Problem: Laddningsproblem "glappar"

Diskussion i 'Galaxy S4+ - Allmänt' startad av GNS, 4 jun 2015.

  1. GNS

    GNS Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    4 jun 2015
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Hej jag har en Samsung Galaxy S4a som krånglat med laddningen under ca ett halvårs tid, den har laddat lite när den själv vill menman har oftast kunnat "sparka igång" laddningen genom att starta om enheten med laddaren ansluten, ibland har den dock totaltvägrat men oftast kunna ladda igen när batteriet är helt dränerat.

    Men även när den laddar så glappar den av och an och tänder upp displayen samt ger medellandet "Docknings station ansluten" kanske inte är ordagrant men något med anslutning och dockning iaf, den kan 30-40 gr i minuten och ibland endast var tionde minut ... var 30e .........

    Har testat att plocka isär luren och rengöra kontakter mm utan någon nämnvärd förbättring så jag fick ars... ur vagnen och beställde ett nytt "laddkort" och ett nytt batteri, äntligen så skulle jag bli av med detta irriterande problem!

    Tji fick jag samma problem kvarstår funkar iofs bättre den glappar mest när jag ansluter laddaren och första typ 15 minuterna sen laddar den på med mindre eller inget glapp och laddar rätt så snabbt upp till 100%

    Det är det här kortet jag bytt https://cdn.fyndiq.se/product/c4/68/53/816ffe63b8b3ce84eb53f752de4067933b/254x254.jpg

    Vad finns det mer jag kan göra, jag har testat att lägga in en ny rom flera gr utan gott resultat, vilken del är det som behöver bytas, skall jag kanske kolla på trådlös laddning istället, är nöjd med luren i övrigt och vill inte köpa en ny lur atm då jag inte tycker att tex 6an är så mycket bättre att det ursäktar ett köp av den.

    Hoppas jag lyckats lägga tråden på rätt ställe.

    Tack på förhand.
    /
     
  2. GNS

    GNS Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    4 jun 2015
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Ingen som har några ideer, jag har givetvis också uteslutit att det är laddaren eller kabeln och kört med flera olika laddare/kablar.

    Antar att det är själva moderkortet :(
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Man kan ju tycka att det borde löst problemet. I regel är det som du var inne på lödpunkterna mellan USB-kontakten och moderkortet som brukar släppa.

    ...jag förmodar att du uteslutit laddaren/kabeln? (Kanske en dum fråga, men man vet aldrig)

    Edit : Såg att du nämnde det i andra inlägget, skyller på klockan :)
     
    Last edited: 5 jun 2015
  4. GNS

    GNS Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    4 jun 2015
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Ja, jag hade stora förhoppningar om att det skulle lösa problemet men icke sa Nicke. :/

    Ja då allt sitter som det ska och jag har även rivit isär luren ett par extra gånger, blåst rent och putsat försiktigt på anslutningarna.

    Irriterande då telefonen i övrigt fungerar bra så när som på att jag är lite missnöjd med Lollipop blir nog en nedgradering till KitKat.
     
  5. GNS

    GNS Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    4 jun 2015
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    sliter-hår.jpg Hmm tänkte till lite och har vad jag tror kommit fram till att det är mjukvaran säger ifrån så telefonen slutar ladda, av någon anledning så är det någon krets/sensor som säger att batteriet är fulladdat trots att det inte är det.

    När jag tänkte till så kom jag ju på att trots strul och att det inte har gått och ladda luren så har jag alltid kunnat koppla upp luren mot min PC i Odinmode (även med det gamla kortet) och kunna flasha in ny firm och iom det så får man ju svart på vitt att usbporten fungerar hela vägen från just usbporten till telefonens "hjärna".

    Frågan är ju bara vart den här lilla äckliga sensorn sitter och om det är lönt att mecka med telefonen något mer. Och varför tjatar telefonen om dockningsstation när den glappar?

    Jag blir inte klok på det här!

    Ett hårdvarufel som får mjukvaran att bete sig illa ........ iom att den skickar fel signaler läser av dom fel.

    Fakta eller gissningar mottages varmt.
     
  6. GNS

    GNS Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    4 jun 2015
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Hmmm nu har jag tänkt igen :cool:
    Det som jag var inne på tidigare att det är något galet som gör att telefonen får en signal som säger "fullt batteri /sluta ladda" stämmer inte!

    Hade så varit fallet så hade jag då fortfarande kunnat komma åt telefonen från min PC via USBkabeln men det gör jag alltså inte, när laddningsproblemet är där så ser jag heller inte telefon i utforskaren.

    Förbannade skit börjar bli irriterad på det här nu, slutar med ett impulsköp av ny telefon om jag känner mig själv rätt.

    Vilket märke håller bäst kvalitet, jag har kört på många Samsunglurar och är nöjd med allting i princip förutom att förr eller senare så börjar dom strula med laddningen.

    Vad är mest bang 4 the buck just nu, S6an för 8000 pistoler tycker jag är väl dyrt.
    Kanske man skulle köpa en liten 7" surplatta istället och använda plocka fram en lite äldre smartphone som ligger i någon låda.
     
  7. GNS

    GNS Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    4 jun 2015
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag har nu dragit slutsatsen att jag måste fått ett dåligt kort, så jag provar att reklamera det gamla så får vi se.

    Jävligt irriterande när telefonjäveln en hel dag bestämmer sig att inte vilja ladda medans nästa dag acceptera laddningen.

    Just nu laddar den i 1% var femte minut typ :mad:
     
    Last edited: 9 jun 2015
    monsterapparat gillar detta.
  8. GNS

    GNS Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    4 jun 2015
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Gör en sista BUMP i hopp om att få något tips.

    Mobilen har laddat nu i några timmar och kommit upp ca 45% när jag kollar med appen " Galaxy charging current" så visar den att den bara tar emot 300 mA oavsett vilken laddare eller kabel jag använder, tror den brukar ligga på 1200mA.

    Så nu ska jag sluta tjata om mitt problem, bara ett sista rop på hjälp.
     
  9. monsterapparat

    monsterapparat Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2013
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hur gick det för dej? Jag råkade få in lite vatten i laddkontakten på min telefon och nu när jag sätter i laddaren så visas laddsymbolen i statusfältet men batteriet laddas inte. Har provat ett annat batteri och det är samma sak. Mitt batteri går att använda och ladda i en annan s5a. Jag funderar på att prova byta laddkontakt och se om det hjälper, har kikat på den på fyndiq som anges vara en "orginal" laddkontakt.
     
  10. GNS

    GNS Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    4 jun 2015
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Fortfarande samma problem, jag har iofs inte haft vatten i min.... ny "laddkrets" gav inget pos resultat.
     
  11. GNS

    GNS Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    4 jun 2015
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Det är så jävla irriterande så jag vill skrika könsord. Om jag försöker ladda den så går det "ibland" och då laddar den 300mA skall egentligen ladda 1900mA har nu kommit på att om jag tar bort batteriet håller in strömknappen 10s låter mobilen ligga i 5min utan batteri så kan jag ladda den och då tar den emot 1200mA till 1900mA.

    ARGH :mad:

    Ladnning med 1200 /1900mA håller sig i 10 min sen går den ner på 300mA igen.
     
    Last edited by a moderator: 24 jun 2015
  12. GNS

    GNS Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    4 jun 2015
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Update: Nu vet jag inte om det är ett lyckligt/olyckligt sammanträffande men jag håller tummarna.

    Rullade in mobilen i hushållspapper och slog in den i aluminiumfolie och sen in i ugnen på 50 grader i en timma, efter det så fick den kylas av i 15min.

    Laddade med 1900mA från 70 till 100% helt utan glapp/ att displayen tändes upp osv ...

    Hoppas verkligen jag har löst det nu!

    Ska köra lite batterydrains nu och sen försöka ladda den igen ...

    Edit: Tog ner den till 90% och precis börjat ladda nu, 1900mA och redan skickat på 2% inom ett par minuter, ska bli kul och se om jag efter all detta strulet "lagade" telefonen på en timma i ugnen o_O

    Edit2: Laddade upp till 100% med 1900 mA hela tiden utan avbrott.
    Törs inte ropa "hej" en men det ser lovande ut!
     
    Last edited: 24 jun 2015
  13. monsterapparat

    monsterapparat Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2013
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Haha jag körde min i torkskåpet på låg effekt en liten stund men det gjorde ingen skillnad, dessutom känns inte enheten igen när man ansluter den till datorn så jag vet inte om problemet löser sej med en ny laddkontakt eller om moderkortet kan ha tagit skada.

    Tur för mej så startar iallafall telefonen när man sätter i ett laddat batteri så jag kanske kan ansluta den till datorn via blåtand för att föra över alla grejer jag har på den (som inte låg på minneskortet).

    Hoppas det går bra med din lur :)
     
  14. GNS

    GNS Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    4 jun 2015
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Kan rekommendera dig "SHAREit" installera appen och i Windows... fungerar mycket bra fört för 4gigs filer helt utan problem!
     
  15. monsterapparat

    monsterapparat Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2013
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ska kolla in det, vore bekvämt om man kunde göra en fullständig kopia av telefonen till minneskort, samt ansluta den till datorn och föra över alla bilder, sms, telefonnummer osv. Har använt myphoneexplorer för att föra över sms och sånt förut som man inte kunnat kopiera genom explorer (windows). Spara hemskärmarna kan man nog göra genom launchern har jag för mej.
     
  16. monsterapparat

    monsterapparat Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2013
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Bytt laddkontakt i min telefon nu, den hittas av datorn och tar emot laddning :) Tror jag valde samma som dej, från fyndiq / norrköpings tv service. Det var den enda som hade "rätt" form på den högra delen.
     
  17. GNS

    GNS Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    4 jun 2015
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Perfekt vi verkar inte haft samma problem, men nu funkar båda våra telefoner och det är ju trevligt! :)
     
  18. Droid119

    Droid119 Guest

    Har problemet, Eller ja ibland får man starta om luren med laddaren i? Kan det vara så att det är laddaren som är glapp? Bytte till ett nytt batteri pga att batteriet hade svällt :cool: