Diskussion: Första intrycken av S6

Diskussion i 'Galaxy S6 - Allmänt' startad av borjeboy, 10 apr 2015.

  1. ENDOSKELLETONT800

    ENDOSKELLETONT800 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2009
    Inlägg:
    730
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Hejsan!

    Tycker att min hemknapp också känns lite glapp om man drar snabbt med fingret fram och tillbaka men den känns stum när man trycker på den från vänster , mitten och till höger. Det är ju trots allt en knapp i plast så helt stum tror jag inte den ska vara eller ?
     
  2. Lidodido

    Lidodido Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Har haft en HTC One m7 i snart 2 år, och på senare tid en Sony Z1 i jobbet. Har alltid ogillat Samsung men gav dom en chans pga den upphottade kvalitétskänslan och det avskalade Touchwiz nu när jag skulle slopa privata telefonen och köra samma telefon både inom jobb och privat.

    Positiva intryck: Snabb, riktigt bra skärm, snabb och bra kamera, bra format på telefonen, bra knappar, bra responstid på skärmen.

    Har dock en hel del saker som jag stört mig på. Jag har alltid väldigt lätt för att hitta fel i saker jag köper, och oftast handlar det inte om OM jag kommer störa mig på nåt utan snarare VAD jag kommer störa mig på. Har avverkat en hel del telefoner och alltid stört mig på saker och installerat ROMs för att förnya mig men aldrig blivit nöjd. HTC One har jag dock varit helt nöjd med från dag ett, och känner än idag att jag är helt nöjd med den. Efter att ha provat Galaxy S6 fick jag känna ännu mer varför HTC är så många ljusår före på mjukvarufronten;

    - Låsskärmen. Hur seg kan den bli? Lång fördröjning från att man swipar till att Samsungen låses upp. På HTC:n var det lite fördröjning när den var ny men efter diverse uppdateringar låser den upp ögonblickligt. Samsungen är helt katastrofalt seg. Dessutom kan man dubbelklicka på en notis på HTC:n (och även Sonyn), men här måste man först trycka på en notis och SEN swipa upp, och då tar det ÄNNU längre tid! Dessutom en märkbar fördröjning från att man trycker på knappen till att skärmen tänds. Och varför får man inte album art i helskärm när man spelar musik?

    - Notifikationsmenyn. Hela den där klumpen med inställningar och sökfält och gud vet allt tar ju upp halva skärmen, så nästan inga notiser får ju plats. Och då måste man ändå dit med fingret och swipa runt för att komma åt alla inställningar på den där listen. Varför inte ha en hel skärm för notiser och sen swipa ner igen för att få ALLA inställningar på ett fönster?

    - Kontakterna. Har över 900 kontakter i min Outlook-adressbok som jag synkar till telefonen. I telefonens kontaktbok vill jag endast se kontakter med telefonnummer, men den filtreringen finns inte! Fick sitta och rensa manuellt ordentligt för att överhuvudtaget kunna använda kontaktboken.

    - Dialern. T9-funktionen kan inte ta hänsyn till först förnamn och sedan efternamn. Skriver jag in t.ex "Moa" och sedan får upp 20 som heter så (tro mig, det händer när man har 900 kontakter) och kanske vill trycka in ett T för att få alla med efternamn som börjar på T så hittar den helt plötsligt ingen kontakt alls. Fick slänga in TrueDialer för att få den funktionen, och det har fungerat på alla telefoner jag haft tidigare.

    Kan leva med allt förutom låsskärmen, det håller på driva mig till vansinne. Min HTC Wildfire kändes snabbare när man skulle låsa upp skärmen. Hur har dom lyckats med detta? Får ju skylla mig själv som gav Samsung en chans, borde förstått att HTC Sense för evigt kommer vara fullkomligt överlägset, men trodde inte det skulle vara så här illa. Lever dock på hoppet att man en vacker dag kan få in Vanilla Androids låsskärm, eller att Samsung skärper till sig och släpper 5.1 eller 6.0 med fixat TouchWiz.

    Men utöver det känns telefonen riktigt grym, ser stor potential i batteritiden bara man kan sluta pillra på den hela tiden! Bara mjukvaran som kräver en hel del jobb.
     
  3. IvanBoring

    IvanBoring Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    För min del är jag jättenöjd med luren förutom hemknappen. Som flera nämnt känns det som den inte riktigt sitter fast. Ett litet glapp på högra kanten men fast på den vänstra. Har också fått för mig att det påverkar fingeravtrycksläsaren då den varit en aning "besvärlig". Gjorde en DOA idag så får vi se hur det går när det är klart. Helt klart är att på min kollegas S6 Edge så är knappen helt fast och fingeravtrycksläsaren funkar klockrent så något konstigt är det. En andra kollega får sin S6 inom någon dag så det ska bli spännande att se hur det känns på den.
     
  4. kallo

    kallo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Ok, här kommer då mina erfarenheter efter att ha ägt telefonen i drygt tre månader. I huvudsak håller jag med om mångt och mycket i det som skrevs av Swedroid redaktionen när den recenserades. Jag fokuserar istället på det negativa. Jag är missnöjd med mitt köp som helhet. Kameran , färgåtergivning och ljusstyrka är världsklass men det känns väl som att det är allt. Batteritiden är helt OK i förhållande till mitt användarmönster.

    TouchWiz - Herregud vilken taskig minneshantering. Efter en dags användande har jag ca 775 mb kvar. 1,1 GB efter reboot. Jag stänger alltid ned apparna när jag använt dem. Jag har bytt launcher till Googles och installerat Material Design. De program som går har jag inaktiverat. Utöver detta kör jag Instagram och Facebook via Chrome. Hur h-vete tänkte Samsung när dem bakade in Facebook och Instagram i romen? Det går inte att avinstallera programmen, de körs som systemfiler i minnet trots att programmet inte är startat.

    Jag har mikrolagg i systemmenyer, appar och fördröjning på någon sekund ibland med t.ex. tangentbord som inte visas. Jag har gjort fabriksåterställning flera gånger och det laggar utan att jag installerat ett enda program. Något jag aldrig upplevt med min Nexus 5 som endast har 2 GB RAM. I och för sig ser jag när jag jämför i program som körs att min Galaxy S6 använder ungefär 1/3 så mycket mer RAM som min Nexus 5.

    Utöver ovanstående är det mer j-vulskap som Samsung håller på med (har inte verifierat men tror inte det ligger i Googles mjukvara). Jag kan inte köra i utvecklarläge längre efter senaste uppdateringen. Inte heller är funktionen onormalt batteriläge tillgänglig.

    Låst hemskärm visar inte information från program. På Nexus 5 visas t.ex. hela skivomslaget från Spotify när hemskärmen är låst. På Galaxy S6 visas endast en menybox med paus och play.

    Blåtand - Drivrutinerna eller chipet lirar inte 100%. Det laggar i bilen (Hyundai i40 2014). Nexus 5 och iPhone 5S fungerar felfritt.

    Kvalitetsintryck - Under all kritik oavsett hur bra hårdvaran är. Jag har haft telefonen inne 3 ggr på reparation. Först på grund av bakåtknappen som registrerade flera 100 knapptryck varje dag trots att jag inte rörde skärmen. Jag fick tillbaka telefonen samma dag från Samsung Service i Kista med åtgärd ominstallation av mjukvara. Något jag sagt att jag redan gjort när jag lämnade in den. Så reparation nummer två fick göras samma dag. Jag fick tillbaka telefonen dagen efter med fungerande bakåtknapp efter skärmbyte, men nu glappade hemknappen på vänster sida. Reparation nummer tre löste problemet.


    Jag köpte telefonen eftersom skärmen sprack på min Nexus 5 efter lite övningar i asfalten. Jag funderar på att sälja den nu beroende på vad Google presenterar nästa vecka.
     
    perkarn gillar detta.
  5. pledroid

    pledroid Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2013
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tja! Jag har ju bara ägt min Galaxy S6 i ett par dagar nu (köpte på tele2 med 2000kr rabatt + 1000kr inbytesrabatt = 3000kr rabatt). Slog till samma dag som den nya Nexustelefonen (6P) tillkännagavs. Tyckte inte att den levererade tillräckligt på papperet (speciellt avsaknad av OIS) och då jag kunde få en GS6 för 3500kr så slog jag till.
    Då folk har delade meningar om denna lur så var det nog lite tveksamt, men jag hade känt på luren i affär samt upplevt det nya gränssnittet av touchwiz på en J5:a och bedömt att det numera kändes helt OK. Jag tog väl chansen med tanken på pengar sparade helt enkelt.
    Köpte den vita (32GB) med ett transparent clear cover. Den är uppdaterad till 5.1.1 build G920FXXU2COH2. Personligen känner jag inte av något lagg (stutter) förutom när man scrollar ibland. Oftast de flöden som laddar samtidigt typ facebook/instagram/play store. Ingen skillnad där från de IOS enheter jag ägt så inte något jag stör mig på. Tangentbordet dyker upp på en gång o.s.v. [EDIT: min senaste IOS-enhet var en ipad mini 2, så kanske inte helt rättvist att jämföra med. Tydligen är nexus-serien laggfri i scroll jämfört med GS6 enligt https://www.reddit.com/r/GalaxyS6/comments/3ck9no/scrolling_comparison_between_s6_and_nexus_5/ och min GS6 uppvisar samma "spikes" när man scrollar i ovan nämda applikationer]
    Hemknappen är inte helt stel, men den är heller inte lös. Den flexar lite mjukare på ändarna bara. Inget konstigt där. Tycker inte att den "klickar" konstigt.
    Multitasking funkar bra, tycker inte att den laddar om appar speciellt ofta som vissa hävdar. Inte för att jag misstror dom, men jag upplever inte i en grad som gör att jag reagerar på det iaf [EDIT: Det stämmer nog som folk säger att man behåller typ 5-6 appar i minnet dock enligt mina egna tester]. Hemskärmen har jag aldrig sett "laddas om".
    Gränssnittet (touchwiz) är betydligt mer avskalat än i tidigare versioner och jag har gått från att avsky det till att gilla det. Visserligen följer det med lite skräp, men det allra mesta går att stänga av relativt enkelt.
    Fingeravtrycksläsaren funkar bra på första försöket 95% av gångerna. Det händer att jag får pröva igen, men det är oftast när jag varit otydlig med mitt finger.
    Jag hade möjligtvis förväntat mig lite bättre batteritid. I nuläget har jag kanske 40-50 procent kvar efter en dags användning men hade kanske förväntat mig två dagars användning. Min gamla mobil hade typ 5-10 procent kvar efter dagen om jag hade tur så det får anses vara en förbättring i vilket fall som helst. Jag är förvisso ingen "tung" användare (kollar inte på filmer/serier osv) så mitt användningsmönster kanske inte är helt representativt för för många som läser detta.
    Det enda jag igentligen kanske stör mig lite på är mottagningen, då den verkar vara lite i underkant jämfört med andra mobiler. jag är van vid att gå runt med nästan full mottagning nästan överallt (Telia) och nu är mottagningen oftare i den undre delen av registret (även med mitt Telia-SIM).
    Möjligtvis kan telefonen bli lite varm när den jobbar lite hårdare. Inget som händer speciellt ofta dock.
    Jag fick en Samsung-kamera i min enhet. Inget jag bryr mig speciellt mycket om. Sony-modulen och denna verkar vara rätt jämnbördiga om man läser runt lite, och kameran är asgrym i vilket fall som helst.
    Min förra mobil var en Xiaomi MI2 med Snapdragon S4 Pro, Adreno 320 och 2GB minne (MIUI 6, Android 5.0) och detta är helt klart en rejäl uppgradering då den började kännas lite seg att använda för vardagssysslorna.
    Nu har jag ju iof inte använt den så länge och vi får väl de hur det blir med tiden. I det fallet att den skulle försämras lär jag uppdatera denna "recension", men u nuläget trivs jag bra med min nya mobil.
     
    Last edited: 12 okt 2015
    milky81 gillar detta.
  6. thelars

    thelars Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2013
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Fantastisk på alla sätt och vis men batteritiden gjorde att den fick gå plankan. :sealed:
     
    bihslk gillar detta.
  7. bihslk

    bihslk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    1 211
    Mottagna gillanden:
    124
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 11
    ROM:
    IOS 13.1
    Jag gillar allt med S6an dock tycker jag batteriet kunde vara bättre. Min frus P8 har mycket bättre batteri. Tror jag kommer byta den bara för batteriets skull
     
  8. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Första intrycket, tämligen direkt, var en besvikelse över att man tagit bort möjligheten att gömma appar. I S5 var TouchWiz bra på den punkten.
    Provade då med Nova, men den kan bara sortera apparna i bokstavsordning. Då fick det bli Total launcher istället.
    Nu ska jag se vilka andra intryck jag får.
     
  9. TazZy

    TazZy Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Jag lyckades dölja appar i nova :)
     
  10. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Jo det går att dölja appar i de flesta Launchers.
    Men att jag övergav Nova berodde alltså på att den enbart kan sortera apparna i bokstavsordning.:(
    Själv vill jag ha de viktigaste eller mest frekventa apparna först. Det grejar TouchWiz.
    Men i Total launcher kan man både sortera som man vill, och gömma appar:) Så det fick bli den.

    Mitt nästa större intryck av S6-an blev att Kameran är väldigt bra, jämfört med S5.
     
  11. metallica1981

    metallica1981 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2011
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Bra, snabb, gillar kameran, aldrig varit missnöjd :)
     
  12. bihslk

    bihslk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    1 211
    Mottagna gillanden:
    124
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 11
    ROM:
    IOS 13.1
    Ska man gå efter bara kamera så kan man lika gärna köpa sig en systemkamera. Dock är batteriet på 1 plats när det gäller lur för min del därför ska jag byta den mot nåt annat. För att inte tala om baksidan glaset som fått en massa konstiga punkter överallt. Går polera bort det men sen kommer de tillbaka. Sådana fel ska inte förekomma på mobiler som kostat flera tusenlappar
     
  13. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    En systemkamera är alltid bättre, men det är stor fördel att på t.ex. en semester bara kunna ha med sig en kombination av både telefon och kamera. Men det är först med S6 som jag tycker att kameran faktiskt duger även när ljuset är svagt.
    Batteriet märker jag ingen skillnad mot S5, även om det förstås kan finnas en liten skillnad.
    Jag är heller inte så förtjust i baksidan av glas. Fullt med fingeravtryck snabbt, även om den inte drabbats av pricksjukan än. Köpte en S View så slipper vi det.
     
  14. EmelieL

    EmelieL Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2016
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har haft min S6 nu sen i måndags och bokstavligen känner usch, gillar den inte alls jämfört mot min Sony Xperia Z3.. Funderar starkt på att sälja S6 och gå tillbaka till gamla luren när den väl är reparerad..

    Kameran är väldigt plus mot Z3 men batteritiden är ju så man gråter en skvätt.. Jag tyckte jag fick ladda den gamle men detta är absurt! Sen saknar jag min ICE knapp som fanns på Z3.. Saknar nog det mesta egentligen..

    Sen som någon skrev HERRE JISSES vad notifikationsmenyn kunde väcka dom blinda, den tar upp halva skärmen och stör mig något enormt mycket..

    Även apparna känns stora och det ser klumpigt ut i jämförelse med Z3.. Men men, jag får stå ut tills gamle blir lagad.