Elephone P7000

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av BENmeister, 13 jun 2015.

  1. BENmeister

    BENmeister Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    [​IMG]

    Hej,
    Fick hem min p7000 för 2 dagar sedan, så jag har hunnit testa den lite grundligt.
    Har tidigare haft en nexus 4 sen 2012 som alltid funkat bra, men tänkte att jag skulle pröva något nytt.
    Slog till på denna p7000 på en onsdag då det är flash sale, så betalade $159 inkl. frakt. 1350kr alltså.

    Första reaktioner: Wow, det här är en STOR telefon! Min nexus 4 känns som en mini-telefon jämfört med denna. Bakstycket på telefonen är gjort i billigare glansig plast, så det är svårt att greppa telefonen på ett bra sätt. Känns som att den är lätt att tappa. Och då har jag ganska stora händer ändå.. Brukar surfa lite i sängen innan jag somnar, men med denna är det svårt, känns något för stor för mig..

    Annars måste jag säga att det är en väldigt prisvärd telefon, för 1300kr är den ett kap. Har inte upplevt något lagg eller liknande, den hänger med hela tiden. Skärmen är helt OK, inte den bästa jag sett och inte den sämsta. Ute i solsken upplever jag att det är lite svårt att se detaljer på skärmen bra, även med högsta ljusstyrka. Men det borde inte vara några problem för oss i det här snöiga, regniga jävla landet..
    Runt om skärmen sitter det en svart list som ser väldigt ful ut. I hemskärmen med svart bakgrund tänker man inte på den, men vid tittande på film eller liknande känns det störigt, kanske vänjer man sig tillslut. Oavsett så vet jag inte varför Elephone valde att göra så.

    *Mjukvara
    Telefonen kör ett rent Android 5.0. Skönt att slippa förinstallerade skräpappar som ej går att ta bort utan root.
    Företaget släpper OTA uppdateringar, men det gäller efter en uppdatering du måste göra själv genom att flasha telefonen till en nyare version än den som kommer levererad. Efter du har flashat telefonen till nyare firmware så har du OTA support. Finns fortfarande en del buggar som förhoppningsvis fixas snart. Den största är laddning av batteriet. Jag har prövat laddaren som medfjöler på 1A, men även en 2A laddare. Batteriet tar 6-8h att ladda till 100%, vilket är helt oacceptabelt. Förhoppningsvis är det något som går att lösa via uppdateringar.

    *Byggkvalitét
    Telefonen känns något plastig, vilket jag redan förväntade mig med tanke på prislappen. Däremot upplever jag inget knakande eller liknande. Hade önskat lite mer vikt i telefonen, samt ett annat material till bakstycket. Som jag tidigare skrev känns telefonen väldigt hal, och om du har mindre händer kommer den vara svår att använda. Metallen på sidorna av mobilen är däremot snyggt.

    *Samtal/surf
    4g frekvenser: 800/1800/2100/2600
    3g frekvenser: 850/900/1900/2100

    I den mellanstora staden jag bor i fungerar 4g utmärkt. Någon gång inne i byggnader slår den om till bara 3g, men jag är nöjd med mottagningen.
    Samtal fungerar perfekt, inget att klaga över där.

    *Batteri
    Upplever batteritiden som mycket bra, bättre än min nexus 4 såklart. Kommer klara mig 1,5 dagar på en laddning jämfört med nexusen då jag knappt klarade mig en dag, så det känns absolut som en uppgradering när det kommer till batteritid. Däremot som jag nämde tidigare måste dom lösa problemet med långsam laddning som förhoppningsvis beror på mjukvaran. Har ej testat att ladda telefonen avstängd än.
    En positiv grej för många är att batteriet är utbytbart.

    *Kamera
    Har enbart testat att ta några kort. Det är en 13mp Sony sensor, men det känns som att bilderna borde bli bättre. Just nu får jag säga att bilderna blir klart godkända. I mörkare miljöer är det mindre kul att titta på bilderna. Efter en OTA-uppdatering blev kameran något bättre, så detta beror helt klart på mjukvaran. Förhoppningsvis jobbar Elephone vidare på detta.

    *Prestanda
    Som tidigare skrivits så flyter telefonen på jättebra, inget lagg eller liknande. Har prövat några olika spel och den hänger med i allt. Personligen spelar jag väldigt sällan spel, så för mig är det viktigaste att OSet och applikationerna flyter på smooth.

    Övriga tankar:
    Vill du ha en billig telefon eller bara pröva på något nytt är detta ett bra köp. Tänk bara på att det är en stor telefon, och för mig som tidigare haft 4,7" kommer det ta ett tag att vänja sig.

    Byggkvalitén kan inte mäta sig med dyrare välkända märken.

    Blir dyrare att skicka in den här telefonen på rep/garantiåtaganden än att köpa en helt ny telefon.

    Osäkert hur länge telefonen kommer få uppdateringar. Dom nya officiella ROMarna släpps på deras officiella forum, vilket känns lite B. Användaren "Ethan" är personen som släpper uppdateringarna. Känns lite oprofessionellt, som att deras support team är en person som sitter och snickrar uppdateringar i nån källare någonstans..


    Fråga gärna om telefonen så svarar jag så snabbt jag kan!

    Några sample bilder jag tog som hastigast på väg hem. Kan väl säga att kameran är average, iaf i auto-mode. Har inte pillat med några inställningar eller liknande.
    [​IMG]
    BILD
    BILD
    BILD
     
    Last edited: 18 jun 2015
    marcuspresident, Axan, Carre_80 och 4 andra gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Utmärkt o informativ genomgång. Kan du vid tillfälle lägga upp några bilder som du tagit med kameran? Några bilder på luren "ute i det vilda" hade också varit riktigt uppskattat.

    Följde Googles Play-tjänster med från start? Har dessa fungerat problemfritt? (Är alltid lite orolig då dessa av förklarliga skäl inte följer med på hemmaplan då Kina blockar Google, så ibland fungerar det lite sisådär)
     
    Last edited: 13 jun 2015
  3. Carre_80

    Carre_80 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    709
    Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    Tack för reviewn! Lättläst och informativt!


    Har sett lite andra reviews där de lyckas böja telefonen lik iphone 6+. Den har för visso en metallram men den ger inte tillräcklig med stabilitet. Kan vara bra att använda ett stabilt skal till den.
     
    bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Gizchina testar P7000: http://www.gizchina.com/2015/06/14/elephone-p7000-review/

    "Is the Elephone P7000 a bad phone? Well it isn’t the best looking phone, or the most solid phone or the best optimised phone that’s for sure. What the phone does offer is a large battery and impressive hardware for the money. I would also like to add the camera to the P700’s pros as it can take some very nice photos, but that intermitent red tint is extremely annoying!"


    "Was the P7000 worth the hype? If it had launched 6 weeks earlier then the P7000 would have been the first and only phone of this calibre which you could buy, but with such a delay Ulefone, Mlais, Zeaplus, and other phone makers all have their own equivalents and some of them are better all round packages than the P7000."
     
  5. BENmeister

    BENmeister Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Ska lägga upp lite bilder under veckan!
    Play store/Play music fungerar utan problem så här långt. Var förinstallerat :)
     
    bernard gillar detta.
  6. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 598
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Trevlig recension!
     
  7. Anthraxabuz

    Anthraxabuz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2013
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    218
    Operatör:
    Telia, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Max 3
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7 plus
    Det ser ju bra ut. Blir lite sugen. Bra recension!
     
  8. maxoest

    maxoest Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2015
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Vartifrån köpte du?
     
  9. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 834
    Mottagna gillanden:
    4 925

    MINA ENHETER

  10. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 598
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Köpte två st P7000 och hämtade dom igår.
    Den ena telefonen funkade bra och den andra inte, den har problem med flimmer och på tok för mörk skärm. Den går heller inte att köra OTA uppdatering på, då den ger felmeddelande om att det är fel på systemet..sjukt surt!


    [​IMG]

    [​IMG]
     
    bernard gillar detta.
  11. BENmeister

    BENmeister Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Otur du hade med skärmen, men jag antar att det är priset man får betala för billiga kinalurar med bristfälliga kvalitetskontroller.
    Ang. att du inte kan uppdatera mjukvaran över OTA beror på att telefonen har kommit levererad med en ROM som är äldre än 20150523. Du måste först uppdatera till en firmware nyare än den, sedan fungerar OTA. Hur du gör kan du läsa här: http://bbs.elephone.hk/thread-1037-1-1.html#.VYkSBfntlBd
     
    bernard gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Attans. Var köpte du dem? Berätta gärna hur det gick med returen sedan och hur lång tid det tog - om du alls hra planer på att returnera den .
     
  13. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 598
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Tack. Men den andra telefonen gick ju att uppdatera?
     
  14. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 598
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Ja jag får ju föröka returnera den, köpt på aliexpress.
    Återkommer hur det förlöper
     
  15. spoland17

    spoland17 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2015
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    hej har nyköpt en p7000 men får ingen mottagning. är det nått man måste göra med den eller är det bara fel på telefonen??
    Kan inte ansluta till telia 3g
    nån som har ett bra svar??
     
  16. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 021
    Mottagna gillanden:
    8 513
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Testa att aktivera roaming, är rätt vanligt att man behöver aktivera det på kinalurar.
     
  17. spoland17

    spoland17 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2015
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    telefonen har inte imei nummret inlaggt på telefonen.
    Nån som vet hur man lägger in imei nummret ?
     
  18. WarSpaz

    WarSpaz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2011
    Inlägg:
    214
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Lyckades knipa en p7000 på flash sale och fick betala $159. Alltså drygt 1400:-. Det tråkiga var att det dröjde drygt 2 månader innan de skickade den, men nu har jag haft den i en vecka.
    De skickade även med ett flip cover och härdat glas skärmskydd som plåster på såren.
    Måste säga att jag är imponerad av denna lur. Får i princip samma poäng i antutu som med min OnePlus one och det flyter på bra både i menyer, appar, spel och vid surf.
    Då jag bor i ett mindre samhälle har jag aldrig haft 4g-täckning med min opo men med denna har jag det i princip överallt.

    Även lätt att roota och xposed funkar med luren. Då romen även är väldigt nära stock android funkar gravity box utmärkt för tweaks!
     
    Droid_269 och devylia gillar detta.