Fråga: Huawei P8 - första intryck / recensioner

Diskussion i 'P8' startad av Ame, 6 jun 2015.

  1. Ame

    Ame Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2015
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Kommer ni recensera både p8 och p8 lite här på swedroid? Läst lite andra recensiner vill se eran också innan ev köp :)
    Vänligen / Ame
     
  2. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Jag har bara haft min P8 i några dagar än, men hittills är det inget att anmärka på. Signalmottagningen är utmärkt, det bästa jag har sett. Se tråden om detta https://swedroid.se/forum/threads/taeckning.122813/.
    Kameran är mycket bra, även i mörka förhållanden då den har optisk bildstabilisering, inte att förväxla med den mindre kraftfulla digitala bildstabiliseringen. Det är en Sony-kameramodul men Huawei har utvecklat en egen processorenhet till den.
    Till skillnad från de tidiga demo exemplaren som skickades ut till utvalda recensenter så är mjukvaran nu mer finslipad. Till exempel är knog-avkänning numer frånkopplat redan från start eftersom det inte fungerar för alla. Jag har inte haft problem med en enda sak, det är mer än jag kan säga om mina två HTC (Desire och One M7) och en Samsung (S2) jag haft.
    Ljudkvaliteten i högtalaren var så klart bättre i HTC One M7 men ljudet i högtalaren från P8n är i alla fall klart och högt utan distorsion även om den saknar det djup HTC har.
    Jag har heller inget att anmärka på samtalsljudet och ingen jag pratat med tycker att det låter dåligt heller.
    Batteritiden verkar vara medelbra, första dagen med mycket pillande hade nivån gått ner till 44% från 0600 till 0600 och det tyder på cirka en och en halv dag för mig, en del musik, två timmar kanske några videosnuttar, kanske bara 30 minuter sammanlagt, samt ett antal timmar med webbläsaren, några röstsamtal och sms plus oändligt med inställande, installerande, fotograferande och så.
    Jag kommer tillbaks efter att jag har haft den lite längre!
     
    Last edited by a moderator: 7 jun 2015
    freephille, Xdroid, kalleboston och 2 andra gillar detta.
  3. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Det är onekligen en fin lur :D
     
  4. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Nu har jag haft p8 ett tag till och jag har upptäckt ett par mindre saker som varit irriterande men som har gått att fixa.

    På låsskärmen skall man låsa upp genom att dra fingret över skärmen. Detta var, för mig i alla fall, inte alltid bra. Det detta visade sig bero på animationen, bilden ändrar sig lite under fingret.

    Via appen Teman kan man ta bort animationen på låsskärmen. Man går till Mina och trycker på knappen Anpassa längst ner och där väljer man Upplåsningsanimation och sätter till Ingen. Efter detta fungerar upplåsningen 100% helt felfritt för mig.


    Efter samtal när man tar ner luren från örat tar det ibland en liten stund innan skärmen tänds, typ 2 till 3 sekunder. Jag var först helt oförberedd på detta och började trycka på powerknappen och peka på skärmen. Detta skall man inte göra, utan skärmen kommer alltid tillbaks, men det kan IBLAND, inte ofta, ta ett par sekunder.


    Jag är van vid att ha det som på min gamla HTC One M7 att skärmen istället tänds mycket snabbt när man tar ner den från örat vilket till och med resulterade i att den tänds när man inte trycker den tillräckligt hårt mot örat. Nackdelen med detta är att man då ibland lyckas komma åt snabbinställningarna med ansiktet och då nästan alltid kommer åt flygläget och på så sätt effektivt stoppar samtalet utan att vara medveten om det. Jag har det hellre som på P8 att det är en liten fördröjning! :)


    Skärmen är mycket bra och skarp men kunde väl varit lite mer ljusstark. Den är fortfarande helt användbar även i solljus.


    Annars är jag imponerad av hastigheten och rappheten i denna telefon, kameran till exempel startar mycket fort, den tar kort och är färdig att ta nytt snabbt. Den är ju som sagt mycket bra också.

    Inga låsningar hittills och det mesta av appar är installerade.


    Ljudet i riktiga lurar är bra och det medföljande headsetet är förvånansvärt bekvämt att använda, jag gillar normalt inte in-ear men dessa är hyfsade både till ljud och bekvämlighet.

    Det som imponerar mest är i alla fall styrkan i och hanteringen av mobildata och samtal. Jag har nu hunnit att testa på fler ställen där det har varit tveksam förbindelse med mina tidigare lurar, HTC One M7, Samsung Galaxy S2, HTC Desire (längre bak finns ingen anledning att gå).

    ÖVERALLT får jag minst bra 3G om inte 4G med bra datahastighet så det går bra att surfa till vilka krävande websidor som helst. Jag har inte hört att HD-ljudet har kopplats bort och man har fått det gamla burkiga ljudet på samtal (om andra parten stödjer HD-ljud då alltså).

    Jag vet inte vad detta beror på eftersom jag inte vet hur de nya LG, Samsung och HTC uppför sig, det KAN ju vara så att de också är mycket bättre på detta så det är snabbare och bättre chipset det beror på, detta får någon annan komplettera med.
     
    Xdroid och kalleboston gillar detta.
  5. Prelow

    Prelow Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2011
    Inlägg:
    2 688
    Mottagna gillanden:
    258
    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb
    Telefon 2:
    iPhone 6S
    Telefon 3:
    Htc Desire, SGS2+
    Platta:
    iPad Pro ”11
    Kände på den idag i butik. Väldigt bra byggkvalite måste jag säga :)
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Är jag ensam om att tycka att de fasade kanterna är lite skarpa? Känns tydligt om man drar fingret från skärmen mot kanten/ramen. Ingen större sak, men i jämförelse med exempelvis One M8/M9 som är len som sammet känns chassit lite grovare.
     
  7. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Det är inget som stör mig. Tvärt om faktiskt, det påminner mig om känslan på min gamla M7. Jag tycker att M8, M9 och iPhone 6 med sina runda kanter ser fula ut just på grund av kanterna. Den blanka fasade kanten på M7 tycker jag är en designfullträff som HTC har lämnat men som Huawei har tagit efter.
    Om inte M9 hade haft runda kanter (och bättre kamera) hade jag nog köpt den istället. Jag hade ju då heller aldrig vetat hur bra signal man har i P8!
    Detta är ju så klart en fråga om tycke och smak, man skär sig ju inte på kanterna! Men utseendet har stor betydelse, gillar man den inte så skall man inte köpa den för då går man bara och retar sig på den hela tiden!
     
    bernard gillar detta.
  8. Zalamander

    Zalamander Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2011
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Funderar på p8.
    Är det någon som har minnesläckor eller omstarter etc?
    Har s5 och har minnesläckor och omstarter etc
     
  9. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Inte en enda ofrivillig omstart. Inga minnesläckor som inte beror på dåliga appar. Jag startar rutinmässigt om alla telefoner en gång i veckan, så det har jag gjort med denna också. Inte för att jag tror att det behövdes, om man vill frigöra minne och rensa diverse cache och tempfiler så har Huawei en bra app som gör detta som heter Telefonhanterare.
    Måste säga att detta är den stabilaste androidmobil jag haft kontakt med. Har haft några HTC och Samsung tidigare.

    Jag tror nog att S5 är en ganska bra lur också, jag skulle tro att du kan få ordning på den genom en fabriksåterställning, men om du letar efter en (halv!)bra anledning att köpa en ny lur så: Go ahead!
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej - inga problem av den karaktären här heller. Kör med Nova Launcher.

    @gearhardw vad har du för firmwareversion på din lur? Jag har B123 på min (sista fyra tecknen under "Version:"). Har en demolur så jag vet inte riktigt om jag har retail eller inte. Hittade ingen firmware publicerad på hemsidan.
     
  11. Zalamander

    Zalamander Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2011
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Mm det är en bra lur i sig. Problemet är att det inte bara jag som har dessa problem. Är lite intresserad på ny mobil men rätt mycket pengar. Vill dock ha en mobil som bara funkar utan strul
     
  12. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Version: GRA-L09V100R001C900B110
     
    bernard gillar detta.
  13. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 822
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Hur upplever ni batteritiden på P8?
     
  14. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Medelgod, inte bättre än andra men heller inte så dålig.
     
  15. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 822
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Ungefärlig SOT på en hel dag?
     
  16. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Skulle tippa på 2 till 3 timmar plus Spotify utan skärm någon timma kanske och då är det kvar till en halv dag till.
     
  17. Anthraxabuz

    Anthraxabuz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2013
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    218
    Operatör:
    Telia, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Max 3
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7 plus
    Det ser ju bra ut. Blir lite sugen. Har en Mate 7 nu som jag egentligen älskar. Men kan inte riktigt vänja mig vid storleken...
     
  18. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Jag var också ursprungligen sugen på Mate 7 så jag gick till en affär och provade den, men den är för stor i mitt tycke, annars verkar den ju bra. Synd bara att fingeravtrycksläsaren inte är med på P8.
    Min P8 KAN jag i nödfall manövrera med en hand även om det inte är bekvämt, med Mate 7 är enhandsmanövrering uteslutet för mig.
     
  19. anbeh

    anbeh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2014
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Comviq & Telenor
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq & Telenor
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro
    Någon som har koll på när P8 med dubbla sim kommer till Sverige?
     
  20. inact_0030

    inact_0030 Guest

    P8 med dubbla sim är nog inte aktuell för Europa vad jag har fattat, däremot finns ju P8Lite redan nu med dubbla sim. Det är i Asien det är otroligt poppis att använda dubbla sim, här har inte efterfrågan på detta varit så stor.