Problem: Högtalande samtal klipper och ger eko till motpart

Diskussion i 'Xperia Z1 Compact' startad av Sir_N, 14 mar 2015.

  1. Sir_N

    Sir_N Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag har kollat igenom hela Z1C-tråden, men inte hittat något om mitt problem.

    Jag har en Xperia Z1 Compact som är ett år gammal och med Telia som op. Android version 4.4.4.

    Allt funkar bra utom när jag kopplar på högtalaren under samtal, även när jag sitter i telefonkö och bara lyssnar, så funkar det dåligt. Ljudet klipper, det kan funka någorlunda om jag sänker volymen till lägsta. Även vid vanligt samtal med högtalaren påslagen, så klipper ljudet och motparten hör eko från sin egen röst.

    Jag har chattat med Sonys support och de ville att jag testade i felsäkert läge, men fick samma resultat. Rådet blev då att lämna in den på garantireparation. Det är ju rätt mycket stök med sånt, så man vill ju helst slippa. Kollar med er kluriga forumdeltagare om någon haft detta fel.

    Det är inte "Långsamt tal" som är ikryssat.

    /Sir_N
     
    Last edited: 14 mar 2015
  2. SuperRikard

    SuperRikard Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2015
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    3 (Tre)
    Telefon:
    OnePlus 6T 256GB Midnight Black

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3 (Tre)
    Telefon:
    OnePlus 6T 256GB Midnight Black
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 Compact (D5503)
    Info:
    TWRP - Root - Xposed
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy SII (GT-19100)
    ROM:
    CyanogenMod
    Info:
    Ligger och skräpar med nytt batteri
    Platta:
    Sony Xperia Z2 Tablet (SGP511)
    Info:
    TWRP - Root - Xposed
    Här har vi ett lustigt problem som jag delat med dig. Min telefon gjorde nästan likadant tidigare. Hade inte direkt problem med ljudet på min sida, men alla som ringde till mig hörde eko och kraftiga brus från sig själva. Fråga mig inte hur, men problemet självförsvann. Vad det beror på kan jag inte svara på. Var också i kontakt med Sonys Xperia support som inte kunde svara på det. Det enda de föreslog var att köra en fabriksåterställning och hjälpte inte det så lämna in på garanti.

    Telefonen kör numera Lollipop 5.0.2, men mitt problem hade även försvunnit innan uppgraderingen. Det enda jag kan råda dig till är att se till så alla dina appar är uppgraderade, ink. Sonys egna. Du kan även prova göra en systemåterställning eller eventuellt kan du testa "laga din installation" genom PC Companion. Då installerar den om din firmware. Tänk på att först göra backup på det du vill spara, för den raderar allt.

    Jag kan trösta dig med att en kompis med samma telefon och KitKat 4.4.4 också har samma problem som du har och jag haft. Så fort han slår på högtalartelefonen och man säger något så bara knastrar det till och ger skorrande eko. Då han inte har en brandad telefon (har själv 3) så väntar han på att prova om Lollipop löser problemet när det väl släpps till övriga lurar. Löser inte det problematiken är nästa steg en formatering av telefonen och nyinstallation av firmware. Hjälper det fortfarande inte måste det vara ett hårdvarufel och ska då lämnas in på garantin. Så ska det inte vara.
     
    Last edited: 27 apr 2015
  3. Sir_N

    Sir_N Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej!

    Tack för svar! Skönt att höra att fler har samma/liknande problem, tyvärr inte med någon klar orsak/åtgärd.

    En märklig sak är att jag provat högtalarläge med Skype och då har det funkat bra, verkar som det är telefonappen som dummas.

    Verkar inte som Sony tänker lägga ut Lollipop till Z1 Compact.

    Torde bli en fabriksåterställning någon rengnig dag...
     
  4. SuperRikard

    SuperRikard Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2015
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    3 (Tre)
    Telefon:
    OnePlus 6T 256GB Midnight Black

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3 (Tre)
    Telefon:
    OnePlus 6T 256GB Midnight Black
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 Compact (D5503)
    Info:
    TWRP - Root - Xposed
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy SII (GT-19100)
    ROM:
    CyanogenMod
    Info:
    Ligger och skräpar med nytt batteri
    Platta:
    Sony Xperia Z2 Tablet (SGP511)
    Info:
    TWRP - Root - Xposed
    Vet inte om detta var ironi. Men oroa dig inte, det kommer :) Jag har som sagt redan mottagit det till min telefon och jag har varit i kontakt med både 3 (operatör) och Sony som bekräftar att det är på väg.

    När du väl får uppdateringen kan du väl skriva här om det löser ditt problem? Hade varit intressant att veta :)
     
  5. Sir_N

    Sir_N Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Nja, mera okunskap... Jag fick mail från Sony i går "Hurra, nu är den senaste programvaran här! Hämta Android 5.0!" Få se om den dyker upp i mobilen eller om man måste hämta den via PC Companion.
     
  6. SuperRikard

    SuperRikard Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2015
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    3 (Tre)
    Telefon:
    OnePlus 6T 256GB Midnight Black

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3 (Tre)
    Telefon:
    OnePlus 6T 256GB Midnight Black
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 Compact (D5503)
    Info:
    TWRP - Root - Xposed
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy SII (GT-19100)
    ROM:
    CyanogenMod
    Info:
    Ligger och skräpar med nytt batteri
    Platta:
    Sony Xperia Z2 Tablet (SGP511)
    Info:
    TWRP - Root - Xposed
    Lollipop för obrandade och övriga operatörer finns än så länge fortfarande inte på Sonys servrar. Bara 3s som finns tillgänglig. Du kan läsa mer i Uppdateringstråden Z1 Compact om du är nyfiken :)
     
    Sir_N gillar detta.
  7. Sir_N

    Sir_N Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Fick Lollipop för en tid sedan, problemet med hackande ljud i högtalaren och kraftigt eko hos motparten kvarstår. En regning dag (inte så svårt att hitta...) gjorde jag en "fabriksåterställning" via menyn i mobilen. Ljudproblemet är kvar, startade om mobilen i felsäkert läge och samma sak nu också.

    Så nu är den inne hos Telecare för reparation, få se vad det kan ge!
     
  8. Suzzie

    Suzzie Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2015
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1
    Detta svar har en fått av
    Sony Mobile SE


    Vi har fått några rapporter angående ljudet och håller på att undersöka det. Du skulle kunna testa gå in på Inställningar > Samtal > Brusreducering för mikrofon > AV. Kolla om ljudet blir bättre då.

    /Patrik
    Sony Mobile
     
    bernard gillar detta.
  9. Sir_N

    Sir_N Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej Patrik!

    Jag har provat alla olika inställningar, men inget har hjälpt. Efter första vändan till Telecare så fick jag tillbaka den med beskedet: "Inget fel funnet. Enheten är återställd till fabriksinställningar och mjukvaran är ominstallerad."

    Vid prov i teliabutiken så kunde jag och butikspersonalen konstatera att felet var kvar. Skickades ånyo in på garantireparation. Kom tillbaka med beskedet: " Vi har inte kunnat återskapa felet utifrån felbeskrivningen. Produkten har genomgått en funktionskontroll utan anmärkning. Din produkt ät återställd och mjukvaran uppdaterad som service.!

    Medan mobilen var kvar på serviceverkstan, så laddade jag upp ett dokument till serviceordern där jag beskrev att felet är lätt att konstatera, bara att ringa ett samtal och koppla om till högtalande läge. Mottagaren lär inte höra vad du säger. Men det tycks inte ha haft någon verkan.

    Nu har jag använt moblen ett par dagar och vid de 5-6 prov jag hittills gjort så är felet kvar.

    Teliabutiken lovar att byta ut den om felet är kvar. Ingen skugga över Teliabutiken, men man blir rätt trött på att hålla på så här, dessutom att vara utan lånemobil!
     
  10. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 121
    Mottagna gillanden:
    1 057
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Det var inte Patrik som postade här, det var ett citat av ett svar ;)
     
  11. Sir_N

    Sir_N Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Okej! Tack för info, kollade lite dåligt... Intressant svar från Sony iaf!
     
  12. izadine

    izadine Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2015
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har haft liknande problem med 3 stycken!!! Sony z1 compact. (uthämtade sommaren 2014) Leverantör: 3 Den första lät som den hade spräckt högtalare direkt. Fick den utbytt efter en dag (Phone House). Min kille hade också skaffat en så vi har alltså haft två stycken igång samtidigt. Båda gav förvrängda ljud, eko, andning hörs jättehögt m.m. Min killes började blinka/glappa i skärmen så den skickade vi på lagning. Min som jag fick istället för den utbytta var helt galen. Den kunde hänga sig (lät som när man fick ljud när man tryckte på en gammaldags knapptelefon hemmasignal och sen tutade den i flera minuter. Behövde tvångsavstänga den flera ggr. Till slut lessnade vi så jag köpte en begagnad Samsung S4 och enhelt Samsung S4 mini. Då fungerade ljudet bra men det som händer istället med de är att han slutar att höra mig alternativt samtalet bryts men inga förvrängningar. Häromveckan köpte han en ny Samsung Galaxy S Neo (sept 2015) och då började eländet igen. Jag hör mig själv som eko och de som står några meter bakom honom hör jag lika bra som honom. Den här gången låter det som att vi har aliens på linjen. Jag har ringt 3 och klagat flera gånger. Hans nya mobil har varit inne på Samsung för koll, inga fel där inte säger man samt de uppgraderade mjukvaran. Det konstiga är att om han eller jag byter SIM-kort så vi båda inte har Tre utan den ene av oss har Tele2 så fungerar det! Han provade även den lagade Z1:an nu och då fungerade det - i några dagar- nu fungerar den inte alls. Är så trött. Har haft problem i 1 år och 3 månader nu. Försöker få ena abonnemanget uppsagt eftersom det fungerar bättre när vi har olika leverantörer. Det var INTE lollipop på dem utan versionen innan (hette väl KITKAT?). Vet inte vad som är mest fel, Tre:s nät eller mobilerna men en Sony till blir det inte. Sony sade såklart att de inte hört om liknande problem. Jag köpte en Samsung Galaxy Core Plus (pga färg, rosa) och han har min S4 mini nu, då fungerar det relativt bra men herreguud. Ingen av de mobiler jag har köpt via t.ex. CDON eller liknande har strulat men de man hämtar ut ihop med abonnemang - huga!