Nvidia Shield Android TV 2015

Diskussion i 'Android TV' startad av Konstigt, 30 maj 2015.

  1. Konstigt

    Konstigt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    1 105
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Sjukt nöjd med fjärren! Kostade ganska mycket men vilken skillnad mot Nexus Players plastiga skräp vars mic inte fungerar. Voice search fixade 10/10 sökningar. Har sällan lyckats med Nexus Player, kom alltid massa skräp efter det jag sade.

    Läser på Kodi forums att iaf. en developer där är på G med en ny feature för Kodi, att kunna lång-trycka en knapp för att få en alternativ funktion. Behövs när det är så få knappar.. (saknar play/pause jmf. med Nexus Player).
     
    bernard gillar detta.
  2. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    882
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

    Hur fungerar HBO, Netflix och Plex?
    Hade en kina sticka med android och då kunde inte HBO spela upp högupplöst osv.
     
  3. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Nu har jag inte spelaren själv (ännu) men jag vågar ändå säga att Netflix fungerar bra.

    Nvidia har samarbetat direkt med Netflix och Shield är den första externa spelaren godkänd för Netflix i UHD 4K

    Det är (mig veterligen) endast Nvidia Shield TV, Nexus Player, Amazon FireTV, Chromecast och AppleTV som har Netflix i HD (1080p) - andra Android-spelare som laddar hem Netflix från Google Play store får endast standard upplösning.

    Plex har en Android TV app och även den borde fungera bra.

    HBO (Nordic) fungerar nog lika bra/dåligt som den gjorde på Kina-stickan eftersom HBO inte har någon special-anpassad Android TV app, det blir alltså endast SD-upplösning.

    Förhoppningsvis släpper HBO Nordic i framtiden egna AppleTV och Android TV appar med HD.
     
    thexps gillar detta.
  4. Konstigt

    Konstigt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    1 105
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Netflix är faktiskt den sämsta av videoapparna jag använder, de har knappt alls anpassat sin app till Android TV. Då har den ändå funnits med riktigt länge.

    Röstsökning finns inte och den lägger inte ut i rekommenderat-strömmen. Gränssnittet ser också väldigt olikt ut de andra.

    Edit: För att inte bara gnälla kan jag ju instämma med att bildkvalitet och nu sedan några veckor även ljudkvaliteten är bra.
     
    Last edited: 24 jun 2015
  5. Strip

    Strip Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2014
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Är det nån modell som är fläktlös?
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, bägge modeller verkar ha en fläkt. De recensioner jag läst menar dock att den är mycket tyst/går med väldigt lågt varvtal.

    Vad säger du @Konstigt@Konstigt - hur låter fläkten? Går den hela tiden eller går den igång växelvis beroende på belastning?
     
  7. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 329
    Mottagna gillanden:
    1 629
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Beställt en från Amazon. Kunde inte motstå. Snabbfrakt med garanterad leverans på måndag. :)
    2 549,41 kronor blev det när banken fick växla från USD.
    Om jag hade låtit Amazon växla och ta betalt i SEK så hade det blivit 2.638,32 kr.

    Sparade nästan en hundring. Körde utan fjärr. Saftigt pris på den. Kanske ligger lite bättre när den kommer ut i Sverige. Den som lever får se. ;)
     
    bernard gillar detta.
  8. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Fick min Shield idag :)

    Netflix ser ut och fungerar ungefär som jag förväntade mig - det är samma gränssnitt som hos exempelvis Amazon FireTV och appen i min Sony TV.

    Fungerar fint att stega runt i appen med handkontrollen eller min TV:s fjärrkontroll via HDMI-CEC :)

    Tycker endast att det är AppleTV:s Netflix app som ser väldigt annorlunda ut än de andra pga att de har varit tvungna att anpassa sig efter Apple:s gränssnitt.

    Jag var själv lite orolig över att den har fläkt eftersom jag vill ha det knäpptyst från utrustningen när jag tittar på TV/Film - så detta var det första jag ville testa.

    Kan gladeligen meddela att ni inte behöver oroa er - den är i princip ljudlös :)

    Vid Film och TV verkar inte fläkten starta överhuvudtaget - körde 1080p mkv film via Kodi i ca 30min utan att den startade.

    Testade då att köra några enklare gratis-spel för att se om den hördes - började med gratis-spelen "Crossy Roads" och "Beach Buggy Racing"

    Efter ca 20 min Racing drog jag ned volymen på ljudanläggningen och la örat mot ShieldTV - då hördes fläkten, men endast mycket svagt - hade jag örat ca 1m från så hördes den inte alls.

    Testade då att starta Nvidia Grid för att streama några avancerade titlar - började med "F.E.A.R.3" och sedan bilspelet "Grid2" - även efter denna session på ca 20 min så hade fläkten samma låga ljudnivå, alltså helt ljudlöst och man sitter i TV-soffan :)

    Påminner lite om fläkten i min Macbook Air - man tror inte att det finns någon fläkt och blir förvånad när man faktiskt hör den - då är oftast något som har gått "fel" i datorn.
     
    thexps och bernard gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Riktigt skönt att höra; precis vad recensenterna också hävdat.
    Hur fungerade GRID? Var latensen kännbar? Jag har läst att de utökat sina datacenter i Europa, men tror att närmaste till Sverige fortfarande ligger i UK.

    Edit: Kunde du förresten streama i 1080p vid 60FPS? Det skulle komma snart, men vet inte om den skarpa versionen av shield hub/grid ännu har det.

    Edit2: Nej, de verkar faktiskt ha ett datacenter i "norra Europa" också (We have Central Europe and Northern Europe.) Om någon orkar kolla på trafiken och hittar en IP-adress att pinga/tracerouta vore det ju kul att se vad det landar på :)
     
    Last edited: 25 jun 2015
  10. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Ja, jag verkar köra 1080p 60fps - det är vad spelen är grundinställda på när man startar :)

    Har nu testat "Dirt3" och när jag kört i ca 30min så har fläkten inte startat - verkar alltså som att lokala spel man laddar direkt till konsollen är mer påfrestande än de spel man streamar (vilket är naturligt - "processandet" sker ju i datacentret)

    Vi ska göra klart att jag sitter på en 100Mbit fiber uppkoppling och har nätverkssladd dragen till TVbänken - Ett och annat litet "hack" är det dock emellanåt, men det märks knappt.

    Om man sitter på en sämre internetuppkoppling och kanske har en halvbra trådlös wifi hemma så är det säkert mer märkbart.

    Grid är en fullt acceptabel tjänst enligt mig, men jag vet inte om jag är intresserad av att betala för den - gratis-testperioden tar tydligen slut första Juli (tror jag)
     
    bernard gillar detta.
  11. tontmobil

    tontmobil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2011
    Inlägg:
    1 600
    Mottagna gillanden:
    471
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Men denna GRID tjänst och andra tjänster, måste man har en dator med Nvidia grafikkort?
     
  12. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 329
    Mottagna gillanden:
    1 629
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Här står det sista juli:
    http://shield.nvidia.com/grid-game-streaming
     
  13. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 329
    Mottagna gillanden:
    1 629
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Nä, GRID körs på nvidias servrar.
     
    tontmobil gillar detta.
  14. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

  15. tontmobil

    tontmobil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2011
    Inlägg:
    1 600
    Mottagna gillanden:
    471
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Så man behöver köpa tjänsten och spelet samt ha ganska bra internet?
     
  16. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 329
    Mottagna gillanden:
    1 629
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Tjänsten är gratis fram till sista juli. Sen vet jag inte så mycket mer men har läst någon om en prenumeration ala Netflix. Alltså, du betalar inte per spel utan en summa för åtkomst till alla typ?

    Edit: Från nvidias FAQ:
    http://shield.nvidia.com/support/nvidia-grid/faq/1
    GRID is a game streaming service that lets you play amazing PC games at up to 1080p60 on NVIDIA’s gaming supercomputers in the cloud. It’s a GeForce GTX experience on-demand. A growing library of games is free to play with your membership—it’s like Netflix for games!

    Ska bli intressant att se vad priserna landar på. Det ska finnas "Basic" och "Premium" som val.
     
    Last edited: 26 jun 2015
  17. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 329
    Mottagna gillanden:
    1 629
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Självklart....

    "We wanted to let you know that your package may not arrive on time due to extreme weather conditions or an unforeseen natural event. Shipping carriers in the area of your delivery address or cities along the delivery route are reporting delivery delays because of these conditions.

    UPS will deliver the package as soon as possible. We're very sorry about this unavoidable delay and we appreciate your patience. "

    SJÄLVKLART! ;-)

    Edit:
    Mitt paket är redan i Tyskland. Det blir nog på måndag. ;)
    Ett tips är att skaffa UPS My Choice. Då får man mail från UPS så fort ett paket har lämnats in som är på väg till dig och din adress. Via inloggningen kan man då göra ändringar. Jag har begärt att få hämta paketet hos UPS. Då slipper jag sitta och vänta på deras bil som sällan hittar hem till mig. Då kan jag också hämta paketet snabbare istället för att det ska åka med deras bil runt hela Stockholm.
     
    Last edited: 26 jun 2015
    bernard gillar detta.
  18. DarkShadowSwE

    DarkShadowSwE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    213
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Funkar bra och tycker inte det varit någon fördröjning på de 4-5 spel jag streamat via grid vs dom jag streamat från min dator, ungefär samma kvalité.

    Appen har satt auto/auto men man kan ändra både upplösningen (720/1080) och fps (30/60) till fasta värden.

    Har för många anslutningar i routern så lär bli svårt och hitta deras ip, ska se om jag hittar något hostname med nvidia, xD

    Beställde min en fredag och fick den till dörren kl 15 på måndagen, :D
     
    bernard gillar detta.
  19. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 329
    Mottagna gillanden:
    1 629
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag får min imorgon. Den har lämnat Tyskland. ;)
    Hämtar hos UPS så det blir någon gång på förmiddagen. Tur att jag har semester.

    Hitta ip är enkelt. Min router kör Tomato och där kan man filtrera på en specifik maskin i nätverket. Får se vad som dyker upp imorgon.
     
    DarkShadowSwE gillar detta.
  20. vic20

    vic20 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Då har jag också beställt en. Tog fjärrkontroll till och snabb frakt. Kommer på onsdag. Längtar
     
    bernard gillar detta.