Fråga: Några frågor kring rootning!

Diskussion i 'Galaxy S4 - ROM-filer och utveckling' startad av jstensson, 25 jun 2015.

  1. jstensson

    jstensson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kära Swedroid,

    Jag har läst en hel del här på forumet och skulle nu vilja be om hjälp. Jag har en Galaxy S4 som jag precis fått tillbaka från service, med Lollipop på. Jag har aldrig rootat förut och är därför lite fundersam. Informationen på nätet på nybörjarnivå som jag hittat känns dessutom gammal (utdaterad?). Vet att det är ett långt inlägg men skulle verkligen behöva lite tips!

    1. Jag tänkte köra antingen JFLTE-GPE 5.0.1 eller senaste CM, vad har ni för tips där? Installationen av CM verkar ju fruktansvärt enkel enligt deras hemsida?

    2. Som jag fattat det görs allting i Odin?

    3. Ska jag börja med att uppdatera både bootloader och modem. Gäller denna beskrivning från stilleh?


    Uppgradera modem och bootloader till senaste versionen NK4 (jag kör den och den funkar bra för mig).

    Ladda ner NK4 combined modem (innehåller både gsm och LTE modem) för annars kan det bli fnurr på nät och wi-fi.

    Bootloader
    https://mega.co.nz/#!O5oQXQ5J!LHn4ETE33G07w23cJmEWcmqOGZ5HIr6OArblmUuK2Hs

    GSM+LTE modem
    https://mega.co.nz/#!6hBRVbwD!N6CuLY0z95ztiLy2TKVPmmA1OzbjW6v5r2Al5JCmV-w

    How t:o
    Download/Extract the Modem/LTE and flash it via odin (TAR)by selecting Phone /CP.
    Download/Extract the Bootloader and flash it via odin (TAR)by selecting BL.


    Använd denna guide och flasha modemet 2ggr på rad. Ibland funkar det helt enkelt inte första gången.

    Always power Off your device completely (pull battery) first before entering into download mode (power button and volume down).

    1. Use Odin v3.04
    2. Untick Autoreboot
    3. Flash modem
    4. Reboot once again into Download Mode using (Vol Down plus Home button combi)
    5. Flash Modem once more
    6. Once done,unplug then reboot device manually.
    7. If this doesn't work, try repeating the flash process again while rebooting manually and with auto-reboot option turned off.
    Använd en app som tex "Phone Info" för att kolla om allt har gått som det ska.

    4. Hur går jag vidare härifrån med att roota/flasha? På forumsidan för GPE står det bara:

    Make sure you are using the latest modem and recovery for your variant, TWRP preferred (?)
    1) Full wipe
    2) Flash ROM
    3) Reboot

    Enormt tacksam för all support!
     
  2. Secuthor

    Secuthor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Cubot Cheetah

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Cubot Cheetah
    hade 4G med Echoe ROM sen byte till CM 12.1 och gick ner till LTE som inte är samma sak som 4G
    mycket nöjd med CM12..men mmm saknar nåt..ska testa nya Echoe Rom som kommer idag..
     
  3. jstensson

    jstensson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Okej! Jag har nu lyckats med allt ovan!

    Hur tar jag reda på om jag ska/bör uppdatera modem/BL?

    Spontant känns denna ROM ytterst trevlig men jag har lite problem med att låsskärmen ibland inte fungerar om jag ex. touchar skärmen väldigt snabbt med ett finger eller oavsiktligt med ex. en tröja/byxor när jag tar upp den ur fickan (när själva skärmen är aktiv så att säga). Därefter kan jag inte låsa upp telefonen utan måste trycka två gånger på låsknappen och sen göra det "riktigt". Någon som upplevt detta på Android/GPE?