är vattentäta utöver Samsungs S6 Active? resan om ett par veckor går till USA så inköp kan vara aktuellt. Jag är less på att behöva lämna ifrån mig mitt arbetsredskap och vara professionellt handikappad i veckor på grund av en hårdvarudesignmiss..

    Ledsen för fredags-ranting, men jag var tvungen att blåsa av lite ånga :)

    Trevlig helg allihop, jag återkommer med vad verkstaden ger för besked.
     
    bernard och kalleboston gillar detta.
  10. perl

    perl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2011
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Nexus 7 (2013)
    Andra reparationsvändan avklarad.
    Måste ändå säga att Xperia Care fungerar smidigt. Lämnade in telefonen på DHL Service Point på måndag morgon. På torsdag eftermiddag kunde jag hämta ut telefonen igen.
    Denna gången bytte verkstaden bak- och framsidan, samt ram och luckor runt om.

    Högtalartelefonen fungerade inte när den kom tillbaka. Den andra personen hörde ett eko av sig själv vilket upplevdes mycket irriterande men det problemet verkar ha försvunnit efter ett par dagars användande. Mysko...
     
    bernard gillar detta.
  11. JonasFri

    JonasFri Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2011
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER


    Är säkerligen väldigt många fler som har telefoner som inte har detta problem, än dom som har problem, men det som retar upp folk mest kan jag tänka mig är hur dom blir bemötta av supporten som spelar dumma och inte säger att det är något problem med dessa glas som självspricker, och telefoner som tar in vatten och man får till svar att du har inte stängt luckorna riktigt. Nä, Sony, erkänn era problem istället för att skylla ifrån er på kunderna, det skulle ni tjäna på i längden för ett tappat förtroende tar väldigt lång tid att arbeta bort så ni förlorar nog mer på att inte ta på er era tillverkningsmissar för dom kunder som ni bemöter som ni gör nu kommer troligen aldrig mer att köpa en telefon från er igen...
     
    BirdCatcher, indika, bernard och 1 annan gillar detta.
  12. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Menar du att Sony support på något vis skulle skilja sig från andra företags support ?
     
  13. BirdCatcher

    BirdCatcher Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2014
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    11
    Uppdatering 2015-06-23

    Eftersom Tre:s kundservice och deras butik började hänvisa till varandra i fråga om vad de har mandat att göra gick jag direkt till Tres kundrelationer och då var det lättare att få saker och ting gjorda, möjligtvis inte på smidigast sätt men det händer saker i alla fall.

    Min telefon åkte budbil i 4 dagar från Lund till verkstaden. Därefter låg den och väntade i ytterligare 5 dagar på kontakt med Sony angående vad jag antar är deras garantipolicy.

    Detta är alltså efter att jag haft precis samma problem men med skärmen med ett tidigare exemplar av samma modell av telefon.

    Detta hanterande var en del av droppen som fick bägaren att rinna över och med tres kundrelationer har jag nu inlett en reklamation av köpet för att häva bindningstiden. För alla andra som är inne på sitt första exemplar och börjar bli skeptiska är mitt råd: reklamera och häv köpet första gången!

    Jag hade möjlighet att häva köpet i julas när mitt första exemplar kom tillbaka defekt efter tredje vändan hos verkstaden, men valde, dum som jag var (jag behövde en fungerande telefon), att få en ny likadan telefon.
    Eftersom jag gjorde det valet måste nu den nya telefonen gå igenom samma procedur minst två gånger innan jag kan häva köpet.

    Med denna modell lär det i och för sig gå ganska snabbt, men det är väldigt irriterande då det borde vara övertydligt både för tillverkare, operatör och mig som kund att det handlar om felkonstruktioner i hårdvaran. Höljet bör inte spricka när telefonen ligger på laddning över natten. Det är i min värld en ganska grundläggande grej vad det gäller telefoner.

    Med det så hoppas jag att det här är mitt sista inlägg i denna tråd och i Sony-delen av forumet. Jag sitter just nu på min gamla Xperia S fortfarande, men den är fortfarande efter 3 år problemfri.
    Om det finns intresse kan jag uppdatera om reklamationsprocessen, men annars tackar jag för mig.


    Jag kommer titta närmare på en annan tillverkares nya vattenskyddade och dammtäta modell, då den också verkar lovande vad det gäller att möta min kravspec (ingen glasbaksida!). Alternativ 2 är en Fairphone, av etiska skäl.

    Tack och Hej,
    BirdCatcher
     
  14. Joelbit

    Joelbit Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2015
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    3
    Jag var inne på en Telia-butik igår och tittade på den här mobilen och dess företrädare Z1C, efter att ha läst om det här problemet. Gissa om exemplaret av Z1C i butiken hade nästan hela baksidan lös! Jag tittade närmare på den (kunde ju inte dra i den hur mycket som helst) och det såg ut och kändes som att batteriet hade svält upp.
    Detta händer framförallt när batteriet blir för varmt och har för dålig inkapsling. När inkapslingen spricker kan batteriet börja brinna/explodera (syre som kommer in reagerar med litiumet), det som ofta händer när telefoner med piratbatterier exploderar. Det pinsamma är att problemet uppstår i produkter från SonyMobile, de borde se till att skyddsktretsar är rätt specificerade och att kapslingen är tillräckligt bra. Att sen låtsas som ingenting och skylla på användaren är riktigt lågt.
    Ställ krav på att Sony ska lägga fram bevis på att det är ni som orsakat skadan och hur. Det är nämligen de skyldiga att göra om felet uppstår inom 6 månader från inköpsdatum.
    "Du ska bevisa efter sex månader
    Det är alltid du som måste kunna visa att varan eller tjänsten faktiskt är felaktig. Under de första sex månaderna efter köpet är det säljaren som ska bevisa att felet inte fanns från början. När det har gått mer än sex månader måste du kunna bevisa att det är ett ursprungligt fel."
    http://www.hallakonsument.se/klaga-...-som-konsument/reklamera-nar-du-inte-ar-nojd/

    Jag var först inne på att köpa den här mobilen, men har nu kommit på andra tankar. Hittade en värdig ersättare som förhoppningsvis kommer till Sverige i höst. Samsung Galaxy S6 Active, visserligen lite för stor i mitt tycke men den enda mobil som uppfyller alla mina andra krav.
     
    bernard gillar detta.
  15. bbn

    bbn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2010
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Happ, nu har även jag fått en spricka i bakstycket. Ca 3 cm lång, närmast kanten under Sony logon. Haft en liten spricka sen tidigare, men då tappade jag den i golvet. Hur har ni andra löst detta? Går inte på garantin iallafall, så jag funderar på att höra av mig till Sonys support direkt, eller är det ens någon idé?
    Känns som att IP klassningen bör försämras med dessa sprickor, så en ny baksida vore ypperligt.
     
  16. GNS

    GNS Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    4 jun 2015
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Uppfattningen jag fått är att det är alldeles för många procent och kunder får telefon efter telefon som går sönder på samma vis, råkade jag trampa på en fanboys ömma tår?

    Ungefär 500 000 resultat :cool:

    https://www.google.se/webhp?sourcei...=UTF-8#q=sony xperia z3 broken screen&es_th=1



    190.000 till https://www.google.se/webhp?sourcei...s_th=1&ie=UTF-8#q=sony+xperia+z3+broken+glass

    Jag står fast vid att det verkar vara en riktig !"#¤%¤# skitmobil, sopigt av Sony som byggt telefoner i så pass stor utsträckning att släppa ifrån sig sådan här skit.
     
  17. onekw

    onekw Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Googla på 'kungen är alkis' så får du en jäkla massa träffar. Men vi har fortfarande bara en enda kung och han är sannolikt inte alkis.
     
    Hunnert gillar detta.
  18. joint3n

    joint3n Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hjälp.. Vad ska jag göra? Min telefon sprack inifrån framför mina ögon. Hela baksidan sprack upp och dom på verkstaden anser att detta är osakat av "yttre åverkan". Men det gjorde den inte. Den bara sprack upp rakt framför mina ögon. Jag hörde först att det liksom, gnisslade? Typ som om den var spänd eller något. Och så PANG small den.

    Vad ska man göra nu? Ska man tala med Tele2 och reklamera ärendet eller vad gör man? Ska jag gå till ARN direkt?
    "Det är inte garanti på enheten på grund av telefonen har utsatts för yttre åverkan. Skärmen är sprucken, se upplagd bild. Kostnadsförslaget avser byte av backstycke samt skyddsdelar. Vi förbehåller oss rätten att ändra kostnaden om vi upptäcker dolda fel och skador på enheten. Om vi inte får svar inom 21 dagar anses ärendet avslutat och vi skickar tillbaka apparaten oreparerad mot kostnad"
     
  19. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tyvärr har du hamnat i en svår sits. Hur ska du kunna bevisa att detta uppstått av yttre åverkan?

    Det du kan göra är att be verkstaden komma med något som kan påvisa att detta inte skett utan yttre åverkan. Om telefonen i sig är hel och inte har något märke på sig, bör det gå lättare för dig.
     
  20. joint3n

    joint3n Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det finns inga skador mer än att hela baksidan är i miljarder sprickor.
    [​IMG]
    Se bilden..
    Däremot, vilket jag även filmat innan jag lämnat in telefonen, så finns det inga skador som sagt. Inte en enda skråma i ramen, frampå eller någonting. Telefonen var faktiskt försedd med skärmskydd och även ett plastskydd och har varit så från andra dagen och tills nu.

    EDIT:
    Såhär skrev säljaren i butik när jag lämnade in den: "Telefonen har sprucken baksida som kunden ville ta vidare som garantiärende då det plötsligt hände utan att han tappade telefonen eller något liknande. Kunden trodde själv att det berodde på inre spänningar i telefonen och hade förstått att detta var en vanlig sak. Han använde tydligen skal och det hände utan att telefonen utsattes för några påfrestningar. Telefonen har inga någonstans och man ser inte riktigt en startpunkt för sprickorna."

    Så trots deras skeptiska bemötande, kunde inte de heller se någon start för det hela. O Tele2 verkar mer eller mindre inte bry sig. Gött när man precis blev kund där.. :/
     
    bluemike gillar detta.